Landingsbanen sneeuwvrij houden, met welke middelen?

In het Militair Luchtvaart Museum in Soesterberg staat die "sneeuwruimer". Uitgerust met twee RR Derwind motoren en een enorme "verfbrander" als uitlaat aan beide kanten van het voertuig werden de landingsbaan en de taxibanen schoon geblazen.
Dit apparaat voldeed zeer goed en is jaren in gebruik geweest.

Dat gebeurt in de praktijk niet echt. Je komt aan bij de de-icing equipment en je wordt gede-iced, en dan hoor je wel waar men je mee bespoten heeft. Ik heb nog geen vliegveld meegemaakt waar eerst werd gevraagd wat je op je vliegtuig wilt hebben.
De meeste velden waar ik kom beslis je nog altijd zelf wat je erop wilt hebben.

Als je sneeuw verwacht en ze komen met type 1 aanzetten, dan wil ik dat echt niet erop hebben. Dus geef ik aan wat ik er wel op wil. Als piloot ben je nog altijd verantwoordelijk.

Grote velden zijn echter vaak wel voorbereid op het weertype en bieden dan ook dat aan wat op het moment het meest wensbaar is

Ik heb deze maand 25 vluchten gedaan, waarbij ik bij zo'n 15 tot 20 heb moeten de-icen. Bij de meeste had ik de mogelijkheid zelf te bepalen welk type er werd gebruikt en vaak is dat dan een keuze tussen 1 en 2of4.

Back