koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Oscar, 1 jul 2008.

1. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    1. Begin met een lage roll-out en werk vanaf daar naar een hogere tot alles goed is.
    2. Voor binnen of buiten? Voor binnen net zo lang tot je geen grip rolls mee hebt.
    3. Afstellen rijhoogte doe je op het main chassis. Het verschil tussen chassis en pod is de de pod-droop en is een andere afstelling
    4. Hangt af van het soort tapijt, de baan layout, de grip op de baan en dergelijke. Is dus zo even niet te zeggen.

2. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Bij gebrek aan het mee kunnen doen met de MACH ZAC competitie, maar een NK meegedaan vandaag. Trainen op zaterdag had ik geen tijd voor, maar het AMCA circuit ken ik wel aardig, dus ik ging eigenlijk onvoorbereid ernaartoe. Reinder, Alexander, ja voor mij bekende namen die wel snel zijn, andere namen ook, maar ik had het vertrouwen dat ik die wel moest kunnen hebben. Nick Boon? Die kende ik niet..... MAAR NU WEL! Nick ik hoop dat je de volgende op de MACH ook meedoet! Dat wordt dan leuk!

Hoe dan ook, elke kwali en finale ging het beter, en toen ik de 3e finale aan kop lag met uitzicht op een 3e plek in de eindstand, ging mijn ontvanger stuk..... Ach, volgende keer beter.

3. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Is er op zo`n Nk-tje wel een beetje concurrentie.

4. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Nee, voor jou niet...;)

5. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Misschien vind je het wel leuk te weten dat het een 200mm xray was die gewonnen heeft vandaag.....

6. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Het was jammer dat de meeste problemen hadden met de afstellingen van de auto of de electronica. Ik ging 3,5 minuten hard rond (zo hard dat ik Nick nog wel eens gepakt kon hebben) maar daarna ging het onderstuurt en geen punch/snelheid meer. Als de auto 7 minuten vol kon houden zoals die de eerste 3 minuten ging zou het wel eens anders eruit kunnen zien maar zo zijn er meer rijders die problemen hadden. Reinder had in het begin overstuur en ging na 4-5 minuten pas goed rond en ga zo maar door. De problemen konden helaas niet echt makkelijk opgeklaard worden tijdens de wedstrijd.

Iedereen heeft wel z'n leermomenten gehad denk ik, behalve Nick dan die ging eigenlijk alle kwalis en finales goed :D. Volgende keer zal het anders worden maar dat is altijd, ALS ik dit had gedaan of dat dan was het anders :D

AMCA is een gave baan voor een pancar. Gave sweepers en leuk en hard te rijden als je de setup voor elkaar hebt. Voor mij was het de eerste keer dat ik er gereden heb maar smaakt naar meer

7. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Gaaf man, zeker die Reinder weer, gaat ook snel.
    Neemt trouwens binnenkort even een nieuwe pro10 rijder op de mach contact met je op, LRP motor was vandaag niet af te stellen en regelaar schoot in sensorloos mode.. Moet denk even 1224 in met juiste rollout en setting.

8. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Oh, inderdaad ff toevoeging, Nick reed ook met LRP X12 en 1224 firmware.

9. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Was vandaag een x20, je kent de rijder wel, was ook met 1/12 bezig

10. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Even een vraagje.

Hebben er meer rijders last van dat de snelheid/punch er na 3-4 minuten weg is? Het was zo merkbaar dat er iemand die de race bekeek commentaar had tegen mij dat ik na 3,5 minuten wel erg langzaam ging tov de andere.:confused:

Ik heb een paar jaar geleden met de tekin regelaar en duo2 gereden en heb daar exact hetzelfde mee gehad en wordt er nu wel een beetje vervelend van dat elke motor/regelaar en accu combo bij mij na 3-4 minuten zijn punch en snelheid verliest.

Ik weet niet waar het aan kan liggen. De 6400mAh accu's hadden een interne weerstand van 5 (gemeten met de Hyperion lader van mathijs) wat blijkbaar best goed is en trek er 4500mAh uit dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen. Nick had er niet zo veel last van en die trok bijna zijn accu leeg. Reindert met zijn GM combo heeft er volgens mij ook niet zo veel last van :confused:

:help:

11. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Stap toch van die saddle packs af.

12. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    De finale dat ik mijn auto een beetje voor elkaar had(de 2e) heb ik de hele heat vol kunnen rijden zonder problemen of dat de auto langzamer werd.
    Voor mij doen en kunnen heb ik netjes en redelijk snel rond kunnen gaan.
    Dit was met de combo HW regelaar en turnigy trackstar motor.
    Temp van motor is de hele tijd niet boven de 55 graden uit geweest en trok zo een beetje 3900/4100MAH uit de accu's
    Regelaar had de 930 software er in en 78/18 combo tandwielen.
    Banden diameter rond de 59/60mm bij aanvang.
    Thanks Mathijs voor het afregelen van de HW regelaar.
    @Alex...wat jij er in had gezet ging ook prima.
    Was alleen iets tammer onderin maar dat kwam omdat ik daar ook naar gevraagd.
    Rij nu geloof ik met Roy Bakker zijn regelaar settings.
    De tips van de veren werkte wel prima.
    Na verandering rijd de auto een stuk fijner.
    Laatste finale een redelijke hap uit 1 van de achterbanden opgelopen waardoor de auto iedere keer bij gas er op rond ging.
    De auto maar in de pits gezet om anderen niet tot last te zijn.
    Heb nog wel ffies naar de top 3 kunnen kijken en man....wat ging dat hard zeg.
    Als de volgende NK op de MACH ook zo gaat teken ik er voor.

Mvg Roy

13. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Even meer info.

Ik gebruik 2 x 1/12 lipo's in serie. Deze hadden via de hyperion lader gezamelijk een weerstand van 5 ohm. Het zijn 1s2p paketten. In serie is het dus 2s2p en dat is net zo veel cellen als de hobbyking baksteen die veel gebruikt wordt.

Ik zou er wel eens een baksteen in kunnen leggen aan 1 zijde en dan kijken of de auto langer zijn punch behoud.

14. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    930 software geloof ik.

Hobbywing motor, andere motoren zijn totaal andere settings.

tandwielen 20/78
    boost 64
    start rpm 1000
    acc 350
    ddrs 9
    turbo geen
    turbo slope geen
    lipo cutoff 3.4
    temp disable
    dragbrake 0

setting voor alle banddiameters, als de banden kleiner worden alleen de voorkant iets hoger zetten.

Motor altijd 90 graden na 7 minuten, gaat al 1.5 jaar prima met dezelfde motor.

15. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    zou het zeker testen, is zo gedaan.
    Volgens mij rijden jullie bijna allemaal erg conservatief qua regelaar settings.

Heeft het niet te maken met dat los solderen van die aansluiting van je saddle.?

16. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Ik heb:
    Boost start rpm op 2000. Boost end rpm op 19000, turbo start rpm op 20000, 50 boost en 14 turbo, dus omgerekend agressiever dan jou settings....

17. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Ik had ongeveer dezelfde settings als jou, 64 boost, 400acc boost start 1000 punch 6 etc
    Daar ligt het ook niet aan want de auto ging 3-4 minuten erg hard en dan begint het verlies. Of het aan het lossolderen ligt van het brugje tussen de lipo's weet ik niet, dat probleem is nu gelukkig weg. Ik heb het snelheidsverlies eigenlijk altijd al gehad dus zou wellicht kunnen dat mijn andere stekkers ook niet goed zijn en veel weerstand geven maar of het daar echt aan ligt is ook maar een vraag. Voor de zekerheid ga ik de andere stekkers ook maar vervangen in betere.

Ik heb op een gegeven moment de boost naar beneden gebracht van 64 naar uiteindelijk 56 oid.. Met een tandje erop had ik gehoopt dat de lipo langer zijn stroom behoud maar het bleef na 3-4 minuten snelheid en punch verminderen.

's morgens was de temperatuur van de motor 60-64 graden oid na 7 minuten. 's middags was die 73. Niks schrikbarends.

18. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Dan is volgens mij de enige conclusie die je nog kan trekken de accu, zelf heb ik totaal geen van een verlies aan power. Echt een behoorlijk verlies aan vermogen moet iets in de accu zijn.
    Als de accu`s ok zijn, dan kan het ook nog een rendaments verlies zijn dat optreed als de boel ineens heel heet wordt, maar dat kan je meten. Er worden geen componenten heet.

19. jackall69

jackall69

Lid geworden:
    14 apr 2010
    hallo ik heb een soort gelijk probleem gehad met een powerboot ook powerverlies na een paar minuten
    bij mij was het probleem de regelaar en dan de lipo cutoff
    je kunt is proberen de cutoff een stap lager te zetten of helemaal uit en dan met een timer erbij kijken of die het wat langer volhoud

20. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Hey Jackell, ik heb mijn cutoff op 3.0v staan per cel. Tijdens de finales had ik deze uitgezet om te kijken of het hielp maar dat hielp helaas ook niets. Ik heb de temperatuurbeveiliging van de motor altijd uitstaan omdat die motoren van mij altijd in het groene bereik blijven dus dat kan ik ook wegstrepen. Regelaar v2.1 120A wordt ook niet warm die hoeft niet veel te werken met een 10.5t boosted.

De gehele aandrijflijn (de 6 kogellagers :D) lopen soepel, zo soepel dat als de auto een beetje heuvelafwaarts staat hij uit zichzelf begint te rollen. (Wat alle pancars hebben)

Het zal één ding tegelijk uitproberen zijn en wegstrepen. Wellicht zijn het de lipo's maar met 5 ohm gezamelijke weerstand zijn ze kwa interne weerstand goed. Ik ga wel een keer een baksteen lipo uitproberen maar wellicht zakt de spanning van mijn lipo's toch ver naar beneden onder last maar is dat niet de interne weerstand van een lipo (die dus goed is?) of zijn daar nog andere factoren van op invloed?

ps:
    na een run kan ik wel voelen dat de lipo's iets opgewarmt zijn maar is niet bijzonder, iets hoger dan omgevingstemperatuur kwa gevoel (niet gemeten)

Laatst bewerkt: 29 apr 2013

Deel Deze Pagina