Kyosho Calmato ST EP 1400

Goedenavond u allen.

Ik ben op zoek naar een waardige opvolger voor de easystar. Nu heb ik bij de vliegclub een paar visjes uitgegooid, en die kwamen met de Kyosho Calmato ST EP 1400.

image.php


(info http://www.kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=105210)


Nu heb ik hier op het forum rond gesnuffeld, maar ben niet veel tegen gekomen.

Heeft iemand ervaringen met dit mooie toestel? Hij scheelt niet veel van de gewone Calmato SP EP 1400, maar qua vormgeving is het een veel mooier vliegtuig. Bij ons op de club heb ik nog niemand gesproken die er mee vliegt. Ben wel van plan om binnenkort eens langs de LHW te hobbellen, en wat info in te winnen.

Mocht er iemand zijn met ervaringen, dan hoor ik graag.

Groeten Ron
 
maidenvlucht

Zo, de ST is gekocht, en zit in elkaar en heeft zijn maiden plus 3 vluchten gehad.

De bouw was goed te doen, zelfs voor een leek als ik.
Het enige wat te verlijmen moest worden, waren de vleugels.

Tis wel even wat anders als de "piepschuimen" easystar.

Afgelopen zondag mooi weer geweest, dus de ST meegenomen naar de club. Laten controleren op uitslagen, cg en meer belangrijke puntjes. Hij is ingevlogen door een ervaren clubgenoot, en uit getrimd (was niet veel, paar tandjes).

Hij vliegt nu met een 3000Mah 3S lipo, wat zorgt voor een vliegtijd van ongeveer 10 minuten.

Moet nog heel erg wennen aan de wendbaarheid t.o.v. de easystar. hij reageert veel directer. Maar wat een mooi tuigje, wat erg soepel vliegt. Erg veel positieve reacties op de club. Aan te raden voor iedereen.

Verdere info en ervaringen/filmpje volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoeken op discussies met '1400' in de titel. Er waren er meer, die mag je zelf zoeken.
wat-voor-motor-op-kyosho-calmato-sport-ep-1400-a
elektro-calmato-ep-1400-a
bouw-calmato-1400-ep
bouwtips-calmato-ep-1400-a

Google/MBF zoeken, wit invoerveld boven het eerste blauwe lint, op 'calmato' EN 'ep' EN '1400'
1400 calmato ep - Google zoeken

Het gaat idd over de ST versie, en niet om de "gewone"sport. De ST is meer een 3D kist, qua styling, qua vliegeigenschappen.

Van de EP 1400 heb ik idd wel het een en ander gevonden. Het zal elkaar niet veel ontlopen. Ik ben er in ieder geval zeer content mee.

De foto's/filmpje zullen van het weekend wel gemaakt worden, mits het een beetje vliegweer is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er ook een beetje behoorlijke snelheid in met de standaard motor?

Ik vlieg hem met de standaard motor (1100 Kv) en een 3s 3300mah pakket.
Met de standaard motor zou hij volgens opgave, en wat ik hier en daar gehoord heb, rond de 80/90 km/uur moeten doen.

Weet wel dat hij op half gas, sneller vliegt, als een easystar met een 2200Kv motor op 3s
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast is er ook nog een derde Calmato model, de SP EP 1400

Ik vermoed dat ST voor stunt en SP voor sport staat.

De SP ET 1400 bestaat idd ook, dat is de vernieuwde "oude" sport, verschilt niet veel met de ST, alleen heeft de ST wingtips, en is de ST een taildragger.

De ST bestaat ook nog in de brandstof variant, die heet de ST GP 1400.
 
Ik heb hem ook, Bouwen was goed te doen!.

De servo's heb ik naar achter verplaatst zodat deze niet in de cockpit zichtbaar zijn.
Hierdoor kon ik ook een 4000 mah 3s lipo voorin leggen waardoor de vliegtijd ongeveer 14 min is, met de meegeleverde motor. (trekt 55A )

Ook heb ik gezorgd dat er lucht in en uit kan om eea te koelen.


