@Gertjan Gefeliciteerd man gaaf toppie dat jij je KJ aan het lopen hebt gekregen, ik had dus toch gelijk dat jij een KJ had, ik wist het wel. Vriendelijke groeten Jaap
@Gertjan Ik zat even te denken over jou KJ jajaja dat kan ik ook, ik moet zeggen, dat jij in een korte tijd en zonder hulp van anderen, niet mee genomen je ecu instellingen enz, dat jij je KJ in korte tijd en zelfstandig je Kj hebt gemaakt en aan het lopen hebt gekregen. Bij deze neem ik mijn petje voor je af hoor wow toppie man. Er is iemand bij mij in mijn werkplaats van de week wezen kijken naar mijn turbine en hij had ook interesse om er 1 te bouwen, dus ik zal men turbine spullen vd winter eens uit de kast halen en de turbine`s eens afmaken en laten draaien natuurlijk. Tevens heb ik een aantal mensen tekeningen toegestuurd van de Kj die ook interesse hebben om een turbine zelf te bouwen, toch wel veel mensen die er mee bezig zijn om zelf een turbine zelf te maken. Heb je al een idee met welke kist je gaat vliegen?? ben ik ook erg benieuwt naar jou keuze. Vriendeljke groetjes Jaap
Klopt Jaap, de eerste stappen zijn gezet. Nu materiaal verzamelen en dan beginnen met het betere zaag schaaf en schuur werk. Kijken of ik dit voor elkaar krijg zonder dure draai en freesbanken.......... Helaas zal het dan wel allemaal ietsje langer gaan duren.
hier nog het beloofde filmpje van het testdraaien, YouTube - test KJ-66 tijdens het optoeren heb ik nog wat last van vlammen, maar dit zal denk ik met het instellen van de juiste parameters wel te verhelpen zijn. ik ben nu bezig met de bouw van een balanceerbankje de scoop heb ik inmiddels van marktplaats geplukt, het stukje electronicatussen de balanceerbank en de scoop is in ontwikkeling door Rik Dragonfly
Ziet er weer goed uit nijsinkgj, wat een heerlijk geluid is dat toch. Mhhh, wij hebben ook nog een scoop staan op ons werk in het "afkeur" magazijn, zal die voorlopig maar nog niet wegdoen wie weet komt ie nog eens van pas voor m`n eigen balanceerbank tzt ;-)
update even weer een update van de stand van zaken nu ik mij balanceer bank (eindelijk) in orde heb kon ik weer verder met de turbine,s nu de kj al gelopen heeft, wil ik deze eerst helemaal in orde maken. om vervolgens de wren54 verder af te maken. gisteren heb ik het loopwerkje uitgebalanceerd, en dat ging eigenlijk nog makkelijker dan ik had gedacht (iedereen nog bedankt voor de nuttige inforoost na eerst wat met plakkertjes in de weer te zijn geweest heb ik de stap maar gewoon gewaagd en heb ik de dremel er in gezet en binnen een uur had ik het onbalans en nagenoeg helemaal uit daarna heb ik de het loopwerk weer in de turbine gezet en een testrun gemaakt. het opstarten ging snel en feilloos (begin er al aardig vertrouwd mee te raken) ik kon bij het stationair draaien geen trillingen meer voelen. volgas dan maar (max toeren had ik nog ff op 90.000 rpm gezet) ook bij dit toerental nagenoeg geen trillingen te bespeuren. na een beetje met het gas gespeeld te hebben de turbine stopgezet en af laten koelen. na een kwartiertje een 2e run gemaakt, nu met het max toerental op 110.000 nu heb ik toch het idee dat ik een hele kleine trilling te voelen. maar wat een geweld zeg :shock: ik hoop dat de buren me nog wel aardig vinden:-D nu ik het loopwerk er toch weer uit heb wil ik dit laatste onballans er ook nog uit hebben, ik heb nu de spullen er voor dus moet het ook 100% zijn ook had ik nog een hotspot op 9 uur, nu zag ik dat de branderkamer op deze plek niet helemaal mooi aansluit op het nvg, zou dit met de hotspot te maken kunnen hebben? wat me ook opviel was dat aan het eind van 2 stiks een "schoon" plekje te zien is op het branderkamerdeksel (zie foto) wat kan ik hieruit opmaken? hier nog een plaatje van de verkleuring van de branderkamer verder was er in de lagers een mooie oliefilm te zien, en is de as niet zichtbaar verkleurd dus dat zit volgensmij wel goed
