klasse 0 tot 500 gram

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Harold, 4 feb 2003.

  1. Micha

    Micha Guest

  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.905
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    micha, de meeste vliegclubs met een eigen page hebben wel vermeld staan wat er allemaal gevlogen moet worden.

    ik vind het een beetje een wassen neus dat brevet gebeuren, zaak is dat iemand die zijn brevet haalt op een dusdanig nivo is dat ie veilig met zijn toestel en alles daaromheen bezig is, en zijn toestel onder controle heeft.
    vind het erg flauw als een instructeur na een goed staaltje vliegen zegt dat het brevet niet gehaald is omdat het vliegtuig niet zo mooi landde de derde keer.
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Zo moet je er ook mee omgaan. Nieuwe KNVVL formuleren proberen die gedachte ook duidelijk te maken.
    Blijft lastig om iets subjectiefs als "veilig genoeg" op een objectieve manier te beoordelen. Zie ook andere brevet draadjes op dit forum.
     
  5. Micha

    Micha Guest

    Bedankt voor de info.
     
  6. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Boxtel
    F3B & F3F

    He leuk, al die klassementen. Voor de meeste geldt effe een weegschaaltje, brief tot personen, pakken.
    Maar hoe controleer je ofdat je model harder kan dan 250, in vlakke vlucht langs een flitspaal en als je niet geflitst wordt dan bestaat er de mogelijkheid dat je harder dan 250 ging.
    En hoe zit het nu met een F3B of F3F zwever die bij een leuke hellingwind toch snelheden kan halen van 250 of meer. Telt dit niet als horizontale vlucht aangezien je een daal-snelheid tov de omringende lucht hebt, of moet je alleen je model laten keuren en nog een extra certificaat halen als je met zo'n model gaat helling-vliegen bij windkrachtje 5+ ofzo.

    Groetjes,

    Rick
     
  7. Bob

    Bob Guest

    Hoi,

    @ Rick NT

    e) Klasse IV modelluchtvaartuig: een modelluchtvaartuig dat in horizontale vlucht, zonder hoogte te verliezen, een snelheid kan bereiken van meer dan 250 km/h;

    - Volgens mij doelen ze hier niet echt op zweefvliegtuigen toch... het lijkt erop dat je die 250 tot eventueel in het oneindige moet kunnen volhouden! En ook al kan een F3B/F3F kist veel, dat kan die niet ;)

    En verder:
    Zowiezo wordt er volgens mij niets over hellingzweven gezegd. Dit is dus zowiezo verboden (NL'se stelregel 'het mag niet, zolang aangegeven dat het wel mag')?!? Moeten we toch misschien een club met clubhuis in de duinen oprichten....

    Groet Bob
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Klasse 0, 1 en 2 vrij laten en op lokaal (club) niveau laten regelen met dien verstande dat bij iedere club (KNVvL of Federatie) de brevetten onderling erkend worden. Dus dit stukje gewoon laten zoals het nu ook geregeld is.

    Klasse 3 en 4 inverband met het gewicht en de snelheid wel laten keuren en een landelijk vliegbrevet voor behalen. Op die manier ga je het tegen dat niet ervaren mensen met grote zware toestellen of met zeer snelle toestellen gaan vliegen zonder dat ze daar genoeg ervaring in hebben. Soms zie ik namelijk zeer snelle modellen waarvan ik persoonlijk zeg dat men ze eigenlijk niet moest laten vliegen omdat er nogal wat mankementen aan zijn. Of men heeft tijdens de bouw geen rekening gehouden met de enorme krachten die bij die snelheden voorkomen.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.194
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, wat ik op deze site aantref is een electronische manier om ieder model de eigenschappen te geven van een RC-assisted vrije vlucht model.
    Het is me dan ook een raadsel waarom dit laatste modeltype, het enige dat iedereen - ook de niet-extreem getalenteerden - een nagenoeg 100% succeskans biedt, niet als beginnersmodel bij iedere club of modelvliegsite bovenaan de lijst met 'must haves' staat.
    Zelfs modellen als een Charter zijn daarvoor eigenlijk al te weinig vergevingsgezind en moeten toch van tijd tot tijd - door de instructeur- flink gecorrigeerd worden om onvrijwillige 'landingen' te voorkomen.


    Kortom, ik vind het allemaal geld weggooien, want voor die $120 bouwt een beginner wel 4 keer een model dat zonder deze hulpmiddelen al uit zichzelf de gewenste vliegeigenschappen heeft...
     
  10. hilbren

    hilbren Guest

    maar vanaf welk gewicht moet je nu eigenlijk een vergunning/certificaat nodig?,
    dat kan ik namelijk niet in het document vinden (zal wel aan mij liggen)
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Ligt niet aan jouw. is bijna niet te snappen.

    In brevet regels staat "volgens FAI" (wedstijd regels voor dat soort vliegtuig). Dat houdt in maximaal dit, maximaal dat, maar geen minimum!
    Minimum was volgeens oude regels de 500g gedefinieerd in luchtvaartwet.
    Voor alles boven 500g dus een brevet nodig.

    Als je de nieuwe regels heel strikt bekijkt:
    Met klasse nul is er geen minimum meer. Brevet nodig voor alles dan..

    Er spelen 3 indelingen door elkaar die niet lekker bij elkaar passen.
    gewichtsklassen indeling (luchtvaaartwet zaken)
    brevet klassen (zweef, elektrozweef, motor, heli en jet)
    wedstrijdklassen (volgens FAI. F1 vrije vlucht, F2 lijnbesturing, F3 Radiobestuurd, F4 schaal, F5 elektro)

    Aantal vreemde voorbeelden:
    In FAI regels voor elektro vliegtuigen (F5) staat:
    NiCad of NiMh accu. Zou je strikt genomen met kokam geen brevet mogen vliegen :?
    of het moet een schaalmodel (bijv mini-piper) zijn, want bij F4C staat die beperking weer niet :lol:
    Of moet je toch bij F3 kijken?

    Naast veiligheids brevetten "A" heb je wedstrijd gerelateerde "B" en "C" prestatie brevetten.

    Niet in alle FAI klassen zijn wedstrijden in Nederland.
    Officiele wedstrijden in FAI "elektro" heb (of had) je voor F5B (elektrozweef) en F5D (elektropylon), daarnaast nog elktro duur.
    Doe je het goed met je F5B elektro zwever krijg je een "B" brevet "elektrozweef".

    Doe je het goed met een elektro aangedreven model op en F3A kunstvlucht wedstrijd, of F4C schaal wedstrijd (want daar ben je welkom met je elektro model), dan krijg je een "B" motor brevet, of "B" schaal ("B" elektro bestaat niet. "elektroZWEEF is een brevetklasse, maar als je op je lidmaatschapskaart kijkt zie je wel weer "elektro" brevet.... enz...

    Snapt u het nog? 8O

    Veel wijsheid toegewenst aan de mensen die dit op 1 lijn moeten brengen.
     
  12. Tanja

    Tanja Guest

    eehhh.... :?

    Volgens mij moet dat makkelijker kunnen.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.194
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    OK. Tanja for president! :D
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Tanja wordt lijsttrekker van zweefbaar nederland. :)

    Kan makkelijker (staan in andere draadjes op het forum leuke voorstellen.), maar er zit natuurlijk een historie achter.
    FAI wedstrtijdklassen:
    (Federation Avionogwat International) is internationaal gebeuren.
    Voor een kleine groep internationaal vliegende wedstrijdvliegers zijn B en C brevetten mischien noodzakelijk.


    Veiligheids brevetten "A":
    Aansprakelijkheid van besturen van "sportclubs" (ook MVC's).
    Bestuur moet aantonen alles hebben gedaan om veilig vliegen te garanderen. Indeling volgens wedstrijden kennelijk niet handig hiervoor, omdat je in meerdere FAI wedstrijd klassen kan zitten. (bijv elektrische schaal heli. F3C, F4C of F5C? ==> gewoon "heli" voor brevet "A")

    Gewichts klasses:
    Komen uit luchtvaartwet achtige dingen.
    Hoe hoger de klasse, hoe meer eisen aan vliegtuig en veld (en vlieger?) lijkt wel. Niet onzinnig.
    Heeft parallelen met grote luchtvaart. Gelukkig geen indelling naar aantal motoren (speed 400 hercy's).


    Naar mijn mening is het bestaan van B en C eerder nadelig voor huidige modelvlieg kultuur ( :cry: "wat ingewikkeld allemaal..laat maar...") dan het beoogde doel ("Wat een leuke sport :D Ik wil ook een B brevet." :D )

    Zou echter handig zijn als die B en C brevet dingen in apart verhaal staan van veiligheidsbrevet A.
    Door het te combineren wordt het brevetverhaal lang en verwarrend (en zelfs een beetje incorrect :) ).
     
  15. Tanja

    Tanja Guest

    Zie je wel, kan makkelijker.

    Ik bedoelde ook niet dat je alle klassen en brevetten af moet schaffen, maar dat er wel heel duidelijke regels moeten komen dat iedereen in 1 oogopslag kan zien in welke klasse een bepaald vliegtuig thuis hoort en welk brevet er bij hoort. Zorg voor een duidelijke structuur.
     

Deel Deze Pagina