Mischien dat dit niet voor alle auto's geld, maar ik vind smeren en schoonmaken
van lagers nogal overdreven/onnodig....
In mijn Marder zitten in totaal iets van 12 kogellagers, allemaal RS (kunststof afdichting).
Zolang die afdichtingen in orde zijn, zal het lager ook in orde zijn. Zodra er vuil in de lagers zit, houd dat in dat de seals niet meer goed zijn, en dan kun je schoonmaken en smeren wat je wilt, er zal binnen de kortste keren wéér vuil in zitten.
Wat ik doe is voelen of de lagers nog soepel lopen (teken dat er geen vuil in zit) en zoveel mogelijk gras en zand bij de lagers wegborstelen (want dat beschadig de seals). Meer niet!
Zodra een lager niet meer goed loopt, gewoon vervangen. Bij de modelbouwzaak kost zo'n ding mischien 5 Euro (weet ik niet, daar koop ik ze nooit) maar bij de landbouwmechanisatie zaken die je overal in het land hebt, kosten ze hooguit 2,50 per stuk of zo.
Voor die paar tientjes op jaarbasis ga ik niet iedere keer zitten poetsen en schoonmaken met smeermiddeltjes die duurder zijn dan de lagers die je ermee wilt redden.... Wat je eventueel nog kunt doen: per wiel zitten twee lagers naast elkaar. Alleen de buitenste seals krijgen het zwaar, de binnenste seals blijven immers schoon? Dus als je weet hoe lang die het ongeveer uithouden, kun je nog een keer bijtijds de lagers omdraaien
en de levensduur van je lagers verdubbelen. Ik ben hier meestal te laat voor....

De dogbones heb ik allang uit die wagen gegooid en vervangen voor homokineten met rubber hoezen. Loopt beter en soepeler, rammelt minder bij het rijden. Kost een paar centen, maar is uiteindelijk goedkoper dan regelmatig dogbones en cups vervangen. Uitgesleten dogbones en cups belasten lagers ook zwaarder, dus ook in dat opzicht een goed idee. Ook hier geldt: de rubber hoes in de gaten houden, en vervangen voordat hij kapot gaat. Ook dat valt reuze mee, er zitten maar 4 van die hoezen op (kosten 16 Euro totaal) en eigenlijk alleen de twee hoezen bij de wielen gaan wel eens kapot, maar dat hangt heel erg af van waar je rijd. Zolang er geen steentjes of takjes liggen op je baan, blijven ze best lang heel. En gaat er eens eentje kapot, dan even de homokineet goed uitspoelen met remmenreiniger, voldouwen met gewoon kogellagervet (gewoon vol, niet zoals een kogellager maar een beetje vet) en een nieuwe hoes erom... Klaar!
Waarom vol? als je hoes kapot gaat, zal het vet naar buiten willen en het vuil tegenhouden. Dat red de homokineet
tijdelijk, mits je er daarna niet mee door blijft rijden. Zit de homokineet niet vol, dan zal bij kapotte hoes gelijk vuil naar binnen komen en het vet in slijppasta veranderen. Dan is de schade al gedaan voordat je de kapotte hoes opmerkt....
Ik ben weliswaar maar een gewone hobbyrijder, maar voor mij werkt dit prima!
Groet, Bert