Hoi GertJan, da's mooi nieuws allemaal. Die hotspot zou inderdaad te maken kunnen hebben met de kamer afsluiting maar kan dat vanaf hier moeilijk zien. Ideaal moet alles goed passen maar ook in mijn motoren trekt eea na verloop van tijd toch krom maar blijft alles goed draaien. Wat ook oorzaak van je hotspot kan zijn (hoe groot deze dan ook mag zijn, een kleine hotspot is niet gelijk einde van de wereld) is die kamer verkleuring waar jij het over hebt. Die twee plekken betekend dat dáár je brandstof goed of misschien té goed ingespoten wordt, je kunt het zien als twee mooi schoon gewassen plekjes met brandstof nevel die misschien nog niet goed verdampt is. Die andere 4 doen dus wat minder fanatiek mee. Wat is de positie van deze plekjes tov die hotspot? Ik zou eerder daar naar kijken. Bekende checks zijn: - Controleer met propaan gas of de inspuiters allemaal open zijn en de vlammetjes even lang zijn. - Zorg ervoor dat alle naalden de verdamper buizen goed aanraken, anders spuit de brandstof straal gelijk naar achteren wat jou effect zou kunnen verklaren. - controleer dat alle naalden minimaal 8mm of liever meer in de verdampers steken. Twee foto's, de eerste waar je met de vlam test kan zien of er geen nozzles minder óf juist meer branden. Daaronder de binnenkant van een kamer waarbij je ook mooi "schoon gewassen" plekken ziet waar de verdampers uitkomen. In dit geval met 12 sticks uit mijn GR180 maar het resultaat is hetzelfde:
1 schoep gloeit zichtbaar dat had ik al gedaan, dit is dik in orde. ik zag wel dat 1 naald niet aanlag toen ik de branderkamer er uit haalde. de hotspot ligt op 9 uur en deze 2 plekjes liggen op 5 en 7 uur (vanachter gezien) groeten Gertjan
hoi nijsinkgj het gloeien van schoepen kan voor komen als je je ngv van rvs heb gemaak en je turbine wiel kan ook iets rood opgloeien als je aan het op toeren ben kan geen kwaat gr limme
mijn nvg is inderdaad van rvs gemaakt, ik heb net even weer 2 runs gemaakt vanavond ik heb het loopwerk nog iets beter uitgebalanseerd, en ik kan duidelijk merken dat het weer iets beter geworden is. ook heb ik de branderkamer beter sluitend gemaakt op het nvg. ik heb nu ook voor het eerst met de uitlaat gedraait, de temperatuur is nu rond de 525 graden en bij het gas geven zie je het nvg even helemaal opgloeien waarna het weer terug zakt en daarna blijven een stuk of 4 schoepjes van het nvg gloeien. ik heb een beetje de indruk dat de vlam wat ver naar achteren ligt, kunnen julie aan de verkleuring van de branderkamer zien of dit ook zo is? wat kan ik hier het beste aan doen? aankomend weekend ga ik een stuwdrukmeting uitvoeren. ik zal dan ook wat meer parameters opnemen zoals verbruik een dergelijke. en natuurlijk een filmpje. groeten Gertjan
Hoi Gertjan, die verkleuring is vrij standaard, zo zie je ze bijna allemaal en zoals Limme al zei, het is vrij normaal dat de schoepen wat gaan gloeien bij een rvs ngv. Eerst maar eens lekker testen en alle waardes opschrijven. Als je een losse termoprobe heb kun je die evt aan de uitlaat zijde rondom checken met de hand. Beginnen bij top positie en zo iedere keer 1/8 van de uitlaat cirkel verder. Zo kun je duidelijk meten of je ergens een hotspot hebt. Die 525 graden is gewoon goed maar da's waarschijnlijk niet op vol vermogen, anders zou je zelfs de uitlaat nog in diameter kunnen knijpen/reduceren voor meer vermogen. Zolang de temperatuur onder de 670 graden blijft is er niets aan de hand. Als je vlam inderdaad wat naar achteren blijkt te zijn kun je er niet zo heel veel aan doen in deze set-up. Je zult dan een andere ngv moeten maken/kopen met kleinere hoeken, deze staat waarschijnlijk vrij ver open. Kun je een paar close-up foto's maken van je ngv, misschien valt hier nog wat aan te spijkeren... Groetjes, Gerald
Ok bedankt weer voor zover, ik zal eerst het een en ander op "papier" zetten qua temperaturen en zo, dan zal ik de boel weer open halen voor inspectie en de foto,s groeten Gertjan