Konvooischip Wappen von Hamburg 1669 - Corel SM28, schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 20 sep 2023.

1. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Het kost even wat tijd en energie, maar dan heb je ook wat! Ziet er netjes en degelijk uit, Peter.
    Gr. Peter

Stephan Kertész en Ptèr vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ook hier weer hoge school modelbouw:thumbsup:

Ptèr en P Voogt vinden dit leuk.
  3. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Ff het verslag nog eens goed gelezen en dit gaan we ook eens goed volgen wat een mooie plannen Peter, veel succes verder :thumbsup::thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  4. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt mannen voor de aanmoediging. :beer:

5. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dit weekend waren de spaarzame uurtjes ver te zoeken. Ik ben niet verder gekomen dan de resterende spantbenen uit te zagen de spanten te assembleren tot een geheel.
    Alles is nog niet gelijmd en is puur een dry-fit om het geheel te tonen. Het spant aan het achtersteven is nog niet op de juiste hoogte gebracht en deze zit op de foto te laag. Dit komt doordat de opening in de middenplaat te groot is en ik moet aanpassen.
    Dit betreft een kleine aanpassing maar daar had ik geen tijd meer voor.
    Er zijn heel veel meer spanten geplaatst dan de bouwdoos feitelijk heeft. Ik moet zeggen dat ik dit veel prettiger vind. Je kunt de romp veel beter "corrigeren" voordat de huidplanken er tegen gezet worden.

Ik moet zeggen dat het een flink schip gaat worden, ik ben iets kleinere modellen gewend maar zodoende kan ik hopelijk wat meer details aanbrengen die bij een kleinere schaal verloren gaan.

De stappen hierna gaan bestaan om voornamelijk de spantbenen met het middenstuk te verlijmen zodat ik weer 20 volwaardige spanten heb. Ook de hoogte van alle spanten worden daarna gechecked t.o.v. de middenplaat alvorens ze gelijmd worden op de middenplaat.
    Ook zal ik aan het steven boven het Verdek nog een paar extra spanten moeten maken die feitelijk het schip nog een stukje langer maken. In dit stuk zal ook de opening van het torentje komen dat uitkomt in de zijgalerijen.Zie tekening hieronder.

upload_2023-12-4_11-31-17.png

Het plan is om alle openingen tussen de spanten te gaan opvullen zodat een volledige schaal ontstaat. Dit maakt het model wel wat zwaarder, maar ook veel steviger. Vooral bij de dunne spantbenen kan dat geen kwaad als ik daar later een paar huidplanken tegenaan wil zetten.
    Tussen de spanten BB en SB zal ik ook tijdelijke latten / dekbalken gaan plaatsten zodat alles op z'n plek blijft. Met name voor het afschuiningsproces is dat wel fijn en breken de spantbenen niet.

Dit zijn allemaal plannen voor de volgende updates.

groet,
    Peter

walter10, Hans Groenenberg, Jaques en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    :) je zal wel blij zijn dat het zaagwerk voorbij is. Flinke klus geweest met het handzaagje. Je kan wel al mooi de typische Hollandse vorm herkennen. Netjes en groot voor een model. Dat wordt nog wat met het tuigen straks.

P Voogt en Ptèr vinden dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooie voortgang Peter :rofl::rofl:

Ptèr vindt dit leuk.
  8. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Mega interessant hoe je dit aanpakt Peter! Ik verheug me nu al op het eindresultaat. Gezien je eerdere projecten wordt dat ongetwijfeld weer fantastisch mooi

Ptèr vindt dit leuk.
  9. Tio

Tio

Lid geworden:
    9 apr 2022
    Heel interessant dit model,lekker groot ook! succes Ptér

Tio

10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Het lijmen van de spanten op de kielplaat en verstevigen van de constructie

Hallo allemaal! Jaja, ik leef nog! :bye:
    Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst. Nog even en ik moet mezelf opnieuw voorstellen... :D
    De laatste maanden werden opgeslokt doordat mijn bedrijf heel hard groeit, nieuwe mensen inwerken, begeleiden etc en dat betekende nog langere dagen en weekenden die gevuld waren met werkuren en dat gaat even voor op modelbouw. Dat betekent ook dat ik weinig van jullie bouwverslagen en vorderingen heb kunnen genieten. Mijn welgemeende excuses! Niet getreurd, dit weekend heb ik wel wat tijd vrij kunnen maken om aan WvH te werken. Het was ook nog eens prachtig weer en dat kon ik wel gebruiken omdat ik heul veul zaagwerk moest verrichtten op de zaagtafel en de vrouw des huizes ziet mij dat toch het liefste buiten doen i.p.v. op de eettafel. :weetnie:

Ik heb alle spantdelen tegen elkaar gelijmd en vervolgens stuk voor stuk op de middenplaat bevestigd en vastgelijmd. De grootte van dit schip zorgt dat de romp in lengte richting veel te flexibel is. Om de romp meer stevigheid en stijfheid te geven heb ik tussen de spanten stukken notenhout gelijmd. Ik had nog een mooi stuk rondhout liggen zonder verdere bestemming en die leek me zeer goed geschikt. Ieder stuk was helaas maatwerk en dat kostte me veel tijd. Nu deze stukken ertussen zitten is de romp stevig en recht!

