Keuze voor de juiste motor

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Boerssie, 12 mei 2024.

  1. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Goedemorgen Jan,

    bedankt voor je schets en zo krijg je inderdaad wel de 7 graden hoek.
    Ik de download zijn 2 filmpjes van hoe hij vaarde met 25% instellingen van de oude vaarregelaar.

    https://we.tl/t-ovY5qssMGS

    Dat is best aardig qua snelheid.
    Stel dat ik opzoek ga naar 2 vaarregelaars en aansluit per motor op 1 accu per vaarregelaar dan heb ik het meeste wel bereikt voor de snelheid.

    bij de bouw van een volgende heb heel veel aandachtspunten om mee te nemen

    bedankt weer voor je input, wordt gewaardeerd
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.931
    Locatie:
    Sneek
    Als het model voor buitenboordmotoren bedoeld is zou je kunnen kijken naar de AER-7005/07:
    https://kvmodelbouw.nl/aussenbordmotor-seven/
    Qua model vind ik het niet bij de boot passen, maar daar is met een 3D geprinte kap wel een mouw aan te passen.
    Nadeel is, dat je voor twee stuks weer €150,00 verder bent...

    Blijf je bij de huidige motorpositie, dan zou ik mikken op maximaal 10.000 toeren aan de prop.
    Welke prop dat moet worden is een kwestie van proberen, ik heb geen ervaring met een 'helicopteraandrijving'.
    Als motoren een paar buitenlopers op een watergekoelde motorsteun zoals deze in de 790Kv uitvoering: https://nl.aliexpress.com/item/1005006227801593.html?spm=a2g0o.detail.pcDetailBottomMoreThisSeller.2.1ee0iB1WiB1WxC&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.291025.0&scm_id=1007.13339.291025.0&scm-url=1007.13339.291025.0&pvid=dc916072-359a-4b0e-b189-f853a9c1328a&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.291025.0,pvid:dc916072-359a-4b0e-b189-f853a9c1328a,tpp_buckets:668#2846#8113#1998&pdp_npi=4@dis!EUR!55.50!18.50!!!422.35!140.78!@211b801917155902867824474ed379!12000036371782824!rec!NL!161642597!&utparam-url=scene:pcDetailBottomMoreThisSeller|query_from:
    Wil je kunnen experimenteren met forse props, neem dan twee van deze, ook de 790Kv uitvoering:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005....0.0.344161d7s9jcV2&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

    Dit lijkt overkill, maar je hebt in ieder geval voldoende headroom als je op 3S gaat varen. Twee watergekoelde regelaars van 70-80A, zoals als deze:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005006860644125.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.5efd5793SVGo7u&algo_pvid=d7041880-814b-42ce-bbab-c63d5edb2c44&algo_exp_id=d7041880-814b-42ce-bbab-c63d5edb2c44-2&pdp_npi=4@dis!EUR!47.67!15.83!!!362.78!120.44!@211b61b017155906761637602eeade!12000038541192485!sea!NL!161642597!&curPageLogUid=roa4KEIfIZkK&utparam-url=scene:search|query_from:

    Blijf je liever bij borstelmotoren, dan twee Graupner 6318 Speed 700BB 9,6V Neodym motoren met maximaal een 32 mm prop. Bij voorkeur voorzien van minimaal borstelkoeling om rooksignalen te voorkomen.
    Probleem hierbij, is dat dit type bijna nergens te vinden is en behoorlijk prijzig zijn t.o.v. brushless.
    Laat je niet verleiden tot het inbouwen van 700 motoren uit China, die rond de 10-15 Euro kosten, zelfs met waterkoeling overleven die niet in zo'n groot model...

    Op de filmpjes vaart de boot een mooie schaalsnelheid. Als ik de reactie op het roer zie, zou ik beslist niet veel sneller gaan varen, het zwaartepunt lijkt vrij hoog te liggen, bij meer snelheid wordt de boot tuitelig en ligt omslaan op de loer...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2024
  3. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    eigenlijk kan je ook 1 vaartregelaar met daarop 2 accus in serie aansluiten en tevens de borstelmotoren in serie aansluiten. Dat scheelt weer een regelaar.

    in ieder geval als je bovenstaande regelaar selecteerd die tot 6s gaat.

    (hoe hoger de spanning hoe lager de stroom hoeft te zijn bij zelfde vermogen)
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.939
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja,maar dan moet je wel motoren hebben die geschikt zijn. Twee motoren in serie is niet zo'n succes. Bij dubbelschroevers draaien de schroeven tegen elkaar in, dus een motor vooruit en de andere achteruit. Bij een borstelmotor zit altijd een beetje verschil in vermogen tussen vooruit en achteruit, dus zal de ene motor sneller draaien dan de andere. En als de ene schroef blokkeert door vuil dan krijgt de andere motor een veel te hoge spanning voor zijn kiezen. Je kunt wel snel iets verzinnen, maar denk ook eens aan de gevolgen. Gr. Klaas.
     
