laden MX-12

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gilbert, 19 dec 2007.

1. slomo

slomo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Je kan toch een futaba laadkabel gebruiken en dan gewoonweg de banaanstekkers "verkeerd" in de lader pluggen(doe ik trouwens ook)....Dus zwart op rood en omgekeerd. Wel goed het hoofd erbij houden, een vergissing is snel gemaakt.;)

2. Rry

Rry

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Hallo,

Ik had graag jullie advies ivm de instellingen voor het manueel laden van de standaard accu in mijn mx12 (8NH-1700tx 9.6V 1.7Ah) met mijn power peak compact lader van robbe.

Bat. type: NIMH
    Cell count: 8
    Wat moet ik nu bij Charge current en Bat. capacity invullen?

Alvast bedankt voor jullie hulp
    mvg.

3. snowmansion

snowmansion

Lid geworden:
    12 nov 2007
    Bat capacity is gewoon toch 1700 mAh lijkt mij?

En charge current is bij NiMH van 0.5 tot 1C. Dus tot 1.7 A. Denk ik.

4. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Capaciteit klopt, laadstroom niet. Als je dat doet via de laadbus op je zender gaat het niet goed. Daar mag geen 1,7A doorheen.
    Best is op 0,2A laden (stond hierboven ook al :cool: ). Als je de accu uit de zender haalt kun je met meer stroom laden.

5. Rry

Rry

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Hoelang duurt het dan ong. om hem vol te laden?

mvg.

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat ligt er helemaal aan met welke laadstroom en hoe leeg je accu is natuurlijk......
    Helemaal leeg en met 0,2A duurt het ongeveer 10 uur, met 0,4A ongeveer 5 uur. Halfleeg (=800 mA) laden met 0,2A duurt 4 uur. Halfleeg met 0,4A dan 2 uur. Enzovoort.

7. Rry

Rry

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Oke.
    hartelijk bedankt!
    mvg.

8. Rry

Rry

Lid geworden:
    26 dec 2006
    hallo,

Ik ben mijn zender nu aan het opladen zoals hierboven is uitgelegt en nu na 10u laden ziet het schermpje van de lader erzo uit:

C 1991mAh
    11.74V
    0.20A

Moet de lader niet stoppen bij 1700mAh en 9.6V
    of zie ik dit verkeert?

mvg.

9. slomo

slomo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Hallo Rry,
    Je accu zal wel vol zijn nu dus mag je gerust stoppen met laden.
    Bij een vol opgeladen cel (Nicad/NiMh) kan de spanning oplopen tot tegen de 1,5V aan.
    Dus 8 cellenX1,5= 12V. (Sommige cellen gaan nog verder, andere halen de 1,5V niet).

Dat je in een accu van 1700mAh zomaar effe 1991mAh hebt geladen komt doordat een klein gedeelte van de lading/stroom is omgezet in warmte.
    Voel maar eens aan de accu, ze zal wel warm zijn.

Maar denk erom dat bij deze lage laadstromen de lader NIET automatisch afslaat en dus moet je in de gaten houden dat je na een 10-12tal uurtjes het laadproces zelf stopt....

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Nee, je moet hem zelf stoppen. Als je zo langzaam laadt werkt de automatische delta-peak afslag niet. Ook dat staat hierboven al eens uitgelegd.

-edit- Slomo had hetzelfde idee :)

11. Rry

Rry

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Wanneer moet ik hem dan uitzetten?
    na 10-12u of bij een bepaalde mAh?
    En ik kan da accu nog goed vasthouden hoor dus is niet te warm denk ik.

bedankt voor jullie reacties
    mvg.

12. AVS

AVS Guest

Hoi Rry

Die c1991mA op de lader zou moeten zijn wat de lader er totaal aan mA's in je accu heeft kunnen stoppen. De 0.20A op de display is waar hij op dat moment nog mee staat te laden. Dus als je ingestelt had dat je met 1700mA begon dan zal de lader na verloop van tijd als de accu vol raakt de ampere's verlagen.
    Als hij in totaal 1991 mA in de accu heeft zitten dan was je accu waarschijnlijk heel heel erg leeg en dat is dan ook weer raar want de MX12 geeft na ongv. een halve accucapaciteit aan dat de batterij leeg is en de zender stopt dan...dus hoe de accu zo leeg heeft kunnen raken ?

Als mijn zender aangeeft dat de accu leeg is en ik laad deze vervolgens op m'n lader dan kom ik zo rond de 800 a 900 mA wat hij er dan weer instopt.

13. snowmansion

snowmansion

Lid geworden:
    12 nov 2007
    Dat legt Ph_AJH toch uit in het bovenste bericht?

Cap van accu/laadstroom x1.4 tegen verliezen...

14. slomo

slomo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Hallo AVS,

Zelfs als je een volle accu aan de lader hangt en je gaat met 1/10 capaciteit laden dan zal je zien dat de lader er steeds maar meer blijft instoppen.
    Dit is begrijpelijk want de accu is eigenlijk aan 't overladen.
    Dit overladen kan echter weinig kwaad zolang je niet overdrijft of de accu niet te warm wordt.

Ik veronderstel dat jij je accu met een deltapiek/snellader oplaadt en met een laadstroom die 1/2 of meer van de capaciteit van de accu bedraagt?
    Dan zal de lader inderdaad automatisch uitschakelen als de accu vol is.....

Nee, bij een Ni** laadprogramma blijft de laadstroom konstant (CC= constant current oftewel konstante stroom methode). Bij Lipo is dit wel zo: als de max spanning bereikt word, gaat de stroom dalen: CC en daarna CV(= constant voltage) methode. Ni** en Lipo worden dus op een verschillende manier geladen.
    Daarbij ga ik er vanuit dat Rry de laadstroom op 200 mA had ingesteld met de bedoeling van 10 u te laden. Vergeef me als dit niet zo is....

Rry: let gewoonweg op de uren. Een lege accu een uurtje of 10 aan de lader en dan is het wel goed. Omdat jij laadt met 200 mA en dat meer is dan 1/10 (170 mA) is 10 uur ruim voldoende....

Laatst bewerkt: 26 dec 2008
  15. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Met 200 ma zal je accu niet warm worden of ernstig overladen.
    Zo laad ik meestal mijn zender.

Om gebruik te maken van de delta peak afslag, zul je de laadstroom minimaal op 1000ma moeten zetten.

Probeer dat maar eens als je de accu weer moet laden.

16. AVS

AVS Guest

Klopt Slomo, ik laad m'n 1700mA Nimh gewoon op 1.7A met een uurtje is hij vol en slaat de lader ook af.
    Ik heb idd de lipo en nimh's door elkaar gehaalt. De lipo's worden idd met minder A's geladen wanneer ze bijna vol zijn. De nimh accu blijft de constante 1.7A geven....tot de lader het genoeg vindt :)

Wat ik mij afvraag is waarom je met 200mA zou laden ? Je bent zo wel heel erg lang aan het laden wat in een uurtje ook gebeurt kan zijn.

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    omdat de laadbus van een MX-12 daar niet tegen kan.
    Ik heb zelf een BEC-stekkertje tussen mijn accu en zender gezet en laad de accu buiten de zender. Geen kans op gesprongen zekeringen en laadstroom zo hoog als je wilt

18. AVS

AVS Guest

Ah...ik wist niet dat hij in de zender zelf laad. (ik had niet alle draadjes gelezen hier :) )
    Dan moet je idd wat voorzichtiger zijn. Persoonlijk haal ik gewoon de accu uit de zender kun je idd ook gewoon het amerage opgeven wat je wil.
    Een extra stekker aan je zender is ook wel een mooie oplossing.

19. Rry

Rry

Lid geworden:
    26 dec 2006
    hallo,

Kan je een kabeltje kopen zodat ik de accu rechstreeks kan laden of moet je dit zelf maken?
    En als ik het goed begrijp, moet ik de lader niet meteen afzetten als hij boven de 1700mAh gaat?

mvg.

20. AVS

AVS Guest

Elk kabeltje met stekker die past is goed. Houdt er wel rekening mee dat bij de mx12 de plus en min polen omgekeerd zitten. Dus normaal is het gat in de stekker de plus-pool...de mx12 gebruikt deze als minpool.
    Ik zou de batterij met iets meer dan 0.20mA laden omdat je lader nu niet afslaat als de batterij vol is. Normaliter zou je niet verder moeten gaan dan de 1700mA die in de accu kan. Een nimh accu is dan misschien wel vergevingsgezind als je er meer mA's in stopt, maar helemaal goed lijkt het mij toch niet. Je bent de accu telkens aan het overladen als het ware.

Deel Deze Pagina