Krick Lisa M

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door flugelplace, 7 mrt 2023.

1. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Ging me vooral ook om de kleur.
    Het andere bruin wat er nog stond vind ik niet zo, vandaar deze optie.

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  2. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Gelukkig wat koeler in men hok, dus weer verder klooien.

Had voor de warmte al wat in kleur gezet.
    IMG_20230626_150901.jpg

Zelf de boel maar uitmeten voor het messing gebeuren, staan als je geluk hebt alleen de maten van het rechte stuk bij.
    De rest mag je gokken.
    IMG_20230626_150816.jpg IMG_20230626_150646.jpg

Vind dit echt de slechtste kit en beschrijving die ik mee maak.
    Mis bij het messing deel kleine dingen.
    Sommige delen zijn compleet anders op tekening dan geleverd in de doos.

Na zal zien hoever ik kom, anders wordt het zomaar iets heel anders.
    Begin zowaar een lichte ergernis van het ding te krijgen.

3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bart, Probeer je niet te ergeren, want dat leidt nergens toe. Per ongeluk geen onderdelen voor de reling ergens anders aan besteed? En twee dimensionale plaatjes omzetten naar driedimensionaal vraagt soms ook extra voorstellingsvermogen. Geen bruikbaar materiaal meer liggen? Probeer eerst eens een dummy te maken van koperen elektriciteitsdraad. Krijg je er een heel andere kijk op. Bij mijn Bugsier 3 zat in 1986 een perfecte bouwbeschrijving van Graupner. De beschrijving bij Smit Nederland van Billing Boats was naatje. Is toch wel een mooi schip geworden. En het mag toch ook wel een beetje anders dan zoals het bootje er op de doos uitziet. Netjes gebouwd en goed varend is er toch plezier aan te beleven. Mijn Avatar is ook een heel ander schip geworden dan de bedoeling was. Desondanks oogt het goed en vaart ook perfect. Op z'n minst steek je met de bouw weer ervaring op. Oja, was vergeten geduld te noemen. Neem de tijd om te bedenken hoe je het wilt doen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 27 jun 2023
  4. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    je bent nu al zover geraakt en het resultaat mag er best zijn, je gaat nu de handdoek toch niet in de ring gooien voor een niet perfecte handleiding ?
    Haal eens diep adem en bekijk het nog eens met een heldere geest, zal best wel meevallen.
    succes alvast, gaat goed komen, je moet er alleen zelf in geloven.

Gerrit-Jan en flugelplace vinden dit leuk.
  5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat moet je anders zien: Het is een UITDAGING!
    Ik heb zelf net de Borkum gebouwd, en ik kan niet anders zeggen dan dat het materiaal in de bouwdoos gewoon goed en voldoende is,, maar de beschrijving flink ruimte voor interpretatie laat. Dat is naar mijn mening eerder een voordeel dan een nadeel: Ten eerste ziet daardoor geen enkele Borkum (of in jouw geval een Lisa M) er precies zo uit als alle andere, en ten tweede is bouwen nog écht bouwen, en niet domweg een boekje volgen en precies hetzelfde doen als wat duizenden anderen ook doen.

Ik heb me in ieder geval uitstekend vermaakt met de bouw van mijn bootje, en hoewel ik geen botenman ben qua modelbouw, ik zou toch echt geen enkele twijfel hebben om een volgende boot wéér bij Krick te kopen. JUIST omdat het allemaal niet zo "perfect" is.

6. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Je hebt het over slechte handleidingen, probeer ikea eens....dan heb je met je bootje echt niet zoveel te klagen.
    Je moet het gewoon vanaf de tekening proberen het in je hoofd te visualiseren, beelddenken.
    En....tekeningen zijn slechts absoluut voor degene die wil dat ze absoluut en leidend zijn, voor een creatievere geest is een dergelijke tekening slechts een richtlijn.
    Welke van die twee je wilt zijn is jouw keuze, ik zelf zou voor de creatievere geest gaan, geeft je heel wat meer vrijheden.
    En meer rust.

flugelplace en brutus vinden dit leuk.
  7. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Amai wat een respons :eek:

@k-k Had verders nog geen van die delen gebruikt.
    Leg de boel eerst altijd klaar, zodat ik weet dat het compleet is. (rare gewoonte)

Gaat de tissue niet in de cirkel gooien, ben daar te koppig voor.
    En was reeds van plan er een iets eigen draai aan te geven.
    Heb geen mooie plek om het top licht te zetten, volgens het model heeft die deze ook niet.
    Dus kwam op het idee een klein mastje op het dek.

Het hele ruime idee. (gaarne niet op de teken prestaties letten :D)
    krick-lisa-m-baukasten.jpg

Dat stuk op de brug ben ik nog niet uit, opvouw baar zonescherm is ook nog een optie.
    Ipv de heldere witte ramen, iets waar geel tint in zit. Nog wel doorzichtig trouwens.
    Mastje voor of gewoon simpel recht, of met lichte kromming.
    Zijn dingen die altijd nog zouden kunnen.

En bedenk net nog een NL vlag regelen ipv het oosterburen doekje.

@Fokko 66 och nog nooit gedoe mee gehad met ikea of leenbakker spul. Beide het zelfde idee.

