J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dazzler, 24 aug 2012.

1. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dikkere kiel ballast dieper, meer stabiliteit maar meer weerstand.
    Dunnere kiel ballast hoger, minder stabiliteit maar minder weerstand.
    Bij veel wind zal de 1 ste in het voordeel zijn, bij weinig wind de 2 de.
    Aan de scheeps ontwerper de taak om het beste compromi te zoeken ;)

2. shasa

shasa

Lid geworden:
    3 feb 2008
    J-class Shamrock V - 1,26 mtr

Op zoek naar wat extra informatie kwam ik deze topic tegen. Ben sinds december 2012 bezig met de Shamrock V. Tekening gekocht bij Vth-verlag. Vervolgens in samenwerking met een onzer zonen de tekening bewerkt in Solid Works. Waarbij mijn aandeel zich beperkte tot plaatjes kijken en informatie zoeken.

Nadat de tekening was aangepast aan onze wensen, het geheel overgezet naar een een spantenplan en het geheel gefreesd op een CNC-portaalfrees.

Gekozen is voor een romplengte van 1,26 mtr. Dit zal ongeveer overeenkomen met een schaal van 1/32. De keuze van deze lengte is gekozen op basis van de transportmogelijkheden.

3. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Leuk! Nog een J-Class bouwer! Straks hebben we hier een hele vloot op MBF!

Misschien even een eigen topic aanmaken voor een bouwverslagje?

PS Ondertussen even geen vorderingen aan mijn eigen Endeavour.... moest voor het vrouwtje eerst een spiegelkast en kolomkast maken voor de badkamer ;)

4. shasa

shasa

Lid geworden:
    3 feb 2008
    nog een j-class

Ik had het gemakshalve maar toegevoegd aan het bestaande draadje van de in aanbouw zijnde j-classes.
    Indien het nodig wordt geacht kan ik een nieuwe topic aanmaken.

Er zijn zeer ver gevorderde plannen voor de bouw van nog twee "shamrocks".
    Hopelijk varen er deze zomer dus 3 j-classers met dezelfde romp van ca 125/126 cm.

Mvg,
    Piet

Laatst bewerkt: 21 jan 2013
  5. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Pauze - geen afstel ;)

Momenteel geen vorderingen meer gemaakt met de Endeavour, en dat zal nog wel enkele maanden zo blijven.

Momenteel ben ik bezig met enkele huishoudelijke knutselprojecten (kolomkast en spiegelkast voor de badkamer, afwerking onderkast aquarium) en de komende weken ga ik achtereenvolgens helpen met plaatsen van laminaat bij mijn schoonvader, plaatsen van glazen binnendeur bij m'n schoonbroer, ik moet nog bij mijn buurman gaan helpen.... daarmee is februari lekker volgeboekt.

In maart start ik dan met graafwerken in de tuin, en het maken van een fundering, zodat ik in april ons nieuwe tuinhuis kan zetten.

Dit nieuwe tuinhuis (7x3 meter) zal voor de helft gaan dienen als opslag voor fietsen/grasmachine/... en voor de andere helft als volwaardige hobbyruimte, met werkbank en voldoende plek voor al mijn gereedschap.

Daarna volgt de verhuis van m'n huidige werkbank op zolder naar het tuinhuis.

En daarna kan ik hopelijk weer wat vorderingen maken met de Endeavour - in het tuinhuis ben ik iets vrijer als het aankomt op lawaai maken, op zolder zat ik recht boven de slaapkamer van mijn 7 maanden oude dochter en kan ik 's avonds bitter weinig doen ivm lawaai...

Dus, geen vorderingen, ook geen vorderingen de komende maanden, maar het project is zeker niet afgevoerd!!!!

6. Eric de Boer

Eric de Boer Guest

extra info

Beste Dazzler

Ik ben zeer geinteresseerd, ik heb de volgende links gevonden die mischien nuttig kunnen zijn als je aan het bouwen bent.
    SMC Warendorf

Exquisite Baupläne für Schiffsmodelle

Ik zelf ben zeer geinteresserd om er een te bouwen als je wilt kan je mij de tekening op sturen

Groet Eric

7. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Intermezzo - bouw 1:1 tuinhuis

dubbelpost

Laatst bewerkt: 21 aug 2013
  8. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Intermezzo - bouw 1:1 tuinhuis

Hallo allemaal...

Zoals ik reeds begin dit jaar aankondigde, weinig vorderingen inzake de Endeavour... maar hierbij toch even als toemaatje een kort bouwverslag van een 1:1 schaal project.... het tuinhuis/werkhok:

start der graafwerkzaamheden voor de fundering
    aangezien we hier op nieuw opgehoogde grond zitten, volstaat een normale betonplaat niet als fundering en moet ik extra sleuven graven tot op de oorspronkelijke draagkrachtige grond. In totaal moest er 8 kuub grond uitgegraven en afgevoerd worden...

