Laat ik eerlijk wezen, het forum lijkt zijn einde te naderen..?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Wasp250, 24 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Ik weet niet hoor, maar om nu te gaan denken dat het forum op z'n einde loopt omdat de startpagina niet meer zo frequent wordt ververst? Geen idee, waarom dat zo is, maar nieuwe berichten zijn er nog echt wel bij de vleet.

Er van uitgaan, dat het een hobby van moderatoren is om in het 'te koop' gedeelte op te treden? Als je het forum jarenlang hebt gevolgd weet je, dat dit het forumdeel is, waar er altijd het meeste geheibel is geweest. Niet zo raar, dat er hier dan ook intensiever wordt gehandhaafd op de regels (en dat er ook al veelvuldig is voorgesteld dit forumdeel te sluiten).

Klagen, dat winkelbesprekingen niet zijn toegestaan? Eveneens moet je hiervoor de tijd hebben meegemaakt, dat dat nog wel mocht. Zelf noemde ik het altijd winkelafbrandingen. Winkeliers werden vooral door het slijk gehaald. Terecht wilde Robert daarvoor de verantwoording niet meer nemen.

Wat in de loop der jaren wél opvalt is, dat het modelbouwend publiek verandert en daarmee ook de vragen, die op fora worden gesteld. Dit komt vooral doordat er steeds meer ready-to-run/sail/fly apparatuur wordt gekocht. Op zich is daarmee niets mis, maar de interesse voor techniek is geen vereiste meer.

2. johnnyoss

johnnyoss

Lid geworden:
    25 jun 2012
    mischien een idee
    als je het forum wat traag leeg of onactief vind
    ga een vracht planken halen en start een bouw met verslag
    of een leuke restauratie

3. marc 2

marc 2

Lid geworden:
    15 jul 2009
    ook het forum veranderd.
    ik vind dat er steeds meer ( vooral jongere ) personen komen met een probleem. waarschijnlijk gebruiken die een mobiele telefoon met een te klein toetsenbord want wat ze typen is vaak niet te volgen.
    zeg je daar iets van gebeurt het wel eens dat ze dan gelijk op d'r ### getrapt zijn en dan komt er gelijk een partij commentaar.
    Misschien iets voor de forum regels ?????
    en dan het geduld van deze personen.
    vaak starten ze meerdere topics om sneller antwoord te krijgen, maar dat kan ik wel enigszins begrijpen.

maar het leukste vind ik dan nog wel als een probleem opgelost is, dat deze gebruiker dan spontaan verdwijnt van het forum en niet eens de moeite neemt voor een bedankje. of je vind de spullen een tijdje later terug op mp en je krijgt totaal geen reactie meer als je intresse toont in de spullen.

stank voor dank dus.

4. Pascal

Pascal

Lid geworden:
    28 nov 2004
    Top Corrien, misschien is dit wel de beste reactie die iemand had kunnen schrijven. Tijden zijn veranderd, de markt is veranderd en het aankoopgedrag is veranderd. Publiek is gejaagd, het lontje is kort en er moet direct gevlogen worden. Net als jij wil ik terug naar de basis, waar het ooit begon en waar het hopelijk nooit zal eindigen. Terug naar de tekentafel.

Trouwens, het verkoopgedeelte is niet alleen bij ons een grote ergenis. Optie kan zijn om het totaal te verwijderen en er niets voor in te inrichten. Dit denkproces loopt al een tijdje en we hopen dat binnenkort af te ronden.

5. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Verkoop sectie weghalen zou zonde zijn. Je bewijst er bijvoorbeeld veel mensen een dienst mee die zo tegen lager tarief hun hobby kunnen blijven uitoefenen, en daarnaast is het verdomd handig als je zelf eens wat nodig hebt.

Dat een kleine groep de boel weer verkloot voor anderen.... Overal hetzelfde. Waarom werkt het bij een nog groter forum als rc network wel, moet hier ook kunnen. Gewoon niet kunnen reageren en daarmee boel verkloten.

Als je ziet dat sommige draadjes rustig 8x per dag omhoog gaan omdat men er maar op los reageert en daarmee schijt hebben aan de forumregels, doorlinken naar MP.. Prijsdiscussies.... Tsja dan snap ik het wel dat jullie mods er vanaf willen. Is voor sommige mensen schijnbaar te moeilijk of te veel werk om zich aan die regels te houden of ze überhaubt te lezen voor men weer een halfbakken incompleet verkoopdraadje begint met een link naar MP. Stel je voor dat je er even wat energie in steekt. ;-)

6. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Dat zou op te lossen kunnen zijn door een verplichte opmaak in te voeren die je in MOET vullen voor je het draadje kan plaatsen.

Als je de opmaak gebruikt die er nu ook staat vermeld bij het aanmaken van een draadje maar dan in vakken die je in MOET vullen ben je al een heel eind opweg naar betere advertenties...

Het zou zonde zijn om dat forumdeel te sluiten , zowat iedereen heeft tenslotte weleens wat gekocht of verkocht via het forum.

En inderdaad , er zijn genoeg grotere forums waar een te/verkoop forum wel gewoon werkt.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

7. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Precies, ben je direct van een grote ergenis af... Nu ben ik geen computerexpert maar om de software te wijzigen zal dat ook wel de nodige uurtjes kosten neem ik aan.

8. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

+1

en je vind er soms ook nog eens wat, wat in de modelbouw handel al niet meer verkrijgbaar is (denk bijv. aan bouwdozen die opduiken bij 't opruimen van de zolder...)
    voordeel is ook, dat je m.b.v. de postings van de verkoper een beetje kan inschatten met wie je van doen hebt.
    MP is daarin een stuk verraderlijker....

groet,
    Hoogvlieger

9. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Er zijn ook colommen voor Te koop , gereserveerd , verkocht , de advertentietitel ... Moet dus mogelijk zijn lijkt me..

Als je zulke vakken neemt maar dan met de opmaak (die ik destijds voor heb gesteld) zoals die er nu ook staat ... Dan moeten ze die wel invullen voor ze verder kunnen.

Maken ze er een zooitje van meteen sluiten en klaar.

10. Pascal

Pascal

Lid geworden:
    28 nov 2004
    Lekker #offtopic, ben echter wel blij met de vele reacties op dit onderdeel.

Hierbij ook even een +1 voor het idee om met 'verplichte velden' te werken in het 'te koop' gedeelte. Ook dit zijn we aan het onderzoeken en gaan we mogelijk doorvoeren. Het werken met vaste templates is ook voor newbies een handig hulpmiddel.

11. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Ik heb bij het voorstellen van de huidige "verplichte" opmaak destijds dacht ik ook voorgesteld om er een vaste template van te maken die je in moest vullen...

Maar toen werd het idee van de huidige opmaak al weggebonjourd als onnodig... ;-) Later is het stiekum als nog ingevoerd :rolling:

12. Wasp250

Wasp250

Lid geworden:
    9 mei 2012
    Ik ben best wel verrast met de vele meningen en opties op dit topic. Er is duidelijk behoefte aan meer functionaliteit op het forum, geeft de lezer(s) toch wel de spirit om door te blijven gaan.

Wat het "verkoop-gedeelte" betreft, daar zouden inderdaad wat meer op gelet moeten worden, bijvoorbeeld als er gereageerd wordt, dat het dan direct naar de Prive-message moet gaan, scheelt ook misschien een hoop vervuiling van het gestarte topic.

Ook kan de TS dan gelijk zien dat er reacties zijn via zijn mailbox.

Maar ik ben inderdaad blij dat er op de achtergrond de nodige software matige aanpassingen komen, dus ik ben benieuwd.

13. Pascal

Pascal

Lid geworden:
    28 nov 2004
    Wij zijn niet verrast, het forum leeft en het verwachtingspatroon is erg hoog.

14. Wasp250

Wasp250

Lid geworden:
    9 mei 2012
    We gaan het mee maken :)

15. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de verkoop fora 1 bericht toestaan, zoals een kranten-advertentie. Mensen kunnen dan alleen nog reageren/afhandelen via PB. Is de advertentie slecht of weinig info dan veel PB'tjes voor de adverteerder met verzoeken om informatie.
    Of betalen voor advertentie, zoals bij krant? Euro, 50ct? Betalen via telefoon? IDeal?

Zal moderatorteam veel tijd schelen. Als moderator wil je je toch met het hobby-deel bezighouden?

16. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Het te koop gedeelte sluiten zou ik erg jammer vinden.
    Ik heb toch het idee dat ik hier wat koop waar beter mee om is gegaan, of onderhouden is dan op Marktplaats.
    Plus dat je de " geschiedenis " van de verkoper even kan lezen, om een beetje te schatten hoe hij/zij met het product is omgegaan.

Ik denk dat het idee van Savage een hele goede is, de advertentie's zullen er beter op worden.
    Ik ben alleen bang dat er puntjes gebruikt gaan worden, door mensen die snel even wat te koop willen zetten.

17. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Enorm die verschillenden meningen over dat forum,
    en ook de verschillende manieren hoe het gebruikt woord,

schrijft de ene heel voorzichtig en of twee vragen over zijn model per mand,
    zo komt de andere met 10 nieuwen discussies per dag voor zijn nieuw model,

ik vind het leuk, als 'n beetje overzicht in het forum is,
    en volgens mij is het tot nu toe ook gelukt,

en wat @Pascal: al schreef:
    het forum leeft en het verwachtingspatroon is erg hoog

wel vind ik dat die nieuws op de Startpagina,
    die soms al een week oud zijn,
    wel 'n beetje aantrekkelijk en actueel moeten zijn,

maar anders vind ik het goed dat MBF

groetjes van Heli-Uwe

18. Wasp250

Wasp250

Lid geworden:
    9 mei 2012
    Misschien dan de optie inbouwen voor de startpagina 'auto verversen na 10 minuten' ?

dan blijven de nieuwe berichten ook actueel

19. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Maar er is toch al iSpy en de gewone nieuwe berichten? Die zijn zelfs uitgebreider dan de startpagina. En klik op gebruiksinstellingen geeft een overzicht van geabonneerde discussies met nieuwe reacties.
    Het berichten-overzicht lijkt me meer bedoeld als een snelle indruk/beeld/eyecatcher voor mensen die voor het eerst hier komen, of toevallig voorbij surfen.

Lijkt me zonde om tijd, geld en computercapaciteit in te stoppen, kan beter aan overgang naar nieuwe forumsoftware versie besteed worden.

Laatst bewerkt: 25 aug 2013
  20. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dat is bij elke hobby/sport/vereniging, mensen komen tot de conclusie tot het toch, om wat voor redenen dan ook, (nog?) niet iets voor hen is. Niks menselijks is het forum vreemd ;)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina