Koelkast compressor

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jmk1, 28 aug 2022.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    Goed verhaal, lekker kort.
    Verbruik oude Plasma TV?
    Verbruik nieuwe (veel grotere) Qled TV? (Op de HDR stand zomaar 2x zoveel)

    Ik gok dat je oude plasma 400 Watt verbruikte.
    En je nieuwe 8 inch grotere Qled tussen de 135 en 270 Watt (HDR).

    En zo ontstaan nou fabeltjes. Door zomaar wat niet onderbouwde onderbuikgevoelens de wereld in te slingeren.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oude Panasonic Viera 42 Inch plasma uit 2010 verbruikte 175 watt.
    De nieuwe Samsung 50" Qled uit 2022 1460 Watt.
    Voordeel van de plasma was dat ie ook nog warmte gaf...

    GJ
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    Ik geef nu alvast toe dat ik er weinig van weet.

    Een maand of twee geleden werden er twee 10 jaar jong/oude "airconditioning"-eenheden op onze bouwlocatie van het dak verwijderd.
    Daar werden geen leidingen simpelweg doorgeknipt.
    De installatie werd middels een vacuĆ¼mpomp leeggezogen en het gas werd opgeslagen in een aantal gasflessen.
    De (onder)druk was gewoon af te lezen en de flessen werden gewogen voor en na het vullen.
    Werk waar je oud mee kunt worden (nam veel tijd in beslag om koffie te kunnen drinken).

    Het is toch zo dat de radiator aan de buitenzijde onder druk wordt gebracht door de pomp waardoor deze opwarmt?
    En deze druk middels een "reduceer" verlaagd wordt in het koelende vlak in de koelkast/vriezer, en daardoor afkoelt?

    En dat energie zuinig(er) heb ik ook niet helemaal door.
    Ja het kost "stroom" om de inhoud te koelen.
    Maar die warmte krijg ik aan de achterzijde weer terug waardoor de CV weer ietsje minder hard hoeft te stoken.
    Bij ons staat de koel/vriezer wel gewoon in huis, als die buiten staat is dat wat anders natuurlijk.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Officieel moet je het gas afvangen en wegen.
    Dat moet je registreren.
    Dan moet de juiste hoeveelheid gas weer teruggevuld worden, nadat het systeem vacuum is want lucht bij een koelmiddel werkt niet.
    En vaak heb je verschil, dat er veel minder uitkomt dan dat er in moet.
    Dat kan zijn dooe een lek in het systeem.
    Dat moet je dan verantwoorden en is een hoop gezeur.
    Makkelijker was om voor de 2 maandelijkse vergadering de administratie kloppend te maken, vonden ze bij Liebherr.
    Bij Bosch werd helemaal niets geregistreerd.
    Ik heb diep nagedacht.
    De persleiding is de metalen leiding die naar de radiator op de achterkant gaat.
    Daar word het gas gecomprimeerd tot het vloeibaar is en geeft zijn warmte af aan de buitenlucht.
    Daarna stroomt het een grotere buis in en verdampt het gas in de verdamper, daar neemt het de warmte op en gaat dan weer naar de compressor om de cirkel opnieuw te doen.
    Warmtepomp, airco, werkt allemaal hetzelfde.
    En ja, als je de deur van de koelkast open laat produceert ie meer warmte dan dat ie koelt.
    Ik heb thuis zelf mijn split airco geinstalleerd, ook eerst alles vacuum getrokken en toen pas gas gevuld.
    En dat gas kan je gewoon zo zonder STEK of iets kopen.
    En dat was R134a.
    Gekocht in Nederland.

    Het gaat nu wel erg offtopic maar voor de topicstarter, de stalen leiding bouwt de druk op.
    Dus eerst een gaatje of snede in de koperen leiding maken.
    Wij gebruikten altijd een klein pijpsnijdertje, dan krijg je geen zaagstof in de leiding want dat maakt de membramen stuk.

    GJ
     
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Bijna goed ;)
    Het gas wordt in de compressor samengeperst, daar wordt het heet van. Vervolgens stroomt het gas door de radiator aan de achterzijde, geeft daar zijn warmte af en daarvan condenseert het. Dan gaat de vloeistof door een klein gaatje (het expansie ventiel), verliest zijn druk, expandeert deels tot gas en koelt daardoor af. Dat mengsel stroomt dan door de 'wanden' van de koelkast en neemt warmte uit het binnenste op en verdampt volledig. Waarna het gas weer in de compressor samengeperst wordt.
    Hoe kleiner het temperatuur verschil tussen de hete en het koude gas, hoe hoger het rendement. Naast isolatie is meer/beter warmte wisselend oppervlak dus ook een manier om het rendement te verhogen. Evenals truuks om zowel -18 als 5 graden te maken.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2022
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    In dit geval werd het dus zeer waarschijnlijk keurig uitgevoerd en in ieder geval geregistreerd.
    Wat er daarna mee gebeurd weet ik echt niet meer. Wel naar gevraagd, maar ik weet het niet meer.
    Ook een hele uitleg gekregen over de diverse toegepaste gassen (ik had ook tijd genoeg), maar met die R-nummers kon ik niets.

    Voor mijzelf heb ik het opgeslagen dat het ene soort gas net wat gemakkelijker is om, bij relatief lage drukverschillen, toch een behoorlijk temperatuur verschil te maken.

    Met gewoon lucht "van buiten" lukt dat ook.
    Pomp maar eens je fietsband op, dat slangetje wordt dan best warm (en in verhouding (oppervlak/volume) ook de hele band).
    En als je diezelfde lucht "van buiten" eenmaal in een duikfles hebt opgeslagen (200 Bar) en daarna de kraan open draait, dan komt er een laagje ijs op de kraan.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    Zolang je koelkast gewoon in huis staat (en je je huis wil verwarmen, die andere 8 maanden), maakt het rendement weinig verschil.
    Het verschil gaat eerder over de kostprijs tussen elektriciteit of gas per kW/h.

    Lauw ingekocht bier in de koelkast zetten en dan lekker fris buiten uitserveren, dan ga je wel helemaal nat natuurlijk ;):beer:
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2022
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je niet goed gekeken! Ik garandeer je dat IEDERE koelkast die jij bekeken hebt, OF een stickertje had, OF een kleverige lijmvlek waar dat stickertje had moeten zitten. Meestal het eerste, want wie haalt in godsnaam in zijn hoofd dat stickertje weg te peuteren?.

    Dat het witgoed is, is gewoon een non-argument. Ook dat (JUIST dat) moet aan de regels voldoen.

    Mijn huis is verbouwd in 1993, en toen is ook de inbouw koelkast geplaatst die er nu nog steeds staat. Aan de binnenkant, vol in het zicht als ik de deur open doe, zit een sticker die in vier talen aangeeft dat het een koelsysteem betreft wat afgevuld is met R12, en dat ie draaiend 110 Watt trekt.

    Echt, gewoon volkomen lulkoek.
    Niet dat ik nu zo'n koelkasten expert ben, maar de afgelopen negen jaar vervang ik er gemiddeld twee per jaar, en ik ben degene die verantwoordelijk is voor het feit dat onze koel en vries installaties aan de regels voldoen, dus ik MOET dat controleren (ook al is dat feitelijk een volkomen wassen neus natuurlijk).

    Ik heb nog tot zeker 2006 nieuw spul met R12 aan boord zien komen, maar het kan heel goed zijn dat dat oude voorraad was. Dat weet ik niet. Wat dat betreft is de scheepvaart een beetje een "dumping ground".

    Nee... VLOEISTOF (vloeibaar koelmiddel) wordt in de verdamper gespoten via een heel kleine opening... de drukverlaging die ontstaat doordat de compressor aan de verdamper staat te lurken verlaagt het kookpunt van die vloeistof tot ONDER de gewenste temperatuur van de koelkast, de vloeistof gaat koken en DAT neemt de warmte op. Het verdampte gas is nog steeds steenkoud, en kan dus in die vorm, bij die druk en temperatuur helemaal niks afstaan aan de radiator. Daarvoor zit die compressor daar. De compressor brengt het gas onder druk, en door die drukverhoging wordt het gas heet (zelfde principe als waarom een dieselmotor ontsteekt op compressie) en nu kan het hete gas WEL warmte afstaan aan de radiator.
    De drukverhoging is zodanig dat het condensatiepunt van het gas boven de omgevingstemperatuur ligt, en DUS condenseert het gas weer tot een vloeistof, wat vervolgens weer in de verdamper "ingespoten" wordt.

