Konvooischip Wappen von Hamburg 1669 - Corel SM28, schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 20 sep 2023.

1. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    De laatste tekening is binnen en ook correct! Alles is nu op de juiste maat! Stephan, je bent een topper! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ik kan nu 4 extra spanten tekenen waardoor ik een mooie gelijke afstand tussen de spanten krijg en het beplankingsproces makkelijker maakt.
    Ook de kielplaat zal ik moeten maken en dat is nog wel wat uitzoekwerk hoe ik het hebben wil.

to be continued!
    Peter

P Voogt, TIMBERWOLF, Mees Ippel en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Top, ik ben net zo blij dat het gelukt is.

P Voogt, Mees Ippel en Ptèr vinden dit leuk.
  3. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Mooi om te zien dat hier samen uitdagingen worden opgelost! :thumbsup:
    Succes met bouwen Peter

P Voogt, Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Mooi dat Stephan je zo op weg heeft geholpen. Als het lijnenplan eenmaal getekend is, dan is er veel mogelijk qua uitvoer en gewenste aanpassingen. Als je eenmaal aan de slag gaat met dat 3D tekenen, is dat best verslavend. Ik kom ook steeds verder.
    Enne …… die schaafjes zijn schitterend.
    Enne ……. Stephan @Stephan Kertész: Heel tof dat je Peter zo op weg hebt geholpen.
    Gr. Peter

Ptèr, Erik B en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Als je ook wat omgezet moet hebben laat maar horen. Ben nu de PW aan het tuigen, dat gaat eigenlijk goed, maar niet te lang. Dus tijd over om wat te tekenen.

Ptèr en P Voogt vinden dit leuk.
  6. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Dankjewel voor het aanbod, Stephan. Maar ik begin Fushion een beetje door te hebben en ben aardig op weg.
    Gr. Peter

Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  7. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ptèr vindt dit leuk.
  8. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Spanten & kielplaat

Ik ben inmiddels een klein stukje verder met de tekeningen. Zoals eerder gezegd probeer ik het zo veel als mogelijk analoog uit te werken daar waar het kan. Ik ben het met iedereen hier op het forum eens dat een CAD programma veel gaat helpen, maar ik haal daar niet veel plezier uit noch heb ik de intentie het nu te willen leren. Veel respect gaat uit naar jullie die zich hiervoor inzetten om te wel te leren!
    Het gaat momenteel niet zo snel i.v.m. een drukke werkperiode, daarnaast heb ik even moeten nadenken of voordenken hoe ik t.z.t. alles wil gaan vormgeven en ik heb nog niet op alle vragen een antwoord, maar dit is voor later. Zoals ik al eerder gezegd heb volg ik niet de bouwmethode die Corel voorschrijft doordat ik alle spanten ga vervangen volgens de tekeningen van Quinger. Dit levert ook meteen de nodige uitdagingen op inzake het bedenken hoe ik het schip ga bouwen waarbij ik wel toegang blijf houden tot alle dekken. Dit laatste is juist de charme van deze kit en dat wil ik dan ook behouden.

In de kit worden de spanten in delen opgebouwd. Dit wil zeggen dat per dek een stuk van de spant verlengt wordt en zodoende de zijkanten van het schip wordt gevormd. Ik heb twee foto's gevonden die dit tonen. De eerste foto is uit een bouwblog van ene Josh. De tweede foto uit een bouwverslag van ene Rob2, en is een bouwverslag op dit forum! Ik hoop dat de heren het niet erg vinden dat ik een van hun foto's gebruik om hier iets duidelijk te maken. Het verslag van Rob2 is hier te vinden Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 | Pagina 21 | ModelbouwForum.nl
    Ik haal de foto's weg indien er bezwaar is dat ik ze gebruik.