De spanten zitten stevig op de middenplaat, maar de spantbenen aan de bovenkant zijn zeer fragiel. Ik heb besloten om alle ruimtes tussen de spanten te gaan opvullen met stukjes Lindehout. Lindehout is een lichte houtsoort en met deze balkjes kan ik nu een lichtgewicht schaal maken. Helaas is wel ieder balkje wederom maatwerk van 10x10mm. Ik heb een begin gemaakt, maar ik heb nog een lange rit voor de boeg voordat de schaal volledig gemaakt is. Daarna ligt er ook een flinke schuurbeurt in het verschiet. Jeej! o_O

Dat was het weer even voor deze update, een weekend is zo voorbij qua beschikbare uren.
    Ik spreek jullie hopelijk snel weer.

groet,
    Peter

Erik B, janzwart, Herby63 en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Welkom terug.
    Werk gaat voor hobby hoor ik wel eens, bij een eigen onderneming zeker. Alleen maar goed dat het groeit.
    Schuren mag ook niet op de keukentafel neem ik aan? Dus voor de winter moet die klus klaar zijn. :stout: :)
    Tijd voor een hobbyruimte. Scheelt iedere keer opruimen. Maar soms ook minder gezellig.

P Voogt vindt dit leuk.
  12. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Goed om te zien dat je weer wat tijd kon vrijmaken voor de hobby, Peter. De spanten uit 3 stukken zien er netjes uit. Goed idee om alles onderling te verstevigen. Misschien wat tijdelijke planken op de spant benen, zoals op het SoS werd voorgesteld.
    Gr. Peter

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Mooi en netjes gedaan.
    Daar heb ik nu eens geen geduld voor :(. Bij zo iets, voor mij grote stukken hout er tussen en dan de schuurschijf er tegen aan :hammer::yes:

14. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Met een hobbyruimte ben ik niet bij mijn gezin in de buurt en dat is in mijn situatie met hele jonge kindertjes wel zo prettig...
    Verder ben ik het met je eens! :)

Een tijdelijke lat om die fragiele spantbenen te steunen gaat ook nog tijdelijk bevestigd worden. Ik ben er simpelweg nog niet aan toegekomen, maar bedankt voor de tip. ;)

Ha, daar heb ik ook aan gedacht echter het zorgt dat de romp qua gewicht behoorlijk toeneemt. Dus ik kies maar voor de lange route en werk met allemaal stukjes die ik er netjes tussenzet. Het is ook een voordeel voor die dunne uiteindes van de spantbenen. Die krijgen hierdoor t.z.t. ook meet stevigheid en geeft me een heel goede oppervlakte om te schuren en de romp in vorm te krijgen.

groet,
    Peter

Dave Bekers, Erik B, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er weer netjes uit Peter

Ptèr vindt dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat ziet er weer sjiek uit Peter, je hebt duidelijk enorm veel geduld maar dat had ik geloof ik al eens eerder gemeld. De lindehouten balkjes van 10 x 10mm vind ik persoonlijk wel een tikkie omslachtig en zelf had ik zo'n geval voor balsa gekozen hetgeen zeker niet onder doet voor het lindehout gezien waar het voor dient, maar is wel een stuk makkelijker te bewerken en te schuren. Evengoed respect voor je keuze, want ik kan me voorstellen dat wanneer het klaar is het er weer bijzonder en degelijk uit gaat zien, succes met de verdere bouw van het model.

P Voogt en Ptèr vinden dit leuk.
  17. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt Piet. Ik ben geen geduldig mens, maar in deze hobby heb je weinig keuze. :rofl:
    Misschien even goed om toe te lichtten waarom ik Linde boven Balsa heb verkozen. Met name vanwege de stevigheid en hardheid heb ik Linde gekozen. Daarnaast is het een redelijke lichtgewicht houtsoort. Balsa is natuurlijk veel lichter. Ik moet t.z.t. 4x2mm Peer latten vastzetten en dan heb ik liever een goede ondergrond die hard is en niet indeukt. Peer is veel harder dan bijvoorbeeld Noten uit de bouwdoos. Met balsa heb ik dat eerder wel gehad en om die redenen niet gekozen. Het middenstuk zou ik prima met balsa kunnen doen en bij de boeg en steven met Linde.
    Toch moet ik mijn spanten aan de bovenkant versterken en dus heb ik maar besloten alles met Linde te doen. Ze zal hierdoor wel wat zwaarder worden dan mijn vorige scheepjes.....:rolleyes:

Peter

P Voogt, Erik B, Baker en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina