Large scale Fokker DVII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 16 okt 2007.

  1. Teus

    Teus Guest

    Gewoon Bij Ralf Petrausch vragen. Hij kan geloof ik tot 4mtr leveren :schrik: Hij maakt er zelf standaard lengten van. Volgens mij had Ralf dat al bij hem nagevraagd.

    En om eerlijk te zeggen ben ik wel een grote voorstander van zijn Strongal. Het is perfecte kwaliteit.

    Gr. Teus
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Klopt, ben er een jaartje geleden al eens tegenaan gelopen :rolleyes:
    Weet alleen niet meer wat er toen meegedeeld is..:hammer:
    Dacht max. 1m (ff belle)

    Voor de bovenvleugel zou de totale pijplengte 132cm zijn, voor de ondervleugel ca. 86cm
    (op deze manier pak je nog net rib #3 ook mee ;))

    Opmerking van Jan is zo gek nog niet, zo heb je meteen lengtes die makkelijker te transporteren zijn ( lees: korter dan de vleugeldelen, dus die passen in de vleugelzak)

    Wel een dure oplossing met Strongal.....:?

    Groeten, Ralf
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.923
    Locatie:
    groningen
    Mijn dag is weer goed! :banana:

    ;)


    jan.
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
  5. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Jan heeft volgens mij ook de beste optie geleverd in deze.
    Applaus...:music:

    Martin.
     
  6. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Zo,
    de afgelopen dagen (pauzes :D ) gebruikt om het vleugeltje op het landingsgestel vorm te geven:

    [​IMG]

    In een poging om het doel van dit 3d tekenproces wat te verduidelijken:
    onderstaande 3d tekening bevat alle elementen van dat vleugeltje;

    [​IMG]

    Door de 3d tekening kan 100% gecontroleerd worden of de onderdelen passen, als de tekening goed bevonden is kunnen de aparte onderdelen geisoleerd worden:

    [​IMG][​IMG]

    Deze geisoleerde onderdelen worden vervolgens op een 'platte' tekening gezet:

    [​IMG]

    Deze tekening word gesaved in een format die de CNC freesmachine begrijpt. (.DXF of STEP ofzo.)

    En dat is alles!, je weet nu dat alle ribben die vervolgens gefreest worden supernauwkeurig zijn en dat bijvoorbeeld alle gaten een uitsparingen voor langs/dwars liggers perfect uitgelijnd zijn :D
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    echt mooi werk! Ik kan redelijk met SolidWorks tekenen, maar dit tekenen zou me tog heeeel wat meer tijd kosten dan het bij jou lijkt te kosten.
     
  8. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Prachtig. Ik vind dit toch wel erg knap hoor.
    Klasse!


    Taco.
     
  9. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    Jongens ,jongens , jongens.

    Wat maken jullie toch mooie projecten.

    De tekeningen........ om te watertanden!!!

    Succes mannen!!!

    Groet jasper
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Frank wat wordt hij weer mooi! :thumbsup:

    Heb de ZG62 PDF uit de Toni Clark website opgemeten en ben deze aan het intekenen in Inventor
    (helaas zit de mijne nog steeds stevig ingebouwd in de Camel en daar blijft hij voorlopig ook ;) )


    [​IMG]

    Hier vast een voorproefje, er moet nog het e.e.a. aan details op
    Het voornaamste is de bougie met klem natuurlijk, dit in verband met de evt. sparing in de motorkap

    Als hij gereed is mag Frank hem hebben :D

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    En de vleugels zitten eraan!
    Nu kan je zien wat het gaat worden :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het uitdetailleren van de vleugels met alle ribben en liggers en zo zal wel wat tijd in beslag nemen maar het hele teken proces gaat veel sneller als ik gedacht had!, als we zo doorgaan zouden we in April al kunnen gaan frezen :thumbsup:

    gr.

    Frank
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    eraan? ;)


    het gaat inderdaad als een speer! April frezen = wanneer vliegen?
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.923
    Locatie:
    groningen
    Het gaat mooi worden!

    (Kun je op dezelfde manier ook niet een C-130 tekenen?)


    jan.
     
  14. Teus

    Teus Guest

    Dat wordt dus doorbouwen aan de SE-5a .................... :p
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wederom Prachtig man!

    Ben je er nog uitgekomen hoe de vleugeltippen staan in verhouding tot de wortelribben? (zowel hoek,- als hoogteverschil)

    Ziet er heel mooi uit zo! :D

    Groeten, Ralf
     
  16. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Over die profielen en hoeken enzo moeten we het als groep inderdaad wel eens zijn voordat ik verder ga met detailleren :D

    Ik zal eerst even laten zien hoe ik op dit moment één en ander bepaald heb.

    Als ik in onze basis tekening van Bob Holman, in CAD gezet door Ralf, de instelhoek van onder en bovenvleugel opmeet kom ik op +0.6 gr. zie afb.;

    Erg belangrijk is dat de instelhoek niet de hoek is tussen de raaklijn onder het profiel en de hartlijn romp zoals veel mensen dat meten, maar de hoek van de centerlijn van het profiel met de hartlijn romp!

    [​IMG]

    Mijn voorstel is om zowel de boven- als de ondervleugel een instelhoek van +1/2 graad te geven, en het tipprofiel -1/2gr.
    De totale tipverdraaiing t.o.v. het wortelprofiel is dan -1 graad.

    [​IMG]

    Ik heb afgelopen weekend twee mensen gesproken die Fokker modellen gebouwd hadden en die daarbij stipt volgens de (niet voor RC modellen bedoelde !) tekening gewerkt hebben waarbij, zoals Ralf al eerder opmerkte, schijnbaar een positieve tipverdraaiing ontstaat.
    De vliegeigenschappen van beide kisten waren redelijk maar met een bijzonder matig tot slecht bochten gedrag.

    De vleugel van mijn FII heb ik, heel eigenwijs, wél een negatieve tipverdraaiing van 2gr. gegeven en het ding vliegt fantastisch!

    Gaarne jullie gedachten hierover, want nu kan ik nog het één en ander makkelijk veranderen.......;)

    Frank
     
  17. Lex van Dam

    Lex van Dam

    Lid geworden:
    4 feb 2008
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Delft
    Hoi Frank,

    de negatieve tipverdraaiing is prima voor de vliegeigenschappen(zoals je al aangaf over je FII) dus ook voor de overtrek eigenschappen en de controle.

    Ik ben ook al even begonnen met de montage van de Schlundt drive,het past allemaal alsof het er voor gemaakt is :banana:
    Mooi spul en compleet tot het laatste spie'tje.

    gr. Lex
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Bij mijn weten is positieve tipverdraaing op een (dubbeldekker)RC-model gewoon 'not done'

    Het verwarrende aan dit hele verhaal is dat de Holman tekening hier wel op aanstuurt, en dat de DVII van Bart V. er prima mee vliegt, die hebben we met z'n allen mogen aanschouwen

    Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar zijn reaktie (en of hij evt. aanpassingen heeft gedaan t.o.v. de tekening) en die van Jacques, dat zijn de mannen met ervaring in deze

    Groeten, Ralf

    P.S. Lex, Foto's???:p
     
  19. Teus

    Teus Guest

    Goed plan, tenminste voor zover als ik kan beoordelen met mijn beperkte kennis in zake instelhoeken e.d.

    Welke instelhoek komen we voor het stabilo uit Frank?

    Gr. Teus
     
  20. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hou je vast:..... +4gr. !

    Frank
     

Deel Deze Pagina