Klipperschip Cutty Sark, schaal 1:80, bouwdoos Woody Joe, Japan

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Lou van Wijhe, 13 apr 2024.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Losbreken is inderdaad geen succes over het algemeen, maar als je het met een hobbymesje doet, dan zit je op het goede spoor Lou. daar doe ik het ook mee,. beide kanten van de plaat in kerven, en dan ben je al een heel eind.
    Vaak zitten ze dan al bijna los, en kun je met laatste zetje van je mes de onderbreking van de laser naad wel los krijgen

En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden

Dave Bekers vindt dit leuk.
  2. Lou van Wijhe

Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Goeie tip! Van 2 kanten inkerven en het deel komt gemakkelijk vrij. Bedankt!

Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat is een van die dingetjes die onoverkomelijk zijn in onze hobby. Geduld en voorzichtigheid neemt nou eenmaal de tijd in beslag.

4. Lou van Wijhe

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Druk bezig (gedetailleerd stappenplan volgt).
    20240607_143622.jpg

Dave Bekers, JanZMC, Erik B en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het begin is er Lou, veel plezier :):)

Lou van Wijhe vindt dit leuk.
  6. Lou van Wijhe

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Ik zal elk deel van de bouwbeschrijving voorzien een foto van de voortgang. Het lijkt mij nuttig om bij elke stap ook de corresponderende pagina uit de handleiding te plaatsen. Deze handleiding heb ik blad voor blad naar PDF gescand, maar ik kon met de Japanse tekst niets aanvangen omdat elk blad door vertaalprogramma’s alleen maar als een grote afbeelding werd gezien. Ik heb daarom met een OCR-programma (Wondershare PDFelement, goedkoper dan Adobe Acrobat) de tekstdelen als zodanig herkenbaar gemaakt (OCR = Optical Character Recognition – Optische tekenherkenning). De tekst kon ik daarna met Google Translate vertalen en na correctie aan elk blad toevoegen (zie de blauwe tekstdelen).

Ik heb oorspronkelijk geprobeerd om rechtstreeks te vertalen van Japans naar Nederlands maar van Japans naar Engels gaf betere resultaten. Het leek alsof het Google Translate bij de omzetting naar Nederlands een tussenstap naar Engels maakte, zo werd bijvoorbeeld wat moest eindigen als bovenbramra via royal yard vertaald als koninklijk erf. Niet echt fout maar buiten het zinsverband. Ik heb daarom Engels maar gekozen als doeltaal.

Ik begin met stap 1 en 2 (komt er aan), nog niet bijster interessant maar je kunt nu eenmaal niet beginnen met een climax. Het bovenste blok van deze pagina begint met adviezen over de te gebruiken lijm, dat mag je overslaan.

Bijgevoegde bestanden:

Dave Bekers, Pingu57, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooi dat je het in Engels laat, jouw werk zal veel mensen blij maken die het pakket ook aanschaffen of aangeschaft hebben. Top!

8. Lou van Wijhe

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Stap 1 – Samenstelling van het achtersteven-blok
    20240613_141716.jpg
    Wat je hier ziet is in werkelijkheid geen houten blok maar hiermee moet de plaatstalen onderzijde van de uitbouw van de achtersteven vormgegeven worden. Het is het witgeschilderde deel onder op de onderstaande foto, gemaakt tijdens de laatste restauratie van het schip.
    Counter 05.jpg
    In de vertaling van de handleiding heb ik dat onderdeel stern block genoemd; stern counter (wulf) was misschien duidelijker geweest. Op mijn modelfoto ligt het blok ondersteboven.

Dave Bekers en Jaques vinden dit leuk.
  9. Lou van Wijhe

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Stap 2 - Samenstelling van de boeg- en hekspanten
    20240613_142028.jpg
    Hier valt niet zo veel over te zeggen, afgezien van het feit dat ik tot dusverre de delen nog niet met secondelijm heb vastgezet (faalangst voor dit point of no return).

Laatst bewerkt: 16 jun 2024
    Dave Bekers, Baker, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Als dat gewoon hout is, dan zou ik dat met de gewone D2 houtlijm Lijmen Lou, dan is het altijd weer te demonteren

11. Lou van Wijhe

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Stap 3 en 4 – Bevestiging van de spanten
    (zie ook de bijgevoegde pagina 4 van de handleiding)
    20240626_163313.jpg
    Ik was even met andere zaken bezig, maar hier gaan we weer. De spanten zijn alle voorzichtig uit de gelaserde (niet gelazerde) platen verwijderd en eerst droog in elkaar gezet. Alles past precies en je moet echt je best doen om delen verkeerd in elkaar te steken. Voor definitieve bevestiging heb ik besloten om toch secondelijm te gebruiken. Maar bezint eer gij begint, definitieve bevestiging is bij secondelijm echt definitieve bevestiging. Voor andere bewerkingen zal witte houtlijm ongetwijfeld gemakkelijker zijn maar niet voor deze klus. En witte houtlijm (ik gebruik Bison) is ook na complete uitharding niet 1-2-3 te verwijderen.

20240626_163631.jpg
    Mijn hersenen kunnen niet (meer) goed omgaan met 3D. Nadat de spanten met een in elkaar grijpende verbinding op hun plaats waren geschoven en onwrikbaar in het gelid stonden, begon ik mij af te vragen hoe ik de van een lip voorziene maststeunen (mast support frames in de handleiding) er tussen kon schuiven. Na enige tijd begon het mij te dagen: Eerst de maststeun in een spant links en een spant rechts schuiven en daarna de combinatie gezamenlijk in de langsliggers 1A en 1B schuiven. Simple comme bonjour!

Wordt vervolgd.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 28 jun 2024
  12. Lou van Wijhe

Lid geworden:
    25 dec 2012
    P.S.
    De eerste foto hierboven is in portret-stand gemaakt maar hij wordt liggend afgebeeld. Kan ik dat beïnvloeden?

13. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Als je de foto via de computer plaatst dan moet je hem draaien in je viewer.
    Daar waar je je afbeeldingen bekijkt.

14. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    De foto even voor je gedraaid Lou. Als je deze opslaat dan haal je de verkeerde foto weg en zet deze ervoor in de plaats. (Links onder bij de tekst staat bewerk en dat klik je aan). En daarna haal je mijn bericht weg. Als "eigenaar" van het bouwverslag lukt dat je wel. Succes ermee! Gr. Klaas.

20240626_163313.jpg

Herby63 vindt dit leuk.
  15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooie voortgang Lou,
    en witte houtlijm ( d2 ) is met gewoon water binnen 5 minuten los, en weg te nemen, de D3 houtlijm kan met gedenaturaliseerde alcohol. verdund met water 1:1 eveneens binnen 5 minuten losgenomen worden.

Herby63 vindt dit leuk.
  16. Lou van Wijhe

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Bedankt voor de hulp bij het draaien van de foto, Stephan en Klaas. Het is me echter nog steeds niet duidelijk wat er gebeurt. De foto staat op mijn PC in de juiste stand en draait pas bij het uploaden naar het forum. Ik heb vanaf 1975 in mijn werk met software in allerlei soorten gewerkt maar het blijft vaak onduidelijk wat er onder de motorkap gebeurt...

Dave Bekers, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik had dat probleem met Windows10, de oude versies gebruiken een ander fotoalbum waar een draaiknop bijzit. Die na draaien de geografische stand van de foto ook aanpast ipv alleen de kijkhoek. Beetje ingewikkeld verhaal, maar daar zit het probleem. Je hebt in de eigenschappen van de foto's een geografische stand, die kan je op je fototoestel soms uitzetten. En die zorgt voor de stand van je foto. Neem je je fototoestel bijv. op de kop en maakt dan een foto, dan zorgt die info dat de foto recht komt.

18. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Soms heb ik het ook met foto's genomen met de tablet. Draai die goed in de PC, maar zet ik die dan op het forum springt die terug. Dan open ik op de PC de foto met Paint, pas het formaat een beetje aan en sla de foto weer op. Daarna kan ik de foto probleemloos op het forum zetten. Wat er precies fout gaat, geen idee, maar met een beetje extra moeite lukt het wel. Gr. Klaas

19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
  20. Dave Bekers

Dave Bekers

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Wat er precies gebeurt, weet ik ook niet, maar de simpelste oplossing lijkt te zijn de foto te openen in een fotoviewer (maakt niet uit welke volgens mij, zelfs paint kan) en deze simpelweg op te slaan met dezelfde naam (zonder verder iets te wijzigen als deze correct staat). Dan komt de foto correct op het forum te staan als je deze inlaadt.

Deel Deze Pagina