Zo, doos is binnen. Mijn eerste 'kwaliteits ARF' sinds lange tijd. Eens kijken of Kyosho de boel echt zo goed onder controle heeft... Fotootjes:
Doos:
Netjes ingepakt, alles in stevig plastic en met plakband aan de doos gezekerd:
De rest:
Uitgepakt en uitgestald:
Wat meteen opvalt is hoever de boel voorgemonteerd is. Het landingsgestel is al klaar:
En de roerhoorntjes zitten er al op. Netjes in schuim, voor het transport:
Motortje in schuim en zakje, spinner zit erbij, prop ook:
Bij nadere inspectie van de romp blijkt dat die kennelijk ook voor de niet-ST gebruikt wordt. De steun voor de neuspoot zit er al op (ga ik verwijderen):
Alsmede de aansturingsbuis van de neuspoot (ga ik misschien verwijderen):
Dan de truc met het tape, van de goochelaars van Kyosho. Volgens de handleiding moet je de vleugelverbinder gewoon droog in de vleugels steken, dan de vleugels tegen elkaar aan duwen en plakband er omheen doen:
Nou, ik dus niet. Ik heb al eens een toestel verloren door de vleugels niet deugdelijk te verlijmen, dat risico neem ik niet bewust nog eens. Dus heb ik zowel de vleugelverbinder als de binnenste ribben van de vleugel van een laagje UHU Endfest voorzien, en alles met (waarschijnlijk andere tape dat Kyosho bedoeld) aan elkaar verbonden. Ik wil overigens niet zeggen dat ik het beter weet dan Kyosho, het zal ongetwijfeld werken zoals zij het aangeven (ik zou wel HEEL sterk plakband gebruiken, glasvezeltape of zo). Maar ik vind dit veiliger. Bovenzijde:
Onderzijde (meteen het plaatje waar de bouten doorheen gaan meegelijmd):
Dan de cockpit ruit. Die moet je met wat schroefjes vastzetten, maar ik doe dat met dubbelzijdig plakband. Stuk aanbrengen, zodat het achter de geverfde rand blijft:
Afknippen / -snijden:
Eindjes los pulken en omvouwen (niet te scherp vouwen):
Kapje plaatsen:
Schutpapier voorzichtig wegtrekken:
En nog verder, ondertussen aandrukken, totdat hij helemaal zit:
Even de boel gemonteerd, al met al ben ik nu een anderhalf uur bezig, inclusief foto's nemen en gereedschap en zo zoeken:
Overigens zitten in die anderhalf uur ook het monteren van de stangetjes naar de roeren, al staan die nog niet op die foto. Echt alles in de doos is dan dus gemonteerd, ik heb alleen nog een klein zakje met hardware voor de verbinding tussen de stuurstangen en de servo's, en stekkers voor de ESC.
Het bijgeleverde stickervel is, net zoals de handleiding overigens, voor meerdere verschillende Calmato versies. Ik heb besloten zeer spaarzaam met de stickers om te gaan. Eentje op de onderkant:
Alleen wat kleintjes op de zijkanten:
En wat kleins op de vleugeltips:
De Calmato stickers zelf zijn blauw, en dat maakt het naar mijn smaak een kleurenkermis. Ik vind de kist zo een stuk mooier / strakker. Maar da's een kwestie van smaak.
Ik heb dus nog wel wat stickers over, iemand interesse?
Verder zijn de accu's, ESC, en servo's onderweg hierheen. Ik denk er nog aan de prop door een APC-E te vervangen. Als ik het doe, zal ik met de unster / toerenteller / Watt's up meter kijken of er wezenlijke verschillen zijn.
Later dus verder, als de rest van de spullen binnen zijn. Vannacht kan de lijm tussen de vleugels netjes drogen. Al met al ben ik best onder de indruk van de pasvorm en het bouwgemak. Alles zit erbij, alles past, handleiding kan duidelijker, maar daar kwam ik net pas achter toen ik hem opensloeg. Bij het bouwen is de handleiding niet open geweest!
Hugo