JAF 85cm full carbon hexa + Droidworx l.gear + Naza GPS.__Bouwverslag + manual!__(update 08-11-2012)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 29 jul 2012.

1. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Update in startpost(en)...

Laatst bewerkt: 2 nov 2012
  2. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Eerlijk is eerlijk; een mooi frame en vooral netjes gebouwd! Maar in het filmpje vind ik de motoren niet zo fris klinken. Ik vind ze behoorlijk schel/schreeuwerig. Daarnaast moet ik Aldert wel beetje gelijk geven in de locatie (zie zijn comments op filmpje) van het vliegen en dan zeker bij een maiden.... Ik heb kinderen (zelfs mijn eigen kinderen) nog nooit zo dicht bij mijn multicopters gehad. Het blijven linke dingen, ookal hebben ze al 100 vluchten probleemloos gevlogen

3. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Motoren vertonen geen speling en alles loopt soepel. Lagers zijn goed. Ook onder last geen problemen. . Onderling de fases ook nog doorgemeten. (op de scope met een constante aandrijving van de motor met een flexibele as) Hier is alles gewoon in orde, en valt alles binnen de marges....

Denk dat de camera het geluid wat vertekend... Of het geluid is gewoon zo van deze motoren. Kan ook nog... Ik heb iig geen alarm bellen horen rinkelen.... Dat kan aan mij liggen hoor ;)

Motoren zijn na 12 minuten vliegen niet voelbaar opgewarmd, en dus gewoon koud. Regelaar idem. Let wel mijn vingers zijn wel erg koud, dus voor mijn gevoel zijn ze ook nog eens warmer dan ze daadwerkelijk zijn, maar zelfs met koude vingers blijft d eboel gewoon koel/ lauw aanvoelen.

De tijd zal het leren... Voor nu heb ik 100% vertrouwen in de motoren en prop en regelaar combi.

Zal straks de stroom evne gaan meten, mits het weer wat beter word. Maar met 13 minuten vliegtijd, en dan nog 26% in het pack hebbende voorzie ik geen schokkende metingen wat betreft verbruik. Zal aan de zuinige kant zijn...

Mocht ik het fout hebben, en of er is wel iets aan de hand, zal ik jullie dat gelijk mededelen... Liever zelf fouten maken, en jullie kunnen leren van mijn fouten dan andersom... ;)

4. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Dat is natuurlijk zonder payload.... Probeer er eens een colafles onder te hangen (gevuld met water) en test de boel dan nog eens. Denk dat je flighttime hard naar beneden gaat...

Mag ik trouwens vragen waarom je de motordraden niet gewoon ingekort hebt? Je hebt ze nu 'opgewikkeld' achter de regelaars toch?

5. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Als je vanmiddag op de "bekende" plek was geweest had je gezien dat er 2,5 kilo aan had gehangen... En eerder hing er al een 1,5 liter sinas aan... Later 1 liter, en aan het eind nog maar 0,5 liter.... LOL....

Vliegduur zakt wel redelijk, heb het niet getimed, maar zat nog iig wel op de 8 minuten... Want de timer piepte van de zender, en die stond op 8 minuten.
    Toen waren me vingers te koud en had te weinig gevoel,en ben ik weggegaan.... Helaas nog andere verplichtigingen, dus moest de grote open vlakte verlaten....

2e deel:
    Waarom opgerold ? Wil later mischien het frame nog vergroten naar de 1,20 meter. en dan op 5s setup vliegen... En dan is het lastiger om draad erop te knippen... Dus waarom eraf knippen als het niet nodig is. Normaal ben ik wel van de op maat gemaakte shizzles, maar nu even niet. Word nog veel meer getest komende tijd. Durf iig mijn Canon 60d wel mee te laten nemen....En qua gewicht gaat dat ook makkelijk lukken..

Eerst mijn fpv / downlink gear testen straks,(op dedicated framepje) en sparen voor een mooie gimball oplossing...

Zal een dezer dagen ook even de update maken met de accu bak zoals deze normaal hoort...
    Is dat ook weer klaar... Wel zo prettig....

6. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Ok duidelijke uitleg waarom opgerold. Creeer je echter zo niet een aantal 'magneetvelden' door de draden op te rollen. Vergelijkbaar met de wikkelingen van een electromotor zeg maar? Ik zou die velden liever niet hebben in relatie toe je compass/gps.

Vergroten trouwens naar 1.2 meter? Wat wil je meenemen naar boven straks? Een koe? ;-) ;-)

Welke spullen gebruik je voor de fpv? En op welke freq?

7. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Tsja je zal altijd storing creeren, Maar dat doe je ook met alle draden, welke te lang zijn..

Desondanks creer je natuurlijk wel wat extra's en daar heb je voor de volle 100% gelijk...
    Vraag is of je er last van gaat krijgen ;)

Heb de gps ook nog eens IN de dome, das ook niet echt een 1ste keus.. (optisch wel de juiste keus in mijn ogen!)
    Ook nog eens een ledcluster op de naza controller... Ben lekker bezig met "stoorzenders" Tot nog toe geen storing van compas of gps mogen vernemen...

Het beeld op de scope wbt verstrooing en dergelijken viel mij erg mee... Heb regelaars van hobbywing turnigy, die veel meer "storing en magneet velden "produceren... En dat werkt ook prima allemaal...

8. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Goed dat je er geen last van hebt! Anders had je namelijk een ander probleem kunnen hebben met een copter die lelijk in de grond zit ofzo.. ;-)

Echter als je straks met een 60D omhoog wilt gaan en een gimbal, dan zou ik persoonlijk alle mogelijkheden voor storingen minimaliseren.
    De gps in de de dome moet prima kunnen, blijkt ook wel uit jouw ervaringen. Echter is voor mijn gevoel dat ook een 'hobbel' in het zo storingsvrij maken van de hexa. Ik heb mijn hexa van het weekend ook net bijna gereedgemaakt en heb gewoon met een paar boomblocks de gps op een stokje aan een arm gemaakt. Optisch vind ik dan iets minder belangrijk dan praktisch, zeker bij een hexa die een werkpaard wordt (zoals in mijn geval).

Nogmaals; mooi dat je geen storingen hebt! Hou dat vooral zo :)

9. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Accubak post aangepast, en wat kleine veranderingen doorgevoerd...(burp THNX!!)

Tot zover eerst de updates...

Laatst bewerkt: 9 nov 2012
  10. Thom

Thom

Lid geworden:
    28 jul 2009
    mooi om te zien dat gps werkt onder de dome. Ik wou hemzelf met een houdertje boven FC (IMU) doen en dan op stokje zo hoog mogelijk onder de koepel.

11. lauterbacher

lauterbacher

Lid geworden:
    31 jan 2011
    @nu had ik hier ook een nieuwe topic voor kunnen openen maar ik zag dat er hier ook reeds een beetje over gediscusseerd is en wil het forum niet te veel vervuilen.

Ik had hier nog even een vraag met betrekking tot de accu's

Wat is het groote verschil om met 4s, 5s of 6s accu's te vliegen, is het puur om de kracht of haal je ook langere vliegtijden met meer cellen accu's?

Ik heb namelijk nu de 30a dji regelaars erop zitten maar heb ook nog 6 stuks 40a regelaars liggen die tot 6s kunnen, en mocht je nu meer vliegminuten krijgen door bv. op een 5s of 6s accu te gaan vliegen dan is dat voor mij zeker een optie om de hexa om te gaan bouwen.
    Ik vlieg nu met 2x 5000 4s ongeveer 8-9 minuten met de camera eronder en een totaal gewicht van ongeveer 4,5 kg.
    Ik meende te lezen op rogier zijn topic dat hij met een 5s 8000 ongeveer 17 minuten vliegt, en dat is toch aanmerkelijk langer.

12. leko

leko

Lid geworden:
    26 nov 2010
    Ik meen gelezen te hebben dat rogier met 4S vliegt en niet met 5S kan me natuurlijk vergissen

13. lauterbacher

lauterbacher

Lid geworden:
    31 jan 2011
    Je hebt gelijk, ik heb het net even nagelezen.

Maar dan nog zou ik graag willen weten wat het verschil zou zijn?

14. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    (in theorie)
    Met een hogere voltage verbruik je bij hetzelfde vermogen minder stroom.
    Vermogen = I x V
    Als een motor op een 4S LiPo gemiddeld 10A verbruikt, dan is het vermogen 10 x 14.8 = 148 Watt.
    Als je nu dezelfde motor met een 5S LiPo gebruikt en de motor neemt dezelfde vermogen af, dan is het stroomverbruik: 148 / 18.5 = 8A
    Bij veel Heavy Lift Multicopters zie je vaak motoren met een lage Kv en gebruikt men daarbij veelal een 5S of een 6S LiPo.

Let wel, er zijn meerdere factoren die een goede configuratie maken.
    Motor -> Prop -> Accu -> Totaal gewicht

Persoonlijk zou ik de ESC's alvast omwisselen en als je een keer de kans hebt, dan kun je met een 5S LiPo zonder problemen een test doen.
    (een 6S zal voor jouw motoren vermoedelijk teveel zijn)

15. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Grootste verschil haal je uit andere motor prop combo. 2x 4s 5000mah en 4.5kg en dan maar 8-9 minuten halen is niet super. Haal met dezelfde accu's en een totaal gewicht van 5.5-5.8kg zo'n 8-10min.

16. lauterbacher

lauterbacher

Lid geworden:
    31 jan 2011

Bedankt voor de info, weer heel wat geleerd.

Ik zal deze week de esc's eens gaan omwisselen, het is mij toch te koud om te vliegen.

Heeft een bepaalde type accu nog invloed denk je, want ik vlieg zelf met de goedkoopste van hobbyking.
    "Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v 20C hardcase pack"

17. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Op 4s (8000mah in mijn geval) met 750kv kom je uit op 12x3.8 op 5s (ook 8000mah)zit je op graupner
    11x5". Dit in mijn geval..

18. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Re: AF 85cm full carbon hexa + Droidworx l.gear + Naza GPS.__Bouwverslag + manual!__(update 08-11-2012)

Wij vliegen met een octo van ongeveer 7.6 kilo ook ongeveer 7-8 minuten met 2x 4s 5000

19. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Wat is de setup vincent?

20. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Re: AF 85cm full carbon hexa + Droidworx l.gear + Naza GPS.__Bouwverslag + manual!__(update 08-11-2012)

Axi 2814 met 12x3.8 slowfly prop;) en droidworx ad8 frame

Deel Deze Pagina