  5. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    heb het zelf nog niet getest maar heb nog een duwboot staan met 2 motoren en 1 regelaar over waar ik deze eigenlijk gewoon paralel wil gaan schakelen. In principe het snelheidsverschil is wel op te lossen met het roer. Dus dan houd je blijkbaar risico als er veel vuil inkomt voor ts.
    (in mijn geval kan ik gewoon de motoren zekeren)
     
  6. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Zo was de oude opstelling, maar toch ging de regelaar in de fik, omdat ik van 25% capaciteit naar 50% ging en wat sneller varen wel leuk vond. Dat ging niet lang goed en lag hij stil op water en moest je hem gaan halen .

    Ik had over het hoofd gezien, dat wanneer je er twee accu’s achter doet je van een 2s naar 4s gaat en mijn motoren te veel toeren maken en veel te veel vragen van de regelaar.
    Ik ga het nu proberen met dezelfde motoren, 2 vaarregelaars die meer mogelijkheden hebben om het beter te programmeren (in stappen van 10% ipv 25%). Dan meten wat de motoren aan stroom vreten en zo goed afstellen zodat ze niet in de fik vliegen.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.939
    Locatie:
    Oostvoorne
    En doe een zekering tussen motoren en regelaars. Klapt er dan eentje, dan heb je nog altijd één motor en de 5 Volt uit de BEC. Gr. Klaas.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.782
    Locatie:
    Salland
    En dat doe het best door je boot met een (stevige!!) lijn aan de kant vast te maken, een goeie amperemeter met voldoende bereik tussen accu en regelaar zetten, die zichtbaar op de boot vastmaken en rustig beginnen met gas geven.

    (Dus geen multimetertje met een bereik tot 500mA; ik gebruik hiervoor een ouderwetsche analoge multimeter die tot 10A aankan. Meer heb ik voor mijn schepen nooit nodig gehad.)

    Je boot ligt dan stil, de motoren moeten dan op z'n hardst werken omdat er geen stroming langs de schroeven is én je kunt meteen met je vingertoppen voelen of er wat warm wordt: de regelaar (als die echt heet is, is hij te zwak) of de motoren (Als die echt heet worden gaan ze het ook niet overleven; de magneten worden dan minder.)
    Warm worden is geen punt, zolang je een en ander nog met de vingers aan kunt raken zonder meteen in vloeken uit te barsten. Heet (als je je vingers meteen in een reflex terugtrekt) is foute boel.

    Daarna weet je tot hoever je mag gaan. Met een zekere marge, omdat je gemeten hebt met een stilliggend model . Dat instellen op je zender of op je regelaars, de zaak op de juiste manier zekeren (Klein model steekzekeringen voor auto's zijn makkelijk) en dan zit je redelijk safe.
     
  9. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    hoe zwaar moet die zekering zijn?
    En ik wilde de twee regelaars met een Y stekker op 1 kanaal aansluiten en dan moest je volgens mij 1 BEC aansluiting ontkoppelen, anders kreeg de ontvanger te veel stroom. Of hoeft dat niet?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.931
    Locatie:
    Sneek
    De reden dat de Hobbywing QuicRun WP-880 80A in rook op ging, is het feit dat je twee motoren met de laagst mogelijk turns wilde aansturen.
    Als je dat wilt doen, moet je motoren met een hoger aantal turns nemen, anders loopt de stroom zover op dat de regelaar óf thermisch afschakelt, óf in de fik gaat, als de beveiliging niet zó snel kan reageren.
    (Staat in de omschrijving van de regelaar, in rood.)

    Bedenk dat zowel de motoren als de regelaar bedoelt is/zijn voor een auto, waarbij de motor aan een reductie werkt.

    Om deze combo in een boot van dit gewicht en formaat te willen gebruiken is volkomen misplaatst.

    Als je een regelaar in de software terug regelt, wil dat zeggen, dat 'ie continue in deellast werkt. In deellast wordt elke regelaar warm, omdat een deel van de accuspanning wordt omgezet in warmte, in plaats van de motor te laten draaien...

    We horen het wel wanneer je een en ander getest hebt.

    Groeten, Jan.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.782
    Locatie:
    Salland
    Dat ligt er aan hoeveel ampere's de combinatie trekt. Als je hele grote schroeven met veel spoed op een simpel Speed 400 motortje zet, heeft die combinatie meer ampere's nodig dan wanneer je er 20mm tweeblads plastic schroefjes op zet. Kortom: meten is weten. In ieder geval: zorg dat de zekering bij een lagere belasting er uit klapt dan de nominaal toegelaten belasting van de regelaar. Hoewel... Als je 80A regelaars gaat gebruiken, is het wellicht handig om naar het zwakste punt in je circuit te gaan kijken: in dat geval de motoren.

