Koorde van vleugel

Discussie in 'Beginners' gestart door Carduelis, 26 okt 2014.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    omdat Carduelis de moeite heeft genomen zich te registreren en dezelfde fascinatie voor vliegtuigen heeft als velen op dit forum. Hij stelt vragen, is eigenwijs maar niet onaardig. Door in gesprek te blijven leert hij meer dan er op het internet te vinden is en wie weet dringt het tot hem door dat er slimmere manieren zijn.

    De vraag is wat mij betreft meer; waarom zou je lelijk gaan doen tegen zo'n persoon of hem links laten liggen? Volgens mij doet hij niemand kwaad en wie zich er aan stoort hoeft niet te lezen of te reageren :)
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2014
  2. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ik probeer toch nog even de vraag te begrijpen.

    Als je vleugel bouwt met een kleiner worden koorde. Veel voorkomend bij schaalbouw.
    en je bouwt de vleugel vlak op een tafel met de ribben waterpas staande dan heeft de rib met de onderste ligger een hoek van 90graden en niet met de bovenste ligger. Zie tekening.

    [​IMG]

    Volgens mij probeert hij te vragen of dit erg is.

    Eh ja en nee...

    Ja, want als je rib berekend hebt op een gelijke hoek boven en onder, dan wordt je koorde nu kleiner en dus je profiel anders. Door het hoekverschil kan de sterkte van de vleugel anders uitvallen..

    Nee, als je je tekeningen en sterkte hierop aanpast heb je geen probleem.
    (Zeg ik dan met zijn zeer beperkte bouwkennis.)
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bij een vleugel van 140cm (de spanwijdte zou 3m worden) en een afname van de dikte van 4cm heb je het over een hoek van ongeveer 1,5 graden.
    Dat is ten eerste nauwelijks waarneembaar, ten tweede neemt de koorde van een rib die 1,5 graden uit het lood staat niet echt veel af en tenslotte neemt de sterkte er ook niet door af.

    De vraag ging er oorspronkelijk over of je de bovenste ligger naar beneden moet laten lopen, de onderste ligger naar boven of beide liggers naar elkaar toe.

    Maar dit is een non-vraag. Of je de onderste ligger plat op tafel legt en daar op bouwt, of aan de tipkant 4cm hoger legt en daar op bouwt verandert helemaal niks aan de vleugel. Al zou je de tip 50 centimeter omhoog leggen en dan gaan bouwen, dan kreeg je nog steeds exact dezelfde vleugel........
     
  4. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ik ben het met je eens.

    Ik heb mezelf die vraag wel eens gesteld maar besloten er niets mee te doen omdat ik van mening ben dat het verschil idd te klein is om effect te hebben.

    Zoals jij voor rekent maakt het bij deze spanwijdte nog steeds niets uit.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.350
    Locatie:
    Utrecht
    Meestal ontdek ik dit soort draadjes eerder, maar ja, te druk met verbouwen van mijn werkhok. Ik kijk duidelijk te weinig op het forum ...

    Je wilt een kist van scratch af aan ontwerpen en bouwen. Da's leuk! Doe ik ook graag. Je pakt het wel meteen groot(s) aan. Leuk, maar ook heel riskant ...
    Om zo'n traject te doorlopen zie ik drie aandachtsgebieden:
    • aerodynamisch ontwerp (hoe basaal dan ook)
    • mechanisch ontwerp
    • realisatie (bouwen)

    Uit de mailtjes die je tot nu toe hebt gestuurd, blijkt niet dat die eerste 2 fases zijn doorlopen, en dat je niet alle ins en outs van het bouwen begrijpt.

    Uit jouw beschrijvingen kan ik niet duidelijk opmaken om wat voor soort vliegtuig het gaat. Ik vermoed een motorvliegtuig. Een 4-motorige kist van 3 meter spanwijdte? Vleugelbelasting? Eigengewicht/nuttige load?

