KNRM reddingboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door rjm69, 3 mrt 2008.

1. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Update:

Het dek is inmiddels grijs gespoten.
    Heb gelijk even gekeken of de verlichting wat tot dusver geplaatst is het doet.

en van achteren....
    Wat mij opvalt is dat de zoeklichten ook veel licht uitstralen aan de achterkant.
    Is dit te verhelpen om ze nu zwart te spuiten en vervolgens weer wit??

Hier met het licht uit.

Hier zie je ook van de achterkant de "felle" zoeklichten..

De verlichting zet ik achter een spanningsregelaar zodat ik de felheid kan aanpassen.
    Op de foto's zijn ze rechtstreeks op de 12V gezet.

Mocht iemand tips hebben om de achterkant minder te laten uitstralen dan hoor ik die graag.
    Zoals gezegd denk ik erover om ze zwart te gaan spuiten en vervolgens weer wit.
    Maar ja, helpt dit of doe ik dan extra werk voor niks..

grt,
    Roelof.

2. KNRMFREAK

KNRMFREAK

Lid geworden:
    6 mrt 2008
    hay Roelof
    welke belettering bine jeij van plan te gaan gebruiken, de nieuwe of de ouwe, want steeds meer boten krijgen nieuwe belettering. ik ga zelf de nieuwe gebruiken want ik ga de Kapiteins Hazewinkel bouwen (zie bouwverslag KNRM Johannes Frederik-klasse)

de Kapiteins Hazewinkel in nieuw uniform:p

en de Graaf van bylandt in een nieuwe jas!

Groetjes Dick

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. Botter

Botter Guest

1 ding snap ik nog steeds niet waar ze nu mee bezig zijn bij de knrm.. Kapiteins hazewinkel + koopmansdank (dacht ik) Krijgen een werfbeurt en worden weer gespoten..en de graaf van bylant weet niet..

Die oranje strepen op de tube.. Zouden die soms zijn om beter op te vallen? Omdat de knrm nu meer aandacht besteed aan zichtbaarheid op het water.. Daarom werden ze dacht ik weer gespoten.. Maar nu zie ik de graaf van bylant weer ongespoten.. Ik snap het niet meer:confused:

4. KNRMFREAK

KNRMFREAK

Lid geworden:
    6 mrt 2008
    hey botter

Je heb helemaal gelijk hier een paar foto's

5. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Ik wou eigenlijk de ouderwetse kleuren erop zetten omdat de boot nu nog zo rond vaart.
    Je ziet aan de 2 voorbeelden hieronder ook dat de een gewoon in alu kleur is en de andere wit is.
    Moet wel zeggen dat de strepen op de tube wel goed opvallen.
    Ben er nu nog niet helemaal uit wat ik uiteindelijk ga doen. Wil ik het een beetje origineel houden dan moet de opbouw wit en geen strepen op de tube...

Keuzes...

Zal je zien, heb ik hem klaar in de "oude" staat, gaan ze hem ook een nieuw jasje aandoen :(
    Volgens mij was het niet spuiten goedkoper en daarom ook daarvoor gekozen.

6. KNRMFREAK

KNRMFREAK

Lid geworden:
    6 mrt 2008
    Hey Roelof

mischien moet je de KNRM informeren of ze van plan zijn om binnen kort de Dorus Rijkers een nieuwe outfit gaan geven Publiciteit@knrm.nl

7. Botter

Botter Guest

De dorus rijkers zit nu in de reserve vloot.. En daar blijft die denk ik ook wel.. Ze zullen hem dan denk ik eerder in de verkoop doen dan ze hem nog weer een dure werfbeurt gaan geven.. Ik vind de ongespoten versie's van de Arie Visser trouwens wel wat mooier en stoerder er uit zien dan een gespoten schip..

8. bas123

bas123

Lid geworden:
    23 feb 2006
    hoi rjm69,
    Scheepsmodelbouw hier heb ik wat gezien voor jouw lampen.
    Kies Smit Siberie en dan details , verlichting en dan tl verlichting.
    Hij heeft ze eerst wit gemaakt dan zwart en dan weer wit.
    groetjes bas

9. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Had zelf ook al rond geneusd in het forum...

Bas bedankt voor de tip van die site, heb wel even moeten zoeken maar uiteindelijk gevonden wat ik wou weten. (Dat zoeken levert toch altijd weer meer informatie op dan waar je naar aan het zoeken bent)
    Zo zie je maar weer, je bent weer het wiel aan het uitvinden terwijl die er al is...
    Ga vanavond de zwarte spuitbus maar weer tevoorschijn halen!

Heb ook verschillende foto's bekeken van de "nieuwe" en "oude" uitstraling van de reddingboten. Moet zeggen dat de oude mij veel meer aanspreekt, vind ze opvallender en mooier dan in die alu kleur.

En bedankt maar weer voor de informatie etc.

grt,
    Roelof

10. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    De zoeklichten zijn inmiddels zwart gespoten, voor het naar bed gaan nog even een witte laag erover en dan maar hopen dat het iets heeft geholpen.

