Die gebruik ik op verschillende ESC's. Een Castle Creations, een Jeti Spin Pro en op twee Turnigy's. Verwacht eigenlijk dat de MRPM op elke ESC voor een borstelloze werk. De MRPM aansluiten op twee van de drie motordraden, aantal motorpolen en eventuele vertraging instellen via de zender en het werkt.
Vandaag de jlog 2.6 GW besteld. Heb ik hierbij de juiste versie besteld, ik lees namelijk dat sommige niet kunnen loggen. Volgens mij is het de gewone GW versie, dus zonder logging. Is dit een misser, had ik de bovenste uit de bijlage moeten nemen, of heb ik het in mijn geval niet nodig om te loggen? Ik ga overigens met een Jive hv werken
Als ik goed ben geïnformeerd gaat de Jlog werken als een protocol-converter. Die zet het protocol waarmee de Jive data verzend om naar een ander protocol. Bij voorbeeld het Jeti EX protocol. Logging vind dan plaats in de zender. Logging in de Jlog zou dan niet nodig moeten zijn.
Dus met andere woorden heb ik een goede aanschaf gedaan? Ik heb even een schema gemaakt over hoe ik mijn bedrading moet aansluiten, kan iemand hier iets over roepen? Ik weet niet of ik de esc, jlog en de r9 ex goed op elkaar heb aangesloten op deze manier.. Heb ik zo volledige telemetry met rpm, mah enz?
Heb je dit http://j-log.eu/wp-content/uploads/2014/03/Connectors.png gezien? Staat ook nog ergens een waarschuwing voor het gebruik van twee Li-Po's als ontvangeraccu. Als alles goed in ingesteld en verbonden krijg je inderdaad meetwaarden naar de zender. Daar zal ten minste spanning, stroom en verbruikte capaciteit bij zijn. De originele Jeti sensoren zijn simpel plug-and-play. Deze week nog een flink gevecht geleverd met een GPS-Logger 2 van SM-Modellbau. Is niet zo compatible als verwacht. Na aanpassingen van een configuratiebestand in de Jeti zender en het maken van een programma dat de logdata aanpast, werkt de boel nu zoals gewenst. Nog een vraag, waarom gebruik je een R9 ontvanger? Een veel goedkopere en lichtere RSAT EX kan ook wat je nu met een R9 doet. Als je een R9 gebruikt zal dit een R9 Duplex EX moeten zijn. Die EX toevoeging is erg belangrijk. Dan is de ontvanger te updaten en kent deze de nieuwste interfaces en instelmogelijkheden. Zie ook dat de Jive een BEC heeft. Gaat dat goed met die twee cellen Li-Po? In de handleiding van de jive staat iets over het aansluiten van een 4 cellen Ni-** accu. Die heeft een veel lagere spanning als twee Li-Po cellen.
Ik heb je link gelezen, maar moet eerlijk zeggen dat ik de tekening vrij moeilijk vind. Er staan veel afkortingen in die ik niet kan plaatsen. Wat van plan ben, is om via de 2s Lipo de stroom van de servo en fbl setup laat draaien. De servo's mogen gewoon op 7.4v draaien, dus dat moet kunnen toch. Als ik dan de rode draad van de Jive naar de ontvanger weglaat, gebruik ik de bec van de bec van de Jive niet toch? Of moet ik dan misschien ook een draad van de jive naar de jlog weglaten? Ik begrijp dus dat het niet beide kan, én een externe 2s 7.4v lipo én de bec van de Jive? De R9 ontvanger zit standaard bij de ds-16 geleverd in veel gevallen. Er zit dan een duplex 2.4EX r9 bij. Wat betreft de ontvanger lipo moet ik dus nog even eea gaan uitzoeken, want hier heb ik niet direct een passend antwoord op. Misschien dat Laurens of een andere kenner hier wel een passend antwoord op heeft?
Er klopt iets niet met de manier zoal JLOG Is aangesloten op de ontvanger. De ontvanger kan de telemetrie-data allen verwerken als deze binnenkomt op de EXT-aansluiting. De JLOG is daar niet op aangesloten zodat de telemetrie-data van de jive via de JLOG en de ontvanger niet naar de zender wordt verstuurd.
Je hebt gelijk N.P.S. Ik kreeg deze reactie ook al op Helifreak. Ik heb even een nieuw schema gemaakt, welke volgens mij wel klopt. Overigens ben ik er ook achter dat ik dus niet met de bijgeleverde R9 ontvanger moet gaan werken, maar met een REX ontvanger, als ik zowel de Jlog als de Spirit geintegreerd wil hebben. Ik heb er nu een R6 REX ontvanger bij besteld, welke dus extra poorten heeft welke als EXbus kunnen fungeren. Dit is hoe ik het wil gaan doen, volgens mij klopt het nu wel.
Blijft dat de BEC spanning van ESC en de spanning van de 2 cellen Li-Po in de ontvanger bij elkaar komen. Geen idee of dat problemen geeft. De printsporen van de EXT aansluiting kunnen geen hoge stromen aan. De REX7 is een goede ontvanger gebruik er ook een. De uitgangspinnen 6 en 7 zijn programmeerbaar als telemetrie ingang. Mogelijk moet je de voor de REX ontvanger benodigde .bin files nog bij Jeti downloaden en in de map devices van de zender sd-kaart plaatsen. Dan zijn de REX ontvangers via de device manager van de zender benaderbaar. Zie ook http://jetiforum.de/index.php/rex6-rex12/5277-rex6-komme-nicht-in-die-empfaengereinstellungen
Van die BEC spanning daar heb je gelijk in. Ik moet de rode draad die van de jlog naar de ontvanger gaat weglaten, en zo ook de rode draad van de jive master uitgang naar de ontvanger. Enkel de rode draad van de jive jumper poort naar de jlog blijft zitten, want daar krijgt de jlog zijn spanning van. Om eerlijk te zijn ga ik een REX6 ontvanger gebruiken, maar er zullen niet veel verschillen zitten tussen de 6 en de 7 denk ik, op het aantal kanalen na lijkt me. De DS-16 en de REX6 zijn onderweg naar mij, dus hopelijk kan ik er volgende week wat mee gaan expirimenteren.
http://helifreak.com/showthread.php?t=712741&page=3 Ik heb een link toegevoegd van iemand die met EX bus, REX ontvanger en Spirit vliegt. Echter werkt bij hem niet alles helemaal naa behoren, aangezien hij laatst flink gecrashed is door een setup fout. Is een interessant topic, misschien dat jullie er ook iets aan hebben. Overigens vraag ik me ook af of er iemand anders hier met een soortgelijke setup vliegt, en of die ook problemen ervaart? Deel je ervaring aub, dan kunnen we er allemaal van leren, crashen is het laatste wat we willen!
Je kan je vraag beter op het Jetiforum zetten. http://www.jetiforum.de/ Hier zit Uwe Neesen (Hacker) en ook zitten er mensen van Jeti zelf mee te kijken. Waarschijnlijk zit er ergens een foutje in het protocol tussen de Jeti en Spirit FBL. GJ
Nu heb ik nog één vraag. Bijna alle telemetrie die ik wil hebben, kan ik denk ik binnen krijgen. Signaalsterke en lipo spanning standaard via de ontvanger, en verbruikt mah van de motor Lipo en rpm gaat via de jlog. Nu wil ik dus met een externe ontvanger lipo gaan werken, maar ik zou het eigenlijk ook wel mooi vinden als ik daar ook de verbruikte mah van kan lezen op mijn zender. Dus met andere woorden, dat ik er op geattendeerd word als deze op de minimale 20% is. Is dit ook mogelijk?
Met een MUI sensor, verkrijgbaar voor een maximale stroom van 30, 50, 75, 150 en 200 ampére, kan je spanning, stroom, verbruikte capaciteit en looptijd meten. Dat je verbruikte capaciteit meet, wil meteen zeggen dat je niet kan alarmeren op 20 % restcapaciteit in de Li-Po. Je kan wel een alarm instellen als er een bepaalde capaciteit is verbruikt. Je gebruikt bij voorbeeld een Li-Po met een capaciteit van 3000 mAh. Je kan een alarm instellen als 2400 mAh is verbruikt. Dat werkt feilloos. Een MUI 30 kan je tussen de ontvanger en de ontvanger Li-Po plaatsen. Je kan dan probleemloos het verbruik uit de ontvanger-Li-Po meten.
Oké dat is zeker een oplossing. Lijkt me een goed plan. Kan je me uitleggen hoe ik deze MUI30 moet plaatsen? Ik bedoel te zeggen, mijn ontvanger lipo gaat nu direct naar de Spirit fbl controller, maar volgens mij moet de mui30 naar de ontvanger toch? Ik vind de gebruiksaanwijzingen van jeti niet zo overzichtelijk, ik heb liever een complete handleiding waar precies op staat welke bedrading waar naartoe moet... De rode en de zwarte draad van de ontvanger lipo gaan nu naar de spirit voor directe aansturing. Moet ik deze splitsen ofzo?
Op blz. 4 van deze handleiding, hier te vinden http://www.jetimodel.com/en/katalog/Duplex-2-4-EX/Measure-Sensors-EX/@produkt/MUI30-EX/ , kan je zien hoe een Mui wordt aangesloten als deze wordt gebruikt voor een motor. Voor jou is het bijna gelijk maar ietsje anders. Je ontvanger Li-Po is op de Spirit aangesloten. Daar moet je de stroom meten. Neem een nieuwe accustekker en een contra stekker. Verbindt de min van beide connectoren met elkaar. Aan de MUI zitten twee gele draden. Één komt aan de plus aansluiting van de contra-connector die op de Li-Po komt, de andere op de connector die in de Spirit gaat. Let op, dat je de draden niet verwisseld. De stroom moet lopen in de richting van de pijltjes op de achterzijde van de MUI (van plus naar min). Aan de MUI zit nog een kabeltje met een zwarte en een rode draad. Die is voor de spanningsmeting. Wil je die gebruiken, dan de draden solderen op de connector die in de Li-Po gaat. Koppel de contra connector aan de Li-Po en steek de connector in de Spirit. Je meet nu stroom, spanning en verbruikte capaciteit. Lijkt erg ingewikkeld, maar dat valt wel mee als je aan de slag gaat.
De MUI wordt nu aangesloten op poort 1 van de REX. Dat moet de EXT, de E1 of E2 zijn. Die moet geconfigureerd zijn voor EX sensoren.