KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Tja................... :roll:

2. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Verder met wat plaatbeuk werk, de verbrandingskamer voor en achterkanten uitknippen, randjes forceren en gaatjes boren:

Kamer binnen en buiten wand. Heb gelijk 3 setjes gemaakt door drie platen met dubbelzijdig tape op elkaar te plakken. Simpel en in dezelfde boor tijd dupliceer je meteen.

In elkaar geschoven, morgen het zaakje aan elkaar puntlassen.

Groetjessssss,

3. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoe groot wordt dit gevaarte Gerald? :)

Laatst bewerkt: 3 nov 2011
  4. freekt

freekt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Dat lijkt met een gemak te gaan, pfff. Daar kan ik letterlijk alleen maar van dromen.

Freek

5. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ah , je ligt aardig op schema Gerald ;)

6. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    als je eenmaal de juiste tools hebt, gaat dat héél snel...;)

7. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    ja ,maar dat hebben wij heh;)

8. vwspeedster

vwspeedster

Lid geworden:
    3 jun 2008
    dit zie ik helemaal zitten,
    als je eenmaal de tools gemaakt hebt en er een beetje handig in bent.
    Kost zo een turbine toch maar een fractie meer van een fabrieksturbine + je kan het ondehoud zelf doen.
    of heb ik het mis?
    groetjes jurgen

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    een fractie? De wielen, lagers en ngv edg zijn erg duur, daar zit een groot deel van de kosten in. Materiaal zoals inconel voor een kamer en sticks is ook niet gratis en makkelijk te krijgen. vergeet niet dat je ook nog alle electronica zoals ecu, kleppen en pompen moet kopen.

Het is zeker goedkoper maar kost nog steeds 1/2 van een fabrieks motor, als het niet meer is.

10. vwspeedster

vwspeedster

Lid geworden:
    3 jun 2008
    ja ik bedoel ik niet dat het maar 100 euro of zo kost.
    En het is leuk om te kunnen zeggen dat het zelfgemaakt is.
    een arf kopen motor erop schroeven kan iedereen.
    Maar als je ziet wat een p160 kost en de vergelijking dan maakt met een zelfbouwturbine.
    zal even een prijslijst van turbine onderdelen die ik onlangs heb gekregen even onder het topic van mijn jj1400 zetten.

11. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    vergeet ook niet dat je verspaan apparatuur moet aanschaffen als je dit niet hebt. als je dat niet hebt, en je wilt maar 1 motor, kun je er waarschijnlijk beter eentje kopen..:p
    tenzij je natuurlijk ook andere dingen er mee wilt doen, of de sport om er een zelf te maken.

Ook moet ik zeggen dat ik meer tijd kwijt ben geweest met het maken van tools, dan de turbine zelf. Feit is wel dat de volgende een stuk sneller gaat....

het is zoals mijn ondertitel zegt, tijd is geld, vind je de hobby leuk, kun je geld besparen. Is tijd je veel waard, dan koop je het..."Make or buy" afwegingen doe ik vaak en resulteren vaak in een "make" (of een "try" :p)

Als je de lagers bij wren hebt besteld, heb je er ook aan gedacht daar de inconel pijp te kopen? Dat spul is bijna nergens anders verkrijgbaar..

Gr. Rik

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Klopt, je bent veel goedkoper bezig maar er gaan inderdaad ook redelijk veel kosten in zitten, tenzij je écht alles zelf wilt maken zoals ook ecu ed maar ook dat kost weer materiaal. Hier een ruw kostenplaatje wat ik er voor betaal:

NGV ruw jetmax: 170,-
    Turbine jetmax ruw 165,-
    GRW lagers 2x:100,-
    Geslepen as: 125,-
    Simpele manual ECU fadec: 70,-
    Aluminium, RVS plaat en ander materiaal: 200,-

Totaal:830,- (ik vergeet vast nog wat)

Hierboven heb ik een eenvoudige ecu zónder kleppen en zo. De goedkoopste autostart variant brengt je al gauw op 250,- meerwaarde zónder starter motor. Ook probeer ik op andere items handige dingen te vinden. Zo maak ik mijn inconel sticks van oude oven elementen. Ook gebruik ik nog geen inconel voor de kamer, gewoon RVS. Dat gaat minder lang mee maar in praktijk hoef ik maar af en toe eens een kamer te vervangen die me weinig kost én zoals je ziet met de juist gemaakte tooling in een middagje gemaakt is. Wél maak ik extra kosten voor de geslepen as, ik krijg ze niet zo mooi en zuiver op mijn eigen draaibank. Voor motoren met gematigd vermogen lukt dat prima maar daar waar ik mijn torretjes helemaal uitwring qua performance kom ik er niet met gedraaide assen, blijft altijd wel een miniscule slingering in zitten en het is altijd weer een kriem om de lager/turbine/compressor passingen zo zuiver strak te krijgen.

