Knikspant bootje, afgekeken van "Tedje"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 3 nov 2024.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bedankt voor je reactie Roel! Heb wel eens meer geschreven Niets is wat het lijkt. Probeer daarmee aan te geven dat je met eenvoudige middelen toch iets schijnbaar echts kunt fröbelen. Had ik vanmiddag een leuk ankerliertje gemaakt, maar lijkt die veel te groot. Eerst maar eens het jachtwiel eraan zetten. Maar dat wiel moet nog wel worden gemaakt! Nu maar eens verzinnen waaruit. Misschien heb ik ergens nog een passende drukknoop.
    Jij ook bedankt voor het compliment Jan! Als ik naar jouw bouwwerken kijk vraag ik me wel eens af waarmee ik bezig ben. Ieder zijn meug moeten we maar denken en leuk zo'n reactie. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 27 dec 2024
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou, dat kan ik je háárfijn uitleggen: Jij bent ontzettend leuk bezig, en ik heb net zo veel bewondering voor jouw improvisatietalent, als voor Jan zijn metaalbewerkingsvaardigheden. Beide leveren supermooie resultaten op.

ruudxd vindt dit leuk.
  3. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bert, Het belangrijkst is dat we op onze eigen manier lekker bezig zijn. En jij evengoed met je stoom en condensaatbedrijf. En niet te vergeten het resultaat met de "gasfabriek". Een beetje out of the box denken en het doen met de voorhanden zijnde spullen. En het plezier eraan om met elkaar kennis te (willen) delen. En het Forum levert je buiten volgers ook een soort "collega's" op. Even enthousiast en de moeite nemend om over hun hobby verslag te doen. Intussen zit ik te broeden op een ander soort ankerlier en denk erover om die van Bugsier 3 maar te plagiëren. Hoef ik ook niet meer aan de jachtwielen. Verticale lier met rem en verhaalkop. Kan ik nog spieken bij Bas zijn Theodor en blijft het qua boot een beetje in de familie. Gr. Klaas.

Jan Walpot, Herby63 en brutus vinden dit leuk.
  4. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Gelukkig heeft de modelbouw vele invalshoeken ieder met hun charme.
    Inderdaad Klaas een voor jezelf voldoening gevende invulling van je vrije tijd is het belangrijkst.
    Groet, Jan.

brutus vindt dit leuk.
  5. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja, gelukkig wel Jan. Maar kan ook genieten van andermans manier van bouwen. En dat dan ergens te bekijken en een praatje met de bouwer(s) te maken. En dan de bouwer van een model wat beter te leren kennen. Daarbij ontstaat dan een soort wisselwerking wat weer een positieve invloed heeft op het resultaat. Althans zo beleef ik het. Heb hier op het Forum een hoop opgestoken en hoop door het delen van kennis ook anderen enthousiast te maken of te behoeden voor valkuilen waar ikzelf al eens ingeduikeld ben. En eigenwijs als ik ben kan ik me voorstellen dat een ander ook zijn eigen weg wil vinden. Jammer dat dan een verslag dan zomaar eindigt of nog erger dat het voor een bouwer zelf einde oefening wordt. Maar zo is het nu eenmaal. Ondanks dat ik mijn meeste brood al op heb probeer ik ook dit project(je) af te ronden en daarvan verslag te doen. Even wat gefilosofeer tussendoor, maar dat overkomt me wel meer tussen Kerst en Nieuwjaar. En zitten we alweer een uur in het weekend. Gr. Klaas.

Jan Walpot, M.Osinga en Herby63 vinden dit leuk.
  6. M.Osinga

M.Osinga

Lid geworden:
    5 nov 2016
    Hoi Klaas,
    Je bent het nog niet verleerd , wordt een mooi sleepbootje.
    En voor weinig geld , denk ik zo.
    Alles tot nu toe nog uit de voorraad kast , toch?
    En idd , veel bouwers hebben kunnen leren van jouw bijdragen en adviezen.

