Krukas problemen met Picco .26

• Topicstarter Topicstarter Xander
  • Startdatum Startdatum
X

Xander

Guest
Vandaag wilde ik een stukje gaan rijden met mn RC auto.

Helaas wilde mn blokje niet starten en voelde ik na het blok eraf gehaald te hebben een vreemde slag in de krukas.

Als ik de krukas draai naar het bovenste dode punt voel ik de krukas echt in een positie geklikt worden. Je kan dit vergelijken met een schakelaar met verschillende standen. Als je die draait, klikt hij in een stand. Hetzelfde ervaar ik met de krukas.

Na het eraf halen van mn backplate merkte ik op dat mn one way bearing gebarsten is. Een zoektocht op internet leverde mij informatie op dat dit een bekend probleem is en Ofna voorziet in een nieuw lager.

Daarmee is het probleem van de krukas nog niet opgelost. Als ik hem draai klikt hij vast tussen twee standen. Ik kan hem nu hiertussen wiebelen of met ietsje meer kracht terug draaaien.

Overigens viel mij ook op dat er op de krukas aanslag zit. Het is geen mooi glimmende as. Hoort dit?

Ik vermoed dat mn drijfstang lager (big-end) kapot is. Wat zijn de kosten om dit te repareren?

Ik ben niet bekend met het openen van RC motortjes, dus iedere hulp is zeer welkom!

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je voor het draaien aan de krukas de zuiger cilinderset eruit gehaald ?

Als die er namelijk nog in zat is dat wat je voelt speling op de bussen van de drijfstang ....

Enige speling is niet zo erg dat heb je altijd wel het mag echter niet teveel worden.

Die aanslag wat je ziet kan wellicht wel roestvorming zijn... krukas + lagers kunnen roesten..
Gebruik je wel genoeg afterun olie?

Nieuwe krukas kost een paar tientjes bv bij pkracing, maar je kan het ook lichtjes weghalen met een dremel dacht ik...

Laatst bewerkt:
Heb je voor het draaien aan de krukas de zuiger cilinderset eruit gehaald ?

Als die er namelijk nog in zat is dat wat je voelt speling op de bussen van de drijfstang ....

Enige speling is niet zo erg dat heb je altijd wel het mag echter niet teveel worden.

Nee alles zat er nog op. Ik heb enkel de stratinrichting en de backplate eraf gehaald. Het is echt klik-klak. Ikkan me niet herinneren dat deze speling er al opzat.

Ik vermoed namelijk dat het is gekomen door mn rotostart terwijl mn bokje verzopen was.

Die aanslag wat je ziet kan wellicht wel roestvorming zijn... krukas + lagers kunnen roesten..
Gebruik je wel genoeg afterun olie?

Nieuwe krukas kost een paar tientjes bv bij pkracing, maar je kan het ook lichtjes weghalen met een dremel dacht ik...

De krukas is wat bruin geworden met een paar spikeltjes. Ik heb vernomen dat dat geen probleem is omdat het daar toch heeft wordt. Als ik langer dan 2 weken niet ga rijden doe ik er idd 4 drupjes afterrun in.

Het vervelende is alleen dat ik met dit blok ALLEEN maar gezeur heb gehad. Trektouwtje twee maal gebroken. De derde keer brak het handvat aan het trektouwtje doormidden. En nu dacht ik slim te zijn en er een rotostart op te zetten. De roto heeft nu ws mn blok gemold. Ik denk dat het blokje nog geen liter heeft gedraaid.

Je mag er wel wat meer in doen dan 4 drupjes hoor;). Of was dit figuurlijk bedoeld?

Het is wel vervelend dat je dit gezeik alleen nu hebt. Trouwens ik zag dat je in Haarlem woont.. me 2. Zin om keer te rijden @ ikea? Dan wel op het onroad gedeelte aangezien ik onroad heb:)

Zoals ik het nu lees is het inderdaad de zuiger die in zijn klemming komt en vervolgens op de speling op de drijfstang reageerd.

Een klein beetje voel je dit altijd wel , dat is net het dooie puntje waar de slag van de krukas doorheen gaat , is dus vrij normaal...

Let er alleen wel op dat het niet te veel wordt ;)

Je mag er wel wat meer in doen dan 4 drupjes hoor;). Of was dit figuurlijk bedoeld?

Het is wel vervelend dat je dit gezeik alleen nu hebt. Trouwens ik zag dat je in Haarlem woont.. me 2. Zin om keer te rijden @ ikea? Dan wel op het onroad gedeelte aangezien ik onroad heb:)

Jahoor het lijkt me hartstikke leuk om eens te rijden met andere mensen! Alleen ben ik er nu behoorlijk op uitgekeken. Waarschijnlijk ga ik dit euvel even verhelpen en dan doe ik het zaakje weg. Ik heb echt teveel gezeik met het blok gehad. Ben er klaar mee.

Is het niet gewoon dat je zuiger in zijn klemming valt?

Tja dat weet ik dus niet. Er zit geen gloeiplug in dus compressie kan hij enkel krijgen van de cilinderbus. Check video onderin.

Zoals ik het nu lees is het inderdaad de zuiger die in zijn klemming komt en vervolgens op de speling op de drijfstang reageerd.

Een klein beetje voel je dit altijd wel , dat is net het dooie puntje waar de slag van de krukas doorheen gaat , is dus vrij normaal...

Let er alleen wel op dat het niet te veel wordt ;)

Wanneer is het teveel. Zoals ik het nu beoordeel met mijn kennis van RC blokjes (minimaal) dan is dit veel te veel. Ik heb een video gemaakt.

Zoals te zien is blijft hij niet iedere keer steken. Let ook op dat het is als de zuiger naar het onderste dode punt toe beweegt! Dat zou moeten zeggen dat het niet door de klemming komt.

Als de krukas heen en weer gaat zit hij vast en moet ik even kracht zetten.

Het is lastig om het via een video te beoordelen of het te veel is natuurlijk , dat is iets wat je moet voelen.

Opzich is het vrij makkelijk te verklaren als je wat meer van het motortje afweet ;) Ik heb er zelf 2 en ze hebben in het begin errrrggggg veel compressie en een hele strakke passing wat best wel een flinke afstraffing is voor de drijfstang :!:

Daarbij komt ook nog eens dat een rotostart ook niet de beste oplossing is met het oog op je drijfstang , die krijgt extra klappen te verduren met afslaan (met het terugslaan van de zuiger wat niet gaat door de roto) . Starten
zorgt vaak ook weer voor extra druk op de drijfstang doordat je minder snel door hebt dat de boel eigenlijk te zwaar gaat.

Dit zorgt er allemaal voor dat de oogjes van de drijfstang uit gaan lubberen , samen met de hoge compressie/wrijving van de (vrij) nieuwe zuiger/cilinderset.

Na het inrijden van zo'n soort motor is het dan ook meestal verstandig om de drijfstang te vervangen omdat deze te veel speling gaat vertonen.

Als ik het zo bekijk is je drijfstangetje versleten , is opzich niets bijzonders

Haha een hoop drukte om niets blijkbaar. Dan is het drijfstangetje erg snel gesleten aangezien ik er echt maar weinig mee gereden heb. Ik denk dat ik er 4 keer echt plezier van heb gehad en het blokje goed liep.

Ik begrijp hieruit dat het allemaal niet zo nauw luisterd met deze motortjes. Ik had verwacht dat het op kleine schaal allemaal juist wat nauwer zou luisteren in vergelijking met bijvoorbeeld een scooterblok.

Ik ga van de week even naar MUCO Alkmaar om te vragen wat hij ervan denkt. Of zijn er goede shops in omgeving haarlem? Shops waar ik geen goede ervaringen mee heb zijn modelbouw bloemendaal en RCT velserbroek. Het wordt even gecontroleerd en dan doe ik het waarschijnlijk een dezer dagen weg.

Laat je niet misleiden dat speling niet goed is, speling daar op de drijfstang is per motor verschillend maar altijd aanwezig om een oliefilm op te bouwen. Als de motor nog goed loopt is het ok. Als de speling te groot is kan de motor pluggen gaan vreden, stationair makkelijker afslaan en op vol toeren mogelijk afslaan.

Dan is er troep in je motor gekomen .......

Motor helemaal uitelkaar halen en alles goed checken op zand en dergelijke...

Kijk ook goed of je beschadigingen ziet aan zuiger enzo , losgebroken deeltjes kunnen vermalen zijn in de lagers waardoor deze vastlopen :!:

Back