L-Spatz 55

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Huibert, 14 jan 2023.

1. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    4 m span gewicht ~ 5 kg volgens mij is dat niet sterk genoeg, je kan beter verschillende lagen spruce op elkaar lijmen.
    Ik heb eens een test gedaan met 17 hoog en 12 breed voor een motor kist van 3.5 kg

PAWNEE PIPER | ModelbouwForum.nl

2. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    In jouw voorbeeld reken je met 2kg en een G van 15. Mijn romp gewicht moet ruim onder de 2300gram blijven, totaal ruim onder de 4kg maar zal nog even kijken hoe ik de verbinding verder kan versterken. Zie wel dat er een deel van de onderste ligger, 8x2mm, doorgestoken kan worden. Dan kan er ook nog 2x1,5 triplex langs de complete ligger, is dan 24mm hoog, dan zou het lijkt me moeten voldoen. Zou jij je daar in kunnen vinden of blijf je dan nog twijfelen?

3. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Ik twijfel aan de triplex, maar de helft hout in de goede richting.
    Wat staat er op het plan als verbinder ?
    IK gebruik tegenwoordig rond verenstaal, dat buigt en vangt de schok belasting op.

4. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    De originele constructie is een middendeel van 13cm waar met verenstaal 15x2mm de beide vleugeldelen tegenaan geschoven worden. Bij deze wordt het een middendeel van ruim 140cm, het middendeel met daar 2 stukken van ongeveer 65cm vast tegenaan, ander alternatief zou ook 2x2mm aluminium plaat kunnen zijn als verbinder

5. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Ik zou verenstaal gebruiken , veel veiliger omdat het niet breekt, mijn trainer heeft 6 mm verenstaal , span 308 cm, 2.3 kg, bij over belasting zwiepen de vleugels 20 ° naar boven zonder te vervormen

6. Peter À

Peter À

Lid geworden:
    10 aug 2016
    IMG_20230731_195204_086.jpg IMG_20230731_195204_086.jpg

17 cm met struts..

Bijgevoegde bestanden:

7. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Dank je Peter maar met struts is de belasting, wanneer goed uitgevoerd, totaal anders. Dan nemen de struts alle belasting over en hoeft de verbinder aan belastng niets meer te doen.

Peter À, ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  8. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Heel stilletjes doorgegaan met het voorbereiden van de vleugel. In blok zijn nu de ribben gemaakt voor het complete middendeel en ook de ribben voor de buitendelen. De ribben voor de buitendelen zitten op het randje van haalbaar ivm het grote verloop in de koorde. Denk dat ik een volgende keer bij zo een groot verloop het dubbele aantal ribben zou maken om dit verloop wat gelijkmatiger te maken :)

aurectar, ramses, Berrie en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Kleine toevoeging hierbij is het materiaal voor de ribben, dit is in hoofdzaak 3mm balsa en bij de vleugelverbinders 3mm triplex.

aurectar, ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  10. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Deze week de liggers voor het middendeel verlijmd welke uit 3 lagen 2mm hardhout zijn opgebouwd. Deze latten heb ik in een alu hoekprofiel ingeklemd en daarna uitgebreid laten drogen. Vandaag mochten ze de klemming uit waarna het begin is gemaakt met het eerste vleugeldeel.

Wanneer je goed kijkt naar de tekening kun je zien dat het middenstuk is komen te vervallen en nu dus een deel wordt van de vleugel.
    Dit deel eerst maar weer laten drogen en dan kijken hoe verder.

aurectar, ramses, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Volgens mij is het zo altijd sterker en lichter en je hebt een vleugel uit 3 delen, handiger bij transport :)

12. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Dat was ook van begin af al het doel, twee vleugeldelen van plusminus 185cm is te groot om makkelijk te kunnen vervoeren.

Laatst bewerkt: 8 okt 2023
  13. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Eindelijk de bouw weer opgepakt, druk in huis en ook gewoon een dip, stand van zaken hierinder dmv foto's

De afgelopen tijd bezig gweest met het plaaatsen van de remkleppen cq verstoorders, deze worden dmv een alu buis vanuit het midden van dit vleugeldeel aangestuurd.
    En vandaag de bovenste beplanking aangebracht.

jan brilman, Berrie, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Moet nodig weer wat foto's maken, ben heel rustig toch wat verder gekomen. De buitendelen van de vleugel zijn nu opgezet en aan de onderzijde beplankt moet nu de webbing in orde maken en dan is de vleugelverbinder aan de beurt. Met het huidige weer moet dat binnenkort gaan lukken.

jan brilman en Peter À vinden dit leuk.
  15. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Flits aan voor een goede belichting van eea. . . .

Moedig voorwaarts! :thumbsup:

jan.

16. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Webbing is nu geplaatst, eerste drie vakken is triplex en verder 2mm wat harder balsa. Zoals je ziet zijn ook deze liggers opgebouwd uit 3 lagen hardhout teruglopend naar 1 laag. Ook kun je zien dat de las in deze ligger aan de kant van de wortel zit. De reden is dat ik hier de derde laag verder kon doortrekken zodat deze las hiermee extra versterkt wordt. En nu tijd voor enkele plaatjes.

ISOLA2, serge pot en jan brilman vinden dit leuk.
  17. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Voorzichtig de draad weer aan het oppakken. Afgelopen tijd zijn de beide vleugeltippen ook aan de bovenkant beplankt en tevens de rolroeren gedeeltelijk losgesneden en voorzien van een voorlijst. Bij dit beplanken de tippen weer stevig op de bouwplank vast geschroefd, wel een lat van 4mm onder de achterlijst gehad om de vereiste tip verdraaiing in te bouwen,heb hier helaas geen foto van. Nu zijn ook de buisjes voor de vleugelpennen pasgemaakt en voorzien van vulstukjes zodat de hulzen strak opgesloten zitten tussen de liggers, ook zijn de plaatjes voor de dubbele webbing al gezaagd zodat deze na het lijmen met epoxie volledig ingekapseld komen te zitten.
    https://photos.app.goo.gl/S7aqohdXW5GBQev56

jan brilman vindt dit leuk.
  18. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Foto's plaatsen blijft een ramp, soms lukt het ineens andere keer totaal niet.

Nogravity vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina