Kyosho Offroad Elektro algemeen

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Indoorvlieger, 21 feb 2013.

1. erwin p

erwin p

Lid geworden:
    4 feb 2014
    Dat topic had ik idd al door genomen, maar kon er eigenlijk nog niet zo goed wijs uit.

Rij nu met een 26 pinion, zou ik met 2-3 tandjes groter moeten proberen???

P.s. de ondergrond was grove gravel en rij met een 2s lipo.

Heb zojuist trouwens nog even de motor eruit gehaald en het is een 10 turns met een 60 amp regelaar.

Dan zal ik komende week eens een groter pinion gaan halen.

2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Is het zo'n motor met ribben in de zijkant van de can? Dan is hij misschien toch te hoog vertand, die hebben niet zoveel koppel.

3. erwin p

erwin p

Lid geworden:
    4 feb 2014
    Je er zitten idd een soort van koelribben (heel ondiep) om de motor heen.

Als hij te zwaar vertand is zou de regelaar en accu toch ook heet moeten worden???

Ik heb de vertiming op 0 staan en de punch ook nog op 0, en kwa power en snelheid is het al meer dan genoeg.

Ik ga van de week nog wel eens met pinions testen, heb gelukkig een ir thermometer dus de temperatuur ka ik goed in de gaten houden.

4. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. erwin p

erwin p

Lid geworden:
    4 feb 2014
    Maar dan gaat het om de koeling van de regelaar, bij mij blijft de regelaar juist koud en de motor heet, zou dan een ventilator op de motor moeten zeten.

6. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    Eerst grotere vertanding denk ik. Hoeveel tanden heeft je spur? Dit kan je bij de technische gegevens in de manual vinden. Wat voor pinion er standaard op zit moet je er ook even bij vermelden. Wellicht dat we je verder kunnen helpen

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    He ruud... Goed opgelet. Was die link over tempararturen naar brushless of brushed?! Ik weet het niet meer

8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik heb de EZRun 9T in mijn RB5, ik weet alleen zo niet welke vertanding. Wel hebben de motoren met diepe koelribben in de zijkant weinig koppel, dus niet te hoog vertanden.

9. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Hmm, na de reactie van Poebe nog eens gaan lezen, en in deze post:

[post5]

Staat dat hij inderdaad, zoals Indoor zegt, ook overgeared kan zijn.
    Maar ik denk dat dat makkelijker te zeggen ( overgeared of undergeared ) als je de gebruikte vertanding hier even neer zet?

EDIT: Ik gok dat het " gewoon " over Brushless motoren gaat, het stukje staat namelijk ook op RC-Monster en dat is HET Brushless RC forum.
    RC-Monster staat ook bekend om zijn conversie sets voor Nitro of benzine auto's.

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  10. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    Ik vind 26 tands ook wel lomp... Daar rijd ik namelijk ook mee De castle set

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

De Sandmaster heeft een aparte interne ratio, waardoor een groter pinion nodig is om de juiste vertanding te halen. Een 26T is dus niet zo groot als je zou denken.

12. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    Ja daar hebik dus niet naar gekeken, die info vroeg ik al om. Maar geeft niet... Komt vanzelf goed. Meer info meneer!

13. erwin p

erwin p

Lid geworden:
    4 feb 2014
    Sorry idd dat ik niet alle gegevens meteen vermeld heb.

De standaard pinion is 27 of 29 welke gemonteerd kan worden met een spur van 91.

De pinion die ik erop heb is dus al kleiner dan standaard.

Met de standaard brushed setup (kyosho g20 motor) op 2s lipo werd alles hand warm.

De aandrijving loopt verder mooi soepel.

14. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    Warmte ontwikkeling is verlies van energie, je zou zeggen dat de motor dan veel teveel toeren draait.
    Ik heb het vermoeden dat je gewoon 2 of 3 tandjes omhoog moet met je pinion en dat je ook even met de motor timing moet gaan spelen voordat je pinions gaat wisselen.

15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Je motor wordt ook warm als je hem overbelast. Weet je wat de totale vertanding is met dat pinion erop? Dan kunnen we pas vergelijken met andere auto's met dezelfde motor. Nogmaals, een EZrun motor met diepe koelribben heeft weinig koppel, omdat het eigenlijk geen 540 size motor is, zoals de setup van Poebe, maar een 380 size motor in een 540 maat behuizing. En heeft de Sandmaster niet iets grotere banden dan gebruikelijk voor 1/10? Dat speelt ook mee in de belasting van de motor.

De G20 wordt door Kyosho bij een 4WD meestal vertand op 8,8:1, omdat het een motor is met redelijk wat koppel (single wind en 20T). Ik verwacht dat de gearing bij de Sandmaster vergelijkbaar zal zijn. Een EZrun met even aantal turns heeft waarschijnlijk minder koppel, en 1 tandje terug op het pinion zal dan niet veel effect hebben, zeker gezien de maat van het spur.

Net even gekeken in de Kyosho catalogus, Sandmaster heeft standaard een vertraging van 8,76:1

16. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    1 tandje verschil merk je op indoor, ongeacht wat voor setup

De uiteindelijke gear ratio en de buiten diameter van de banden. Kv en turns van de motor os ook handig om te weten

17. erwin p

erwin p

Lid geworden:
    4 feb 2014
    Alvast bedankt voor de uitleg en de tips, ik ga aankomende week (als ik tijd heb) eerst eens de timing in verschillende "standen" proberen en kijken wat voor effect dat heeft.

Mocht dat nog niet het gewenste effect hebben dan ga ik nog met wat pinions testen.

18. erwin p

erwin p

Lid geworden:
    4 feb 2014
    Ik ben vandaag nog even langs de lokale rc shop geweest en daar denken ze ook dat hij te licht vertand is, heb dus meteen een grotere pinion besteld.

Zodra deze binnen is ga ik hem monteren en testen en laat ik wel weten hoe het er mee staat.

19. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Hebben ze zelfs tegenwoordig geen pinions meer op voorraad??? Dan vraag je je af waarom iedereen op het net besteld......Da's toch het minste wat je als winkel op voorraad kan hebben,het is nu niet dat afgesleten tandwielen zo zeldzaam zijn dat niemand er ooit achter komt vragen.

20. erwin p

erwin p

Lid geworden:
    4 feb 2014
    @ anthem2, ze hebben pinions genoeg op voorraad, in allerlei maten, echter zoals in dit topic blijkt heeft de Sandmaster een aparte interne overbrenging waardoor er een waarschijnlijk een aardig groot pinion nodig is.

Ik heb er nu een 26 tands op zitten, en ga nu dus een paar tanden groter proberen, en die hebben ze niet in elke rc winkel op voorraad.

Deel Deze Pagina