Is dit wel OK voor een Robbe Arcus?

Deze al eerder gepost in een verkeerd topic. Excuses daarvoor. Nu hopelijk in de goede topic.

Gisteren bij Coenraad in Tilburg een Robbe Arcus gehaald. Zij hebben daar een geschikte accu, motor en prop bij gedaan. Het is het volgende geworden:
Motor: 2410-09A - 840KV - Nazoeken op internet levert max 9A op. Max 60 secs....13A
Accu: Graupner 2100 mAH 3S LiPo
Prop: Aeronaut klapprop 9.5x5

Wat denken jullie hiervan? Ik begin nu te twijfelen of ik wel met een goed setje naar huis ben gestuurd?
De motor is misschien wel te licht en de accu te zwaar, en ook al te groot.

Ik heb ook nog wel twee 1650 mAh 3s lipos liggen. Ook deze passen niet zonder snijwerk aan de romp. Zelfs niet nu er nog geen servos inzitten.

Laatst bewerkt:
Inmiddels nog wat nare ontdekkingen gedaan. De motor is 3 mm te dik (diameter) waardoor ik teveel Arcel weg zou moeten snijden. Kortom 1 groot zootje. Onbegrijpelijk. Komende week terug ermee.

Accu is te groot, aanbevolen is een 3s 1000 a 1500 mah.
Prop is te klein, motor is te klein.
Reken bij volgas op 13 a 15 amp.

Kijk beter eens naar de gegevens van de acrus motor set van robbe.

Hoi Niek,

Bedankt voor je reactie. Als motor en prop noob zat ik met mijn conclusie toch aardig in de richting.
Heb jij ook een Arcus? Waar vlieg jij die mee?

robbe arcus

hoihoi,
ik las toevallig deze discussie, en ben toevallig ook al een tijd een trotse bezitter van een robbe arcus. En laat ik die dan ook nog es bij coenraad in tilburg gekocht hebben. Wel moet ik daarbij zeggen dat mijn waardering voor de service en kennis bij coenraad 0,0 is.
Ik vlieg al een tijdje met de arcus, mijn 2e wel te verstaan bij de eerste zijn de vleugels in 5 stukken gebroken na het geven van teveel up na een snelle
daling.
De arcus is dan ook een toestel dat uitstekend geschikt is om te zweven maar daar blijft het dan ook bij. Geen gekke fratsen. En het probleem met de lipo's onder de vleugel is ook al lang bekend. Ik gebruik met mijn arcus 3 11,1 volt lipo's, 1 protech van 1250mah, 1 flightpower van 1350 mah en 1 duremax van 1000 mah(deze is eigenlijk te dun) de andere twee passen net klemvast onder de vleugel dus groter kan niet!!!!!
En dan nog een aanmerking coenraad had me een veel te grote prop meegegeven 9x6 en een te lichte regelaar. De arcus kan gewoon geen grote prop op anders vlieg je em letterlijk aan stukken!!!

Hoop dat je hier voldoende informatie aan hebt.

m.v.g. sneezer

robbe arcus

bij deze nog een tip, de klitteband die bij de robbe arcus geleverd word voor de vleugelbevestiging is ook niet ok. Deze heb ik vervangen door velcro hook en loop tape extra strong en deze is wel goed. Met mijn huidige setup heb ik al vele accu's leeggevlogen en nu vliegt de arcus ook echt als een zonnetje en met een beetje thermiek kan ik nu met een enkele accu ongeveer een uur in de lucht hangen!

Heb inmiddels de 17A outrunner besteld incl 2 x 1000 mAh 3S lipo's en 25A regelaar.
De spullen van Coenraad houd ik voor een toekomstig project. Voor de prop moet ik nog wel even kijken in NL. Hobbycity had geen geschikte klapprops.

Coenraad gaat mij niet meer zien. Voordat ik de Arcus in huis had was het ook al erg moeizaam. Heb ik hem eindelijk, en dan verkopen ze alles verkeerd.

Arcus

Hoi,

Ik heb ook een arcus... alweer een jaar geleden gekocht. (ook in tilburg)
Prima zwevertje, ik heb er een Roxxy BL-Outrunner 2827-34 bij gekregen,
ze vliegt met een 18 amp regelaar, een prop 11x8 en1500mah graupner 3s lipo, past precies onder de vleugel en dat vliegt prima, ik (we, er zijn er meer op de club) heb(ben) er veel plezier van.

Om de vleugels bij elkaar te houden zit er inderdaad klitteband bij.
Ik heb een stukje van de vleugel (aan de binnenkant waar het klitteband moet komen) afgesneden. Hierdoor past ie weer mooi als je klitteband gebruikt.

Zwaartepunt ook iets veranderd, vliegt ze net even beter.

veel plezier.
Groet Frank

Laatst bewerkt:
arcus

zwaartepunt heb ik ook wat moeten veranderen(meer naar voren).
Het insnijden van de plaats waar je de klitteband doet werkt inderdaad goed.
Kleinere prop komt je lipo's en het vliegtuig(en bij een 18amp regelaar ook je regelaar) ten goede, alleen is 18 amp wel erg kantje boord denk ik.

zwaartepunt.

Het zwaartepunt daar zal ik vanavond even naar kijken.

Gemeten waarden (statische) met de cofiguratie zoals eerder gemeldt.

met een 11x 8 prop max: 11 amp met 115 watt
met een 9x5 prop max: 5 amp met 58 watt

dus met die regelaar gaat het prima.. (zoals je ziet zlefs een 11x8 prop erop). Arcus gaat als een speer omhoog.

Groet Frank.

Zwaartepunt zoals ik gisteren nog gevlogen heb = 7,5 cm vanaf de voorkant vleugel..

Is bij mij het randje van het ingelijmde stuk waar je vleugelbuis in zit.

groet Frank

Back