Jetjoe Junior

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door vwspeedster, 19 apr 2012.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat is klein? hoe klein (groot) zijn je wielen?
     
  2. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    @ berto, de bijgeleverde wielen zijn 35mm diameter
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ai, da`s wel heel klein.
    Kom ze veelal niet kleiner tegen dan 60mm diameter met rem mogelijkheid.
     
  4. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    ik heb er ook van iets meer dan 4cm gevonden met rem, maar voor ze hier zijn kost het al een hele hoop denk ik.

    osCommerce
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.500
    Locatie:
    Groningen
    Anders eerst zonder proberen en kijken of je ze nodig bent.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat is nog wel een optie.
    Remmen op beton is altijd wel lekker, maar als de restdruk zo weinig is heb je ze misschien amper nodig?!?!

    Anders een anker uitgooien ;-)

    Maar rondom het veld veilig uitloop middelen toch mocht hij de baan afschieten?
    Op gras zonder remmen is het al helemaal geen probleem.

    Eerst testen maar?
     
  7. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Hier ga ik dan met een klein bouwverslagje van de supercat.
    Eerst de nodige spanten uitgetekend en uitgezaagd,
    en gekeken waar de tank moest komen.
    Nu om toegang te krijgen tot de turbine had ik een extra luikje nodig.
    Dit maak ik door eerst de plaats van het luikje af te tekenen,
    en daarna langs de binnenzijde 2 aluminium buisjes in te lijmen met epoxy.
    Toen dit gebeurd was de spanten ingelijmd en de motor een hoek van +-4graden down thrust gegeven.
    Als dan de lijm droog was met een heel dun zaagbladje van tamiya het luikje doorzagen en door het aluminum gaan.
    Waar ik door het aluminium gezaagd heb even de gaatjes geruimd zodat hier de ijzeren staafjes terug beter doorgaan.
    En uiteindelijk de motor eens gepast, nu moet de bespaning van 1 kant van de staartbomen nog afgehaald worden.
    Om deze te verstevigen met een laagje 1mm balsa.
    Maar fotos zeggen meer als 1000 woorden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    groetjes jurgen
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.500
    Locatie:
    Groningen
    Ziet er goed uit :)
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    vraagje

    vraag
    Toen dit gebeurd was de spanten ingelijmd en de motor een hoek van +-4graden down thrust gegeven.


    is dit gebruikelijk inbouw turbine in de formost heb ik hem op 0 graden staan .

    gr Gerrit Jan
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.500
    Locatie:
    Groningen
    Tja, hangt van het model af natuurlijk. In de vortex had ik de sprite er compleet recht ingezet en daar merkte ik dat hij wou klimmen met het vermogen erop. Ik heb dit toen opgelost door de instelhoek van het stabilo aan te passen.

    Ik denk dat de downtrust helemaal geen gek idee is.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Heeft het motortje op deze ingebouwde manier geen last van 'warmte'?
    De achterzijde van de motor zit zo dicht ingebouwd dat je zeer weinig omloop lucht direct om de motor heb.

    Geeft dit geen problemen?
     
  12. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    @ gerrit jan, ik had gelezen dat de grotere modellen en de falcon 25 allemaal betere vliegeigenschappen kregen met de motor achter tussen de 3 en 7 graden down thrust te geven. Als dit te veel of te weinig zou zijn kan ik nog altijd opvangen met een paar rondelletjes. vooral zoals tadango al aangaf bij vol vermogen hebben ze de neiging om te klimmen.

    @ berto, de turbine ligt nu nog een halve cm te hoog door de schroefjes van de turbine houder. Als hij 1 keer goed gemonteerd is heb ik boven en onder 1cm en opzij een halve cm spatie, dit samen met de mega luchtinlaten denk ik wel dat het goed komt. niet?
     
  13. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    De kleine turbine heeft vandaag een upgrade gekregen.
    Nl een elektrische startmotor, nu moet er niet meer gestart worden met de blazer.
    [​IMG]
    De bouw van de flycat ligt even stil omdat ik een ander model gekocht heb om de turbine op te zetten.
    In het begin zal deze turbine dus op een mdm fox zwever van 3 m komen te staan.
    Zodra ik aan dit model begin volgen er beelden.
    Groetjes jurgen
     
  14. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Van welk merk is die fox?

    Grtz A
     
  15. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Het is er een van flyfly met bewerkte vleugels en stuurvlakken.
     
  16. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Hier is het nieuwste project waar ik aan bezig ben voor de junior.
    Zwever fox 3 m span
    Aanpassingen reeds gebeurd:
    Hoogteroer bovenkant gelamineerd met carbon en met scheurweefsel een scharnier verbinding gemaakt.
    Het richtingsroer paste van geen meter dus heb ik hier een ronde aanvalsboord op gemaakt zodat dit verzonken zit in het
    Kielvlak.
    En een turbine steun gemaakt die gemakkelijk te demonteren is, als de turbine eraf is heb je slecht 2 gaatjes van 3 mm.
    De vleugels worden nog met carbon en kevlar gelamineerd en dan ook weer scharnieren gemaakt met scheur weefsel.
    Hier een paar foto's.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    .
     
  17. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Heb je het motortje al eens laten draaien in deze positie en de temperatuur opgenomen aan de stabilo?
     
  18. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Nee nog niet, maar ik verwacht niet veel problemen.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.500
    Locatie:
    Groningen
    Lijkt me geen probleem zo
     
  20. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    De junior heeft al een tijdje zijn best mogen doen in de scimitar.
    Maar nu wilde ik echt wel af van het starten met de föhn.
    He startertje van jj is geen ... Waard.
    Bendix blijft 6 van de 10 keer hangen op de spinner.
    Nu heb ik een stalen busje gedraaid met een kraag wat net over de bendix schuift, en deze wordt dan tegen de motor gehouden dmv een magneet.
    Maar omdat die dwaze motortjes altijd verbranden wil ik eens iets anders proberen.
    Ik heb namelijk dit besteld:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Brushed to brushless converter, deze zet de uitgangspanning van de ecu om naar een signaal. Hier wordt dan een brushless controller op aangesloten.
    En tenslotte als motor een inline 5800kv moet in de plaats van de huidige motor komen.
    Ben eens benieuwd of ik dit klaar ga krijgen.
     

Deel Deze Pagina