Jet Teng XXX

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door benovitch, 19 aug 2013.

  1. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Het probleem dat ik heb met het niet nalopen/koelen van de turbine is opgelost. Heb even Gaspart van Jets Munt gecontacteerd en hij wist me te zeggen dat ik de turbine na uitschakelen met de stopswitch op stop moest laten staan. Anders gaat de turbine na het draaien direct terug naar READY voor op te starten. Dus even de schakelaar voor het stop commando anders ingesteld in de zender op één die blijft staan in de stand waarin je hem zet ipv een momentswitch.

    Ben
     
  2. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Een momentswitch is zeker niet aan te raden.
    Anders is de turbine buiten het koelingsprobleem meteen start klaar.
    Indien je dan per ongeluk gas vol en dicht doet, gaat jouw turbine automatisch starten.

    Het beste kun je motor uit of dual rate op gas dicht programmeren en dit via een 3-standen schakelaar bedienen.
    De 3-standen schakelaar geeft je 1 "per ongeluk" schakelstand marge.


    Groetjes,

    Cliff
     
  3. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Ben, over Festo koppeling in het brandstofcircuit gebruiken hoef je je geen zorgen te maken. Let er alleen op dat je niet teveel restrictie inbouwt.

    [​IMG]

    Die festo filter zou ik er wel uitgooien, ten eerste heeft hij op die plaats geen enkel nut en ten tweede van zulk type heb ik er al meerdere zien falen (breken). Beter rechtstreeks van je UAT (waar al een filter inzit) naar je pomp en daarachter een filter (om metaalgruis van je pomp te vangen voor het naar je ventielen/motor gaat).

    Groeten, Bart.
     
  4. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    @ Rufter

    Dit is anders wel wat de mensen van Jets Munt aangeven in de manual. Welke filter raad je dan aan?
    Vandaag tijdens het proefdraaien van een kameraad zijn Jets Munt Merlin 100 zagen we dat er lucht in de filter bleef. Wat we ook deden de lucht bleef erin.

    Ben
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Die Festo filters zie je wel vaker toegepast. Kan je mooi zien als wr vuil in zit.

    Ikzelf gebruik JetCat 'look a like' filters.


    Filter zou luchtvrij moeten zijn, moet je even het filter zo houden dat de luchtbel eruit gaat.
     
  6. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    [​IMG]

    Zoiets, wordt standaard bij een Jetcat geleverd.

    groeten, Bart.
     
  7. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ik ben bezig geweest met de kabels te leggen in de vleugels en zou nu enkel nog de wieldeur die aan de landingspoot staat hieraan moeten bevestigen. Deze deur wordt dichtgetrokken door het landingstel. Ik weet wel ongeveer hoe maar is hier iemand die hier een paar goede voorbeelden van heeft en eventueel opmerkingen waarop ik moet letten tijdens de constructie hiervan.

    Ben
     
  8. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Vandaag heeft de turbine voor het eerst in het model gedraaid. Op het eerste zicht staat de pijp mooi in het center van de turbine, waaraan kan ik zien of deze niet goed uitgelijnd staat? De warmte aan het achterste gedeelte van de romp waar de pijp zit is zeer laag, net warm genoeg om te knuffelen dus hier zit ook alles goed. Wel moet ik 120gr lood achteraan de staart steken om alles in evenwicht te krijgen. Ook zal ik nog eens moeten zien naar de hoek van het hoogteroer. Dit zou blijkbaar 1° naar beneden moeten, foutje in de mallen blijkbaar.

    Het is lekker druk in de neus vooraan om alles er in kwijt te geraken maar moeilijk gaat ook. De deuren heb ik tenslotte vast gemaakt aan de strut voor iets gemakkelijker te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2013
  9. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De kabels komende van de turbine dienen nog wel deftig samengebonden worden.
     
  10. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    Man, wat een mooie kist ;)
     
  11. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Hoek hoogteroer

    Op de Amerikaanse forums schrijven ze dat de hoek van het hoogteroer ten opzichte van de vleugel niet goed staat. Bij deze hebben we dit dan maar nagekeken.

    toestel ligt op schragen en vooraan en achteraan naar beneden gebonden tot wanneer de vleugel 0° heeft.
    [​IMG]

    De hoek van de vleugel, voor mij op 0° gezet.

