KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

  1. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Dordrecht
    Kijk, weer wat geleerd. Bedankt, Gerald.
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad, helaas ondanks al de kou is het openvuur alarm en mogen we niet vliegen, code oranje.....:( Zat er over te denken om nog effe te scheuren as vrijdag voor de vergadering maar helaas. Jij bent er vrijdag ook?

    Groetjes,


    [​IMG]
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja hoor, Boet doet het prachtig. Erg vrolijk ventje en slaapt bovendien al maandje of 4 s'nachts door, papa ook dus...:D! Moeders ook weer helemaal up and running, druk aan het werk, wel dagje minder dan voorheen.

    Tsja, mooi die Frank 250...., heb zelf ook zóóóveel ideen in m'n bollekke. Had al tekeningen gemaakt voor de GR250 vorig jaar, nog steeds zelfde gasblikje, nieuwe Albisser wieltje van 74mm en nog iets grotere compressor die al klaar ligt.....tijd houd me tegen. Ook heb ik tekeningen gemaakt voor het Albisser (jetmax) 85mm wieltje in een 134mm behuizing (vrachtwagen oliefilter). M'n handen jeuken, motor gewicht van 1750gram en een mogelijke monster stuwdruk van maarliefs 32kg of meer......kan geen enkele fabriek turbine tegenop. Kan ik die oranje F16 van me met afgetankt start gewicht van 25kg langzaam loodrecht omhoog sturen net na de start zoals de echte dat doet....cool! :cool: Maar ja, teveel plannen, te weinig tijd, nog meer plannen ghe ghe ghe, het houd niet op, eerst die tweezitter af zien te krijgen waar ik de rest van het jaar nog wel voor nodig heb.

    Ach, beter dan achter de geraniums? :rolleyes:

    Groetjesss,
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Nop, deze vrijdag ga ik (toch) niet redden :-(
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja Gerald , ik heb pas geleden ook zoiets gezien ,van die passing
    ik heb namelijk een kingtech k100g turbine gehad , is al weg trouwens , maar daar kon ik mijn ogen ook niet geloven
    daar zat maarliefst een halve mm speling tussen de complete compressor en inlaat
    dat kan nooit goed zijn dacht ik nog
    maar ongeloofelijk de motor draaide maar 450 graden op vol vermogen
    maar wel 10 kg stuwdruk
    niet te geloven
    de compressor heeft 12 bladen ,maar is wel de zelfde diam , als van een kj 66
    en zit in een huisje van 95mm
    prachtig om dit te zien
    fantastisch dat je het probleem opgelost hebt
    succes
    Mvg,
    martin.
     
  6. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    sorry for my stupid ask...but...the nl translation was not good.. : (

    how gerald resolve the problem..? there was much gap between comrpessor / cover / diffusor?
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    no, to little gap ;) To much air for the diffusor caused a stall in the diffusor vanes. Compressor is a bit to large and when it is combined with a perfect intake cover there was to much air flow. The turbine wheel is small and the cc has limited holes the optimise the pressure and efficiency of the engine but there was to much air. He resolved the problem by making a gap on the outer side of the intake cover, reducing the airflow at the tips.

    Btw, the old intake cover had also a gap but perfectionist Gerald made a new cover wich fitted perfectly and caused the problem.
     
  8. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    ok..many thanks for reply..! then gerald lowered the compressor efficency
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Perfectly explained! ;)
    Yep, this engine really needs a 72mm turbine wheel or so which would jump power easily above 20kg thrust. As I explained earlier, in the search of getting the most power out of this can I tried to find the largest compressor possible to suit this engine and the jetmax 70mm turbine wheel. I think I did a good job although now I realize it has a 105% mach.

    I used a tip from Martin (Frema) to confirm this and I removed 5 M3 screws out of the casing. (Couldn't do any more as the engine would fall apart...) The surge limit RPM increased from 112.000 to 117.000 so there's indeed too much air which the turbine section can't handle. Nice to see the 5 holes blowing out air like hell but hardly any EGT rise!!!

    Now with increased gap clearance the engine is happy again! :D

    Rgds,
    Gerald
     
  10. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    ok..thanks....
    martin is very helpful friend...!
    the 5 holes work like anti surging system in the turbocompressor car
    now your compressor is still 74mm?


    [​IMG]
     
  11. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    after long time the ut160 service time it's arrived..
    i reduced gap between compressor and air intake to improve
    efficency...then i found same problem to gerald in accelleration
    at 66k rpm...the flame swich off in the cc (jetcat se drawing) , some unburned fuel exit to rear..

    .. changed the cc with old ut drawing (less surface holes than JECTST SE CC) and engine run ..but need to open some holes
    to reduce temperature at idle..(turbine wheel become slighty red)
     
  12. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    little surprise in other engine serviced

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Looking good, not?
     
  14. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    yes is k170 ... you can see CC is like UT drawings... the diffuser blade are milled to reduce thikness.. i think to modify my ut diffuser...
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Indeed very interesting.... You have any more nice pictures of this engine?

    Rgds,
    Gerald
     
  16. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    yes i can take some photo tomorrow

    the engine is similar to ut160 (or reverse ;)) mixed with jetcat 160 and behotec ... the compressor is 0024 garret but machined from blank compressor , the exducer diameter is 71mm instead 70mm
     
  17. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    i take little video from rear about problem... with kerosene fuel the stick are not orange-red but very dark.. and about 64k the flame disappear on some stick..some unburned fuel go out
    with diesel fuel the problem not appear.....but the stick are slighty red
    prior this issue only change done was the angular reposition about internal combustion chamber
     
  19. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    the k170 compressor is 0024 but cnc worked from blank
    exducer diam. is 71mm instead standard 70mm Garrett
    inducer is about 0,5mm diameter large and tip blade is +1mm respect standard 0024 dimension
     
  20. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116

Deel Deze Pagina