    Je bent kennelijk nog niet veel op een modelvliegveld geweest. Kisten zonder flaps zijn waarschijnlijk in de minderheid. Flaps zijn heel effectief en bruikbaar, vooral tijdens de landing en bij dit soort kisten ...

    Bij een kist van 13 kg ga je niet meer 'effe' een handstartje doen om te controleren of ZW-punt en instelhoekverschil een vliegbare combinatie opleveren. Hoe zit het met tipstall?

    Wie gaat die kist vliegen? zijn er clubleden die zo'n formaat kist aankunnen? Is het terrein groot genoeg voor de landing? De start zal met 6 kW wel geen probleem zijn, een postzegel is wellicht wat overdreven, maar een 1-persoons laken lijkt me al erg ruim ... Waar ligt het vliegveld? Niet te dicht bij de bebouwde kom of een belangrijke weg hoop ik.

    Tot slot: er is niet agressief gereageerd. Wel zijn welgemeende twijfels geuit. Ik snap dat je je niet 123 laat afhouden van je plannen, aan de nadere kant heb jij ook een verantwoording naar ons toe. 1 gekke actie van een onbezonnen modelbouwer kan het hele modelbouwgebeuren van een club op losse schroeven zetten. Als er een serieus ongeluk gebeurt (en dat behoort tot de mogelijkheden met zo'n formaat kist) kan die club zomaar een bergje restricties opgelegd krijgen (of erger ...).

    Dirk.
     
  6. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Fijn als alle berichten worden gewist....
    zeker het nr 1 bericht met de originele vraagstelling.
    Wordt het een lekker leesbaar draadje van! :-?
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.106
    Misschien kunnen de moderators de originele berichten nog terug halen en vergrendelen........

    Dit soort draadjes zijn ondanks alles toch leerzaam.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.186
    Locatie:
    Rotterdam
    [mod] het onleesbaar maken van een draadje is niet toegestaan op dit forum.. [/mod]

    ongeacht de reden.
    je hebt een serieuze vraag neergelegd, waar ook serieus op wordt gereageerd.
    men is het blijkbaar niet altijd met je eens.
    Maar als iedereen het altijd eens is, had het forum ook niet bestaan.

    Bij deze even een reminder, als je nogmaals zaken wist ondernemen we andere stappen.

    En dat is helemaal niet nodig.
    vraag wat je wilt vragen. Sta open voor wat men je probeert te vertellen.
    je mag natuurlijk eigenwijs zijn, dat zijn we hier allemaal.
    maar overdrijf dit niet.. eigenwijs zijn heeft ook nadelen..

    Wat jij wilt doen, hebben meer mensen hier gedaan. misschien niet zo groot, maar zat mensen hebben experimenten met vliegtuigen en ontwerpen gedaan.
    Vraag en luister..


    PS: als je verder wilt met de originele vraag, en je hebt liever de "agressieve" berichten weg, kan dat geregeld worden.
    dit is even een eenmalig aanbod, om je weer in het zadel te helpen.
    Men wil je helpen hier..
    Komt er misschien wel eens wat raar uit, maar men wil je echt helpen.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    :thumbsup:

    Prima zo, Student. Dank.
     
  10. Carduelis

    Carduelis

    Lid geworden:
    26 okt 2014
    Berichten:
    21
    Het gaat niet om het eens zijn of niet.
    Onterecht wordt mij verweten troll te zijn en dat door alias dries neyrinck.
    De moderator (jij dus o.a) laat dit bericht staan zonder bewijs dat ik me daaraan schuldig maak, dat is een onjuiste afweging.
    Dat is de reden waarom ik niet meer aanwezig wil zijn op het forum.

    Overigens heb ik wel respect voor o.a PH AJH die op een goede relativerende wijze de berichten hier beschouwd.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi
    Je kunt ook vragen dat ene bericht te laten verwijderen. Er zijn heel wat meer mensen die gewoon je vragen beantwoorden en dingen uitleggen en daar een hoop tijd in steken.

    Wat wel goed zou zijn is om je even af te vragen wat jij kunt doen om te voorkomen dat er zulke reacties komen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook een paar keer heb gedacht dat je de boel in de maling loopt te nemen.
     