    [​IMG]

    Daarna de meter op het hoogteroer gezet, het roer zelf wordt op zijn plek gehouden door 2 lijmklemmen.

    [​IMG]

    Wat ik hiervan opmaak is dat het hoogteroer niet hoeft gewijzigd te worden. Dit beetje dat het hoogteroer down staat is volgens mij te verwaarlozen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Of zouden jullie aanraden de hoek aan te passen!

    Ik hoop dat ik dit goed aangepakt heb, anders laat maar horen hoe jullie het doen of zouden doen.

    Ben
     
  12. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    99
    Hoi Ben,

    Ten eerste ziet er strak uit, geloof dat ik spontaan beetje spijt begin te krijgen ;-)

    Voor wat betreft die instel hoek van de staart, zoals ik het zie zou het moeten kloppen.
    Het is idd. dat overal waar je leest over de xXx dat ze hem up getrimd hebben of de staart iets naar beneden gebracht.
    Persoonlijk zou ik gewoon rekening houden bij de start dat hij misschien een klikje up nodig heeft.
    Zou me er niet te druk om maken want er vliegen er al genoeg.

    Succes met de maiden, ben erg benieuwd!!
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, maar jij hebt nog andere leuke speeltjes liggen ;-)


    Nou dat verschil is verwaarloosbaar die ene klik op je zender zal je niet merken.
    Heb jets gezien met grotere afwijkingen en vliegen ook zonder problemen.

    Succes met de verdere bouw.

    Grt,
    Berto.
     
  14. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Als je met 1mm up trim start, komt het helemaal goed.
    Wel erg veel werk voor die ene milimeter..

    Succes met de verdere bouw.
    Als je vragen hebt, kun je me mailen.

    Groetjes,

    Cliff
     
  15. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Nu het mooie weer er aan komt en het veld er kort gemaaid is wordt het maar eens tijd om de XXX z’n maiden flight te geven. Alles nog eens gecontroleerd of alles goed staat en vast. Had gemerkt dat tijdens enkele taxiruns dat de hoofdpoten loskwamen waardoor ik steeds moest bij trimmen op het neuswiel.

    Heb het zwaartepunt op net iets meer dan 195mm gelegd na een hele reeks post gelezen te hebben op RC Groups kwam het merendeel toch uit onder de 200mm. Ook op aanraden van Seal die deze week zijn XXX ingevlogen heeft.

    Zijn er nog dingen waar ik zeker op moet letten wanneer ik de XXX ga invliegen?

    Ben
     
  16. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Even een update, gisteren geprobeerd de XXX te laten vliegen. Dit was geen succes, het zwaartepunt dat iedereen aanraad op RcGroups, 195mm, is geen goede keuze voor de turbine uitvoering.

    Het CG had ik op 195mm gelegd met ledige hoofdtanks, zoals het hoort. Wanneer er dan nog eens 1,8L kero in gaat +/- 1,5kg extra voor het CG verschuift het zwaartepunt nog eens zo'n 25mm naar voor. Dit maakt de kist enorm neuslastig en is niet los te krijgen van de grond. Dit resulteerde dus in een uitschuiver in het lange gras/onkruid naast de piste.

    Met alle gevolgen van dien, vleugelbuis krom, romp een paar kleine barsten en nog wat van dat. Een spijtige slechte ervaring voor de eerste keer turbine vliegen. Maar ja, al doende leert men.

    Ik veronderstel dat ik het toestel op de juiste manier gebalanceerd heb, maar niet op de juiste plek.

    Op het Amerikaanse forum zijn het merendeel, 90%, EDF kisten. Deze vliegen dus eigenlijk altijd met de tanks gevuld, en wanneer dan het CG op 195mm ligt zal dit goed zijn.

    Cliff zij me eens dat het CG zelf nog 5mm verder naar achter mocht. Normaal ligt het tussen 210 en 220mm.

    Alles is reeds hersteld en terug getest, wat is jullie mening over het zwaartepunt?

    Ben
     
  17. seal

    seal

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    3
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    568
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. seal

    seal

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    3
    Zou nu openbaar moeten zijn.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Schitterend toch? Gefeliciteerd met de maiden :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina