kan niet kiezen tussen 2 laders (lipo)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Rick R, 29 aug 2008.

1. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Zijn idd ripoofs die laders..

De gta6 , is ook een rippoff, maar heeft naar het scheint wel goede balancer,en ook 5 memory's voor accupacks.

2. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    hey Ik heb nu een oude pc voeding gekregen maar weet niet of hij geschikt is. Wat moet ik er aan veranderen (denk niet dat ik dat zomaar kan).

3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Over het ombouwen van een PC voeding zijn al een paar draadjes. Om deze te kunnen vinden heeft dit forum een zoekfunctie. Even zoeken en je vindt ze gegarandeerd.

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Link staat een paar berichten terug.

5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
  6. hezik

hezik Guest

Uit het Imax B5 topic begrijp ik dat de Balancer uit de Imax B5 (en dus ook alle andere namen waar het ding onder uit komt) niet goed is, door het gebruiken van 1% weerstanden ipv. 0.1% in het balancercircuit.

7. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    ik heb die draadjes al gelezen maar ik snap er niet veel van.

8. hezik

hezik Guest

Nou, kort samengevat.. weerstanden maken is geen exacte wetenschap. Het is bijna onmogelijk bv. om een weerstand te maken die precies 100 ohm is. Hoe nauwkeuriger je een weerstand wilt maken, hoe duurder die zal zijn.

In de electronica werkt men met toleranties. Bijvoorbeeld 1% tolerantie. Dat houdt dan dus in dat als jij een weerstand van 100 Ohm koopt met 1% tolerantie, dat die weerstand ergens tussen de 99 en 101 Ohm zal liggen.

Balancers moeten redelijk nauwkeurig zijn, een precisie van 0,1v is te weinig, het moet eerder 0,01 volt zijn. Daarom zijn nauwkeurige weerstanden van belang. Uit kostenoverwegingen heeft men in de B5/B6 goedkope 1% weerstanden toegepast, wat er toe kan leiden dat jouw balancer niet goed werkt. Dit hoeft niet, je kunt ook geluk hebben dat jouw weerstanden wel redelijk bij de juiste waarden in de buurt zitten, maar er zijn dus ook ladertjes in omloop waarvan de balancer hierdoor gewoon zelfs niet bruikbaar is.

In dat topic over de B5 is overigens ook iemand die een setje 0.1% weerstanden te koop aanbied voor iets van 10 euro, waarmee je de van belang zijnde weerstanden in je B5 kunt vervangen voor types die wel de gewenste nauwkeurigheid hebben.

9. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Bedankt voor de info maar ik bedoelde eigenlijk dat ik niet snap hoe je dat doet met een pc voeding.

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan vind ik het te riskant om je daarmee verder online te helpen, het gaat per slot van rekenening om een ding dat met netspanning werkt. Geduld, de kennis komt vanzelf wel.

11. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    ok ik heb wel een beetje kennis hoor maar ik snap je antwoord ik zal eens rondvragen bij andere modelbouwers of zij mij willen helpen.

12. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

koop een goeie cb bakjes voeding en je bent zo klaar en wat meer is VEILIG
    deze kan je online vinden voor haast geen geld

groetjes raf

13. jantje16

jantje16 Guest

14. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Heey
    Als je het eerste bericht er onder leest, zie je dat er geen Europese stekker aan zit.

15. gurodewa

gurodewa

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Als je goed naar de foto kijkt moet je daar precies een kabel insteken die ook aan een scheermachine zit, of aan sommige radio's. En deze is rap gevonden. Ook de originele stekker vervangen is een kleine moeite.

Ik gebruik ook een imax B5, en heb bij het nameten van de cellen met een Fluke (toch geen prutsen)heb ik een verschil tussen de cellen van 0,01V

Vroeger heb ik nog gebruik gemaakt van een oude auto-batterij met eraan gekoppeld een auto-lader voor het laden van batterijen.
    De gelijkrichting van de auto-lader was pover, maar door de batterij die er bij geschakelt stond had ik toch een mooie gelijkspanning die bruikbaar was voor m'n lader. Let wel dit was voor het laden van nicd batterijen met een tijd-instel lader,
    wat het effect met een computer lader is weet ik niet.

16. hezik

hezik Guest

Laat jij je Fluke multimeter ook eens per jaar calibreren? Zo nee, wordt de meting al een stuk minder waard, zo niet waardeloos. Ook een fluke heeft een verloop over tijd en als jouw multimeter bv. al 3 jaar oud is en nooit gecalibreerd, is een meting van 0,01v volstrekt niet meer te vertrouwen. Dat kan ook 0,10 volt zijn of -0,1 volt.

Verder kan het natuurlijk zijn dat jouw B5 het wel goed doet, het gaat immers om toleranties, misschien heb jij het geluk dat jouw weerstanden weliswaar een 1% tolerantie hebben, maar toch dicht bij de bedoelde waardes zitten (dus ruim binnen de toleranties vallen).

17. gurodewa

gurodewa

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Stel dat je een balancer hebt die z'n werk niet goed doet en de cellen balanceert met een verschil van pakweg 1 % gaat dit ooit een probleem geven voor de lipo's? M'n eerste lipo's laadde ik met een Ultramat 12, zonder te balanceren (pakweg 20 cycli), daarna kwam er pas een balancer aan te pas, en deze doen nog altijd hun best.

Als een Fluke van 300 € eens per jaar een kalibratie kan gebruiken, wat dan met de balancers ? Ik neem aan dat dan de duurdere merksystemen ook afwijkingen gaan vertonen. Gaan we onze balancers dan ook calibreren ?

18. hezik

hezik Guest

Ja, 1% kan een probleem opleveren. Daarmee kan het voltage te hoog worden, met defecte of beschadigde lipo's als gevolg. Als je het B5 topic opgezocht en gelezen had, zie je ook dat de uiteindelijke verschillen boven de 1% ligt. De gegeven 1% is de tolerantie van de weerstanden, als alle weerstanden afwijken kan de daadwerkeljike afwijking ook groter zijn dan 1%, nog even afgezien van het feit dat er in het ontwerp van een schakeling een versterkende factor kan zitten.

In het topic over de B5 vertelt iemand dat ie 0,1v teveel op 1 cel (zijn specifieke lader) en dat is domweg een verschil wat je lipo's kan kosten (als je een lipo oplaadt tot 4,33 volt, heb je schade).

Balancers vertonen minder afwijkingen maar zouden strikt genomen ook periodiek gecontroleerd moeten worden, inderdaad.

Je hebt geheel gelijk als je bedoeling is te zeggen 'je kunt ook overdrijven'.. echter in dit geval is het echt geen overdrijven..

Let wel: ik heb ook een B5 en vind het een fijn ladertje. De mijne lijkt ook goed te balancen, maar ik beschik niet over een nauwkeurig genoege meter om het te controleren. Heb ook een Fluke, maar die is al iets van 8 jaar oud en nooit gecontroleerd, dus de metingen zijn niet op 0,01v betrouwbaar.

Let wel2: het wil dus ook niet zeggen dat ALLE B5's niet goed zijn, immers, het gaat om toleranties; toegestane afwijkingen.. dat wil niet zeggen dat de daadwerkelijke afwijkingen ook echt zo groot zijn.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2008
  19. mr. nice

mr. nice

Lid geworden:
    18 mei 2008
    Rond Mei is van de B6 een vernieuwde versie uitgekomen waarvan de balancer duidelijk nauwkeuriger is. Ik neem aan dat men de zelfde aanpassing ook op de B5 heeft toegepast.
    Helaas schijn je niet te kunnen zien of je de nieuwe of de oude hebt.
    Als je nu dus een nieuwe B6 aan schaft zou de balancer goed moeten zijn.

20. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Leuke aanname, maar daar is tot nu toe nergens bevestiging van te krijgen....

Deel Deze Pagina