Klopt mijn FPV setup?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door jppilot, 14 aug 2014.

1. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Beste Robot,
    Nogmaals dank voor al je info, maar ik zie het nut er niet van in om persoonlijk te worden.
    Dank.

2. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Niet alleen Osd maar autopilot is ook een must , zeker als je verder dan 2km gaat vliegen
    als je beelduitval hebt , switch en de vlieger komt terug richting home.
    Ik zou niet meer zonder osd en zonder autopilot durven vliegen!

3. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Jup auto home is must have

Mijn maat en ik hebben 2 trackers draaien
    En 3 e grounstation met ontvanger en clover
    Of yagi

2 of 3 brillen voor de breek

Kijk als je al jaren vliegt
    Wordt er wel is draadje lam. Of plugje
    Das altijd onder het vliegen. Nooit als je je troep aansluit en alles werkt

En echt we hebben goed spul
    En toch is er wel is wat

Dus alles wat we dubbel kunnen aanzetten staat aan

Dan zijn er vaak software update s
    Werkt je uhf na 2 km niet meer

Je kan er boek over schrijven
    Fpv blijft in ontwikkeling

Dus heb ik bvb 3 stuks fy dos in mijn kisten

Iedereen gaat er zelf achter komen

Rob

4. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Rob, met alle respect, maar een OSD en een RTH functie zijn handig, niet vereist.

Als beginners met dat soort electronica gaan vliegen dan kan het juist negatief zijn omdat ze op hun OSD of AP gaan vertrouwen. Dan vliegen ze ergens heen zonder dat ze opletten waar ze vliegen, met de gedachte dat die kist toch wel terug komt.

Nou DAT is stom.

In 2009 vloog iedereen zonder OSD. Toen ik begon heb ik ongeveer een half jaar zonder OSD gevlogen, en toen ik long range ging vliegen er voor die kist eentje aangeschaft. Op al m'n andere kisten heb ik er geen of ik gebruik 'm nooit.

Het idee dat een OSD vereist is is gewoonweg niet waar. Het is een leuk speeltje, en als je meer dan een paar kilometer vliegt is 't handig. Maar niet nodig. Zeker niet nodig. Met al die jaren ervaring van je zul je het geen-osd tijdperk vast ook nog wel meegemaakt hebben.

Jppilot, laat je niet gekmaken. Een OSD of AP is geen must. Voordat je gaat vliegen hoor je je kist toch te controlleren dus er moet wel iets heel bijzonders aan de hand zijn als het in de lucht mis gaat (of je deed gewoon geen preflight check). Verder is het gewoon een kwestie van zelf navigeren in plaats van blind op die gps module te vertrouwen en weten waar je wel en niet bereik hebt.

Kun je een heleboel lol mee hebben, ik heb nog steeds kisten zonder OSD waar ik heel veel lol mee heb binnen 1-2km, en op de toestellen waar 't wel op zit gebruik ik het zelden.

5. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Jij ook weer wakker

Ik 2005 vloog iedereen al met osd
    Maar toen zal jij nog aan de pap fles

Ik stop hier met posten
    De boodschap is duidelijk

6. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Ook ik ben ooit begonnen direct met OSD (EzOSD van ImmersionRC) en RTH (FeiYu tech 31 AP), juist tegenwoordig -nu FPV steeds populairder geworden is- wordt het dus steeds belangrijker.We delen immers de analoge videofrequenties.

Stel nu eens dat een onverlaat die 1km verderop ook gaat FPV-vliegen op jouw videofreq. en 'm vervolgens uit de lucht drukt...wat dan?
    De kans is wellicht niet zo groot, maar het risico wel!
    Dit kun je dus nooit met een pre-flight check voorkomen/ontdekken.

Dan komt die RTH funktie wel van pas.
    Kun je ook aan je fail-safe (Rx) verbinden, mocht je radioverbinding falen dan heb je toch een vangnet. Wel zo veilig!
    FPV-en is gewoon niet goedkoop...

7. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    FPV is niet alleen rondfladderen met een camera.. Ben je zo uitgekeken.
    De techniek erom heen is zeer interessant en geeft wel degelijk extra veiligheid.(althans als je het serieus en goed doet).
    Genoeg FPV ers gezien die zonder OSD vlogen en opeens echt niet meer wisten waar ze vlogen.. gewoon de weg kwijt. En die vlogen echt niet ver.
    De een heeft daar meer feeling voor dan de ander.
    Zonder OSD kan prima, als je veel ervaring hebt in dat specifieke gebied en stap voor stap bekend raakt met de omgeving en dit in verschillende weersomstandigheden. (met meekijker uiteraard).
    Maar ook dan is het leuk om de snelheid en hoogte en accuspanning te weten. In een echte kist wil je dat minimaal ook.
    En is FPV voor een groot deel niet het imiteren van het in een echte kist zitten?

8. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Ik heb nooit gezegd dat ik het gebruik van een OSD afkeur of daarvan de voordelen niet inzie. Het enige dat ik heb gezegd is dat ik het in stapjes wil opbouwen. Eerst lekker vliegen met de Bixler, vervolgens een stabilizer met GPS RTH erop gezet (excuus dat ik hier niet duidelijk over was in de begin post). Hierna een camera erop gezet zodat ik al kan zien hoe de omgeving er hier op lage hoogte uitziet. Volgende stap is een live camera feed waarbij ik altijd LOS blijf hebben. Enige verschil is dat ik nu soms een blik op het schermpje gooi zodat ik vanuit de lucht mee kan kijken (maar dus niet constant!). Als dit goed bevalt, dan komt er vanzelf wel een keer een OSD op, eventueel een groter bereik (ik gebruik de standaard hobbyking zender ontvanger), betere motor erop, dat soort dingen. Gewoon stapje voor stapje, waarbij ik van mening ben dat dit mij (gezien mijn vliegervaring) zeker gaat lukken. In alle jaren dat ik aan modelvliegen doe heb ik nog nooit een onderdeel hoeven te vervangen, behalve een stuurhoorntje en zo nu en dan een nieuwe accu. Geen crashjes, geen schade. En mocht dat wel een keer gebeuren, dan is dat ook geen ramp want het is en blijft onderdeel van de hobby. :)

9. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Is toch prima zo?
    Zo ben ik ook begonnen.. rustig en safe, stap voor stap opbouwen.
    De een heeft hier nu eenmaal meer feeling voor dan de ander.
    Het gaat om de fun en als het maar veilig gebeurd. ( worst case scenario's in de gaten houden.)

Een crash hoort erbij..zoals dat bij modelvliegen in basis ook kan gebeuren.. als er maar niemand behalve jezelf, last van heeft :)

10. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

Mocht jppilot een x op mijn veld willen vliegen
    Ben je uitgenodigd

Kan je gelijk div video brillen uit testen

Rob

11. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Bedankt voor het aanbod Rob, ik zal het onthouden!

12. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Wat voeg je lekker veel toe aan de discussie.

D'r is zo'n rare mentaliteit hier op het forum. Ik vind het zeer spijtig dat er bepaalde dingen gezegd worden zonder dat daar daadwerkelijke argumenten voor aangedragen worden. En zodra ik me dan in de discussie meng wordt ik meteen aan de kant geschoven omdat ik te jong en "onervaren" ben.

If anything, in 2005 kon ik beter debatteren dan jij anno 2014.

De toon is weer gezet. Doe d'r maar een slotje op voordat 't weer 20 pagina's uit de hand loopt. Anyway, ik ben weg hier. De groeten.

13. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Reliku,

Ik vraag je als mede beginner om je hierdoor niet uit het veld te laten slaan. Alleen met jullie hulp gaat het mij lukken om technische moeilijkheden op te lossen. Dit geld voor iedereen op dit forum. Als iedereen zich nu uit dit topic laat slaan gaat het niks worden :)

Fijne avond, geniet nog van de laatste weekenduurtjes

14. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Och, ik ben zeker geen beginner. Ik zit alleen nog niet zo lang op dit overigens best wel mooie forum ;)

Ik ben volledig bereid om lekker discussie te voeren en je te helpen met eventuele problemen. Let wel, ik ben "jong" en "onervaren", dus je moet mij niet al te serieus nemen :p

Cheers,
    Reliku

15. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi
    Reliku mischien moeten we op skype is bij praten

Wij oudjes weten veel en hebben vaak alles al uitgespookt

Jij kan bvb met martin stuk coax en wat db tjes
    Een berekening maken waar ik gek van wordt

Zo hebben we allemaal iets waar we goed in zijn

Op dit forum hebben vaak beginners hulp nodig
    Uit dat oogpunt schrijf ik vaak

Gr rob. Vanaf gsm

16. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Hoi Rob,

Vind ik geen slecht idee. Ik wil wel een keertje kletsen over 't een en ander. Ben altijd bereid tot gezonde discussie :)

Ik stuur je wel een PB'tje :)

Cheers,
    Reliku

17. Maestro NL

Maestro NL

Lid geworden:
    15 aug 2012
    Ik denk dat als ik kijk naar je video setup en zender/ontvanger en je intentie dat het belangrijk is waar je vliegt en dat je zeker een spotter naast je hebt.

In het begin vloog ik ook niet heel ver.. 200-300 meter maar toen een keer mijn besturing om onbekende oorzaak weg viel ben ik wel heel hard geschrokken en besef me dat dat anders had kunnen eindigen.

Sindsdien vlieg ik een heel stuk de weilanden in en met betere besturing tx/rx.

De filmpjes welke je ziet en zelf hebt zijn mooie kwaliteit, wanneer je Fpv vliegt is die kwaliteit veel minder en kan je best gedesoriƫnteerd raken. Gebeurde laatst mijn vriend gofpv nog en die heeft zelfs osd.

Mijn bescheiden mening is dat je best zonder osd en RTH kan Fpv en maar onthoudt ! Hoogmoed komt voor...

In dit filmpje zie je mijn rx brownout... En gelukkige recovery... Als dat boven de huizen had gebeurd.....

http://youtu.be/acgbIcieBG4

18. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Behalve wanneer je achteruit vliegt a.g.v. harde wind. Dat overkwam mij wel eens (met een EZ* maar met een Bixler is dat ook best waarschijnlijk) toen ik m'n FPV spullen LOS testte en ik kan zeggen, het is erg verwarrend.

Daarom kun je ook beter niet boven bebouwing vliegen. Ik zou ook niet zonder OSD kunnen, al is het alleen maar om de hoogte en accuspanning te kunnen zien. Van RTH is nog maar de vraag of het meer kisten redt dan kost. Regelmatig zie je een kist de grond in gaan a.g.v. RTH terwijl er niets met de rc link aan de hand is. Het kan ook zijn dat je van RTH zelf minder scherp wordt.

Als ik zelf RTH had, dan was ik vast iets positiever :)

Martin

19. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Vorige week alle onderdelen binnen gekregen, vanmiddag alles in elkaar gezet.
    Zo op het eerste gezicht doet het setje het prima! Samen met de HD flightcam 2 van hobbyking komt het beeld prima door. Het bereik testen op de grond wil nog niet echt lukken, aangezien een boom of autodeur al snel het bereik doet verminderen. Ik heb er wel vertrouwen in dat in de lucht de 500 meter wel gehaald moet kunnen worden. Komend weekend het setje in de bixler monteren, en dan hopen op redelijk vliegbaar weer.

20. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Succes! Laat maar weten hoe het gaat :)

Deel Deze Pagina