(ondergetekende in de rode jas ;) )

Betonplaat gegoten
    Vers gestort beton, inclusief sleuven (onzichtbaar uiteraard). Rechts in het midden van de plaat komen de nutsvoorzieningen uit de betonplaat (water + electriciteit + afvoer)

Tuinhuis in opbouw
    Ondertussen ongeveer voor de helft opgebouwd...

Slagveld....
    De tuin is ondertussen herschapen in een echt slagveld...slijk en modder, het overgrote deel van het gras weg, een hoop afval en toebehoren.... op dit punt zag het vrouwtje het even niet goed meer komen...

Terug hoop...
    Hier is het tuinhuis ondertussen volledig opgebouwd (althans toch de houtstructuur + dak + vloer) en werd rondom het tuinhuis eveneens nog een rij stenen gelegd om eea netjes af te werken. Alle putten werden netjes gevuld en gelijkgetrokken zodat de tuin van slagveld terug naar tuin kan... inclusief nieuw gezaaid gazon..

Eerste binnenzicht
    Ook binnen in het tuinhuis begint alles klaar te geraken... Op de betonplaat ligt 8cm PUR isolatie, met daarboven een uitvulchape en een tegelvloer.
    Ook het dak werd geïsoleerd met 14 cm glaswol (dikte van de balken) en netjes afgetimmerd met houten planchetten.
    Verlichting is voorzien, alsook stroom voor de stopcontacten (rechts achteraan op de foto) alsook voorbekabeling voor de luidsprekers van de radio in het plafond, en een uitgietbak met kraan mag zeker niet ontbreken..

Even vanuit een andere hoek...

Andere kant van het tuinhuis
    Het voorste gedeelte van het tuinhuis is zoals eerder vermeld bedoelt als echt "tuinhuis" maw plaats voor het grasmachine, de fietsen, alle toebehoren voor tuin, BBQ, ....
    (ps voor de aandachtigen onder ons: buiten kan je zien dat het gras ondertussen weer helemaal lekker aangegroeid is...)

...en het "werkhok" gedeelte....
    En dan uiteraard de achterste helft, enkele foto's hoger nog helemaal leeg, maar ondertussen helemaal ingericht als werkhok, met de nodige kasten, bergruimte, werkbanken, gereedschap,....

...vanuit een iets andere hoek
    De zwarte vlakjes in het plafond zijn dus de ingebouwde luidsprekers, radio staat netjes in de kast...

__________________________________________________________________________________________________

Hiermee is het tuinhuis project afgerond, en zou ik terug volop aan de bouw van m'n Endeavour kunnen beginnen... dat ga ik zeker en vast ook doen, maar in samenspraak met het vrouwtje is er ook al een nieuw project: de zolder moet nu afgewerkt worden (alle wanden bekleden met gyproc, extra gyproc muur zetten om scheiding te krijgen tussen het gedeelte dat als bureau dienst zal doen en het gedeelte dat berging wordt, extra deurgat kappen in bestaande muur omdat we anders niet in deze berging inkunnen, schilderen, ingemaakte kasten maken onder de schuine dak kanten, vloeren,.....)

Dus, hopelijk binnenkort weer wat vorderingen met de Endeavour, maar gezien al het werk dat nog op zolder moet gebeuren waarschijnlijk ook weer niet aan het hoogste tempo....

groetjes,
    Dennis

9. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Een hoop werk maar zo te zien met een bevredigend resultaat.
    Netjes gedaan.

10. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dat word een prachtige hobby ruimte, zie dat je deze met de zelfde zorg afbouwt als je scheepsmodellen :)

11. Marco_Polo

Marco_Polo

Lid geworden:
    20 aug 2010
    Dat is een mooie werkruimte geworden...
    Krijgt de ruimte buiten isolatie om ook nog voorziening voor warnte in de winter?
    Of verplaats je je dan toch maar binnens huis?

12. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Tja de isolatie moet er (hopelijk) voor zorgen dat de temperaturen niet te snel dalen, en een electrisch kacheltje zorgt hopelijk voor de rest tijdens de werkuren ;)

13. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Dazz mooi pandje , tja huis boom vrouwtje gaan voor, een kwa kachlel neem houtkachel , je hebt afval genoeg met de bouw (j class) ha ha .:banana:
    blijven op de hoogte .
    :music:

gr rexonamen

14. Marco_Polo

Marco_Polo

Lid geworden:
    20 aug 2010
    Isolatie houdt warmte binnen, voor zolang het duurt, maar d'r moet wel eerst warmte in gebracht worden...

Of in de winter hard doorwerken, daar blijf je ook lekker warm bij, haha

Nee, gekheid.... een kachel doet wonderen, alleen vreet het stroom.

Maar zie mijn reactie maar gewoon als jaloers op zo'n mooie werkruimte.

15. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Gewoon zeggen dat het de haardroger van je vrouw is. :D

16. jzdelorean

jzdelorean

Lid geworden:
    9 okt 2008
    Om even af te wijken van de nieuwe modelbouwruimte, schitterende romp en mooi gemaakt! Ik heb altijd een zwak gehad voor deze zeilboot.

Jan

17. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Hoi Dazzler,

Ik was weer wat aan het snuffelen op het forum en kwam je topic tegen. Is het nog een beetje warm in je bouw atelier of houd de koude je van verdere voortgangen af?

Crispijn

18. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    De stilte doorbroken...

Hoi hoi,

even de lange stilte doorbreken..... dus om maar gelijk te zeggen: ik leef nog !

Vanwaar die lange stilte: wel eigenlijk valt er niet veel te melden, ik heb eigenlijk geen vooruitgang meer gemaakt met de Endeavour.

Heb ik dan al die maanden op m'n luie r**t gelegen? Nee dat ook niet. Ik heb onze zolder omgebouwd tot een gezellige bureau ruimte. Ik bespaar jullie een uitgebreid verslag, maar enkele voor & na foto's zeggen genoeg:

Zolder in originele staat:

Zolder/bureau na de werken:

Kort gezegd: extra muur plaatsen om een aparte berging te voorzien, extra deuropening kappen om de berging toegankelijk te maken vanaf de traphal, alle muren en plafonds afwerken met gyproc, ingemaakte kasten met deuren maken onder de schuine punt vh dak, vloeren, schilderen, afwerken....

Hierbij kwam nog, dat veel van mijn gereedschap oorspronkelijk op zolder stond, maar naar het tuinhuis moest verhuizen. Resultaat: alles in het tuinhuis "gedumpt" zodat ik daar niet meer voor of achteruit kon, en het daar een totale chaos was.

Knutselen was er dus de afgelopen winter niet bij, toch niet aan de Endeavour.

Verder heb ik gemerkt dat er met een volwaardig huishouden, vrouw & kind, niet veel "vrije tijd" overblijft. En.... een tweede kindje is onderweg voor na de zomer. Dus ik denk dat de endeavour nu officieel van een "meerjaren-plan" naar een "meer-decennia-plan" gepromoveerd kan worden.

Trouwens, nog even volgende bedenking die ik mij momenteel maak:
    • Ik krijg vrij veel feedback en commentaar over dit bouwproject. Er is vrij veel interesse van bouwers die zelf een J-Klasse willen bouwen, maar op andere schalen, of houtbouw, of.... iedereen wil wel de plannen, maar niet een kant-en-klare GFK romp van 2 meter.
    • Het maken van een mal (2-delig) vereist een perfecte plug, die bovendien 2-componenten gespoten is. Dat brengt allemaal een hoop kosten voor het spuiten en maken van een goede mal mee. Een goede mal is niet goedkoop. En dan tel ik het materiaal nog niet om de romp zelf weer te maken in die mal.... Kosten die eigenlijk overbodig en moeilijk te verantwoorden zijn, als er niet meerdere rompen gebouwd gaan worden.
    • Ik speel nu met het idee, om dus geen plug/mal te maken, maar m'n huidige romp gewoon echt als romp te gaan gebruiken: paar laagjes extra glasvezel buitenom, schuren en plamuren, daarna de meeste spanten eruit slopen, laagje glasvezel binnenin (geeft een sandwich constructie met balsa kern, licht en stevig dus)
    • Spaar ik een hoop kosten voor de mal, komt goed uit want het leven met 2 kinderen is er niet goedkoper op geworden, en m'n budget voor de hobby is gedecimeerd....

Oh ja, ondertussen is het tuinhuis/werkkot weer helemaal opgeruimd, en ligt de romp klaar op m'n werktafel. Veel kans dat er dus binnenkort wel weer kleine vorderingen gaan komen.

Groetjes,
    Dennis

19. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Mooi werk, denk dat je je kostje weer verdiend hebt ;)

20. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    DAZZ MOOI PLEKJE , en wat betreft romp mal ,als je de gelegenheid hebt om toch een mal te trekken gewoon niet doen , gewoon je eigen J bouwen d'r zijn altijd die graag een romp wilen maar als het eenmaal zover is haken ze weer af , t's altijd te groot (2m) geen tijd financieel probl dat lees je hier vaak genoeg past niet in auto kan niet beuren ,nee lekker voor je zelf houden veel beter.tenzij natuurlijk

gr rexonamen

Deel Deze Pagina