Lama 4 blijft draaien.

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door airlift, 29 dec 2012.

  1. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Martin,de heli heeft dit van aanvang aan al.Ik schat dat hij er hoogstens 3 vlieguren op heeft zitten,kan de motor dan reeds versleten zijn?
     
  2. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Eigenlijk niet. Wat zegt je leverancier (garatie?)
    Groet
    Martin
     
  3. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Weet het niet zeker, maar kan je beide motortjes verwisselen?
    Groet
    Martin
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.296
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff terugslaand op je vraag over de scheve controller:
    Maakt geen fluit uit dat hij scheef ligt.
    Een gyro meet verdraaiing. dus al staat de gyro dwars op het frame of al hangt hij op zn kop, de verdraaiing blijft hetzelfde.
    Zolang het ding wel vastzit aan het frame natuurlijk...

    de proportional pot regelt de verhouding staart/gas op een normale heli.
    des te meer pitch (gas) je geeft, des te meer koppel produceert de heli, dus wil de staart harder opzij.
    dus zit er een potmeter op, waarmee je die verhouding kunt regelen.

    gain regelt gevoeligheid. Kan zijn dat je gain gewoon te laag staat, dan "ziet" de gyro de verdraaiing gewoon niet.
    door dit potmetertje te verdraaien, schroef je dit omhoog/omlaag, waardoor het wel goed komt.
    Dat potmetertje regelt dus niets ten opzichte van de zender! De gain word OF op de zender geregeld, of op de heli. Niet beide. Feit dat de potmeter op de heli zit, verteld mij dat je niet in de zender hoeft te zoeken.

    Ff stomme vraag.
    je start de heli op met de trim in de hoek, en moet dan corrigeren als je hooverd.

    ff testje
    heli uit, zender uit.
    duw de trim helemaal de andere hoek in
    zender aan, heli aan.
    nu moet je opnieuw de trim instellen, maar je hebt een kans dat je hem nu wel uitgetrimt krijgt..
    Sommige "standaard"zenders pakken de positie waar iedere trim op staat als 0 punt bij het opnieuw opstarten.
    dus heb je een heli uitgetrimt, zal je dit de volgende keer weer moeten doen, tot de trim in de hoek staat..
     
  5. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Martin,dat kan volgens mij niet.
    Ze hebben ieder een ander onderdeel nummer.
    Ik heb de Lama via internet bij de eskyshop.nl gekocht.
    Ik zal eens contact met ze opnemen.
     
  6. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Student,ik sart op met de trim middenin,Dat gaat een seconde of 5 goed.Danmoet ik naar rechts trimmen,dat blijft doorgaan tot ik niet verder kan en moet dan met de knuppel blijven corrigeren.
    Ik zal je truuk proberen.
     
  7. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    A ha. Probeer eens een andere lipo. Likkt wel of die snel is uitgeput
    Groet
    Martin
     
  8. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Martin,ik heb er 2,de nieuwste is een Extreme.
    Die geeft geen ander effect.
     
  9. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zonder hem te zien ben ik uitgeput, denk ik. Er moet iets zijn wat niet klopt
    Groeten
    Martin
     
  10. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Martin,dat begrijp ik.DAT er iets niet klopt is duidelijk,maar wat....
     
  11. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wellicht slim om je woonplaats in je profiel te zetten. Wellicht woont er iemand vlak in de buurt
    Groet
    Martin
     
  12. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Doe ik!
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.296
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je alle schroefjes gehad hebt (de pots), en je krijgt hem echt niet beter
    als de trims zo blijven verlopen door de accu heen
    Zeker als dit verlopen constant gebeurt

    Zet me dit terug naar een versleten motor...
    als de borstel in zo'n motor op zijn, gaat de motor erg veel stroom trekken
    accu wordt zwaar belast, motor wil niet lekker meekomen, terwijl de andere motor het wel trekt

    wil je dit zeker weten, kun je de 2 eens omdraaien in het frame
    als dit erg veel verbetering of heel ander gedrag geeft, zit het toch in de motoren
    soms heb je pech met borstelmotoren
     
  14. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    met een heatsink op de moter wil de moter net iets langer mee gaan;)
     
  15. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Heb je al eens geprobeerd om de prop-potmeter te verdraaien????? Volgens mij moet je het daarin zoeken.

    Werkt je gyro wel de goede kant op? Als je de heli in je hand houdt ter hoogte van de rotor en gas geeft en de heli linksom en rechtsom heen en weer om de rotoras draait voel je dan dat de heli tegenwerkt of meewerkt?

    Mijn ervaring bij dubbelrotors is dat als één van de motoren zwakker is je dan heel vreemde verschijnselen kan krijgen (bijvoorbeeld een afwijking van 30-60 graden of zo tijdens rechtuit vliegen) maar niet het verschijnsel wat jij aangeeft

    De 3in1 en 4in1 zijn gevoelig voor spanningsverschillen en na verloop van de vlucht tijdens een acculading zal je iets bij moeten sturen maar echt ronddraaien heb ik nooit meegemaakt.
     
  16. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    @ Student:Volgens mij zijn de motoren niet uitwisselbaar.Ik zou nieuwe kunnen kopen,en meteen brushless?Misschien is het goedkoper een hele nieuwe Lama erbij te kopen..
    @Be-el:Waar zou die "prop-potmeter`zitten?De beide potmetertjes op de ontvanger heb ik al gehad!
     
  17. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat je nog kan proberen is
    . zender uit en lipo niet aangesloten
    . alle trims op de zender in het midden
    . Alle pots op de ontvanger in het midden
    . Zender aan
    . Lipo aansluiten
    Met andere woorden opnieuw beginnen
    Als je aan de pots draait een heel klein beetje tegelijkertijd. Daarna altijd lipo loshalen, even wachten en weer aansluiten
    Jijhebt alleen de propotioneel pot nodig, zie handleiding
    Groet
    Martin
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2013
  18. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    met brushless moteren krijg je een heel andere lama :D
    maar je zal dan ook een extrene esc moeten gaan gebruiken (speed controller)
    google/youtube zal je al veel antwoorden geven

    zal wel een verbetering zijn :p

    die prop potmeter heb je al gehad dat is de propotential :rolleyes:

    niet alle mensen lezen het hele draadje door en beginnen dan advies te geven:confused:

    nick

    een vraagje tussendoor zou je altijd met een coax willen blijven vliegen (dubbele roters)
    of wil je dadelijk een FP heli of zelfs een CP heli

    want dan zou ik de brushless upgrade niet eens doen en een FP heli kopen
    ik heb ook de fout gemaakt een big lama proberen goed vliegend te krijgen lukt wel hoor maar er gaat stiekem veel geld in zitten .

    of koop 2 nieuwe moteren deze zijn niet zo duur, en wil je toch deze heli blijven vliegen koop er dan een 2de lama bij
     
  19. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Big Lama,Ik vind het heli vliegen wel erg leuk,maar echt kunnen oefenen heb ik nog niet kunnen doen.Het is tot nu toe meer " in de lucht houden en afstellen/crashen".Ik denk dat ik het voorlopig maar bij de Lama jou,en heeel misschien een Big Lama voor buiten in de zomer?Wat denk jij?
     
  20. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    coax heli's vliegen niet goed buiten de heli crash snel door een windvlaag / scherpe bocht

    ik heb na de big lama een esky honey bee v2 gekocht , dit is een FP heli
    crash bestendig meestal crashen en weer recht op zetten en vliegen maar
    onderdelen ook niet duur.

    als je deze heli een beetje kan vliegen vlieg je ook zo weg met een CP heli deze is dan weer makelijker vind ik.
    en waarom :
    je hebt dan een vele hogere headspeed een veel strakkere staart dus de heli is dan ook super stabiel

    een mcpx is ook een hele goede beginners heli en ook heel crash bestendig.
    kan je ook buiten mee vliegen en in de woonkamer:p

    maar als je echt wil blijven vliegen is een kds450 heli mischien ook wel een goede keuze dit is wel een cp heli en ook echt voor buiten.
    een trainings kruis er onder voor het oefen met hoveren en de eerste stapjes met vliegen.
    dit is ook heel spannend en zeker niet saai en je raakt niet uit geleerd hier kan je ook verder mee zelfs 3d vliegen (inverted enzv)

    een aanrader is een goede sim , dit zelfs mischien als eerste vooral nu met deze koude dagen lekker veel simmen crashen kost dan niks;)
    en is het dan eenmaal warmer buiten kun je al redelijk vliegen hoor met een cp
    de sim is vrij realistisch ook kun je alle modellen proberen
    een goede sim is phoenix

    en geloof me dan begint het virus je echt te grijpen
    gr Nick
     

Deel Deze Pagina