Kyosho maakt enkel een ratelend geluid bij gas geven

Hallo mede forum leden. Ik ben vrij nieuw in deze hobby. In het verleden heb ik met RC helicopters geknoeid, maar dit was me niet goed bevallen. Nu ben ik aan een RC auto begonnen. Deze storten in ieder geval niet neer....

Nu heb ik na een maandje rijden al direct een probleem. Mijn Kyosho Mad bug VE maakt bij het gas geven enkel een ratelend geluid en komt geen centimeter meer in beweging. Ik heb direct de auto mee naar binnen genomen om de spur en de pinion te controleren, omdat het geluid deed vermoeden dat hier iets mee aan de hand was. Dit bleek niet het geval. Bij het testen van de losse motor ratelde deze enorm en kwam er rook uit de Tamiya pluggen. Wanneer ik de spur handmatig draai loopt alles soepel.

Ik heb het probleem ook al voorgelegd aan de winkel waar ik hem gekocht heb, maar wellicht dat jullie hier weten waar ik op moet letten of waar dit aan kan liggen. Wellicht dat ik de eventuele vragen van de winkel dan wat beter kan beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

plug.jpg


spur.jpg


motor_pinion.jpg
 
Dat is een motor die om zeep is..... Gezien je omschrijving zou ik neigen naar een rotor die stuk is , zeer waarschijnlijk de magneten losgekomen van de as zelf.

Enige wat je kan doen om dat te voorkomen is zorgen dat de motor niet te warm wordt als je rijdt.
Verder ben je met dat soort problemen vooral afhankelijk van de kwaliteit van de motor ;)

Als je toch naar de modelbouwzaak gaat zou ik ook meteen even voor fatsoenlijke stekkers kijken , Tamiya stekkers en brushless is vragen om gesmolten stekkers vroeg of laat....
 
U zegt dat u de motor los getest heeft, hoe heeft u dat gedaan?
Toch geen spanning direct op de motor aangesloten?
Of bedoelt u dat u hem los uit de auto getest hebt?
 
Dat is een motor die om zeep is..... Gezien je omschrijving zou ik neigen naar een rotor die stuk is , zeer waarschijnlijk de magneten losgekomen van de as zelf.

Enige wat je kan doen om dat te voorkomen is zorgen dat de motor niet te warm wordt als je rijdt.
Verder ben je met dat soort problemen vooral afhankelijk van de kwaliteit van de motor ;)

Als je toch naar de modelbouwzaak gaat zou ik ook meteen even voor fatsoenlijke stekkers kijken , Tamiya stekkers en brushless is vragen om gesmolten stekkers vroeg of laat....

Bedankt voor het duidelijke antwoord. De motor werd redelijk heet, maar ik dacht dat dit normaal was. Ik heb verder niets aan de afstelling van de auto gewijzigd.

Welke stekkers kan ik het beste gebruiken? Mijn lipo's hebben deans stekkers.
 
U zegt dat u de motor los getest heeft, hoe heeft u dat gedaan?
Toch geen spanning direct op de motor aangesloten?
Of bedoelt u dat u hem los uit de auto getest hebt?

Ik heb de motor los gemaakt van de auto en deze vervolgens laten draaien met de zender, alle kabels heb ik netjes laten zitten. Rare dingen heb ik er niet mee gedaan, want ik ben te bang om iets kapot te maken waardoor de garantie niet meer geldig zou zijn. Ik wilde echter wel het een en ander uit kunnen sluiten om om met een zo duidelijk mogelijk verhaal naar de winkel te kunnen gaan. Het lijkt me dat ze me dan het snelst kunnen helpen. Er zit 2 jaar garantie op de elektronica dus het zou geen probleem mogen zijn.
 
Een beetje warm worden ze altijd wel , maar als je de boel langerheel wilt houden is een graad of 50~60 wel de max. Daarboven gaan er al heel snel dingen mis.

Deans is al een verbetering ten opzichte van de Tamiya's , beter nog zou zijn Traxxas , 4mm goudstekkers , EC3 , EC5..
 
Een beetje warm worden ze altijd wel , maar als je de boel langerheel wilt houden is een graad of 50~60 wel de max. Daarboven gaan er al heel snel dingen mis.

Deans is al een verbetering ten opzichte van de Tamiya's , beter nog zou zijn Traxxas , 4mm goudstekkers , EC3 , EC5..

Na het rijden was de motor dermate heet dat je deze niet heel lang aan kon raken. Wellicht dat de motor altijd al defect is geweest waardoor deze zo heet werd en op een gegeven moment de geest gegeven heeft.
 
Ikzelf gebruik graag goudstekkers, makkelijk te solderen, en kunnen veel aan.
Maar Deans zijn ook prima.
Niet lang aanraken is een breed begrip, 60-70 graden is prima voor een brushless motor, maar niet voor je vingers :)

Ik zou hem opgeven voor garantie, om een nieuwe motor oid te krijgen!
 
60~70 graden is voor een hoop motoren al te veel hoor Ruud , zeker de goedkopere die je aantreft in RTR modellen vinden dat niet lekker.
 
Ah, ik dacht dat 60 -70 graden nog net goed was, maar minder is uiteraard beter.
Maar RTR motoren zullen inderdaad met wat minder kwaliteit gebouwd worden.
 
Met een kwalitatief goeie motor kan het ,maar dan zit je wel erg dicht op het randje van wat goed gaat....
Als je je spullen heel wilt houden en niet perse het onderste uit de kan wil/moet halen is een graad of 50~60 wat je als max aan wilt houden , hoe koeler hoe beter....... Zeker bij de goedkopere motoren scheelt dat gewoon een hoop in je levensduur.
 
Wellicht mijn onervarenheid, maar ik zou denken dat een RTR hier beter tegen bestand moet zijn omdat de fabrikant niet graag motoren of andere onderdelen vervangt onder garantie.

Hopelijk krijg ik vandaag bericht en wordt het netjes opgelost en duurt het niet lang. Er kan altijd iets kapot gaan, de oplossing is het belangrijkst.
 
Wellicht mijn onervarenheid, maar ik zou denken dat een RTR hier beter tegen bestand moet zijn omdat de fabrikant niet graag motoren of andere onderdelen vervangt onder garantie.

Hopelijk krijg ik vandaag bericht en wordt het netjes opgelost en duurt het niet lang. Er kan altijd iets kapot gaan, de oplossing is het belangrijkst.

Nope, RTR moet goedkoop zijn, anders bereik je een hele grote doelgroep niet. Waarom zijn dan de betere motore/regelaars veel duurder? Daar komt ook wat kwaliteit en betere specs in mee.

En garantie is ingecalculeerd in de prijs.
 
Nope, RTR moet goedkoop zijn, anders bereik je een hele grote doelgroep niet. Waarom zijn dan de betere motore/regelaars veel duurder? Daar komt ook wat kwaliteit en betere specs in mee.

En garantie is ingecalculeerd in de prijs.

Ik doelde meer op afstelling etc. Dit zou ik zelf zo regelen dat ik het minste uitval had van mijn producten, dus de minste onkosten. Maar het is inderdaad logisch dat duurdere onderdelen beter zijn, anders koopt niemand deze.

Ik ga vanavond met de auto even langs zodat ze er naar kunnen kijken.
 
Langs wie ga je dan, langs de modelwinkel waar je hem gekocht heb of het bedrijf.
En van wie was de garantie; van de winkel of van Kyoso? Sommige bedrijven regelen namelijk met hun dealers dat die een seintje geven als er 1 wordt gekocht, vanaf dat moment gaat er dan garantie lopen op het productienr van jouw auto
 
Ik ben langs gegaan bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Hier hebben ze geconstateerd dat de ESC en niet de motor defect was. Ter plekke hebben ze een nieuwe ESC geplaatst en alles werkt weer. Deze nieuwe ESC heeft zelfs een deans connector, dus ik hoef me geen zorgen meer te maken om de Tamiya.

Garantie ligt toch altijd bij de verkopende partij in Nederland?
 
Dat ESC probleem had ik ook op school met een Serpent. heb je er dezelfde ingezet of een andere, degene die je had was waarschijnlijk niet sterk genoeg en moet je er dus een betere in zetten
 
Dat ESC probleem had ik ook op school met een Serpent. heb je er dezelfde ingezet of een andere, degene die je had was waarschijnlijk niet sterk genoeg en moet je er dus een betere in zetten

Ze hebben dezelfde erin gezet. Het zou ook kunnen dat de ESC simpelweg niet goed was. Mocht hij weer kapot gaat lijkt dit me wederom onder de garantie te vallen. Mocht dit constant gebeuren kan ik eens kijken naar een andere ESC, maar voor nu ga ik er vanuit dat de vorige gewoon niet goed was en de nieuwe blijft werken.
 
Back
Top