koper buis gezocht voor vulcanus stoomketel

Hallo,

Ik ben bezig een stoomketel te bouwen en ben op zoek naar rood koper buis.
Weet iemand waar ik dat kan halen?
Het gaat om een stuk buis 86x80mm en 110mm lang
44x38mm en 25mm lang
100x86mm en 8mm lang

Gr. Evert Bliek

Koperbuis

Die maten komen op mij over als afwijkende diametermaten, klopt dat?

Anders zelf van een plaat / massief stuk je onderdelen buigen, kloppen, solderen, draaien.

kijk hier eens rond, ze leveren tegen zaagkosten ook stukken.
Overzicht van het te kopen metaal bij Metaalwinkel.

Anders bij Sauerbier modelbouw.

Gaat het om deze ? Vert. Stoomketel voor 6 bar "Vulcanus"

Houd er rekening mee dat als je die ook echt op 6 bar wil laten werken dat er sommige organisaties zijn die certificaten willen zien.

Alles boven de 3 bar "moet" gekeurd worden.
En vaak dan ook onder begeleiding van zo'n "keurmeester" worden gebouwd.

Hallo,

Ik ben bezig een stoomketel te bouwen en ben op zoek naar rood koper buis.
Weet iemand waar ik dat kan halen?
Het gaat om een stuk buis 86x80mm en 110mm lang
44x38mm en 25mm lang
100x86mm en 8mm lang

Gr. Evert Bliek

86x80 = 3mm wanddikte
44x38 = 3mm wanddikte
100x86 = 7mm wanddikte !!!!!!!!!!!!!!!

Dit zijn geen handelsmaten en eigenlijk bijna "onvindbaar".
Maar een buis met 7mm wanddikte, waar heb je die in hemelsnaam voor nodig ???

86x80 = 3mm wanddikte
44x38 = 3mm wanddikte
100x86 = 7mm wanddikte !!!!!!!!!!!!!!!Dit zijn geen handelsmaten en eigenlijk bijna "onvindbaar".
Maar een buis met 7mm wanddikte, waar heb je die in hemelsnaam voor nodig ???

Voor de hoge druk John

Ad,

Ben nieuwsgierig naar de berekening. Probeer zelf ook de som te maken. Alleen kom ik op een andere waarde uit.

Mijn berekening ziet er als volgt uit :
Toelaatbare treksterkte voor koper (T) = 220 N/mm2
P = T * 4 * s / d
p = 220 * 4 * 7 / 86
p = 71.6 N/mm2 = 716 bar

Groet,

Timo

Ben nieuwsgierig naar de berekening.

De treksterkte van koper is 220 MPa, de rekgrens is 70 MPa. De ontwerpspanning van een materiaal is de kleinste van 1/3 van de treksterkte en 2/3 van de rekgrens, en dat komt in dit geval uit op 47 MPa.

De omtrek-membraamspanning (tangentaal spanning) in een cilinder is gelijk aan druk x inwendige straal / wanddikte. Volgens de ontwerpregels mag die maximaal gelijk zijn aan de ontwerpspanning. Dat betekent dat de maximaal toelaatbare druk gelijk wordt aan de ontwerpspanning x de wanddikte / inwendige straal = 47 x 7 / 43 = 7,7 MPa = 77 bar

Ik had eerst 79 gegeven, wat komt doordat ik 0,7 maal de rekgrens ipv 2/3 had genomen.

Dit zijn overigens de Amerikaanse ontwerpregels uit "mijn tijd" (1967 - 1976) als ontwerper van drukvaten. De Nederlandse Stoomwezen regels weken daar nauwelijks van af, maar alle kernreactor drukvaten (ook die in Nederland geplaatst werden, dus Dodewaard en Borssele) werden toen volgens de Amerikaanse regels (ASME Code, Section III) ontworpen omdat die veel gedetailleerder waren met betrekking tot het voorkomen van vermoeiing (low cycle fatigue) en spontane breuk (breukmechanica).

Groet,

Ad

De treksterkte van koper is 220 MPa, de rekgrens is 70 MPa. De ontwerpspanning van een materiaal is de kleinste van 1/3 van de treksterkte en 2/3 van de rekgrens, en dat komt in dit geval uit op 47 MPa.

Deze is onbekend bij me. (zal wel niet goed opgelet hebben op school).

Bedankt voor de toelichting. Zie ook dat ik wat begrippen door elkaar hebt gegooid.

Groet,

Timo

Zie ook dat ik wat begrippen door elkaar hebt gegooid.

Hoeft niet per se, want er zijn nogal wat begrippen waarvoor meerdere namen worden gebruikt. Zo wordt de rekrens ook wel vloeigrens genoemd, hoewel alleen ongelegeerde of laaggelegeerde staalsoorten echt een vloeiplateau in de trekkromme hebben. Anders wordt er wel van de 0,2% rekgrens gesproken, de spanning waarbij de blijvende (plastische) rek 0,2% bedraagt.

In de Nederlandse richtlijnen wordt K/S als symbool voor de ontwerpspanning gekozen, met K de rekgrens en S de veiligheidsfactor die gelijk aan 1,5 wordt genomen. Alles bij elkaar levert dat weer precies 2/3 van de rekgrens op.
Voor koperen onderdelen wordt voor de te hanteren K/S waarden trouwens verwezen naar een Duits document, AD Merkblatt W6/2. Het beroerde is dat dit soort documenten niet op het net staan, maar gekocht moeten worden. Dat Merkblatt geeft K/S waarden voor diverse koperkwaliteiten, en dan heb je al weer het probleem dat je die alleen maar te weten komt als je een materiaalcertificaat hebt.
Dat is dan ook de reden dat het voor een particulier moeilijk, zo niet onmogelijk is om een drukvat of leiding te ontwerpen en te maken volgens de geldende regels met officiële keur.

Groet,

Ad

rood koper buis

Hallo allemaal,

Het gaat inderdaad om de Vulcanus verticale ketel voor 6 bar.
De maten zijn industrie maten ben ik achter gekomen ,en heb ze gevonden bij Salomon's metalen.
De pijp 86x80mm en 110mm hoog moet de vuurkist worden.
De ring 100x86mm en 7mm hoog is de afstand ring tussen vuurkist en buiten wand.
De pijp 44x38mm en 25mm hoog word het gat om de kolen in de vuurkist te gooien.
Ik hoop dat het zo een stuk duidelijker is.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gr. Evert Bliek

Kijk evert,

da`s een stuk duidelijker.

De bodemring, tussen vuurkist en buitenketel kun je uit massief staf rond buigen, heb ik ook gedaan voor mijn ketel.

Het stookgat kun je eventueel ook uit een stuk brons draaien, of uit een prop massief koper.
De maten die je opgeeft zijn voor een ovaal vormig stookgat, een rond stookgat werkt net zo goed en is makkelijker te maken.

Je kunt het stookgat ook uit een stukje 3mm koper plaat zagen en buigen en daarna met zilver in de ketel solderen.

Hallo John,

Ik heb voor de vulring een stuk dikwandige pijp gevonden ,alleen had jou idee iets goedkoper geweest denk ik.
Ik wist niet dat er een naad in de buis mocht zitten ,dat had misschien voor de pijp van de vuurkist ook wel gekund dan?
In ieder geval heb ik voor alle stukken die ik nodig dikwandige pijp gevonden die ik zelf op maat ga draaien.
Soms kosten leer momenten wel eens geld zal ik maar denken ,ik hoop dat het eindresultaat goed is.

Back