Kavan Bell Jet Ranger revived!

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 15 dec 2010.

1. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    De ruitenset, da's heel simpel.... Je bestelt een set ruiten voor een Heim Star-Ranger bij Vario, die hebben ze gewoon nog op voorraad en passen ook op de Kavan. Heb ik hier met eigen ogen bewezen liggen. Alleen zijn die ruiten lichtblauw getint. Als je de doorzichtige ruiten wilt dan zit er niets anders op dan die even bij American RC te bestellen. De kosten vallen erg mee.

Inmiddels ben ik even op vakantie maar heb ik al een aantal mooie vluchten met de ongestabiliseerde-FBL Kavan erop zitten. Ik moet dringend de overbrenging aanpassen, als het goed is ligt het tandwieltje hiervoor al thuis in de bus. Dan zal de regelaar op ca 75% ingesteld kunnen worden waardoor hij wat minder warm wordt.

Groeten, Marco.

2. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Intussen is de "zomer" alweer een heel eind voorbij en heb ik niet veel gevlogen met de Kavan. Maar met deze laatste mooie dagen moest hij natuurlijk weer uit de kast. Ik heb de aandrijving een beetje aangepast naar een grotere overbrenging zodat de motor iets harder kan draaien zonder geknepen te moeten worden, en de rotor langzamer. Ook heb ik de rubber dempers van de onderste "verdieping" waar de motor aanhangt vervangen door een vaste bevestiging waardoor het trillen (resonantie) bijna helemaal weg is.

Zoals je op het filmpje kan zien moet ik nog een beetje wennen aan het flybarless sturen zonder electronica. Maar het gaat al steeds beter en ik heb ook helemaal geen haast met deze heli want hij moet absoluut heel blijven.

Het geluid is een beetje zacht, maar als je je speakers goed hard zet dan kun je horen dat de heli heel mooi op- en aftoert doordat ik de vliegwielkoppeling intact heb gelaten.:banana:

Niet gek voor een ruim35 jaar oud model toch???

[URL="[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ziet er prima uit hoor! Zowel de heli als het vliegen.

Tip: zo te zien heb je de heli neutraal getrimd? trim hem eens 2 tandjes voorover, dan gaat hij wat makkelijker "lopen" en worden de reacties bij het corrigeren van de snelheid tijdens stapvoets hooveren wat voorspelbaarder. Dat typische gevoel dat hij wat "achterover valt" bij sommige manouvres/correcties, dat word er wat minder van.
    Is heel gek, maar bij mij helpt het absoluut.

Maar het ziet er verder prima gecontroleerd uit hoor.

Hopelijk mag je heel lang plezier hebben van deze oude dame.

Groet, bert

Laatst bewerkt: 28 sep 2011
  4. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Bedankt Bert.
    Goede tip, maar ik hou al van een voorover "lopende" heli als je de sticks loslaat, en al mijn schaalheli's hebben zo wie zo het zwaartepunt iets voorover liggen. Trex-en houden hier niet van dus die zijn vrij neutraal qua balans.

Ik ga mijn best doen er mee te doen waar hij voor bedoeld is nl. vliegen, maar ook om hem in perfecte staat te houden.

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    OK, dan zou de heli zich (voor een rigid tenminste) redelijk netjes moeten gedragen. Voor voorwaartse snelheid trim ik de heli altijd nog wat verder voorover (ongeveer kwart trimweg) en een beetje naar rechts op zowel hek als hoofdrotor. Dat doe ik via een schakelaar waar deze aparte trimsettings onder zitten. Je zult merken dat de heli zich dan stukken aangenamer laat sturen, met name in de landingsaanvlucht.

Verder is het aan te bevelen om met een rigid op snelheid, zo vloeiend mogelijk te sturen. Hoe abrupter je stuurt, hoe nukkiger de heli word. (Rigids hebben een hekel aan plotselinge G-kracht veranderingen, en reageren daar op door de stuuruitslag van dat moment extra scherp te volgen, vandaar vloeiend sturen). Hou je je daar aan, dan valt het reuze mee met dat "moeilijke"....

Dan blijft het verder gewoon een kwestie van geduld, en langzaam aftasten wat hij doet, dan komt het vanzelf goed. Volgend seizoen vlieg je er mee alsof je nooit anders gedaan hebt ;)

Groet, Bert

6. eric hendriks

eric hendriks

Lid geworden:
    8 mei 2009
    Ik heb nog een bijna complete jet ranger staan die alleen maar stof staat te vergaren
    Ik mis alleen de kunstof kap voor boven over de servo's en volgens mij het motortandwiel
    Hij is gebruikt en er is werk aan

Vrpr 150 Eur

7. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Perfect!

Na tussentijds een paar vluchten uitproberen en serieuze twijfels aan mijn beslissing deze "Dinosaurus" weer te willen laten vliegen, heb ik hem nu perfect vliegend.

De problemen zitten met name in het lage toerental van de hoofdrotor. Als je deze wilt verhogen dan krijg je last van trillingen. Dit schijnt volgens kenners vroegah ook de limiet te zijn geweest om goed met dit apparaat te kunnen loopen/rollen etc. De oplossing is om de hoofdrotoras sterk in te korten. Aangezien dit nu juist een scale-feature is wil ik dit absoluut niet. Het effect van de trillingen is nog groter met de originele Kavan-kop die ik FBL gemaakt heb. Het is niet terug te tracen, vanalles geprobeerd, maar de conclusie is dat deze kop niet te gebruiken is op deze heli. Daarom zit er nu permanent de eigenbouw FBL Vario kop op.
    Ook weer vanwege het lage toerental is er zonder e-stab moeilijk mee te vliegen. Daarom is er inmiddels een ZYX gemonteerd waar ik al veel ervaring mee had opgedaan in andere heli's. Hiermee is de JetRanger superstabiel en heerlijk rustig rond te vliegen. Het vliegbeeld is super en het geluid van de langzaam rondklapperende bladen is een lust voor oog en oor.

Ik zal er op de komende oldie-meet in Eibergen wel een paar mooie foto's en mogelijk video (heb net een nieuwe HD camera...) van maken.

Groeten, Marco.

8. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Eibergen 2012

Winderige eerste avond Eibergen Oldie-meeting 2012

9. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Filmpje!

Zoals je ziet heb ik m teug omgebouwd naar flybar omdat dit het meest prettig vliegt. De oude kavan kop heeft wel wat problemen zodat hier een gedeeltelijk Vario rotorkop wordt gebruikt met de originele aansturing en flybarcage.

Dat jammeren wat je hoort komt door een wat te strak afgestelde gyro, deze is inmiddels door een GY401 vervangen wat een wereld van verschil maakt. Momenteel even in de hangar omdat de regelaar uitgefikt is.

10. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004

Daar had je vroegah geen last van ;)

11. wipo

wipo

Lid geworden:
    11 aug 2006
    Volgens mij is deze ooit van mij geweest maaar ik schrok van de ingewikkelde techniek en vanwege mijn spaarzame tijd heb ik de heli weer snel door verkocht.
    Ik had deze van iemand gekregen maar verder weet ik niet meer precies van wie.
    Zelf woon ik in het noorden en heb de heli destijds doorverkocht aan iemand uit Zuidbroek.
    Mocht je deze heli opknappen wens ik je heel veel succes.
    Wim

12. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    @wipo: Leuk dat ik nu een beetje van de historie te weten kom, maar er waren er nogal wat toen in deze kavan (fabrieks) kleuren dus het kan best een "zusje" geweest zijn. Hoe bedoellu "mocht je deze opknappen", hij vliegt allang:confused:

@rhelie: Hij had wat condensatoren verloren dus dat ging niet goed... al die nieuwerwetse zooi... :p

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik denk dat Wim op "die andere" Kavan JetRanger doelde, die nu in het electro-gedeelte staat....

Groet, Bert

14. wipo

wipo

Lid geworden:
    11 aug 2006
    Ja Bert klopt die ombouw E-Kavan heb ik gehad hier.

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Toch wel grappig dat je schreef dat je destijds "schrok van de ingewikkelde techniek".... Als je kijkt waar je nu mee vliegt, Wim....

Groet, Bert

Deel Deze Pagina