Het is zeker geen 3d kist, daar zijn de stuurvlaken te klein voor, maar zeker sneller dan de easyStar.
 
Foto's

Vandaag de Kyosho ST weer de lucht in gegooid. Dus zoals gezegd, een paar foto's, helaas geen filmpje.(volgt nog)
full



full

Ready for flight
full


Vliegen gaat steeds beter, moet nog wel wennen aan het verschil in sturen in vergelijking met de easystar.

Had alleen vandaag wat vreemds. Tijdens de vlucht, maakte hij een duik, en boog scherp af naar links. Vliegtuig terug gehaald, en range-check gedaan, niets mis mee. Volgende vlucht wederom hetzelfde geval, en precies in dezelfde hoek van het veld. Alle vorige vluchten geen last van gehad, en de eerste vlucht van vandaag ook niet. Enig idee? Natuurlijk bij ons op de club ook nagevraagd, aan mijn instructeur, en er lijkt niets aan te doen. Gelukkig is hij netjes gebleven, maar heeft me toch een paar "oh jee" "neeeeeeee" en "slik" momenten opgeleverd.

Kijken of het de volgende keer weer voorkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is er al iemand die weet waar de brandstof versie leverbaar is en voor welke prijs enzo?
las dat ie vanaf 29 april leverbaar moet zijn en dat vind ik toch helderweg interressanter dan de elektro versie..:D

MVG Jesse
 
jammer dat de brandstof st een veel mooiere motorkap heeft dan de e versie.
 
hoezo jammer?? vind zoiezo de brandstof versie er veel beter uitzien.. kleurenschema ziet er een stuk leuker uit.. plus het is brandstof(6)
 
Even een oudje opvissen; heb je daar plaatjes van? Ik heb hem net ook besteld met 3S4000 zippies erbij. Die wegen 306 gram per stuk. Wat voor accu's heb jij, en hoe zitten je servo's dan nu?

Dank je!

Hugo

Ik heb hem ook, Bouwen was goed te doen!.

De servo's heb ik naar achter verplaatst zodat deze niet in de cockpit zichtbaar zijn.
Hierdoor kon ik ook een 4000 mah 3s lipo voorin leggen waardoor de vliegtijd ongeveer 14 min is, met de meegeleverde motor. (trekt 55A )

Ook heb ik gezorgd dat er lucht in en uit kan om eea te koelen.


Het is zeker geen 3d kist, daar zijn de stuurvlaken te klein voor, maar zeker sneller dan de easyStar.
 
Even een oudje opvissen; heb je daar plaatjes van? Ik heb hem net ook besteld met 3S4000 zippies erbij. Die wegen 306 gram per stuk. Wat voor accu's heb jij, en hoe zitten je servo's dan nu?

Dank je!

Hugo


Zelfde lipo's maar 1 gram zwaarder, iets te veel soldeer gebruikt?

een foto zeg meer dan...

full



CG was gelijk goed, Turnigy 60A onder de accu, ontvanger op de orginele plek van de servo's

Suc6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, super, dank je wel. Ik heb iets lichtere servo's (dymond D300MG), dus misschien moet ik nog meer schuiven, maar het idee is duidelijk!

Hugo
 
Zo, doos is binnen. Mijn eerste 'kwaliteits ARF' sinds lange tijd. Eens kijken of Kyosho de boel echt zo goed onder controle heeft... Fotootjes:

Doos:
CalmatoST%20001.jpg


Netjes ingepakt, alles in stevig plastic en met plakband aan de doos gezekerd:
CalmatoST%20002.jpg


De rest:
CalmatoST%20003.jpg


Uitgepakt en uitgestald:
CalmatoST%20004.jpg


Wat meteen opvalt is hoever de boel voorgemonteerd is. Het landingsgestel is al klaar:
CalmatoST%20005.jpg


En de roerhoorntjes zitten er al op. Netjes in schuim, voor het transport:
CalmatoST%20006.jpg


Motortje in schuim en zakje, spinner zit erbij, prop ook:
CalmatoST%20007.jpg


Bij nadere inspectie van de romp blijkt dat die kennelijk ook voor de niet-ST gebruikt wordt. De steun voor de neuspoot zit er al op (ga ik verwijderen):
CalmatoST%20008.jpg


Alsmede de aansturingsbuis van de neuspoot (ga ik misschien verwijderen):
CalmatoST%20009.jpg


Dan de truc met het tape, van de goochelaars van Kyosho. Volgens de handleiding moet je de vleugelverbinder gewoon droog in de vleugels steken, dan de vleugels tegen elkaar aan duwen en plakband er omheen doen:
CalmatoST%20010.jpg


Nou, ik dus niet. Ik heb al eens een toestel verloren door de vleugels niet deugdelijk te verlijmen, dat risico neem ik niet bewust nog eens. Dus heb ik zowel de vleugelverbinder als de binnenste ribben van de vleugel van een laagje UHU Endfest voorzien, en alles met (waarschijnlijk andere tape dat Kyosho bedoeld) aan elkaar verbonden. Ik wil overigens niet zeggen dat ik het beter weet dan Kyosho, het zal ongetwijfeld werken zoals zij het aangeven (ik zou wel HEEL sterk plakband gebruiken, glasvezeltape of zo). Maar ik vind dit veiliger. Bovenzijde:
CalmatoST%20011.jpg


Onderzijde (meteen het plaatje waar de bouten doorheen gaan meegelijmd):
CalmatoST%20012.jpg


Dan de cockpit ruit. Die moet je met wat schroefjes vastzetten, maar ik doe dat met dubbelzijdig plakband. Stuk aanbrengen, zodat het achter de geverfde rand blijft:
CalmatoST%20013.jpg


Afknippen / -snijden:
CalmatoST%20014.jpg


Eindjes los pulken en omvouwen (niet te scherp vouwen):
CalmatoST%20015.jpg


Kapje plaatsen:
CalmatoST%20016.jpg


Schutpapier voorzichtig wegtrekken:
CalmatoST%20017.jpg


En nog verder, ondertussen aandrukken, totdat hij helemaal zit:
CalmatoST%20018.jpg


Even de boel gemonteerd, al met al ben ik nu een anderhalf uur bezig, inclusief foto's nemen en gereedschap en zo zoeken:
CalmatoST%20019.jpg


Overigens zitten in die anderhalf uur ook het monteren van de stangetjes naar de roeren, al staan die nog niet op die foto. Echt alles in de doos is dan dus gemonteerd, ik heb alleen nog een klein zakje met hardware voor de verbinding tussen de stuurstangen en de servo's, en stekkers voor de ESC.

Het bijgeleverde stickervel is, net zoals de handleiding overigens, voor meerdere verschillende Calmato versies. Ik heb besloten zeer spaarzaam met de stickers om te gaan. Eentje op de onderkant:
CalmatoST%20020.jpg


Alleen wat kleintjes op de zijkanten:
CalmatoST%20021.jpg


En wat kleins op de vleugeltips:
CalmatoST%20022.jpg


De Calmato stickers zelf zijn blauw, en dat maakt het naar mijn smaak een kleurenkermis. Ik vind de kist zo een stuk mooier / strakker. Maar da's een kwestie van smaak.

Ik heb dus nog wel wat stickers over, iemand interesse?
CalmatoST%20023.jpg


Verder zijn de accu's, ESC, en servo's onderweg hierheen. Ik denk er nog aan de prop door een APC-E te vervangen. Als ik het doe, zal ik met de unster / toerenteller / Watt's up meter kijken of er wezenlijke verschillen zijn.

Later dus verder, als de rest van de spullen binnen zijn. Vannacht kan de lijm tussen de vleugels netjes drogen. Al met al ben ik best onder de indruk van de pasvorm en het bouwgemak. Alles zit erbij, alles past, handleiding kan duidelijker, maar daar kwam ik net pas achter toen ik hem opensloeg. Bij het bouwen is de handleiding niet open geweest!

Hugo
 
Back
Top