Interesse voor een schaal/semischaal watervliegmeeting?

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 30 aug 2006.

1. Onno

Onno

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ton.
    De Buccaneer is een NONO!
    NIET kiezen...

De hooggeplaatste motor geeft een pitchmoment waar je helemaal ziek van wordt.

De kist ligt diep in het water dus moet je de cockpitkap ERG goed waterdicht maken.
    De pontons aan de vleugels zijn erg kwetsbaar, een beetje helling en er scheurt er eentje af, of de kist maakt een radslag.
    De golven zijn namelijk niet schaal.......

In de 1/1 wereld hebben ze dezelfde problemen ermee, alleen geschikt op meertjes en dan nog bij geringe golfslag. Het serieuze waterwerk op ruig water kan alleen gedaan worden met drijvers uitgeruste vliegtuigen.

De enige Buccaneer die ooit in Nederland gevlogen heeft is vrij snel op het IJsselmeer door dit soort problemen vroegtijdig aan zijn einde gekomen...

3. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Learning all the time . . . :wink:

jan.

4. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Richard,

Dank voor de tip en snap waar je naar toe wil :oops:

Maar heb zelf al met 4 verschillende vliegbootjes gevlogen en gewaterstart gemaakt en moet zeggen was geen enkel probleem.

Heb juist meer problemen met modellen op drijvers gehad :? die bleven kleven of gingen alle kanten op gingen.

Waren dan wel geen schaalmodellen :? maar denk dat als het model lichtgebouwd is :wink: je goed kunt waterstarten met elke vliegboot.

De vliegboten worden vaak voorzien van een veel te zware motor waarbij men denkt dat power alles is 8) :? maar juist daar zit het probleem :oops: .

Door het meergewicht van de zware motor komt de romp/boot te diep in het water te liggen en wil meer duiken dan uit het water komen.

De motor drukt de neus alleen nog maar diepen in het water en maakt er een duikboot van, het drijfvermogen van de romp is dan dus niet voldoende.

Heeft iemand van deze kist foto's.

Zoek natuurlijk ook nog een goed 3 zijdeaanzicht tekening met bijvoorkeur ook nog wat doorsnede voor de spanten.

Ga maar eens beginnen met wat te tekenen en maak een beginnetje aan een Beriev, Buccanneer, Canadair en Macchi 33 en zie dan wel waar ik mee door ga.

Moet eerst nog een paar modellen afbouwen en afwerken heb dus nog wel even de tijd met tekenen en keuze maken.

Kan in de tussentijd lekker oefenen met mijn niet schaalvliegbootje.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31308

Ton

5. evert_B

evert_B

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Ton,

Hier kan je misschien terecht voor een plan van de Lake Buccaneer?

6. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Zo mooi kan het zijn!

jan.

7. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Zo te zien is er wel wat interesse :yes:

Maar zou niet een "gewone" watervliegmeeting nog meer watervliegers trekken ipv alleen maar semi- en schaalmodellen?
    Ik denk dat er ook voldoende modelvliegers zijn die graag eens bijv. hun Calmato op drijvers wil vliegen en daar er al zo weinig plaatsen zijn waar dit mogelijk is (weet er zelf geen 1 :( ) is zo`n meeting misschien een goede impuls.

En hoe groot achten jullie de kans dat er daadwerkelijk zo`n meeting van de grond kan komen in 2007???
    (anders gaan we alvast drijvers bouwen voor de Super Decathlon :wink: )

8. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
  9. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ja Berto,
    Ik denk aan de reacties te zien dat er verd%md veel interesse is maar dat er nog bloedweinig schaalkisten vliegen op dit moment.

We laten het draadje nog even lopen, misschien is idd een algemene watervliegmeeting beter, alhoewel die er soms ook al zijn (Kolhorn doet het geloof ik nog steeds...)
    Tenslotte hebben er niet zoveel mensen in Nederland (schande eigenlijk in ons waterlandje....) ervaring met watervliegen en je zult dat toch eerst moeten leren met een simpel kistje.

