Knikspant bootje, afgekeken van "Tedje"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 3 nov 2024.

1. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    vermoed dat een messing schroefje helaas gaat bijdragen tot overgewicht, zou het dus maar bij dit exemplaar houden.
    Goed bezig Klaas, al zijn deze woorden meer een aanmoediging dan een beoordeling van je werk want dat heb je in het verleden al meer dan bewezen.
    Deze is een extra uitdaging betreffende het gewicht.
    De afwerking zal niet altijd kunnen primeren op de gewichts besparing.
    veel succes

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Marc, Bedankt voor je berichtje. Zal haar eens in de wasbak leggen en zien waar de waterlijn zo ongeveer moet komen. Heb ik ook gelijk een idee of er nog draagvermogen over is. Een stootrand of berghout zit ook nog in mijn hoofd. De weegschaal staat nu op 193 gram. Gr. Klaas.

20241113_100338.jpg

Laatst bewerkt: 13 nov 2024
    ozy, Jan Walpot, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ze heeft even in de wasbak gelegen en er is voldoende draagvermogen. Dus lekker gaan knippen en plakken aan de opbouw. Wel afgeweken van het vorige plaatje. Zijkanten en roefdek aan elkaar en zit met magneetjes op de romp. Inmiddels van 2 stukken plastic buis en 2 plaatjes een Industrie model schoorsteentje gemaakt. Nu eens kijken hoe de stuurhut erop komt en een machinekamerkap model geven. Wel een uitdaging om dat uit de vrije hand te doen. Gr. Klaas.

20241115_130257.jpg

Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    Peter58, ozy, Jinny en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geprobeerd van een plastic mantel van elektriciteitsdraad er een berghout om te lijmen. Eerst gefixeerd met CA-lijm en daarna de bovenkant aangesmeerd met Kombi-Power. Werd een beetje een knoeiboel, maar inmiddels de restanten eraf gesneden. Gaat niet zo hard als in het begin. Gr. Klaas. Screenshot_20241125-132323_Gallery.jpg

ozy, Herby63 en flugelplace vinden dit leuk.
  5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ach moet toch ook morgen niet af zijn, dan is de lol er weer af van iets te bouwen.
    persoonlijk vind ik je roer wel aan de grote kant, maar best testen voor je er iets afhaalt.

6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Het eerste roertje was te klein Marc. De grotere wordt aan de hand van de vaareigenschappen nog wat getrimd. Hoeken afgerond en wat korter. Het eerste roertje had geen balansdeel en de roerkoning was ook te kort. Gr. Klaas.

Marc w vindt dit leuk.
  7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dat is weer veelbelovend, Klaas! Zoals ze bij de IPMS zeggen: "Lekker blijven plakken..." :thumbsup:

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Roel, Voel me een beetje terug in mijn jeugd. Toen zat ik zoiets te knippen en "plakken" van blik. Min of meer op gevoel er vorm aan gevend. Wel heb ik nu het voordeel dat er meer ervaring is, de componenten kleiner zijn en nog betaalbaar ook. De uitdaging is om zoveel mogelijk restanten op te maken. En het moet net als met mijn andere scheepjes een beetje smoel hebben en nog willen varen ook. Gr. Klaas.

20241126_134549.jpg

Laatst bewerkt: 27 nov 2024
    ozy, Jaap Smith, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Ziet er al leuk uit Klaas en als je je weer jeugdig voelt is dat een motivatie om lang door te gaan.
    Groet, Jan.

10. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Aan de ene kant is de wil er wel Jan, maar merk wel dat de jaren gaan tellen. Qua zicht en fysiek wordt het minder, maar beleef nog steeds plezier aan dit soort "geklooi". Duidelijk minder dan 8 jaar geleden, toen ik met mijn coastertje aan het stoeien was. Gr. Klaas.

Jan Walpot vindt dit leuk.
  11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nog wat geknipt en geplakt. Nu eens bedenken of er verlichting op komt en waar. Moet nu eerst bedrading trekken en iets bedenken voor de mast. Gr. Klaas.

20241127_142946.jpg

MicropropSport, ozy, BKu en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nog even een watertest gedaan. Het "jacht" ligt recht, maar met een kleine GSM accu achterin enigszins voorover. Maar 50 gram ballast kan er wel bij. Nog zat vrijboord. Achter ligt het roer ongeveer 5 mm onder water. Voor de hoogte van de sleephaak zou er achter nog iets van de opbouw af kunnen. Eerst maar eens kijken hoe stabiel ze slepend is. Daarna de boel nog wat aankleden. Mastje, bolders, anker+lier, sleepbogen, verlichting. Vrees dat de rommelkist nog niet leeg gaat. Gr. Klaas.

BKu, Herby63, Gerrit-Jan en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Met wat lood achter aan dek. Gr. Klaas.

20241129_161440.jpg

MicropropSport, Jaap Smith, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    20241203_165339.jpg

Geprobeerd om het stuurhuis vorm te geven met fineer. Klein werk wat je niet te lang achter elkaar moet doen en veel licht nodig heeft. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 3 dec 2024
    ozy, Jaap Smith, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Tedverderrie! Je bent weer iets moois aan het maken!
    Fors roer, dat veroorzaakt zelfs een tsunami in een kop koffie!

Gr Bas…

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bedankt oor het compliment Bas.! Ben me eerst even aan het concentreren op het deel boven de gordel. Het eerste roertje was te klein en had geen balansdeel. Dus straks eerst maar eens zien hoe het vaart en draait. Misschien dat de lange kiel ook nog iets wordt getrimd. Je kunt er gemakkelijker iets af- dan aanknippen. Maar destijds kreeg het messing roer van mijn avatar ook een strookje styreen als balansdeel. Het gaat allemaal niet zo snel meer als het begin. Maar afbouwen vergt altijd wat meer tijd. Niet erg, want dan de bovenkamer het een beetje bijbenen. Gr. Klaas.

ozy, MicropropSport en Jan Walpot vinden dit leuk.
  17. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Eventueel een visstaartroer er van maken, Klaas.
    Dan kan het oppervlak wat kleiner zijn en je hebt tóch het gewenst effect.

18. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    De stuurhut ziet er al gaaf uit Klaas.
    Groet, Jan.

19. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zeg ik ook tegen de kapper... bijknippen...
    Maar dat lukt hem niet... terwijl roer ik de koffie nors kijkend in de spiegel... :p

20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bedankt Roel, voor het idee. Toen we nog niet van een visstaartroer hadden gehoord lasten we een stuk pijp achter aan het roer. Gaf ook al een stuk verbetering. Maar als het draaien lukt zoals bij deze oude sleepboot knijp ik beide handjes dicht.

En mocht je na het zien van deze video nieuwsgierig zijn geworden hieronder nog eentje.

Inmiddels allemaal geschiedenis want deze Willem Marie wordt intussen terug gebouwd naar, zoals ze ooit begon, een echte stoomsleper.
    Met dank aan Bart Wernke voor deze mooie video's. En nu natuurlijk niet roepen: Had deze boot dan gebouwd! Zitten trouwens wel schitterende details op. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 4 dec 2024
    ozy, Herby63, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina