Jeti zenders

Discussie in 'Electronica' gestart door Lars, 1 apr 2015.

1. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Dat kan, ik heb er namelijk nog één over. De andere ex bus poorten zijn al in gebruik door de spirit integratie en de jlog telemetrie.
    Maar dat komt dus precies goed uit. Bedankt weer voor je heldere uitleg!

Ik zat nog even over je volgende reactie na te denken.
    Is het geen probleem dat de Rex6 ontvanger 7.4v van de externe Lipo krijgt? Want dat is in mijn setup wel de bedoeling namelijk.

Edit: ik lees net dat de supply voltage van de rex6 ontvanger 3.2v - 8.4v is, dus ik denk dat het geen problemen moet geven om de ontvanger lipo direct op alles aan te sluiten.

Laatst bewerkt: 8 okt 2015
  2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Er is verschil tussen EX en EX bus.

De meeste sensoren werken op EX, zoals de MUI en de JLOG. Alleen de Vario2 en de MBAR zijn EX bus sensoren. Deze hebben een ingebouwde expander voor het aansluiten van twee sensoren en zijn in te stellen via de Device Manager in de zender, wat veel gemakkelijker gaat dan via de Jetbox simulator in de zender. De communicatie tussen de ontvanger en de sensor gaat ook veel sneller. De Central Boxen werkken ook via de EX bus.

De Spirit zal dat ook wel doen, al weet ik dat niet zeker. Als de Spirit zichtbaar is in de Device Manager, dan werkt deze zeker via de EX bus.

3. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
  4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Volgens de handleiding van de REX ontvanger is de EXT poort uitsluitend te gebruiken voor EX apparatuur en zijn de E1 en E2 poorten multifunctioneel, dus te gebruiken (in te stellen) voor EX, PPM out, PPM input, EX-Bus en UDI.
    De Spirit werk waarschijnlijk via EX-bus of UDI. Ben daar als vaste-vleugel vlieger niet van op de hoogte. Is dat zo, dan moet de Spirit niet worden aangesloten op de EXT poort.

5. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Welke zeg jij dan dat ik het beste op de EXT poort kan plaatsen?
    Spirit =E1
    Jlog = ?
    MUI 30 = ?

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Maakt niet uit. zijn beide EX apparatuur. Niet vergeten de poorten goed in te stellen.

Zag dat je je schema ook hebt gepost op het Jeti Forum maar nog geen begrijpelijk antwoord hebt gekregen.

7. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Volgens mij kan de jlog via de ext poort. Dus dan zou ik het zo doen denk ik:
    EXT. = Jlog
    E1 = Spirit integration met sbus kabel
    E2 = MUI 30 telemetry

Ik denk dat dit kan werken, wat denken jullie?

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Heb je de JLOG met de Castle Creations ESC al werkend? Heb daar veel belangstelling voor. In één van mijn vliegtuigen zit een Castle Creations Ice 70 en een MUI 75. Zou ook gebruik kunnen maken van een JLOG. Dan kunnen er weer twee connectoren in de voeding van de motor weg.

9. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Ik ga niet met CC werken. Werk met een jive, maar ik heb hem nog niet. Ik kan je vraag niet beantwoorden helaas.

Echter heb ik wel een vraag terug, ik ben vandaag lekker aan de slag gegaan met de DS-16, maar kom ergens niet aan uit. Ik denk dat het iets heel stoms is, ik zoek me een ongeluk, maar kan het probleem niet vinden. Het volgende is er aan de hand, als ik de fbl controller van stroom voorzie, dan schakelt de rex6 netjes in, ik heb 100% ontvangst en de fbl initialiseerd ook netjes. Je ziet de smash ook de verticale beweging maken zodra de fbl opstart. Zodra hij is opgestart corrigeert de fbl controller de swash en de tail ook prima als ik de heli beweeg. Echter zodra ik de sticks van mijn DS-16 beweeg, bewegen de servo's niet. Het lijkt wel of ze op een soort 'Hold' staan ofzo... Geen enkele servo beweegt op de sticks, terwijl ze dus wel tegensturen icm met de fbl controller als ik de heli beweeg.
    Misschien iets heel stoms, maar ik kom er niet verder mee. Weten jullie wat het probleem is?

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Inderdaad, je gebruikt een Kontronik ESC, maar het principe in het hetzelfde als bij gebruik van een Castle Creations ESC. Protocolconversie.

Met een FBL heb ik geen ervaring, maar heb je de poort op de ontvanger juist ingesteld? Dat kan via de device manager in de zender. Kijk ook of de herhalingsfrequntie goed is ingesteld. Heb je de infofile van de Spirit voor de device manager op de sd-kaart van de zender geplaatst? Als alles goed is ingesteld en aangesloten dan moet de Spirit in de device manager van de zender zichtbaar zijn.

Zie ook http://www.espritmodel.com/spirit-flybarless-system.aspx Daar staan screenprints en instructievideo's.

Op de servomonitor van de zender kan je zien of de bewegingen van de stick worden omgezet in signalen naar de ontvanger.

Een "nadeel" van Jeti is dat er zowel aan de zender als de ontvanger zo veel is in te stellen...

Laatst bewerkt: 15 okt 2015
  11. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Zodra ik met de Jive aan de slag ga, dan post ik het hier. Ik lees ook veel op Helifreak.com daar hebben ze zelfs een apart Jlog forum, waar heel veel topics te vinden zijn over dit alles.

Ik denk dat het probleem zit in het feit dat ik de Spirit nog niet heb geintegreerd en heb geplaatst in de device manager. Ik heb namelijk wel de sbus kabel gebruikt, maar volgens mij herkend de Jeti hem nog niet, waardoor hij hem niet aan kan sturen.
    Ik zal vanmiddag eens alle Spirit software gaan plaatsen op de zender, ik vermoed dat het probleem dan is opgelost. De bewegingen zijn namelijk prima werkend te zien op de servomonitor, zo werkt ook de Spirit zelf al goed, maar enkel worden de bewegingen nog niet doorgegeven vanuit de Jeti of ontvangen door de Spirit.
    Vanmiddag meer.

12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Ook zonder de BIN file voor de Spirit moet deze gewoon werken. De file is alleen nodig om de Spirit via de Device manager in te stellen. Belangrijk is dat de output pin van de ontvanger waar de Spirit op wordt aangesloten juist wordt ingesteld. Standaard zijn de E1 en E2 uitgangen ingesteld als gewone servo uitgangen. Dat instellen kan via de Device Manager. Daarvoor moeten de BIN files voor de REX ontvangers in de map "devices" zijn geplaatst.

Je schrijft ook over een s-bus kabel. Weet niet wat je daarmee bedoeld.. Voor zover mij bekend kent de REX ontvanger het S-bus protocol van Futaba niet. Volgens de handleiding zijn de E1 en E2 poorten alsvolgt in te stellen: E1,2 - JETIBOX-EX, PPM out, PPM input, EX-Bus, UDI

Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  13. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Ik heb de REX6 in de device manager ingesteld. Ik kon zelf ook kiezen om de E1 en E2 uitgangen al in te stellen. Dit heb ik gedaan zoals nodig voor de Spirit.
    Ik heb ze nu alsvolgt ingesteld:
    Ext. Port = Jlog -> JETIBOX-EX
    Pin 6, E2 = MUI30 -> JETIBOX-EX
    Pin 5, E1 = Spirit -> EX-BUS

Echter heb ik nooit een BIN file of iets dergelijks in de map geplaatst. Is dit nog nodig? Want mogelijk dat dit ook de oorzaak kan zijn. Nogmaals, ik kon alles al wel instellen zoals hierboven genoemd, ik weet dus alleen niet of het allemaal werkend is nu. Hoe kan ik zien of deze BIN files al op de REX6 staan? Ik moet nog veel leren merk ik...
    Lastig allemaal hoor...

14. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Zojuist eens goed alles doorgenomen, nu blijkt dat versie 1.0 op mijn rex6 staat. Ik denk dat hier het probleem zit.
    Ik heb een Jeti USB kabel besteld, zodat ik de nieuwste software op de ontvanger kan plaatsen. Nu weer afwachten tot de bestelling binnen is, en daarna weer verder met ontdekken.

15. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Als de REX ontvanger herkend wordt en is in te stellen via de device manager dan is de BIN-file aanwezig. Als je de zender via een USB kabel aansluit op een PC is deze in de Windows Verkenner als drive zichtbaar. Er is een map Device waarin de BIN files staan. Daar moeten de BIN files voor de REX ontvanger en de Spirit staan.

Er is geen nieuwere softwareversie voor de REX-ontvangers dan v1.0. De software versie 3.xx op de Jeti site is uitsluitend voor de EX ontvangers. Deze niet op de REX ontvanger plaatsen. Technisch zijn beide ontvangertypen verschillend (andere processor, meer geheugen e.d. voor de REX).

De Spirit ken ik verder niet, maar heb gezien dat deze voor verschillende merken radiobesturing geschikt is. Zoals Futaba met S-bus en Jeti met EX-bus. Moet in de Sprit worden ingesteld met welke bus deze gaat samenwerken? Spirit ingesteld op S-bus zal niets doen als deze wordt aangesloten op een EX-bus.

Laatst bewerkt: 17 okt 2015
  16. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Ik ben vandaag weer een beetje aan de slag geweest. Jammer genoeg is het me nogsteeds niet gelukt. Ik kwam erachter dat de spirit eerst via de computer geïnstalleerd moet worden, ik vermoed dat hij daarom de ontvanger niet ziet en de sticks dus niet doorkomen.

Echter kom ik weer op een volgend probleem. Spirit heeft nieuwe software, welke ik op de computer heb gezet. De software op de Spirit unit is niet die nieuwe, dus ik moet die upgraden. Geen probleem zou je zeggen, want de spirit connect goed met de computer, dus zo gebeurt normaal gezien. Echter is dit bij mij niet het geval, ik download de nieuwste firmware voor de unit via de spirit website, echter kan hij hem niet openen omdat de computer geen sturingsprogramma hiervoor heeft. Ik kan dus geen .bin files openen ofzo...
    Moet ik eerst een apart programma installeren op de computer, om dit te kunnen openen?

17. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De suggestie dat er in de spirit iets moet worden ingesteld, heb ik je in mijn vorige bericht al gegeven.

Heb je de handleiding van de spirit goed gelezen? In het pc programma de tab update kiezen. Dan via de knop select de updatefile die je hebt gedownload selecteren en dan op de knop update klikken.

BIN files zijn binaire files die op de PC niet zijn te openen. Door het update programma worden deze naar het te updaten apparaat overgebracht.

Deze oplossing heb ik, hoewel ik niets van een Spirit weet, binnen 3 minuten op het Internet gevonden. Jij hebt alle handleidingen in je bezit, dus ook de oplossing binnen handbereik.

Geef je het welgemeende advies eerst alle handleidingen te bestuderen. En niet zonder voldoende te weten hoe alles werk met de apparatuur aan de slag te gaan. Jeti apparatuur en dat zal ook voor Spirit gelden is bijzonder flexibel en daardoor niet echt eenvoudig. De software is nogal uitgebreid en er is heel veel in te stellen.

Is er een verkeerde optie geselecteert, dan werkt het niet.

De pc software, firmware en een handleiding zijn bij de fabrikant van de spirit te downloaden.

18. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Je hebt gelijk, maar ik denk echt dat er iets mis is met de aangeboden firmware op de Spirit website. Zodra ik namelijk de firmware download, krijg ik geen .bin file, maar een .df file. Deze .df file kan ik niet volgens de "select" knop in het update scherm openen, wat volgens mij met een .bin file wel hoort te zijn. Ik denk dat het in deze niet aan mijn onwetendheid ligt, alhoewel ik het wel met je eens ben dat ik nogal moeite heb met de handleidingen te begrijpen, vandaar dat ik het hier vraag.
    Nogmaals, ik denk dat de aangeboden file niet goed is. Nu heb ik zojuist op het spirit forum een topic gevonden, waar volgens mij wel een juist .bin file word aangeboden. Namelijk op onderstaande link en dan helemaal onderaan de pagina:
    http://www.spirit-system.com/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=920
    Maar ik ga morgen of maandag weer verder met het uitzoeken van dit alles, aangezien ik het nu even met rust heb gelaten.

19. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je link verwijst,, voor zover ik het begrijp, naar een nieuwe bin file om in de device map op de sd card van de jeti zender te plaatsen. Die is nodig om de nieuwe opties van de laatste firmware update van de spirit te kunnen gebruiken via de jeti device manager. Let op dat de versies van de jeti bin file en de versie van de spirit overeenkomen.

Op deze http://www.spirit-system.com/index_en.php#3 site kan ik een firmware file met de extensie bin downloaden. Staat onder firmware en is versie 1.2.0.

20. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Vandaag is het wel gelukt. Achteraf bleek de file die ik gisteren gedownload had, niet helemaal in orde te zijn denk ik. Nadat ik hem namelijk had verwijderd en opnieuw had gedownload, kon ik de Spirit prima upgraden.
    Hierna het begin van de setup gedaan, waarin ik dus de ontvanger op Jeti EX-bus heb gezet. Gevolg, de servo's werken perfect via de sticks.
    Ik ga morgen verder met de setup van de Spirit. Het is me zelfs al gelukt om de Spirit integration de doen middels de .bin file te plaatsen in device explorer, dus installatie zal gewoon via de DS-16 kunnen.

Deel Deze Pagina