  12. Carduelis

    Carduelis

    Lid geworden:
    26 okt 2014
    Berichten:
    21
    Mee eens, jij hebt de nodige aandacht besteed aan mijn vragen en ik heb dat ook vaak onder woorden gebracht door je daarvoor te bedanken.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou dan. Lees eens goed wat er zoal gezegd is en kijk of je daar wat mee kunt.
    Ik heb eventueel een digitale tekening van een Big Lift voor je, een prima werkpaard om eens mee te beginnen. De tekening biedt alle ruimte om zelf aan te passen.
    Een Big Lift van tekening bouwen is al een immense stap als het je eerste project is maar wel haalbaar. Zonder flaps, met maar één motor en met een vast landingsgestel - maar 2,2m en in staat tot het vervoeren van enkele kilo's payload.
     
  14. Carduelis

    Carduelis

    Lid geworden:
    26 okt 2014
    Berichten:
    21
    Arjan,

    Wellicht zijn er ook forumleden die wel een project werkelijk starten en zulks trachten af te maken hoe uitdagend dat ook mogen zijn.
    Ik heb in mijn project een aantal "streefpunten" opgenomen.
    Een belangrijk deel van de romp in concept wil ik over 2 maanden geconstrueerd hebben en zal daar een aantal foto's van nemen misschien is het beter deze dan op te sturen naar jouw electronische contactadres zoals onderaan in jouw berichten en dat om verdere commotie te voorkomen.
    Mocht je daar bezwaar in hebben dat hoor ik het wel.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Als je ondanks alles wat er geschreven is bij je plan blijft heeft het weinig zin mij daarvan op de hoogte te stellen aangezien je toch niet open staat voor feedback.
    Blijkbaar denk je niet na over wat ik daarnet al schreef:
    Als je je vorderingen op het forum bij wilt houden prima, dan kan ik er voor kiezen wel of niet te lezen en wel of niet te reageren. Maar dat doe ik dan alleen als ik er zin in heb en denk dat het zin heeft.
     
  16. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ik bewonder je vasthoudendheid.

    Ik denk dat er ook hier genoeg zullen zijn die aanwijzingen willen blijven geven. De vraag is alleen of online aanwijzingen voldoende zullen zijn om je project te laten slagen.

    Als het niet lukt, dan zou dit toch zonde zijn van je tijd en energie.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.186
    Locatie:
    Rotterdam
    Je moet niet vergeten dat dit een erg groot forum is.
    In een grote groep als deze, zijn er altijd wel een aantal mensen die niet altijd het goede willen.

    Het is al vaker voorgekomen dat een persoon op exact deze manier binnenkomt, waarbij na een tijdje blijkt dat hij kwaadwillend is.
    vandaar dat we er redelijk scherp op zijn.

    Dat iemand zich afvraagt of je een troll bent, is gewoon een vraag zoals vele andere vragen.
    Dat soort dingen worden niet standaard verwijderd. sterker: standaard verwijderen we eigenlijk zelden iets, of het moet om zeer duidelijke gevallen gaan.

    Wil je het weg hebben, kan dat. Dat stelde ik in mijn voorgaande bericht ook voor.


    Over het wel of niet troll zijn, ik zat ook op een randje.
    reden hiervoor was eigenlijk dat er erg veel nuttige opmerkingen worden genegeerd, terwijl 1 onderwerp door blijft gaan.
    Je wilt niet vertellen hoe oud je bent, of wat je in het dagelijks leven doet.
    dat maakt op zich niet uit, maar voor ons is het dan moeilijk om goede tips te geven.

    bijvoorbeeld, iemand van 15 met een opleiding in werktuigbouw..
    weten we dat sommige basisdingen uitgelegd moeten worden (niet erg, ook niets om je voor te schamen)
    werktuigbouw houdt in dat men technisch is, en dat er een basis is. scheelt weer veel uitleg.
    Maar, jong, studeerd. kan nooit veel geld aan deze hobby spenderen, aangezien de baantjes die zo iemand kan krijgen niet best betaald zijn.