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Gewoon de stukken bij elkaar rapen en vooruit met de geit, of in dit geval Lisa. Als mastje raad ik je aan om een recht, taps toelopend exemplaar te maken en die schuin te zetten in lijn met de voorkant van de stuurhut. Dan blijft het een strak geheel. En kijk eens in Stadskanaal op de markt bij de kraam met naai- en handwerkspullen. Daar verkopen ze vast rood-wit-blauw lint, waarvan je tig vlaggen kunt maken. Deze "krent" vroeg op de markt een paar afvalstukjes van 1 en 2 cm breed en betaalde een volle meter. De mevrouw van de kraam keek me meewarig aan, maar was toch blij dat ze op die manier van de restantjes af kwam. Kijk maar wat je aan mijn geneuzel hebt Bart. Succes ermee! Gr. Klaas.

9. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Roodwitblauw lint heb ik voor ik denk 15 cent gekocht bij een lokaaltje

10. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Nou weer iets verder met al het messing gebeuren.
    Dus een hoop gebuig en friemelwerk.
    Doet ik er nu even een geleend plaatje bij, want ik heb een vraag. :eek:

8668615.jpg

Gaat mij om relingwerk op de boeg en achtersteven.
    Volgens beschrijving boren in het dek.
    Is iets waar ik minder blij van wordt. ( tis een gevoelsding)
    Kan toch als optie kleine blokjes maken 5mm hoog en het spul daar op vastzetten.
    Ben niet zo happig om het dek te voorzien van gaatjes, met de hoop dat het weer goed dicht gaat zitten.

En bij deze foto mooi te zien de grijze vlakken op het dek.
    Wil dit ook maken maar dan zwart op grijs dek.

Nog een paar stukjes doen dan kijken ivm mast en lampjes gebeuren.
    Nog een paar stukjes in de grondverf zetten, weer schuren en dan de lak laag.
    Duurt ff maar kom ................. euhh ergens. :D

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat je wilt met die blokjes, dat kan wel, maar de kans is vrij groot dat het erg lomp staat.
    Als je die railings vastzet met bijvoorbeeld UHU plus of Bison Kombi, dan zijn die gaatjes gegarandeerd dicht. Het metaal met GROF scuurpapier ter plaatse van de verlijming GOED opruwen, of beter nog, met een driehoekig sleutelvijltje een paar inkepingen in het deel wat in het dek steekt, en dan zit het ook ECHT vast ook.

flugelplace vindt dit leuk.
  12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bart, Aanvullend op Bert zijn verhaal zou je de blokjes ook aan de onderkant van het dek kunnen lijmen, of nog beter een tegen de romp passend balkje. Dan heb je aan de onderkant wat meer "vlees" om de reling te steunen/lijmen. Kijk maar of je erbij kan. Gr. Klaas.

13. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Nou aan de onderzijde van het dek gaat het niet meer worden.
    Latje die ik heb is 3 x 5 mm , het zou nog dunner kunnen krijg je ijsstokjes dikte.
    Maar dat heeft dan weinig nut.

Dus toch maar boren dan, en heel netjes lijmen.
    Ga me wel een feest worden, als ik de lak ga zetten een hoop afplakken.

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Waarom boor je niet eerst, reling passen, partystick erin en dan lakken. Gelijk na het lakken de stick eruit en als de lak droog is de relingpoten in de gaten lijmen. Niks geplak en lekker strak. Succes! Gr. Klaas.

15. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Ooo goede tip dank U :worship:

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Da's een hele goeie!

17. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Zo straks de laatste kleine onderdelen nog nat schuren, kan ik morgen gaan beginnen met de basis kleur.
    Al hoewel bedoel tint.
    Tis ja wit. :rolleyes:

En pogen uit te vogelen waar ongeveer de waterlijn komt.
    Dus goed naar de plaatjes kijken, en duimen dat het afplakken goed gaat.
    Dan gaat het blauw erop.
    Voor nu alleen nog de onderzijde, dan bedenken of ik iets extra ook blauw ga maken bij de bovenbouw.
    Oja en trimline nog erbij, rood lijntje van 1,5mm.

Ben dus weer een paar dagen zoet, met de droog tijden.

18. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Lekker doorgaan Bart! Op de tekening staat vast wel de waterlijn. Meet voor en achter de hoogte op, merk die plaatsen en zet dan de boot op een vlak en glad oppervlak. Een glazen (salon)tafel is ideaal. Zorg dat de waterlijnmerken voor en achter even ver van de tafel zijn. Ongeveer 8 cm is mooi. Zorg dat de boot, dwars gezien, waterpas staat. Neem nu een klosje of doosje, leg daarop een potlood, of fineliner en ga daarmee om de boot. Dat geeft een strakke waterlijn. Daarna afplakken, net boven het lijntje, de tape goed aandrukken en dan het onderwaterschip schilderen. Verwijder de tape gelijk na de laatste keer schilderen. Beetje lang verhaal, maar dan weet je hoe het kan. Succes ermee! Gr. Klaas.

19. flugelplace

flugelplace

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Nou weer wat verder.
    Wit was gedaan, dus verder met blauw.
    IMG_20230708_171707.jpg IMG_20230708_171723.jpg IMG_20230708_171732.jpg IMG_20230708_171742.jpg

Zal nog wat na werk hebben maar ben niet ontevreden voor de eerste keer.
    Nu goed laten uitdrogen, nog nog 1x waterproof schuren. 800 of hoger. Net ff het toplaagje ruwen.
    Dan rode streep plakken, en blanke lak erop.

Moet me nu toch bedenken hoe het gaat heten .

Mmmm als ik er een Otto van maak kan die vlag van Pruisen. :hammer::D

20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ludwig kan natuurlijk ook. Bisschen Beethoven Musik dazu. Of Elisabeth, roepnaam Sissi. Is het gelijk een adellijk scheepje. Je bedenkt vast wel iets Bart. Gr. Klaas.

Herby63 en flugelplace vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina