KV vs Volt

Hallo allemaal.

mischien kan iemand me het voldende even uitleggen:
ik zie vaak dat voor speedboten motoren met relatief laage kv gebruikt worden VB 1200kv maar dan wel met 6s gevaren worden, dan kan je toch net zo goed een 2400kv of een 3600kv nemen en met resp. 11,1 of 7,4 v varen om het zelfde te hebben...
of zie ik dat helemaal verkeerd

:confused::confused::confused:

Klopt, met één maar. Omdat je met hetzelfde vermogen wilt varen wordt het stroomverbruik als je de accuspanning halveert, twee keer zo hoog. Vermogen is spanning maal stroom.

Om dezelfde tijd te kunnen varen moet de capaciteit van de accu twee maal zo hoog worden. Bovendien zijn hoge stromen lastiger te hanteren. Dikkere kabels nodig, meer verlies in ESC en connectoren.

Niet zo'n goed idee eigenlijk...

Hallo Skid,

N.P.S. heeft het al uitgelegd en de praktijk is dus inderdaad, dat zodra de boten groter worden, het voltage omhoog gaat en het KV naar beneden.

Binnen de beperkingen van de wedstrijdklassen kun je daar mooi mee experimenteren; omdat je een gewichtslimiet op de te gebruiken lipo hebt, ben je dus ook beperkt in de capaciteit, die je kunt meenemen.
Ga je voor een 2S set-up, dan wordt dit een 3900KV toerenmonstertje en een kleine prop (klein, omdat anders het stroomverbruik de pan uit rijst en je wel snel bent, maar niet voor de hele vaartijd van zes minuten), wat resulteert in een boot die wel een hoge topsnelheid heeft, maar erg lang nodig heeft om die te bereiken, onpraktisch als je rond een 30 x 30 x 30 m driehoek raced.

Ga je voor 3S, dan kom je qua KV uit tussen de 1600 en 2200KV en kun je props van 42K (bij de 2200KV) tot een 45K (de 1600KV motor) draaien en toch de vaartijd halen, terwijl de topsnelheid misschien iets lager ligt, maar de acceleratie vanuit de bochten veel beter is.

Ben je niet gebonden aan gewichtsbeperkingen, dan kun je grotere lipo's meenemen en eventueel parallel gebruiken, zodat je langer de benodigde stroom kunt leveren (langere vaartijd).

Bij de set-ups met de hogere Voltages (6 - 12S) worden de motoren steeds groter en gaan vanwege de beperkingen in de constructie, de toerentallen per volt omlaag.

Effectief blijf je met de werkbare toerentallen tussen de 20000 en 35000 hangen; dan werken de motoren effectief, ben je de lagers niet aan het verpesten en kun je met voldoende grote props werken (groter is effectiever, tot het punt, waar je last krijgt van het koppel en de boot scheef gaat varen...).

Groeten, Jan.

Hey
goeie uitleg allemaal thanx ik denk dat ik het begin te begrijpen.
Dus bij de koop van een motor moet ik er ook op letten dat de watt ( W) klopt of hoog genoeg is....
is er eigenlijk een vuist regel, iets in de aart van:
Bootje tot 40 cm = motor met ???? KV, ???? W en ???? mm prop
bootje tot 60 cm = ............
er van uitgaand dat we over speed boten praten die best wel vooruit gaan mogen.

momenteel ben ik nog met alles aant experimenteren, heb een oude Key west, en heb er net een speed 600 mee naar de vantjes gevaren, een NQD px16, waar de beide speed 400 motoren het ook nie meer lang gaan trekken, dan nog een graupner systems die ik nog moet bouwen, en heb net over het forum een lege mono van ong 50cm gekocht om eens met een kantelkamer te experimenteren.
bedoelling is met deze allemaal te leren en dan in de toekomst naar een grote ( ca 1m) cat en een V te gaan.... was aan Navi craft aant denken.

maar dus eerst experimenteren zodat ik aan de uiteindelijke booten niet meer te veel moet knutselen en uiprobeeren

Hey
goeie uitleg allemaal thanx ik denk dat ik het begin te begrijpen.
Dus bij de koop van een motor moet ik er ook op letten dat de watt ( W) klopt of hoog genoeg is....
is er eigenlijk een vuist regel, iets in de aart van:
Bootje tot 40 cm = motor met ???? KV, ???? W en ???? mm prop
bootje tot 60 cm = ............
er van uitgaand dat we over speed boten praten die best wel vooruit gaan mogen.

Er zijn vuistregels zolang je bv. in een bepaalde wedstrijdklasse blijft of bij een bepaald batterijgewicht in combinatie met vaartijd.
Een 40cm bootje wordt in wedstrijd gevaren in de mini klassen, dit met ongeveer 150W (mono) tot 180W (hydro). Dit vloeit voort uit de gelimiteerde batterijen in combinatie met de vaarduur.
Maar het zelfde mini bootje kan bv. tijdens een SAW run ook met 800-1000W gevaren worden. Dit is natuurlijk zeldzaam omdat een bootje van 40cm stabiel op het water houden bij 140-150km/h maar bij enkele mensen gelukt is.
Van het ogenblik dat je dan weet welke batterij je gebruikt en hoelang je wil varen weet je ook hoeveel W er ter beschikking staat. Hieruit volgt dan de motor die je nodig hebt.
Ivo

Back