Gr. Menne

Jan Walpot en k-k vinden dit leuk.
  7. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bedankt voor het compliment Menne! Het is inderdaad het opmaken van restjes uit de rommeldoos. Heb door de jaren heen eigenlijk teveel dingen bewaard en vraag me nu af waar ik dat heb opgeborgen. En dan kost het zoeken naar iets bruikbaars meer tijd dan de eigenlijke bouw. Aan de andere kant ook weer een soort uitdaging. Inmiddels een verticale ankerwinch, die beter bij het geheel past, samengesteld. Morgen bij daglicht even een plaatje maken.

20241229_124054.jpg

Laatst bewerkt: 29 dec 2024
    Jaap Smith, Jan Walpot, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Mooi kaapstandertje geworden, Klaas.
    Dat soort details doen het hem.

9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Helemaal prima, Klaas!

10. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Menno en Bert, Bedankt voor de complimenten. Inmiddels langs de binnenkant van het bestek een koperdraadje gelijmd. Eens kijken of dat na een schuur en schilderbeurt van de romp een soort potdeksel gaat lijken. Dus nu op zoek naar de winterschilder. Nog een potje zilver van Revell gevonden. Daarmee de lichtbakken in de brug lichtdicht maken en misstaat ook niet op het stuurhuisdak. En van mijn coastertje staat er nog wat zijdemat grijs. Goed genoeg voor een grondlaag. Achter de schoorsteen een vlaggenstok geprutst. Gr. Klaas.

20241231_111840.jpg

Laatst bewerkt: 31 dec 2024
    MicropropSport, Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    De laatste werkzaamheden dit jaar. Een paar loosgaten in de verschansing en patrijspoorten in de opbouw. Ook een poging gedaan om de waterlijn af te tekenen. Iedereen een prettige jaarwisseling gewenst, Gr. Klaas.

20241231_144044.jpg

Laatst bewerkt: 31 dec 2024
    ozy, MicropropSport, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Heel leuk projectje Klaas, ook voor jou een prettig jaareinde en een gezond 2025 vol modelbouwplezier :beer:

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Vond het berghout toch al niet zo geslaagd en toen me pas gisteravond opviel dat het ook niet op dekhoogte zat bedacht; Die gaat er weer af! Vanmiddag de stoute schoenen aan en op de demonteertoer. Met beleid het ding eraf, waarbij ook nog een vlerk van het anker brak. Afijn na een half uur de boel glad en het anker weer compleet. Maar een greep in de onbegrepen spullen doen voor een beter ogend berghout. Gr. Klaas.

ozy, Jan Walpot en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  14. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Leuk om te zien en te lezen dat je toch flink bezig bent Klaas.
    Succes met het nieuwe berghout en ook voor jou de beste wensen voor 2025.
    Groet, Jan.

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    De romp zit in de grijze tjet en hangt te drogen. De opbouw voorzien van een paar machinekamerluiken. Gr. Klaas.

20250102_172128.jpg

flugelplace, ozy, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Dat ziet er lal leuk uit, Klaas.
    Maar jou kennende is het nog niet af.
    Antennetjes, een mastje...

17. Polite

Polite

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Moi Klaas,
    Topic helemaal doorgelezen. Geweldig hoe je van niets, iets maakt!! Mijn complimenten!!
    Groeten, Dre.

18. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bedankt voor het compliment Dré! Gr. Klaas.

19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Inmiddels is de romp grijs en de binnenkant van de verschansing Havanabruin. Vandaag ankerwinch en de bolderkasten zwart gemaakt. De bedoeling is om het dek rood te maken. De boordlichtkasten zijn behandeld met plamuur en zilverpaint. Het rode boordlicht schijnt aan de onderkant nog door. De opbouw krijgt nog een paar deuren. Zit ook nog te broeden op een paar luchtkokers en eventuele vergrendeljng van de opbouw. Bij sleepwerk moet die blijven zitten natuurlijk. Voor en achter wel magneetjes geplaatst. Het berghout laat ik voorlopig weg. Proef gevaren in wat ruimer water. Ging naar wens, maar veel groene "draadjes" in de schroef. Zal alg zijn, maar dempt de prestaties. Gr. Klaas.

20250116_201023.jpg

20250116_200953.jpg

ozy, Gerrit-Jan, MicropropSport en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Tjonge, wat een transformatie!
    En dus een stootrand meer.
    Misstaat niet, hoor.

Deel Deze Pagina