Large scale Fokker DVII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 16 okt 2007.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ben zelf niet echt weg van dit soort modellen maar om ze vliegend te zien is natuurlijk geweldig, heb ook genoten van dit soort modellen op Oss met hun rustig vliegbeeld.

Mhhh, leuk "opknap" project(je) ;-)

2. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ja, koeling is natuurlijk een probleem, wat wil je anders met (origineel) een watergekoelde motor...
    De aanvoer zal nog wel kunnen, mogelijk de open cockpit ruimte gebruiken voor de afvoer van de warme lucht. moet er dan wel een grote tunnel die richting heen.

De 1/1 versie had voorin één groot brok metaal, geen wonder dat die zijn CG wel in orde had en wij met modellen en relatief lichte motoren wel problemen hebben.

3. 4stroke

4stroke

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Heren,
    Ik kwam op het forum een draad tegen over de restauratie van een P-51 model.
    Zoals jullie wellicht weten was bij de echte de ALLISON motor ook watergekoeld en zat dus geheel opgesloten in een motorkap.

Bij het model hadden ze de luchttoevoer voor de motorkoeling geregeld met een soort stofzuigerslang.
    Deze pikte de lucht op in een windhapper en blies hem uit over de cilinder/uitlaat (ZG 45)
    Zou dit ook iets voor jullie project zijn?????

Jan.

Laatst bewerkt: 27 jan 2008
  4. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Jij bedoelt waarschijnlijk de P51 van Eric:
    P51 opknapper

Of echte waterkoeling aanbrengen, heb hier of daar wel eens een opbouw van gezien op het model met radiateur en de hele mikmak.
    Is ook "nuttiger" dan lood voorin ;-)

5. 4stroke

4stroke

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Ja, die bedoelde ik.
    Ja, waterkoeling........
    Geforceerde koeling zou ook een oplossing zijn. De benzine helimotoren en ik dacht de automotoren van Zenoah hebben dat ook.
    Misschien is er wel zoiets op de markt voor een ZG 62. Bovendien hebben de kettingzagen, waar deze motoren uiteindelijk voor gemaakt zijn hebben ook geforceerde luchtkoeling........
    Dan hebben jullie een probleem minder en de motor zit geheel schaalgetrouw ingebouwd......

Jan.

6. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Hallo Jan,

Dit lijkt mij idd een goede oplossing, we zouden voor de stofzuigerslang deflectors kunnen gebruiken omdat de luchtinlaat direct voor de motor zit
    edit: de lucht moet wel weer weg kunnen, dus
    zouden we evengoed nog gaas aan de onderzijde van de kap kunnen maken
    Het idee van een 'tunnel' naar de cockpit is misschien ook nog een mogelijheid

Waterkoeling, als het nodig blijkt te zijn moeten we het doen (en wat extra gewicht voorin kan ook nooit kwaad ;))
    Radiator valt wel te maken m.b.v pijpjes/buisjes, maar hoe breng je het langs de motor?
    Pijpjes om het carter heen buigen misschien?

Groeten, Ralf

7. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Of je laat de onderzijde gewoon open als deze:

(Komt van RC Universe's Highflyer2)
    Istochniezomooihe :hammer:

Groeten Ralf

8. Teus

Teus Guest

Idd. heel mooi, maar ik heb het idee dat de wielen wat te klein zijn! :confused:

9. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Klopt, viel mij ook als eerste op :p

Verder wel een hele mooie kist hoor

Groet, Ralf

10. Martin Barbier

Martin Barbier

Lid geworden:
    2 apr 2007
    Of koeling langs de boven kant langs de dummy icm een louvre deurtje aan de onderkant. ( in kleur valt dit niet zo op)............:confused:
    Er is een foto van een DVII die dus links en rechts onder het gaas een mooi rond gat heeft zitten......;)
    Of had iik dat al eens gemeld....:zon:

Martin

11. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Even een voorstelletje mbt koeling
    (ga voor het gemak even uit van de Reeves Torquemaster)

Optie om luchtstroom via gaas aan onderzijde weg te leiden
    (nieuwe standaard demper ZG62 past wel errruggg mooi :rolleyes: )
    Motorschot aan onderzijde uitsparen

Onderkap voorzijde blijft intact, gaas slechts gepositioneerd onder landingsgestel
    Kan evt. doogetrokken worden tot voorin
    (toch nu wel ca. 28x23cm opp.)
    Met baffles kunnen we de luchtstroom nog direkt naar de cilinderkop sturen
    Tevens voorstel deling van romp iets uitgewerkt

Nou, barst maar los zou ik zeggen… :-?

Groeten, Ralf

12. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Kan iemand mij vertellen of 9mm multiplex (motorschot) ook CNC-gefreesd kan worden?
    Chris?

Groeten, Ralf

13. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Als ik het zo zie op de tekening zou dat toch voldoende koellucht moeten geven zeker als je baffles toe gaat passen.

14. Teus

Teus Guest

Ik denk dat deze oplossing voldoende moet zijn Ralf, zeker als we nog baffles toe gaan passen om de luchtstroom goed te geleiden.

V.w.b. de Schlundt versie zie ik denk ik geen probleem, dan kan je de lucht weer via/langs de dummy afvoeren, al dan niet met baffles.

Gr. Teus

15. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Geen probleem Ralf,

Wat betreft de koeling denk ik dat bij de Torquemaster de lucht ook omhoog kan langs de Motordummy: Dat gat daar bovenin is een grote rechthoek met 6 dummy cilinders dus er blijft een enorm opp. over waar de lucht langs weg kan, en je hoeft daar dus helemaal geen speciale voorziengen voor te treffen?

Frank

16. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Wordt lastig denk ik Frank, :-?

Je zult de lucht eerst naar beneden langs de cilinderkop moeten forceren om het daarna erboven weer uit te laten komen

De motor zit daar echt in een rothoekje dan
    Ik wens geen probleem als wat Richard meegemaakt heeft met zijn bougie :(

De Schlundt lijkt beter af te zijn met zijn kop naar boven gericht om de luchtstroom via de dummy te laten passeren

Groeten, Ralf

17. 4stroke

4stroke

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Heren,

Ik wil toch nog even iets laten zien, ondanks dat jullie al min of meer een oplossing hebben voor de koeling.

Dit is een ZENOAH met geforceerde luchtkoeling, 23 cc en bestemd voor inbouw in raceauto's. Ben tijdens mijn GOOGLE sessie niets dergelijks tegengekomen voor een ZG 62. Wel stonden er op marktplaats div. husqvarna kettingzagen te koop met, naar ik meen, ook een 62cc Zenoah motor. Van zo'n kettingzaag zou je b.v. de motor + de geforceerde koelunit kunnen gebruiken.
    Let wel, dit is maar een suggestie van mijn kant, persoonlijk zou ik in die richting zoeken als ik met dat probleem zat.......

Dit is een watergekoelde ZENOAH, weliswaar weer 23 cc, bestemd voor inbouw in bootjes.
    Niks tegengekomen voor een watergekoelde ZG62.

Ik wil niet zeuren, maar het leek me leuk dit onder jullie aandacht te brengen.

Jan.

18. Teus

Teus Guest

Hoi Jan,

Goede ideeen, waarvoor dank voor het meedenken.

Ik denk alleen in geval van optie 1 met de geforceerde koeling dat dat niet haalbaar is!

Wij gaan een reductie drive gebruiken die aan de motor gemonteerd is op de plaatsen waar het geforceerde koeling huis zit op de foto. Probleem 2 in dit voorbeeld is dat de Fan (achter de trekstarter) om de koellucht te forceren op de plaats zit van waar wij in de vliegtuigen normaal de propellor monteren :rolleyes: De auto's gebruiken de "achteruitgang" om het maar zo te zeggen.

Waterkoeling? Tja, geen optie denk ik omdat je dan een speciaalkop nodig heb. :(

Gr. Teus

19. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Hallo Jan, 4-stroke,
    Dank voor deze ideeen :thumbsup:
    Zeuren mag je het zeker niet noemen!
    Je bent een van de weinigen die er serieus over mee nadenken! dank! :yes:

Ik ben het wel met Teus eens dat het in ons geval geen praktisch toepasbare oplossingen zijn, de vertragingsunit neemt eigenlijk al alle plek in
    (Misschien een extra propje aan de achterzijde :rolleyes: (gaten in motorschot), nee, dan krijg je weer zo'n 'luchttrek' in je romp :-?) no no

Vanaf de voorzijde wordt genoeg frisse lucht ingeblazen door de prop, waar het in ons geval om gaat is een goede (grote) afvoer, zodat er een behoorlijke stroom lucht langs de motor trekt

Groeten en dank, Ralf :bye:

20. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Ziennnn!?! :p

Ralf

Deel Deze Pagina