    Ja, één van de twee regelaars zonder plus zetten. En dat is niet omdat de ontvanger teveel stroom zou krijgen, maar om onenigheid tussen beide regelaars te voorkomen.
    ("Ík zou de ontvangerstroom leveren:stout:!" "Néé, ík!!:mad:" "Niet waar! Ik ben het eerst aangesloten, dus heb de meeste rechten!:stout::stout::stout:" enz enz enz...)
    Je moet dan van één van de regelaars de rode draad uit het stekkertje halen.
    Niet afknippen, maar ombuigen en met een stukje krimpkous isoleren.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.939
    Locatie:
    Oostvoorne
    De zekering moet in wezen je regelaar beschermen. Heb voor een 30 A. regelaar een 30 A. zekering genoemd. Maar je moet ook je motor niet opblazen. Kijk wat de motor maximaal aan A. mag trekken en pas daar je zekering op aan. Stel dat de motor max. 8 A. mag hebben, neem dan een zekering van 10 A. Als de motor door vuil in de schroef blokkeert dan klapt je zekering. Voel regelmatig of de motor heet wordt. Te heet ruineert de magneten. Zelf zou ik de motoren op een apart kanaal zetten, maar dat heb ik al uitgelegd. Maar Roel heeft dit ook allemaal al uitgelegd. Bij twee ESC's trek je bij de ene het rode draadje uit de ontvangerstekker en isoleer het losse draadje. Jan heeft ook uitgelegd hoe en waarom je de boel opblaast. Gr. Klaas.
     
  13. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Klaas, Roel, Jan, weer enorm bedankt voor het meedenken. Ik ga spullen bestellen en aansluiten m.b.v. jullie info.

    Wordt vervolgd (over een tijdje).
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.931
    Locatie:
    Sneek
    Laat ons even weten wát je gaat bestellen, dit in het kader van het meedenken...

    Wat volgens mij nog niet aan de orde is geweest, is die toerenmonstertjes aan de assen te koppelen middels een vertraging, planetair, of tandriem.
    Met een reductie van 1:3 of 1:4, zit je binnen de 10.000 toeren onder last, véél gezonder voor motoren en regelaars.
    Voorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005...ene:pcDetailBottomMoreOtherSeller|query_from:

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2024
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als je gaat bestellen, bestel dan ook een UBEC, Henge 4a Ubec Output 5V 6V/4a Continue Ingang 7V-25.5V 2 ~ 6S Batterij Schakelaar Modus Bec Voor Rcdrone Quad Copter Auto Accessoire (aliexpress.com)
    Dit is een afzonderlijke spanningsverzorging 5V voor de ontvanger.
    Je zal altijd zien, dat van de regelaar, ESC, die de voeding voor de ontvanger levert, de zekering doorbrandt.
    De andere regelaar kan door de losgenomen kabel geen spanning op de ontvanger leveren, dus zwembroek aantrekken.
    Bij gebruik van een UBEC moet van beide regelaars de rode draad uit de stekker verwijderd worden.
    Succes Henk.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat los je (vooropgesteld dat het borstelmotoren zijn) simpel op door de zekering achter de regelaar te plaatsen: De accuspanning blijft dan op de regelaar staan.
    De regelaar gaat bij goed gekozen zekering niet kapot (want dat is nou net de reden voor het gebruik van een zekering), en de besturing blijft dus gewoon werken.

    Lijkt mij...
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gezien de besproken grote stromen, 10 A en meer en de vermogens van de motoren ging ik uit van borstelloze motoren.
    Een borstelloze motor kan je niet zekeren na de regelaar, er blijven dan 2 fasen nog steeds aangesloten en zal aanleiding zijn tot rookverschijnselen.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet kan dat WEL, zolang je maar minimaal twee zekeringen plaatst: Bij één doorpiepende zekering zal de regelaar reeds stoppen met aansturen, want hij raakt zijn "timing" kwijt en valt terug in "geen motor aangesloten", en zelfs in geval van minder perfecte programmering, als hij probeert door te draaien, valt die ene overblijvende fase in overbelasting, en piept de tweede zekering gelijk ook door. Daarna is er nog maar één draad in geleiding en dat is geen gesloten stroomkring.

    In geval van een willekeurige winding die sluiting geeft, is er ALTIJD minstens één zekering die aanspreekt. Dat zou al voldoende moeten zijn om de regelaar af te laten slaan.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ondertussen ben je een zekeringkast aan het bouwen, die in een auto niet zou misstaan.
    Simpel alleen om een UBEC niet toe te passen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2024
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is nu ook weer wat overdreven, he? Één zekering of twee voor een enkelschroever, 2 of 4 voor een dubbelschroever, vind ik niet direkt "een zekeringkast die in een auto niet zou misstaan"...

    En persoonlijk maakt het mij geen drol uit of die separate BEC er nu wel of niet in zit. Sterker nog, als we dan toch voor redundancy gan, zou ik zelfs een aparte ontvangeraccu inbouwen, voor als je hoofdaccu leeg raakt.
    Dat omzeilen van die aparte BEC was mijn punt niet. Mijn punt was dat je een zekering zodanig kunt plaatsen dat de ESC-voeding van de ontvanger gewaarborgd blijft.
     

Deel Deze Pagina