    is iemand 45, heeft hij in de zorg gewerkt:
    moeten veel dingen worden uitgelegd. zorg is nu eenmaal geen technisch beroep..
    kom je ook niet veel mensen tegen uit de hobby.
    Maar, hij heeft werk. lange tijd gespaard, kan makkelijk geld hebben om een groot toestel te kopen/maken.
    Moet je anders mee omgaan dus.

    heeft iemand wel of geen vliegervaring:
    Iemand zonder vliegervaring moet erg veel worden uitgelegd, iemand met vliegervaring een stuk minder.

    Wij kunnen onze antwoorden beter op jou toespitsen.
    Ook beantwoorden van onze vragen is belangrijk.. o.a. daardoor dacht men dat er sprake was van een troll
    wij willen je helpen..

    je hoeft het niet eens te zijn met ons, maar probeer uit te leggen waarom je het anders doet.
    waarom wil je bijvoorbeeld perse geen "klein" model bouwen, voor je groot gaat?
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.186
    Locatie:
    Rotterdam
    je gaat verder met je project..
    top!

    Maar als je nuttig advies wilt, kun je beter je ontwerp eerst plaatsen, voor je gaat bouwen.
    eenmaal gebouwd heeft advies geen zin..

    Wij kunnen dan vragen stellen, of melden dat een andere manier misschien handiger is..
    aan jou de keus om het advies ter harte te nemen.
    Er zit hier vele jaren bouwervaring..
    Doe je iets wat echt niet klopt, wordt je vanzelf gewaarschuwd..

    MAAR: negeer je "ons" steeds, zul je ook merken dat je steeds minder geholpen wordt..
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als je m'n troll bericht niet onder ogen kan zien laat het dan aub verwijderen. Heb ik in ieder geval geen probleem mee. Maar heb dan ook de moed te weerleggen waarom je het niet bent.

    Als je echt werkelijk hier mee wil doorgaan en je kunt het opbrengen om open te staan voor kritiek kan ik je doorverwijzen naar iemand die een me323 gigant van 5,5 m span heeft laten bouwen. 6 electromotoren. Gebouwd door een man met 40+ jaar ervaring. Hij is vliegklaar maar nog niet ingevlogen omdat de omstandigheden de laatste twee maanden niet perfect zaten. Hij zal worden gevlogen door iemand met 30+ jaar ervaring met o.a. meermotorige toestellen.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.350
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb meermaals met bewondering gezien hoe moderators alhier op een genuanceerde wijze kunnen ingrijpen zonder de ene of andere partij te kleineren oid. Dit was weer zo'n moment. :worship:

    Hierbij mijn complimenten dat je niet bent weggelopen, maar open en eerlijk reageert. Dat wordt gewaardeerd! :worship:

    Bedenk ook, de moderator zei het ook al, dit is een grote groep mensen. Allemaal gezellige einzelgängers (want vliegen is tot echt een individualistische bezigheid)! Daar zitten soms mensen tussen die het minder goed bedoelen, maar ook de tekstuele manier van communiceren werkt verkeerde interpretaties in de hand. Mocht iemand een (in jouw ogen) minder vriendelijk bericht plaatsen reageer daar dan op (beste via een PB-tje) of negeer het. Er blijven zat welwillenden over.

    Ik ben in zekere zin net zo eigenwijs als jij. Ik heb mezelf leren vliegen, met zelf-ontworpen en -gebouwde kisten. Het is gelukt, maar heeft wel 2 kisten en 6-8 grondige reparaties gekost! :rolleyes:

    Waarom niet eerst eens een (goede) schets van de romp, of beter van de hele kist, geplaatst. Ik weet zeker dat je daar handige tips op krijgt. En daar heb je meer aan voor, dan na de bouw. :rolleyes: :yes: ;)
    En uiteindelijk: jij beslist wat je ermee doet! Toch?!
     

Deel Deze Pagina