Maarrrr, los van de "zogenaamde" besparing is het gewoon erg mooi om zoiets zelf te maken en ook je eigen onderhoud te doen.:D Als je problemen hebt kun je dat in no-time verhelpen en weer verder vliegen zonder het ding een paar weken in de post kwijt te zijn.

Groetjes,
    Gerald

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Afgelopen dagen weer wat gedaan, heb het camping gas fles manteltje naar de nikkel/chroom coater gebracht, kost een tientje maar dan ziet het er gelijk prachtig uit en het kan niet meer roesten:

Brandstof ring gesolderd, allemaal gewoon messing. Motor aansluiting Ø3mm, aanvoer + ring 4mm en de inspuiters 1mm buitendiameter:

Olie leiding gesoldeerd en aangesloten via de diffuser naar de lagertunnel:

Verbrandingskamer verder in elkaar gepuntlast:

Gasleidingen ook nog gesoldeerd, 2 x 2mm messing leidingen die ieder in één stick uitkomen. Daarna het zaakje weer in elkaar passen:

Zonder NGV effe checken of de inspuit naalden niet tegen de behuizing aankomen, het zit daar best krap en als ze raken dan worden de naalden weg gedrukt.... maar het past gelukkig weer mooi! :)

Van de week verder met compressor nut, aluminium inlaat gedeelte en de uitlaat, weet nog niet in welke volgorde.

Groetjes,
    Gerald

14. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    wat moet je hier nog van zeggen.
    Niets dus................................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als ik 10 % van dit kunnen had, dan was ik al heel blij.
    Blijf je volgen.

Han.

15. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ah Han, maar jij hebt weer andere kwaliteiten :yes:

Maar eh, Gerald, wanneer komen de GR180`s op de markt????
    Man jij bouwt ze moet een snelheid waar menigeen jaloers op is.

Schitterend werk :worship:

16. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Tnx Han!

Nóóit!!! :nooo: Tenzij iemand ze voor me wil maken maar ik heb een hekel aan massa werk..... Heb een paar jaar geleden voor m'n avonds F16 een schaal neuspootje gemaakt, en op verzoek een kleine pre-productie opgezet van 10 stuks. Meeste onderdelen werden in Oekraine gemaakt bij iemand die ik ken van de internationale schaal wedstrijden. Mooi spul, ik moest het assembleren, verder nalopen en testen......man, wat had ik er géén zin in zeg. Ik wil dan verder met m'n eigen spullen, is geen plezier aan te beleven, ik hou niet van dezelfde dingen nóg een keer maken. Ook zijn de marges té weinig om er profijt van te hebben. Heb de plannen aan Philip gegeven maar die doet er vrij weinig mee, ziet er een té kleine markt in.

Maar dat doen we dus niet meer...

Tis maar hobby zeg ik dan, centen verdien ik elders ha ha ha!

Grtz,
    Gerald

Hier een fotootje van een setje:

17. vwspeedster

vwspeedster

Lid geworden:
    3 jun 2008
    knap gerald zowel de turbine als het landingsgestel.
    het is zoals je zegt je hobby je mag er geen sleur van maken om telkens weer eens iets voor een ander te maken, terwijl jouw spulletjes blijven liggen.
    hoop al dat moois binnekort eens in real life te zien.
    hihi

18. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    net even de tweede jetjoe junior opgevoerd.
    hij is van 1,3 kg naar 2,3 kg gegaan,dus Gerald , als ik al 1kg bij zo,n klein ding kan toveren ,dan moet ie van jou toch minstens 2kg kunnen dacht ik zo.

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    2.3!!!!!! Dat is gigantisch netjes zeg.

20. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Tis nu lekker koud om te testen...

Deel Deze Pagina