De methode van Corel is wel een slimme methode omdat je dan tussentijds goed bij ieder dek kan en de stukken geschut en andere zaken mooi kan plaatsen. Ieder verlengstuk van een spant zit meteen vast aan een dekbalk voor het bovenliggende dek. Op een of andere manier kan ik me wel vinden in deze methode echter het heeft wel een groot nadeel. Je ziet de vorm van het schip en de romp niet volledig vanaf het begin en dat zorgt voor problemen met het beplanken van het schip zoals ik het zou willen doen. Corel maakt hier geen probleem van, die stelt de bouwer voor om het onderwaterschip te beplanken conform hun methode en dat wil ik dus niet.
    Kortom, ik heb een manier moeten uitvinden zodat ik het beste van beide werelden krijg. Een modulair systeem waarbij de spanten in delen opgebouwd worden en tussentijds het gehele skelet van het schip zichtbaar is voor het uitzetten van alle beplankingslijnen. Tja, dat is redelijk tegenstrijdig. Ik ga dit later in het bouwverslag tonen tijdens de bouw en hopelijk wordt het dan duidelijker. Soms is het wat lastig uit te leggen in woorden terwijl plaatjes meer kunnen zeggen dan 1000 woorden.

Het begint met de tekeningen. In totaal zijn er 20 spanten verdeeld over de kielplaat. 4 spanten (spant 7, 9, 11 en 13) zijn niet getekend in het lijnenplan doordat ze niet noodzakelijk zijn. Ik heb besloten ze toch te willen maken. Het maakt het e.e.a. t.z.t iets makkelijker. Het levert nu op voorhand wat meer werk op.

Met de methode die ik bedacht heb, kan ik nu alle spanten maken. Ik verleng alle spanten tot een zekere hoogte, zodat ik t.z.t. de romp op z'n kop kan draaien en neerzetten. Op die manier kan ik het onderwaterschip beter beplanken. Het stuk dat verlengd is, verwijder ik in een later stadium waardoor alleen de spanten overblijven. Ik laat dat zien op onderstaande foto. De spantvorm is niet 100% nauwkeurig en de dekhoogte van dek 1 is niet juist, maar het geeft wel een indicatie wat ik met alle spanten ga doen.
    Op iedere spantenplaat heb ik de OK Railing bepaald. Dit is de bovenkant van ieder spant en deze zal dus per tekening op een andere hoogte uitkomen.

In de tekening hieronder is alles wat groen gearceerd is een spant. Dit gaat bestaan uit meerdere "losse" delen dat nu nog als een geheel wordt getoond. In principe gebruik ik hiervoor de Corel methode door een stuk spant met dekbalk te gebruiken om de spanten steeds verder op te hogen. In de beginfase wordt het als een geheel in elkaar gezet, om het onderwaterschip te beplanken en de berhouten uit te zetten. In een later stadium haal ik alles weer los en ga ik dek voor dek opbouwen. Tja, veel werk nog te verrichten en details uit te werken.

De onderkant van de spant is wat grotendeels het onderwaterschip betreft en deze komt tot de hoogte van het 1e deck. Dat wat geel is zal in een later stadium worden verwijderd maar helpt in het begin om de romp aan de buitenkant en dan met name het onderwaterschip te beplanken.

Ik heb alle spanten op dezelfde manier gemaakt. Ik hoop dat dit idee goed zal uitpakken aangezien ik er geen ervaring mee heb.

Nu ik de spanten feitelijk allemaal heb, ben ik verder gegaan met het maken en bedenken van de kielplaat. Deze middenplaat draagt alle spanten. Aan de hand van de tekeningen is deze redelijk eenvoudig te maken.

Na het uitknippen van tekening heb ik deze op 5mm dik vliegtuig multiplex gelijmd. Ik gebruik hiervoor een prittstift. Na een kleine figuurzaagsessie is de uitgezaagde kielplaat een feit.
    Ik heb voor het verschil de kielplaat van Corel ook erbij gelegd.

Tot nu toe gaan we langzaam vooruit. Een tip voor andere bouwers van dezelfde kit. Indien jouw kit compleet is met alle spanten inbegrepen, gebruik die gewoon.
    Wat ik aan het doen ben raad ik een ander toch af. Dit is een hele flinke klus waarbij de tekeningen van Quinger niet 100% onderling gelijk zijn met mogelijke gevolgen van dien. Ik heb meerdere keren het idee gehad om deze doos af te schrijven en opnieuw te beginnen met een geheel nieuwe kit. Aan de andere kant komt opgeven niet in mijn woordenboek voor....

To be continued...

Peter

Hans Groenenberg, Alex, walter10 en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooie start en goed doordacht.
    Maar kijk wel uit.

Want voor je het weet pakt het scratch bouw virus je en zit je met die hele voorraad bouwpakketten te kijken. :)

P Voogt en Ptèr vinden dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Bouw ze

P Voogt en Ptèr vinden dit leuk.
  11. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Mooi om te lezen dat je druk bezig bent met de tekeningen, om een plan te bedenken en beredeneren waar je tegenaan gast lopen. En dan eindelijk met het eerste deel beginnen. Ziet er goed uit, Peter.
    Gr. Peter

Ptèr vindt dit leuk.
  12. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt voor de cheers mannen. Het is nog wel een beetje een puzzel hoe ik tzt alles voor elkaar moet gaan krijgen, maar het begint steeds verder te vormen in mijn hoofd. Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, echter zoek ik de route die het beste bij mij past... :)

P Voogt, Herby63 en Baker vinden dit leuk.
  13. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Ik ben nog steeds bezig met de tekeningen en in dit geval de spanten. Ik teken alle spanten volledig uit op papier en ik heb er nu een paar klaar. Het geeft een beetje een beeld hoe het e.e.a. moet gaan worden. Voor jullie heb ik iedere spant geel gemaakt ter verduidelijking. Ik heb er nog wel een boel te gaan, maar in deze periode van het jaar ben ik voornamelijk met werk bezig t.o.v. bouwen.

Op de tekeningen wordt 1e deck duidelijk weergeven, deze moet opnieuw bepaald worden per spant. De tekeningen kloppen daar niet. Ik heb alles 3x nagemeten en ook vergeleken met mijn middenplaat en daardoor ben ik zeker dat ik de juiste hoogte per spant aanhoud.

Laatst bewerkt: 11 nov 2023
    Hans Groenenberg, Stephan_V, Alex en 12 anderen vinden dit leuk.
  14. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Je check, check, double check bij het lezen en interpreteren van de tekeningen zal straks zeker zijn vruchten afwerpen. Het kost nu veel tijd, maar zal zich straks zeker uitbetalen.
    Gr. Peter

Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Houd er ook rekening meet dat iedere opnieuw gemaakte kopie wel eens niet helemaal gelijk kan zijn aan de voorgaande. Dat heb ik een keer pijnlijk moeten ondervinden bij het telkens opnieuw nameten. Uitgaan van één origineel en alleen die telkens vermenigvuldigen.
    Constant

Ptèr vindt dit leuk.
  16. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Goede opmerking Constant. Ik heb nu vanaf het digitale bestand telkens een uitdraai gemaakt met de printer. Met andere woorden, geen kopie van kopie op het kopieerapparaat. Ik heb ook alle prints over elkaar gelegd om te zien dat ze hetzelfde zijn om jouw punt te voorkomen. Meer kon ik niet doen vooraf.

P Voogt vindt dit leuk.
  17. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    De spanttekeningen voltooid

Hallo allemaal,

De afgelopen weken waren chaotisch en druk. Mijn tijd werd volledig opgeslokt door mijn bedrijf en mijn gezin. Ik was echt even toe om mijn gedachten op andere zaken te zetten zoals het WvH project.
    Ook hier liep ik tegen nieuwe hoofdbrekers aan. Mijn oorspronkelijke idee heb ik moeten bijstellen en ik heb de opbouw van de spanten moeten aanpassen. Dit laatste was noodzakelijk omdat de breedte van de spanten en ook de totale hoogte te groot was om als een stuk uit een plaat te halen.
    Ik zou heel veel meer multiplex moeten hebben en daarnaast veel snijverlies krijgen. Dat is zonde en niet efficient. Daarnaast is berken vliegtuigmultiplex niet heel goedkoop en heb ik het oorspronkelijke plan bij de rest in de spreekwoordelijke prullenbak gegooid. Deze zit nu wel echt vol....:confused:

Ik kreeg wat inspiratie uit een ander bouwverslag. Dit was niet een verslag over het VWH maar dat maakte niet zo veel uit. Het ging op de manier waarop de spanten waren samengesteld. Als een puzzel werden de spanten opgebouwd en dat kon ik eenvoudig toepassen op mijn bestaande plan die in de prullenbak lag.
    Nadat ik het plan snel uit de prullenbak gevist had, heb ik van alle spanten een soort houten puzzel gemaakt.
    Ieder spant bestaat uit 3 delen. Een middenstuk (geel) en twee spantbenen (groen). De spantbenen haken in het middenstuk voor een sterke verbinding. Ik heb bewust voor twee kleuren gekozen om het beter zichtbaar te maken op de foto's. Onderstaande foto toont het idee.

Nadat alle 20 spanten gemaakt zijn, heb ik ze uitgesneden met een hobbymes en geplakt op het multiplex. Als lijm gebruik ik hiervoor een Prittstift, maar witte houtlijm werkt ook.

Zagen, zagen, wiedewiedewagen....
    Terwijl ik afgelopen weekend druk bezig was met een figuurzaag. Kwam mijn dochtertje van 2,5 naast me staan en begon het kinderliedje zagen, zagen, wiedewiedewagen te zingen. Blijkbaar had ze honger en was het rond luchtijd, dus die boterham volgde dan ook snel...
    Het multiplex is heel goed te zagen met een handfiguurzaag. Toch kan ik me voorstellen dat elektrisch gereedschap in deze het leven een stukje makkelijker maakt en dat brengt me meteen bij het volgende onderwerp namelijk schuren!
    Ik heb ieder stuk uitgezaagd met nog een klein randje hout eromheen. Dit maakt het zagen een stuk simpeler / minder nauwkeurig en zodoende houd ik wat extra vlees op de botten van ieder onderdeeltje. Met een elektrische schotelschuurmachine kon ik iedere onderdeel mooi tot op de lijn schuren.
    Helaas bij de lassen en aan de binnenkant van de spantbenen heb ik gewonene handvijltjes gebruikt, met name mijn naaldvijlen.

Na me redelijk in het zweet te hebben gewerkt heb ik een aantal stukken gereed gekregen en die zien er op de foto dan als volgt uit.

Uiteindelijk heb ik een aantal spanten geassembleerd en op de middenplaat gezet. Ik heb nog redelijk wat spantbenen uit te zagen en te schuren, maar dat is voor wellicht volgend weekend!
    het geeft een eerste indruk en daarmee wordt de rompvorm al een beetje getoond.Spannend of ik geen fouten gemaakt heb :eek: en gaaf om het "skelet" te zien vormen onder je handen....:)

Overigens zijn de spantdelen nog niet gelijmd. Dus de spantbenen en het middenstuk zijn als dry-fit geplaastst en ook zonder lijm op de middenplaat gezet. Het is puur ter indicatie....

tot zo ver deze update.

groet,
    Peter

Hans Groenenberg, Baker, Alex en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Slimme oplossing om ze in delen te maken. Dit word een flinke dame aan de afmetingen te zien.

janzwart, P Voogt en Ptèr vinden dit leuk.
  19. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Werd ook wel eens tijd na al die kleine schuitjes.....:rofl:
    Iets minder priegelen op de vierkante mm....:p

TIMBERWOLF, P Voogt en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ja, schaal 1:50 word steeds meer aantrekkelijker. Ik heb al spijt dat de HZ model schaal 1:75 is. Dat gepiel met die inimienie blokjes op mijn PW is eigenlijk niet te doen. Misschien begin ik wel opnieuw :rofl::D

P Voogt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina