koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Ze zijn wel lelijk gespoten en al gaten erin voor de bodyposts die waarschijnlijk niet passen. Beetje jammer inderdaad.

Laatst bewerkt:
Met de Andy's Nissan heb ik jaren gereden. Enorm veel stuur, maar met een gurney op de achtervleugel goed in balans. Echt jammer dat die niet meer te krijgen is!
Met de HPI Jag heb ik geen persoonlijke ervaring. Meen dat ie veel downforce had.

Even een paar vraagjes.
Zou ik hiermee kunnen beginnen (Heb nog nooit een volwaardige rc auto gehad)?
Kan je er alleen mee op een rc circuit rijden?

Even een paar vraagjes.
Zou ik hiermee kunnen beginnen (Heb nog nooit een volwaardige rc auto gehad)?
Kan je er alleen mee op een rc circuit rijden?
Als je een Pro10 bedoelt dan is deze echt alleen geschikt voor op een circuit.. maar ook als je nog nooit RC hebt gerden dan je er mee beginen, maar ik zou zelf eerst leren rijden met een simpelere 4wd auto..

Je kan hier zeker wel mee beginnen ja... 2wd rijden is absoluut een goede basis om mee te beginnen. Als je dát goed kan rijden dan rij je met de rest zo weg.

Ik zou niet eerst beginnen met een 4wd auto. Juist omdat deze twee auto's zo verschillend rijden zou ik meteen met 2wd gaan rijden. Je zou wel eerst met een F1 kunnen beginnen en dan een WGT pakken met een 17.5 turns en dan uitbouwen naar 235mm Pro10 met 10.5.

Absoluut een hele leuke klasse maar wel alleen geschikt voor op een RC circuit of echt een zéér vlak stuk asfalt maar als er al steentjes liggen dan zou ik het niet doen.

Waar kom je vandaan Arjunsm? Dan kunnen we eens kijken of er een circuit in de buurt is waar je zou kunnen kijken of je het wat vind.

Ik woon in Rijswijk. En de afstand hiernaartoe is niet zo heel groot Home

Ik dacht aan een Tamiya F104 of F104W
ik heb dit schema gevonden maar kom er nog niet helemaal uit. Welke is nu beter?
tamiya-f104-rc-cars-comparison.jpg

Als je van plan bent om op HFCC te gaan rijden zullen ze je daar met open armen ontvangen. Ze hebben daar namelijk een GT klasse.

Dat zijn dezelfde pancars die binnen als WGT auto rijden. Er is naar wat ik heb gehoord al een aardig clubje mensen mee bezig daar.
Mijn keuze, als ik jou was, zou dus een 200mm. pancar zijn.

Hierin heb je flink wat keuzes in chassis.

Team Associated RC10R5.1
CRC GenX10
Corally 10SL
Serpent S100
X-ray X10 link

Dat zijn zo een beetje de kit auto's. Daarnaast heb je nog legio ombouw sets voor bestaande auto's aangezien de WGT toch wereld wijd wel gereden wordt.
Onderdelen en banden zijn gewoon goed te krijgen. Ik zou hier eens serieus naar kijken.

Als je echt een Tamiya F1 model wil dan zou ik zelf voor een F104W of een F104WGP gaan. Deze auto's zijn ook 200mm en dan kan je er later een GT/GTP kap op zetten en verder gaan. Maar nogmaals, ik zou echt eens serieus gaan kijken naar een 200mm. pancar welke ik hierboven noemde...

Lijkt me een strak plan. Met zo'n auto kan je namelijk met de juiste body ook nog eens mee doen aan bijv. de Benelux+ die dit jaar weer gereden gaat worden op de baan in Rucphen. Ik kan je zeggen dat dat een hele leuke race is. Maak je niet druk over je eigen rijders niveau, we zijn daar om iedereen te helpen waar nodig. Maar LOL zal je zeker hebben.

Ik ga maar eens kijken naar die 200mm pancar's
Dankje :)

Naast de kosten die je moet maken bij de aanschaf van de auto, is het denk ik ook slim om op de HFCC eens te informeren bij de mensen die dezelfde klasse rijden, wat de kosten zijn van het onderhoud en de aanschaf van banden.

Alleen met de auto ben je er namelijk nog niet, de banden slijten ook en dat kost geld. De stock toerwagenklasse is vooral in onderhoud een stuk goedkoper en banden slijtage is minder.

Dat is mooi, dan heb je bijna genoeg voor de eerste aanschaf.
Auto 250
kap 25
servo 60
zender+ontvanger 150
1 set banden 30
accu 40
lader 40
juiste tandwielen 15
totaal 610 euro eerste aanschaf.

Als je dan lid wordt van de HFCC, dan kost dit 100 euro per jaar.

Op 1 avond rijden met de klasse die je wil gaan rijden, denk ik dat je met 1 setje banden ongeveer 2 avonden kan rijden, als je dan elke week 1 keer gaat rijden is dit ongeveer 60 euro per maand.

Voor de touringcar stock klasse is de eerste aanschaf ongeveer hetzelfde en de kosten per maand zijn dan 1 set banden van 25 euro.

Niet om je te ontmoedigen, maar het zou jammer zijn als je alles koopt en er dan achter komt dat er meer kosten zijn dan de eerste aanschaf.

Ik snap er niets van. Een beginner adviseren om met een 2wd te beginnen. Een auto die de 100 km per uur aantikt. Waar zelfs ervaren rijders hun handen aan vol hebben. Nee, klinkt als een héél goed plan. Oké je hebt er dan een rijder bij. Een 6e of 7e auto. Meer een rijdende chicane waarschijnlijk. En die wel héél erg gemotiveerd moet zijn om nog een derde keer aan de start te verschijnen. En dan ook nog een worst voor houden van een Benelux cup. Dat pro- 10ers een apart slag mannen zijn wist ik al, maar zo apart?
Voor beginners zijn er maar twee klassen imo: M-chassis of TT-01. Lekker goedkoop, rijden makkelijk en leuke wedstrijden. Stock toerwagen gaat ook nog wel. Ergens een mooi 2e handje scoren en eerst 15.000 rondjes rijden. En dan pas naar een pro10

Back