!#%$!#$@#$@# spuitbus wit is nu leeg... heb op beide zoeklichten de eerste laag kunnen doen, morgen dus eerst maar een nieuwe bus halen.

11. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Off topic:

Hier vaart de Jan en Titia Visser zo rond de klok van 22.00 uur.(27-03-'08 ) (rood omcirkeld)
    Foto is erg klein geworden, printscreen, maar anders voldoet hij niet aan de eisen.....

edit:
    Hier gaat ze net de haven weer in.

Laatst bewerkt: 28 mrt 2008
  12. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Hallo Roelof,

volg je topic al enige tijd (en ook de anderen die een reddingboot bouwen) en heb mij ook maar geregistreerd zodat ik ook eens kan reageren en zelf een topic kan starten.

Je boot ziet er al mooi uit, complimenten.

Vraagje: de opstaande rand op het dek loopt niet tot achter door, ben je nu niet bang dat er staks (spat)water in de boot komt?

Bouw op dit moment zelf een varend polyester model van de Arie Visser lengte 140 cm waar een benzinemotor in komt geheel volgens KNRM tekeningen.
    Zal hiervoor een deze dagen ook zelf een topic starten.

Veel succes met de bouw.

Leo.

Laatst bewerkt: 29 mrt 2008
  13. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    @ Leo;

Klopt, die opstaande rand zie ja aan de achterkant nog wel haaks de hoek omgaan. Ik heb daar een extra stukje uit het dek gehaald omdat ik anders niet goed bij de Jets kan komen.
    Het opstaande randje komt er straks, als alles goed gelijmd staat, wel weer op. Maak ik denk ik van een aluminium hoeklijntje.

Maak ook een bouwverslag hier op het forum, kunnen we weer meer bijleren. Want je raakt nooit uitgeleerd in de modelbouw!!!!
    Ik zal het dan met plezier gaan bijhouden.

Groet,
    Roelof

ps:
    Er komt ook een watermelder in die als er ca. 2cm water in de boot staat een pompje aanstuurt zodat het er uitgepompt wordt.
    Wil voorkomen dat deze boot gaat zinken door bijvoorbeeld een los geschoten verbinding van de waterkoeling. ;)

Laatst bewerkt: 29 mrt 2008
  14. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Roelof,

ok, maar als ik jou was zou ik wel schuim aanbrengen in de boot want als het pompje niet werk door storing o.i.d. dan zink je boot alsnog en dat zou zonde zijn van het geld en al die uren werk.

Bij mijn eigen boot is de complete tube geschuimd (+/- 11 liter) zodat ook al zou hij vol met water staan nog steeds blijft drijven.

Wordt/is jou boot ook zelfrichtend ???

gr.
    leo

15. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    @Leo,

Dat is wel de bedoeling, alhoewel ik dat niet ga en wil testen.
    Heb er ook het systeem inzitten dat bij een slagzij van meer dan 90 graden de motoren uitgaan en de kantelverlichting gaat branden.

grt,
    Roelof

16. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Roelof,

dus mocht het toch een keertje fout gaan en het bootje wel op z'n kop gaat moet je hem gaan halen met ???
    Of ga je alleen maar in ondiepe gedeeltes varen zodat je er lopend naar toe kan.

gr.
    leo.

17. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Nou, hier heb jij wel een punt!
    De tube is gewoon hol van binnen. misschien doe ik er een oude binnenband van een fiets in en pomp die op zodat die er mooi strak in komt te zitten.
    Zo heb ik op mijn allereerste model van de Arie Visser, toen nog gemaakt met kippegaas en papier machee als plug!, ook gedaan. Alleen zat toen de band als tube erom heen.
    Die band knip ik gewoon doormidden en kort die op de juiste lengte in en plak hem dan weer aan elkaar.
    Op mijn vorige model had ik het ventiel in dat opberghokje in de punt van de boot.

Voorts heb ik nog veel van dat verpakkingsmateriaal liggen, met lucht gevulde plastic zakjes aan elkaar, dat wil ik dan voor in de boot proppen.

grt,
    Roelof

18. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Roelof,

misschien dat isolatie buizen die ze voor de CV gebruiken in jou model passen.
    De binnenkant zou je dan zelf moeten volschuimen met PU schuim.

gr.
    leo

19. KNRMFREAK

KNRMFREAK

Lid geworden:
    6 mrt 2008
    Hey Botter.

ik heb het ff nagevraagd op http://www.knrmweb.nl/reddingbotenforum en daar kreeg ik als antwoord:

het geld wat gereserveerd was om de Koningin Beatrix een werf beurt te geven, hebben ze gebruikt om de Kapiteins hazewinkel over te spuiten en opnieuw te belletteren

maar waarom de koopmansdank op nieuw gespoten is weet ik ook niet:confused:

Groetjes Dick

20. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Roelof,

hoe plak jij je foto's in dit forum.
    Dat uploaden vindt ik veel te omslachtig !!!

gr.
    leo

Deel Deze Pagina