    Edit: sorry, ik zie dat Maarten dit ook al vermeldde.

    Kan ik niet met je eens zijn: Ik heb mijn oude 100 liter vriezer vervangen voor de goedkoopste 100 liter vriezer die ik vinden kon (een of andere inventum) en het oude ding stond 220 Watt te trekken en haalde ongeveer -14, draaide minimaal de helft van de tijd. Deed er 6 uur over om vanaf "uit" op temperatuur te komen, en als ik er bijvoorbeeld een bak water in zette kon het wel een dag duren voordat die door en door bevroren was (ik ben nu eenmaal zo'n autist die dat soort dingen test...).
    Geen idee hoe oud het ding was, ik was gescheiden, had geen geld maar wel een vriezer nodig, en dat ding was het eerste wat me destijds voor de voeten kwam.
    De nieuwe vriezer draait minstens de helft minder, en trekt ongeveer 180 Watt, en trekt moeiteloos -25. Dezelfde bak water is met een uurtje of twee bevroren.
    Vriezer staat op dezelfde plek (binnen, in de hal, geen verwarming maar beslist niet een "koude" of "warme" plek, en sowiso weinig invloed van de seizoenen).
    Electronische aansturing is er niet (gewoon een mechanische aan/uit thermostaat, precies zoals die oude).
    Ik kan het stroomverbruik ZEER goed terugzien op mijn meter, scheelt iets van 1,5 kWh per dag, en op 180 dagen per jaar is dat toch echt 270 kWh per jaar verschil. Daarmee is zelfs met de "oude" energieprijzen de terugverdientijd van die vriezer iets van 4 a 5 jaar, en ik had dus in de ruim 20 jaar dat die ouwe daar gestaan heeft, moeiteloos minstens twee nieuwe vriezers kunnen kopen. En als ik me er destijds in verdiept had, had ik dat nog gedaan ook. Maar het kon me destijds weinig schelen.

    Het koelmiddel is op zich niet "slechter" geworden, hooguit "anders". De vroegere koelmiddelen waren enkelvoudige stoffen, en dat maakte ze heel erg "makkelijk" in de omgang, want ze ontmengden niet, en waren erg constant in hun kookpunt en condensatiepunt, wat een mooi regelmatig bedrijf opleverde.
    De huidige gassen presteren net zo goed, maar zijn mengsels, en dat heeft technisch gezien wat eigenaardigheden zoals dat na een langere stop het systeem een bepaalde tijd nodig heeft om te stabiliseren en gedurende die tijd kun je niet zoveel met bijvoorbeeld de pers en zuigdruk waardes, en dat bij lekkage de samenstelling van het gas verandert, omdat de componenten met het hoogste kookpunt eerst ontsnappen.
    Maar qua prestaties kan ik geen verschil ontdekken tussen bijvoorbeeld R22 en R453a, wat de "groene" directe vervanger is van R22. Het koelt niet beter of slechter en de compressor verbruikt ook niet meer of minder met het ene gas of het andere.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2022
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een koelkast of vriezer "verpompt" ongeveer 4 keer zoveel energie als wat de pomp aan aandrijfvermogen vergt.
    Als je koelkast in de woonkamer staat, dan is de warmte die het ding verpompt, afkomstig uit de kamer zelf, want dat is de warmte die door de isolatie heen "lekt"en de koelkast probeert op te warmen.
    Stel, de compressor verbruikt 200 Watt. Dan onttrekt het ding 800 Joule per seconde aan de binnenkant van de koelkast, en staat 1000 joule per seconde af aan de achterzijde.
    Die 800 joules proberen weer die koelkast binnen te dringen (en dat lukt met 100% zekerheid want uiteindelijk moet die compressor ze ook weer er uit pompen) dus het netto resultaat voor je woonkamer is dat er 200 joule toegevoerd wordt aan je woonkamer, en je CV hoeft dus 200 joules minder te verstoken.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh... nee... hoe kleiner het temperatuurverschil tussen de vloeistof VOOR het expansieventiel en de verdampingstemperatuur na het ventiel, DAT is de grootste factor voor het rendement, en dat maakt zo veel uit dat het uit kan een mini-koelcircuitje te maken om de vloeistof af te koelen. Subcooling heet dat.
    Vroeger werkte ik met grote AC systemen waarvan de condensers gekoeld werden met een vaste koelwatertemperatuur van 32 graden (vraag me niet naar het hoe en waarom van die 32 graden) en dat betekent dat het vloeibare koelmiddel met minimaal 32 graden of hoger uit die condenser komt. De verdampingstemperatuur stond ingesteld op ongeveer 3 graden middels zuigdrukregeling. Dat betekent dat na passeren van het expansieventiel de freon eerst zichzelf af moet koelen, en dus een hoop verdamping plaats vind die helemaal geen bijdrage levert aan het afkoelen van de inblaaslucht. Dus extra koelmiddel nodig voor een gegeven resultaat X.
    Een heel klein koelcircuitje (afgetakt van het hoofdcircuit maar met eigen expansieventiel) koelt de vloeistof in tot ongeveer 4 a 5 graden, en dat scheelt bijna 25% compressorvermogen voor hetzelfde koelende effect, omdat de hoofdstroom veel minder vloeistof nodig heeft, en de (zuigdruk geregelde) compressor daardoor automatisch een trap afschakelt.

    En nee, dat was niet vanwege mijn autistische neiging zulke dingen te testen, die hulpcircuitjes waren vrij kwetsbaar en lekten wel eens, en dan moesten ze even dicht gezet worden om te repareren.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De laatste keer dat ik met het verwerken van R22 te maken heb gehad (vorig voorjaar) namen de mannen wel het afgezogen oude koelmiddel mee, omdat de installatie nu eenmaal geregistreerd was, en hun ombouw in de boeken stond als zodanig, maar ze weigerden pertinent om de lege voorraadfles R22 mee te nemen en af te voeren omdat ik niet kon aantonen waar en wanneer die fles aan boord gekomen was.

    Het kan die mannen hun vergunning kosten als ze mickey mouse business uithalen met verboden koelmiddelen.

    Het jaar ervoor wilde ik olie en drogerfilters vervangen, en daar had ik geen spullen voor (scheepje is niet uitgerust om dergelijke klusjes zelf uit te voeren. Ik kan het, en mag het, maar als ik geen gereedschap heb houdt het op). Het uitgenodigde bedrijf kwam kijken en weigerde die klus te doen. Konden ze boekhoudkundig niet verantwoorden om aan een R22 installatie te werken zonder gaswissel, en niemand gelooft dat je die dingen kunt vervangen zonder gas te verliezen.
    Kon hoog springen en laag springen, maar ik kreeg geen poot aan de grond.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    Mijn vraag was destijds meer van wat er nadien met dat gas gebeurt.
    Dat type gas mocht immers niet meer worden gebruikt in koelinstallaties.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zal je verbazen: In veel landen (o.a. Amerika) wordt het gereinigd en hergebruikt, omdat de productie verboden is maar de bestaande installaties daar nog gewoon mogen draaien.
    In NL, en volgens mij in heel europa mag dat voor zover ik weet niet, en ik neem aan dat het gewoon verbrand wordt (dan houdt het op een HCFC of welke lettercombinatie dan ook te zijn) en de verbrandingsproducten (nogal giftig) zijn weer chemisch af te vangen.

    Wat dat betreft, best wel maf als je er over nadenkt: Vroeger stond ik freonlekken op de sporen met een lekzoeklampje, want Freon was weliswaar onbrandbaar, maar deed een gasvlam groen oplichten, dus daar had je een speciaal gasbrandertje met een zuigslangetje voor. Als je dan een lek vond en die vlam groen uitsloeg, viel de Freon uit elkaar en die restgassen waren heel erg giftig. Trok niemand zich wat van aan. Eigenlijk best wel bizar. Mijn tweede schip na school was nogal "afgeleefd" en daar lekte de boel zo erg dat het al geen zin meer had om te gaan lekzoeken, want zodra je de AC-ruimte binnenkwam met je brandende lekzoeklampje sloeg de vlam al gelijk groen uit, zoveel Freon hing er in het hok.
     

Deel Deze Pagina