Je hebt zeker valide punten Renaud.Allemaal heel leuk en aardig wat je nou verteld, maar wel eens over nagedacht dat veel Nederlandse webshops ook in China bestellen voor veel ik hoeveel dollars en hier weer verkopen voor meer dan het dubbele in euro's? Daarnaast wil ik niet vervelend doen maar nogmaals Ricochet..... als ik een originele tamiya hop-up part voor 15$ in Japan of China krijg met nog geen 6 a 7$ verzends kosten terwijl ik hier 29, 39 of 49€ voor moet neer tellen + 6,95 aan verzenden( wat 9 van de 10 keer ook nog gewoon in de brievenbus past) dan is mijn keuze gauw gemaakt ! Daar blijf ik bij en er zijn vast meerderen die er zo over denken. Uiteindelijk denk je aan je eigen portemonnee.
Als jij bij wijze van spreken in duitsland een golf gti full optioneel met invoer naar nl voor 10.000euro goedkoper kan krijgen als hier met halve opties, ga je ook niet zeggen: ja koop het toch hier om de handelaren te steunen.
Ik snap je punt wel geef je ook gelijk, maar het is gewoon een gevecht wat betreft lagere prijzen.
Als je puur naar de prijs kijkt dan zijn spullen hier t.o.v. veel andere delen van de wereld absurd duur. Uitaard kun je de economie van China niet vergelijken met NL. De prijs gaat tich keer over de kop voordat het hier eens in de schappen ligt.
Waar ik me zorgen over maak is hoe dit er over 10 jaar uit ziet. Kan Hobbyist X dan nog blijven bestaan of hebben we nog 2 of 3 superstores waar je minimaal een uur plus voor moet rijden?
Ik vindt het super belangrijk om ook de lokale ondernemers te steunen.
Verder wil ik ook zeker niet de moraalridder uithangen hier want ik heb vroeger ook wel eens wat direct uit China besteld. De laatste jaren niet meer mede doordat mijn mening hierover is veranderd.
Neem als voorbeeld Amazon. Zij hebben maar een doel en dat is alles en iedereen in de vorm van concurrentie kapotmaken. Hier zijn grote investeerders bij betrokken die nu al jaren geld blijven pompen en geen groene cijfers terug zien. Gaande weg gaat er steeds meer directe concurrentie omvallen waardoor de prijzen langzaam zullen stijgen. Het aanbod zal op den duur enkel nog bij Amazon en luttele andere grootmachten te vinden. Ik denk dat dit niet de weg is welke we op moeten gaan met z'n allen. Het effect hiervan zullen we pas over enkele jaren gaan zien.