Die jaren dat ik het intensief deed, noemde ik het "the best of both worlds".....het geeft een véél grotere kick dan landvliegen.
    Risico is véel kleiner op total loss schade bvb.
    Er is zát water waar je het zonder problemen kunt doen, alleen vloog ik nbiet hartje zomer, met al die surfplanken en zwemmers etc. Maar voor de koudere maanden is het prima.

Ik heb wél een fatsoenlijk rubberbootje gekocht met bb motortje, na drie keer bijna verzopen te zijn in zo'n speelgoed opblaas ding...

10. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
  11. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Richard,

Weinig water schaalkisten is denk ik te wijten aan de onbekendheid en de weinige plaatsen waar het mag.

Nu met de nieuwe wetgeving zou het wat makkelijker moeten zijn maar zie maar eens toestemming te krijgen van de gemeente om op een stuk water te vliegen.
    Daarnaast zijn heel veel waterrijke gebieden van natuurbeheer dus vallen er al weer heel veel plekken af.

Daarnaast is, zoals jij al aangeeft, zomers vliegen uit den boze vanwege de drukte op en rond het water.

En menigeen heeft geen boot om de kist op te halen mocht het misgaan, ik zou m`n surfplankie pakken en er wel naar toe peddelen maar ook niet iedereen heeft dat.

Dan heb je nog de grote onbekendheid, alleen ga je niet snel watervliegen.
    Gewoon modelvliegen doe je ook gezellig op de club en om dan alleen langs de waterkant te staan is minder gezellig.

Maar met een goede meeting zou dit wel weer eens aan kunnen wakkeren, ik heb het ook nog nooit gedaan maar het lijkt mij wel een geweldig mooie ervaring en zal ook zeker aanwezig zijn mocht deze meeting plaats vinden.

En jij hebt een rubberbootje dus voor de stilgevallen kisten midden op de plas hebben we ook al een oplossing :)

12. Phoenix

Phoenix Guest

Berto,
    je zegt het goed.

Ik zou wel langskomen op een meeting om nu eens te kijken wat dat watervliegen nu precies inhoudt. Maar ik denk dat je meer animo krijgt als het woordje 'schaal' uit de meeting blijft. Ik ken toch wel enkele collega's met vliegboten maar dit zijn veelal (mooie) eigenbouw/verzinsels.

13. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Toch hoeft semi-schaal (voor zover ik dat kan overzien) in dit geval geen belemmering te zijn. :nooo:

Kijk maar eens naar die tekeningen van Pettigrew. :)

jan.

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Beste Jan,

Waarom er meteen weer een "drempel" aan toevoegen :cry:

Het lijkt mij juist aardig om ook de nieuwelingen (net als ik) ook toe te laten met een niet schaal of semi-schaal watervliegtuig (wel ik hopelijk).
    Het lijkt mij ook aardig om nieuwelingen te laten kennis maken met het watervliegen en hier ervaring in op te doen.

Mij lijkt het dan niet uit te maken met wat voor een kist ze komen, fantasie, fun, schaal, semi-schaal, een trainer met floats, een spitfire op floats wat dan ook.
    Als het vanaf het water kan opstijgen en kan landen zou het wat mij betreft welkom moeten zijn.

Op deze manier maak je mensen tenminste enthousiast en komen ze, anders worden ze afgeschrikt door de drempel van schaal, semi-schaal kist en blijven ze weg met het idee dat het weer een elite groepje is.

Ook zal een geintereseerde in watervliegen niet voor 1 meeting direct een (semi)schaal kist bouwen, een stel floats onder een trainer en gaan proberen is dan hun eerste uitdaging en hun plezier en wie weet wat meer daarna.

Met jouw opmerking dat minimaal semi-schaal geen belemmering hoeft te zijn krijg ik meteen weer een onbehagen gevoel naar de (semi)schaal meeting van Oss.
    Dit weekend is zeer geslaagd wat ik heb vernomen ondanks de ook aanwezig niet zo (semi)schaal kisten (als wij er waren geweest hadden wij dat nog verder opgekrikt ;-) ) dus waarom zou je nu bij een watervliegmeeting direct weer de lat zo hoog leggen.

Laat de mensen met welke kist dan ook kennis maken met het watervliegen en ze er enthousiast voor maken en wie weet wat voor een moois zij dan op den duur nog gaan bouwen wat misschien wel schaal is.

15. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    En Jan waar kom jij mee als deze dag doorgaat :?:
    of ga jij je birddog van floats voorzien ;-)

16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    :!:
    Sluit ik me helemaal bij aan.

Jan,
    Misschien moet je zelf een meeting organiseren, kun je helemaal zelf de toelatingseisen bepalen :wink:

17. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Hoho, voordat hier een "Rozenburg" discussie(zie jetforum) gaat öntstaan:
    Het topic is gestart om de mening te peilen, niks is in beton gegoten.

Als we met een "(semi)schaal watervliegmeeting" anderhalve paardenkop (excusez) aan deenemers trekken dan heeft het geen zin en kunnen we beter een vrije meet houden. Mogelijk dat er na een aantal jaren dan wel meer draagvlak is.

Er is niks geregeld over watervliegen specifiek. Ik heb in het verleden wel eens de eigenaar van het aangrenzende weiland opgezocht(valt doorgaans niet mee die te vinden....)waarvandaan ik startte en die vond het erg leuk en kwam zelf kijken!
    Hij had wél enorme last van die "normale" zomer"gasten" op waterscooters etc, die hem met de zooi van blikjes, BBQ resten en papier opzadelen.

Je vliegt ook niet iedere dag water, dus is de impact gering en stoort het niemand, als je je hersens gebruikt en niet gelijk met een blérende motor werkt.

Tja, het enige nadeel idd is dat je doorgaans alleen staat te vliegen, zoveel gelijkgestemden vindt je namelijk niet...en die dan ook nog eens kunnen als jij kunt.

18. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Begrijpelijk Richard, maar waarom dan niet direct een "vrije meeting" organiseren zodat elke mogelijke enthousiaste watervlieger zijn ervaringen kan uitbreiden :D

Kijk, ik heb toevallig een semi-schaal model welke ik bereid ben om uit te rusten met floats, maar als ik dat niet zou hebben gehad zou ik graag met een niet-schaal model mee willen doen al is het alleen maar om het watervliegen eens meegemaakt te hebben.

Ik vraag me ook erg af hoeveel modelpiloten er waarschijnlijk zouden komen als er zo`n watervliegmeeting georganiseerd zou worden.
    Ik denk namenlijk dat dat zelfs met een "vrije meeting" nog wel binnen de perken blijft, niet iederen is namenlijk bereid om zijn model op te offeren aan een mogelijke duik en/of wil niet investeren in floats.

Mij persoonlijk lijkt het een geweldige ervaring om ookk eens van water te vliegen maar omdat het niet overal zomaar kan komt het er eigenlijk niet van en dan zou zo`n meeting een uitkomst zijn.

Qua eventuele (semi)schaal watervliegmeeting zie ik wel dat er voornamenlijk dezelfde vliegers reageren als op de andere meetings dus dan weet je ook ongeveer wie er zullen komen.

Ik denk dat met een "vrije meeting" de opkomst wel wat hoger zal liggen.

19. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Tjongejonge,
    Ik dacht dat er alleen op dit forum van die zinloze discussies gevoerd mochten worden...
    Misschien een idee om een apart forum voor zinloze discussies in te richten :wink:

20. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berto (en anderen): ik heb alleen maar gereageerd 'in de geest van' de oproep van Richard. :?

Maar (en ik heb dit eerder geschreven (ik val in herhaling)): ik ga er niet over!

Ik ben slechts een bescheiden beginner, die zich absoluut niet aanmatigt hier de regel te bepalen oid.

(Ik schat mijn invloed (op een schaal van 0 tot 10) ergens tussen de 2 en 2,4. Zoiets. :wink: ))

Als er besloten wordt een algemene meeting te houden, waar men ook met Charters en alle andere modellen mag komen vliegen: prima, ook goed.

Ik ga er niet over!!!

(Maar ik vond het idee van Richard wel aardig. We zitten hier op het schaalforum, en dan denk je dus automatisch bij zo'n oproep aan schaal-watervliegmodellen. Logisch toch?) :oops:

Overigens: er is ook een Sopwith Pup op floats geweest! :p

En een Birddog met floats: idem dito. :p

Dus, wie weet. :wink:

jan.

Deel Deze Pagina