@Emanuel, Ben ik al te laat of kan ik me ook nog inschrijven voor een frees setje. Ik heb nl nog een mooie 70mm impeller liggen. Als deze goed vliegt wil ik de tekening vergroten en dan mijn kolibri turbine erin zetten.
Beste Franklin, Ik denk dat het geen probleem is, mits er voldoende materiaal voorhande is. Ik geef het meteen even door aan de frezer. Aan alle andere Jetbrett bouwers, stuur me even een pb met je adres. Zodra ik de exacte kosten weet reageer ik met mijn bankgegevens.
De eerste bouwstapjes zijn inmiddels gezet. De onderhuid van de vleugel maak je van 2 plankjes 1.5 mm balsa. De liggers zitten erop en de binneste 4 ribben zitten erop. Past tot nu toe prima. De inkepingen in de ribben moeten alleen even schuin uitgeschuurd worden. Ook zitten beide rompwanden in elkaar. Past ook prima.
Ik ben inmiddels zo ver: Tot nu toe geen verrassingen, alles past goed in elkaar. Even wat extra tijd besteden aan het schuin schuren van de uitsparingen in de ribben en het past keurig in elkaar. Ik ben begonnen met de onderhuid aan elkaar lijmen. Eerste 2 complete planken 1.5mm balsa aan elkaar/ Daarna 2 hoeken eraf gesneden en de afgesneden stukken in het midden er aan de bovenkant weer aangelijmd. De huid loopt in de punt dus niet door. Daarna de tekening erop gelegd en op een aantal plaatsen spelden erdoor geprikt om de hoofdlijnen uit te zetten voor de liggers en de ribben. Daarna is het een kwestie van de 3x5mm ligger op maat maken en erop lijmen. het is belangrijk dat de onderste ligger één stuk is. De middelste ribben hebben aan de achterkant een uitsparing voor dit plaatje. Dit staat niet op de tekening, ik heb dit zelf toegevoegd. In het plaatje zit al een gat voor de vleugelbout. Dit is nog een eigen toevoeging, een servo luikje. Ik heb het raam op de vleugel gelegd en de vier gaatjes met een speld doorgeprikt in de onderhuid. Daarna het servo plaatje op die 4 gaatjes uitgelijnd en de huid eromheen doorgesneden. Zo ontstaat een gat op precies de juiste plaats. Daarna kan het raam erin gelijmd worden. De achterlijst bestaat uit een strook 3mm balsa van 5mm breed. Ik heb eerste de onderhuid op maat gesneden en er toen een complete 3mm plank op gelijmd. Daarmee zorg je ervoor dat deze mooi recht ligt. Na uitharden van de lijm heb ik de 3mm plank afgesneden op 5mm breed. De false leading edge heb ik ook van een strook 3mm balsa gemaakt. De foto vervormd het beeld een beetje, in het echt ziet het er strakker uit. Schuren van de 2 basla stroken doe ik met een schuurblok waarvan ik een strook heb beplakt met schilders tape. Door de schilders tape over de ribben te laten glijden kan ik de stroken mooi in vorm schuren zonder de vorm van de ribben aan te tasten.
Dat zou kunnen, maar dat half uur is duurder dan mijn clubgenoot. Hij werkt eigenlijk te goedkoop. Volgens mij vind hij het gewoon te leuk werk
kan je ook globaal bij houden welk hout je er nog bij moet hebben? dan kan ik dat binnenkort een keer ophalen
Het extra hout staat in de bouwbeschijving. Ik kom wel een laatje 3x5 mm te kort, er staat dat je er 4 nodig hebt, maar die gaan al op in de vleugel. Wat ik tot nu toe gekocht heb: 3mm balsa 1 plankje 6mm balsa 1 plankje (ga ik ook de eindlijsten van maken, wordt wel ff stofhappen) 6x6 mm balsa driehoek 2 stuks 1.5mm basla 4 plankjes 5x3mm vuren 4 stuks (moeten er dus 5 worden)
Strak ! Dat ziet er goed uit, Emanuel, mijn bedenkingen waren duidelijk overbodig als ik dat zo zie. Je eigen aanpassingen zijn ook duidelijke verbeteringen op het oorspronkelijke ontwerp. Bouw je de vleugel volgens de tekening (5mm latje onder de achterlijst) of bouw je hem op vanaf de onderste beplanking ? Kan niet wachten om zelf te beginnen.
Tot nu toe heb ik het 5 mm latje nog niet nodig gehad. De vleugel is nu nl nog slap en flexibel. Vanaf nu gaat die lat er wel onder. Alles wat er nu nog bijkomt gaat stijfheid geven.
Volgens mij bouwt Emanuel aan de laatste foto te zien op het latje van 5 mm. Dat moet je ook absoluut doen anders klopt de verdraaiing in de vleugel niet meer. Oeps te snel gereageerd, zie aan bovenstaande reactie dat latje er niet onder zat. Het ziet er echt heel netjes uit, ook het servo luikje is slim. Gewoon een servo op het luikje vastmaken en het luikje dan in de vleugel vastschroeven. Werkt altijd. Meestal doen ze de vleugelbevestiginsbout (gat) pas later. In de meeste gevallen wordt de vleugel afgemeten op de romp, waarna de vleugel en de bevestiging in de romp tegelijkertijd worden doorboord. Voordeel hiervan is dat het gat in de vleugel en in de romp dan in 1 keer goed uitgelijnd zijn. Ach meteen een gat in het plaatje kan ook. Oh ja kan ook wel een voorbeeldje er van laten zien zoals in de beelden van de MiMi: Romp-Fuselage - F3K Nederland
Je hebt gelijk wat betreft het latje op de foto, hij heeft er af en toe onder gelegen, maar nodig was het nog niet. Pas bij het inlijmen van de bovenste ligger er de shear webs is het nuttig. Bij het plaatsen van de bovenhuid is het een must! Het gaatje in de vleugel is bewust zo gedaan. Ik de romp zit nog geen gat. Door idd pas te boren als de vleugel op z'n plaats ligt moet dat goed gaan komen. Ik ben met de vleugel bijna zover dat de bovenhuid erop kan. Dat wordt even een spannende stap.
Misschien ook wel intressant om door te lezen is dit topic in het duitstalige forum. Ook de originele ontwerper reageert hierin. Jetbrett EDF (Speciaal voor Emanuel hier is ook een topic over de Tiger Hai.)
Net even contact gehad met de afdeling frezen. Niet al het benodigde hout is meer voorradig voor 2 extra setjes. Ik laat nog even weten of er meerkosten zijn als er nieuw hout besteld moet worden. Het weekeinde niet stilgezeten. De vleugel wacht op de bovenhuid, maar eerst wat ledjes regelen voordat ik hem dicht ga plakken. De huid ligt al klaar. Even voor de na bouwers, ik heb 2 driehoeken van 8x25 cm van de aan elkaar geplakte planken gesneden en die er samen bovenop geplakt. De vleugel past hier royaal op. De romp staat er nu zo bij. De cockpit is ruw in vorm geschuurd. De EDF drager zit er los in. Dit is nog een aanpassing van mezelf, 3 plaatjes multiplex op elkaar, dwars door de romp. veel sterker. 2 had achteraf ook prima geweest. Dit gaat in ieder geval wel houden. Dit kleine blokje vuren zorgt ervoor dat de cockpit kap mooi op z'n plaats blijft. Hij valt in een uitsparing in de spant erachter. Deze moet je er zelf even inmaken. Zo en nu naar bed, morgen weer vroeg op!
Mijn frezer werkt deze week de eerder bestelde kitjes af. Daarna moet hij een week naar het buitenland voor de baas. De extra kitjes gaan dus iets langer duren.
Toch een beetje getwijfeld aan mijn "oude" Wemotec die gaat het absoluut doen. Maar levert niet top prestaties. Dus deze besteld: Alloy DPS Series 68mm EDF unit with 3580kv Motor - 1000watt (EU Warehouse) Ik denk ook niet dat deze EDF unit de topprestaties levert van de nieuwste Wemotec, maar zou in ieder geval 1,3 kg stuwdruk moeten kunnen leveren genoeg om de Bretjett recht omhoog te stuwen. De regelaar wordt een Yep 80 A, in ieder geval zwaar genoeg. Voor servo's heb ik nog een stel Hextronik D-mg16 liggen.