kleine boortjes

Waar halen jullie je kleine boortjes voor in de Dremel e.d.? Enige tijd geleden stonden er een aantal advertenties op marktplaats maar ik zie ze nu niet meer. Het gaat (natuurlijk) om de kleinere maten ca. 1.0 mm tot 3.0mm in stapjes van 0.5mm.

Ja da's voor de hand liggend inderdaad. Ik wil er alleen geen euro per stuk voor betalen omdat ze nogal eens stuk gaan. Ik weet dat je ze ook per honderd of zo kunt kopen voor twee/drie tientjes maar waar...

Ebay.

Maar als je ze al per 100 wil kopen doe je toch iets verkeert . :mrgreen:

En 1 HSSE boortje gaat bij mij 10x zo lang mee als china import .

Mvg Johan

Ja da's voor de hand liggend inderdaad. Ik wil er alleen geen euro per stuk voor betalen omdat ze nogal eens stuk gaan. Ik weet dat je ze ook per honderd of zo kunt kopen voor twee/drie tientjes maar waar...

Je heb natuurlijk wel een voordeel
Ze worden op die manier NOOIT bot;)mvg
Frederik:D

volgens mij zit hier een groot gebruiker :o...

goedkoopste is toch echt zuiniger met je boortjes omgaan :P. ik boor met mijn 0,6mm boor een goede 1000 gaten in zowel alu, koper, messing en epoxy printplaat. voordat deze bot is of breekt. echter boor ik alles tot 1,5mm zoveel mogelijk uit standaard.

Beste mensen,

Kleine boortjes kan je verkrijgen bij de gereedschaphandel met 0,1 of 0,01, of 0,001 mm oplopende maten.
Belangrijker is: wat is de toepassing? Bijv.:
-oppervlakte geharde metalen/ RVS : kies VHM boortjes
-messing/brons/alu : kies HSS/HSS-E, of "carbon-steel" boren
-glasvezel/carbonsheet: kies VHM print-boortjes
-gereedschapstaal/lagerstaal(big ends, zuigerpennen) : kies DIAMANT "bestuckt" (Duits), weet helaas geen betere benaming.
M.vr.grt., Max

Hoi Max,

Een VHM boortje in een Dremel en dan met de hand boren gaat natuurlijk niet goed.
Deze boortjes zijn harder, maar breken dus ook eerder.
Boortjes per 0.01 mm oplopend heb ik nog nooit gezien, per 0.001 mm kan je met een boor nooit boren, dus heeft ook geen zin om deze boortjes te maken.

Ten eerste adviseer ik de TS om een boorstandaard of kolomboormachine te gebruiken, dit scheelt je al 80% van de gebroken boortjes, omdat je ze dan niet meer buigt door het duwen.

En goedkope boortjes slijten veel harder en breken ook sneller, goedkoop is hier duurkoop.

En wat is duur, bij de Conrad koop je boortjes van CD Juwel, gewoon een goed merk en dan betaal je voor 10 stuks van 1mm €3,39.
Volgens mij is dat heel betaalbaar, zoek even op de Conrad site op bestnr 824763 - 89

VHM uit de hand gaat wel in epoxy plaat etc maar niet in metalen. daarvor gebruik ik mijn boorstandaard van de dremel.

je kan ze vaak ook bij elektronica winkels kopen. omdat veel printplaten geboord worden ermee

Hallo allen,
E.e.a.. heb ik bedoeld als gebruik m.b. van een geleider, d.w.z., een boorstandaard of iets dergelijks. Het is bijna onmogelijk om vanuit de "hand" nauwkeurige boringen te maken. Gebruik dan een boorstandaard. Als je beter gereedschap hebt , een kolomboor of verticale freesmachine, , ik weet het, niet iedereen heeft die machines "in zjin shuurtje staan".
M.vr.grt., Max

Back