KHM motoren, waar gaat het heen ?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 24 okt 2003.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben het met je eens dat de hobby zo niet echt leuk meer te noemen is als je een beetje op niveau wilt rijden. De motoren van de fabrieksrijders hebben over het algemeen inderdaad net even iets betere specs die voor ons onbereikbaar of onbetaalbaar zijn. Dat is erg telurstellend, want nu wint degene met de meeste poen en niet met het meeste talent.

    Wat betreft de Eduardo motoren, een vriend van mij heeft sinds kort een 1:8 integra met G1 Eduardo motor erop. Binnenkort zullen we op het circuit vergelijken of er veel verschil in de motoren zit (ik rijd dus met G1 XP pro) :) .
     
  2. vreemd dat het bij de kleine motoren net zo gaat als bij de grote auto bouwers, daar kan ik een auto kopen van 20d euro, maar ook een van 100d euro.
    hetzelfde geld voor de electronica fabrikanten.
    zou er toch iets anders zijn aan de binnenkant wat meer bewerking (geld) kost???
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Zou het ook iets te maken kunnen hebben met de ontwikkelkosten van de competitie motoren. Dat ze lang aan het testen zijn wat waar de poorten moet komen hoeveel poorten enzo...

    Ik heb ook een tijdje met de scooter gereden en daar zaten ook van die grote prijs verschillen een 70cc cilinder van het simpelste gebeuren koste 150 gulden een race cilinder kosten bijna 3 tot 4x zoveel.

    en waarschijnlijk worden de competitie motoren ook niet zoveel verkocht waardoor de prijs niet echt naar beneden kan denk ik......

    Maar het blijft lastig want de meeste motor zijn idd in amerika een heel stuk goedkoper net zo als een leuke HPI motor 2.1cc met achteruitlaat en 1.35pk kost daar 140 dollar en als je in nederland gaat kijken naar de zelfde motor zou die ongeveer 300 tot 350 euro gaan kosten. Ik vind het zo jammer dat dat prijs verschil zo groot en het lijkt mij dat dat prijs verschil wel op 1 of andere manier is weg te werken want een prijs verschil van 20 tot 50 euro is nog wel te doen op zo'n bedrag maar gewoon 2x zoveel voor de zelfde motor is echt niet normaal.
     
  4. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    die ontwikkelkosten hebben de andere merken ook wel.. en 'k denk haast niet dat dat zo veel kost, 'k heb een idee dat dat gewoon uitproberen is... want wat in theorie goed werkt wil in de praktijk soms flink mis gaan...
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik heb laatst op school een versterker met voorversterker moeten ontwikkelen. en we schrokken ons dood hoe veel dat kosten per versterker als we een productie hadden van 500 stuks. qua onderdelen waren we iets van 70 euro kwijt per versterker en we kwamen uit op een totaal van 300 euro per versterker om alles terug te kunnen terug verdienen en dan hebben we het nog niet eens over winst maken. ik denk dat dit met die motoren vooral de competitie motoren ook zo is. want het ontwikkelen kost geld en er moeten ook wel een bepaald aantal verkocht worden voordat het gunstig gaat worden voor de klant.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat met die versterkers vind ik niet zo'n goed voorbeeld....

    Vooral bij audio/video zie je dat de nieuwste modellen best duur zijn en lopende een jaar flink goedkoper worden. Naast dat is een 70cm TV als voorbeeld nu ook geen 2000 euro wat 10 jaar terug met 2000 gulden vrij normaal was.....
    Je praat ook over een stukje ontwikkeling en het opzetten van een productielijn terwijl het bij de bekende motorbouwers het al reeds een allerdaagse bezigheid is middels een volledig ge-automatiseerde productielijn.
    En hoe zal jij je voelen als je een versterker koopt van 300 euro terwijl de 100 euro versie precies hetzelfde is (zowel intern als extern) maar alleen begrensd is in performance. Ergens ga je het dan ook niet begrijpen....

    OK, ontwikkeling is een reden voor de prijs, aan de andere kant is ontwikkeling niets anders dan dingen uitproberen op bestaande motoren door verschillende tuners en de materialen zijn nu door de jaren heen nog steeds niet spectaculair veranderd, het blijft een stalen krukas, een aluminium zuiger, een vergroomde messing bus in een gietijzeren behuizing. Al die submerken die hun specs aanleveren hoe de set eruit moet gaan zien is voor Novarossi zelfs een bron van ontwikkeling waar ze zelf niets voor hoeven te doen.
    Handtuning mag geld kosten maar op een gegeven moment zal de handtuning gewoon door de machines uitgevoerd worden....

    Maar ja, als je dan een Force 3.5cc in een blad voor 123 euro ziet staan, ook gebouwd volgens hetzelfde ABC principe) ga je je toch afvragen waarom zo'n fabrikant wel voor 123 euro een motor neer kan zetten en hun topmotor bij 250 euro eindigd terwijl de goedkoopste Nova bij 200 euro begint en met het topmodel het einde zoek is.
    Tuurlijk kan je een prijs naar performance maken en hoe meer modellen hoe groter het gebied van de prijsbepaling wat de consument niet ten goede komt.

    Via email heb ik nog een discussie gevoerd met Bervoets en hij geeft aan dat ze niet de enige zijn die getunde motoren leveren maar alleen meegaan in de vraag van de markt waarin Paris, Collari ea. de handgetunde motoren leveren.
    Gedeeltelijk heeft hij gelijk alleen die tuners promoten hun motoren niet alsof dat een motor is die je moet kopen om te kunnen winnen en ook nog eens onverwoestbaar is en denk je nu echt dat de winkelversie van de KHM hetzelfde is als waar de teamrijders mee rijden ?

    Aan de andere kant als je niet de behoefte creƫert zal er ook geen vraag naar zijn :)
     
  7. Hoe Roelof

    Heb je weleens 20 liter brandstof in een Force motor verbruikt?

    Je zal het met me eens zijn dat, dat niet zal gaan.

    Ik ben laats bij Rossi op bezoek geweest en ik kan je verzekeren dat het heel veel handwerk is.

    Maar het blijf natuurkijk een hoop geld voor een motortje.

    Gr Peter
     
  8. kwaliteit en performance moeten nu eenmaal betaald worden, maar ik denk dat een absolute topmotor alleen aan een toprijder besteed is, die kan het extra eruit halen, gebruik zelf een Nova Mega 2800T, een zogenaamde sportmotor, maar met plenty of power.
    Ik zie ook wel dat een karl heinz meister motor een klap duurder is, maar logisch;
    keramische lagers, bewerkte zuigerset (ik kan dat zelf niet) speciaal gecoat bigend etc etc.
    ik denk dat de tijd voor het bewerken van een zuigerset ook niet in 5 minuten is gedaan, maar dat wordt waarschijnlijk niet door de racers gerekend.
    het is aan mij niet besteed, maar ik vindt het wel goed dat ik het kan kopen, met de meerprijs die daar tegenoverstaat.
    Goed sturen is een kunst, en niet te compenseren door een snellere motor, wat ongeveer 90% van de rijders wel probeert.
    Als je af en toe ziet met welke kracht sommige andere rijders van de baan af bonken, zijn deze nog lang niet toe aan een topmotor, maar zit die er wel in.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    OK, dat is bij handtuning, een motor zoals de EVO5-MS kent echt geen handtuning en kunnen er honderden cylinders per dag door de CNC machine gemaakt worden.

    En je hebt gelijk dat met een stukje stuurmanskunst en afstelkunst je met een standaard EVO5 je een aardig eind kan komen, zeker voor de mindere rijder is dat een verstandige opmerking maar als je tussen de pro's rijdt wil (en soms moet) je wel....
     

Deel Deze Pagina