Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    wat voor motors gebruiken jullie als ik vragen mag? ik ga zelf een 480 gebruiken,,

2. rdriesse

rdriesse Guest

Ik heb er een 500 inzitten....Hoe dat loopt dat durf ik nog niet te zeggen... :?

3. snitz16V

snitz16V Guest

ik neem aan een speed 500 7.2V? loopt leuk had ik in mijn vorige model ook (4 x gevaren toen watergemaakt en nooit meer gevaren)

nu ben ik reeds weer aan het bouwen en had weer een 500 erin maar vakantie geld doet kriebelen tot leuke aankopen. dus gister maar ff naar hoba modelbouw gereden en daar een andere motor gekocht.

het fijne is sommige medewerkers hebben hem ook gebouwt en weten hoe hij vaart welke motor regelaar en koeling.

ten eerste heb ik mijn model met 20% vergroot (had ik op autocad na pc crash alles weg snik)

mijn regelaar is een carson 12v 15 turns
    oude motor speed 500 met naar mijne wete 27 og 29 turns.
    nu gister een PEK1010 19x3 THUNDERBOLT motor gekocht (30 eurie)
    19 turns dus dat moet snel lopen ook meteen een andere schroef gekocht
    ze raden me aan om meteen water cooling toe tepassen koste cooling meen ik 15 euro inclusief slang spiraal voor om de motor en inlaat.

hopelijk heb ik mijn boot over 1,5mnd klaar en kan ik julie mijn ervaring vertellen

4. No1Uno

No1Uno Guest

Ik heb voor een Speed 500 Race (32000 rpm, 8,4V, 18A, 80%effec. volgens doosje :)) gekozen. Dit omdat deze een kleine 12000 meer omwentelingen maakt dan de gewone 500.

Voor zover ik nu heb gepast gaat het er allemaal zonder problemen in, mits ik de waterkoeling niet al te veel naar de voorkant van de motor plaats. Dan gaat de bodem namelijk in de weg zitten.

Vavanond maar eens kijken of ik hem er in ga krijgen.

Marco.

5. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    heb zelf gekozen voor een 480 bb race of gewone 480 race va graupner met super lichte cellen nicd 800 mAh sanyo

motor komt op 8,4V 27000 8,5A 78% effec

6. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Stel ik wil dit bootje gaan bouwen welke motor kan ik dan gebruiken.
    Geef eens enkele voorbeelden: merk, type etc.

Op het www kom ik honderden motoren tegen maar waar moet ik op letten, met of zonder koolborstels.

Veelal zie ik types aangeduid met 480, 500 en oplopend.
    Is dit per merk verschillend of geeft dit getal iets aan.

Ik kan ook naar een winkel gaan maar wil eerst wat duidelijkheid via dit forum verkrijgen.

Accupack wil ik aanschaffen nadat keuze van motor gemaakt is.
    Regelaar komt dan ook nog.

Pendelaar

7. Da butch

Da butch

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Ik zelf ga er een Robbe 540 inhangen deze had ik namelijk nog liggen maar ik ben zelf ook niet echt thuis in de electro materie dus echt verder kan ik je ook niet helpen. Wel kan ik je vertellen als je een "snelle" motor uitzoekt je ook een goeie regelaar moet aanschaffen want anders brand alles door.

Gr. Wouter

8. Da butch

Da butch

Lid geworden:
    3 sep 2004
    even off-topic

@Pendelaar
    Hoe staan de zaken ervoor omtend jullie Hovercraft werkt alles al naar behoren..... foto's ....... ik ben benieuwd.

gr. wouter

9. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    @Da Butch

Leuk dat je daar even naar vraagt.
    Stil ligt het niet helemaal maar ben er even tussenuit geweest door een broodnodige vakantie van een paar weken.
    Daarnaast moet ik ook nog minimaal 40 uur werken voor mijn baas en doe dit project samen met Snill, mijn neefje van 13 jaar.
    Hij moet ook nog studeren.
    Maar goed: alles ligt nu bij de echte spuiter om het project een verflaagje te geven die het ook verdient.
    Rok is klaar en binnenkort gaan we weer het e.e.a. in elkaar zetten en volgen de foto's.
    Nog even geduld daar de boog niet altijd gespannen kan staan, we hebben ook nog andere dingen die we leuk vinden.
    Binnenkort meer nieuws en bedankt voor de belangstelling.

Ton

10. No1Uno

No1Uno Guest

Als je dit bootje wilt bouwen, is een van de belangrijkste invloeden op je motorkeuze de factor ruimte. Tussen het achterschot van de "kuip" en het spand waar de motor tegen aangaat is niet veel ruimte. Mijn keuze is daar in ieder geval op gebaseerd.

Borstelloos heeft een langere levensduur, maar is duurder in de aanschaf. Als je het geld er voor uit kan geven zou ik borstelloos nemen. Let wel op, ook je regelaar kost wat meer.

Wat die getalletjes PRECIES zeggen durf ik je ook niet te vertellen. Misschien dat 1 van de electro boys daar iets over kan vertellen.

Verstandig ;)

Houd met je regelaar goed rekening met je amperage (Of hoe je dat ook schrijft :) )Het zou zonde zijn als die gelijk doorbrand.

Mocht je hem inderdaad gaan bouwen, wens ik je veel succes.

Marco.

11. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Laten we dit bootje ook maar eens bouwen, de Hovercraft ligt toch bij de spuiter en het is wel eens leuk om iets anders te bouwen. Krijg ik ondertussen ook weer ideeen voor de andere projecten'.

Heb nog een Robbe motor liggen:
    Power serie 600/19
    Maximaal toegelaten stroom 25A
    16000 omwentelingen per minuut bij nominale spanning

Liefst stap ik over naar borstelloos maar blijf het veel geld vinden voor een bootje van deze afmeting.

7 pack 3300 (meedere sets liggen dus ik kan vooruit)

Ik ben benieuwd wat dit allemaal teweeg brengt en of mijn regelaar dit aankan: een Robbe Rocraft 20uP.
    Of moet ik een nieuwe kopen: heeft er iemand al gemeten in de badkuip hoeveel A dit bootje gaat verbruiken ?

Heeft er verder nog iemand suggesties voor de afwerking van de motorruimte daar het mij geen gezicht lijkt om dit helemaal vlak te laten door er maar een plaatje balsa op te leggen.

Pendelaar

12. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    advies van 2 brothers rc *480 motor met lichte cellen,,

13. snitz16V

snitz16V Guest

wat bedoelen julie met lichte cellen?

zelf heb ik gp 3300maH gematcht en (gepucht)

14. snitz16V

snitz16V Guest

pendelaar wat bedoel je precies met die motor ruimte?

qau stevigheid?

15. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    ik denk dat pendelaar de kap bedoelt om de opening in het dek af te dichten.

grtz jurriaan

16. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    lichte cellen 1100 van gp bijvoorbeeld of 800 van sanyo

17. snitz16V

snitz16V Guest

maar die cellen hebben wel minder power dus.

dat betekent kortere vaartijd

evt wel meer snelheid omdat je bootje lichter is
    als ik alles goed begrijp

ps de as van het boodje doen julie daar nog vaseline in of ander smeermiddel.

bij mij heb ik iets ruimte tussen de as en de askoker wat als gevolg een rare trilling in de boot geeft. optelossen met vaseline?

zie net dat aan het uiteinde van de askoker een ring zit en die is er uit want heb een lange as korter gemaak. hmmm andere as zetten is niet echt mogelijk. Heb alles met hars en glasmat behanded

zijn die ringen evt los te koop?

18. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    kortere vaartijd ja,, maar 3300 is beetje TE zwaar denk ik,, en wat ik zelf doe is geschikt maken voor zowel 3000 cellen als voor 800 cellen.. Zin om snel te gaan 800 cellen erin zin om lang te varen lees 30 min 3000 cellen derin

19. snitz16V

snitz16V Guest

30 min meen je dat echt whoo das best lang heb ook 2 packs van 1700 mah maar die hadden andere groote als de 3300 ivm anders solderen

(ene kops gesoldeerd in fabriek 3300 naast elkaar met strips)

zelfde groote gemaakt doormiddel van houte strip aan dezijkant en opnieuw krimpkous erom heen

20. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    ik vaar dan ook met een 480 race motor,, deze verbruikt niet zoveel stroom,, en 30 min niet steeds volgas he gewoon puur fun varen,,

Deel Deze Pagina