Large scale RAF BE2e

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 1 aug 2014.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Bart en Peter dank voor jullie reacties, daar wordt ik blij van :yes:

    [​IMG]

    Ik laat hier nog even zien hoe de strutkop schuin is ingezaagd.
    Eerst een gat rond 3mm boren, daarna met een dunne ijzerzaag een sleuf maken, daarna een iets dikkere houtzaag erdoor en als laatste met een grovere houtzaag.
    Dan is de sleuf breed genoeg voor de bracket

    [​IMG]

    Brackets op maat gevijld en ingelijmd met epoxy
    En dat is allemaal handwerk :hammer:

    [​IMG]

    en de strut op zijn plek gedrukt. De verdikkingen bij de gaten zijn eyelets welke er met een eyeletsetter zijn ingeslagen.
    Bijna gereed voor de eerste kabels :yes:

    Groeten, Ralf
     
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat is een mooi systeem:koud:. Scheelt inderdaad behoorlijk montagetijd op het veld:).
    Groeten, Eddy
     
    strutter vindt dit leuk.
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.340
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Ralf

    Kijk, dit zijn nou de details waar iedereen wat aan heeft.
    En zo zien we stapje voor stapje een mooi toestel groeien.

    Groet John
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel John :thumbsup:, hopelijk doen jullie je er je voordeel mee.

    [​IMG]

    Cabane heef inmiddels ook zijn 2mm verenstalen kruisdraden en hiermee kan de afstelling van de vleugels beginnen.

    [​IMG]

    En de ondervleugels worden ieder afgesteld op 3,5 graden V-stelling en van de juiste instelhoek voorzien d.m.v. de spanners.
    Struts staan er nog even los in :rolleyes:

    Groeten, Ralf
     
  5. aida_w

    aida_w

    Lid geworden:
    3 jul 2011
    Berichten:
    27
    Ralf,
    wundervolle Arbeit, die Du da wieder machst!
    Bringst Du sie mit nach Boskoop - zum Staunen?

    Ich hoffe, Dein "Lärmproblem" bei der SE5a ist gelöst?
    Groetjes!
    Tilmann
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Tilmann, gaaf dat je meekijkt :thumbsup:!
    Ik zal kijken wat er mee in de auto past ;)
    Het teflon verbindingsstuk van de demper van de SE5a is vervangen (deze was gesmolten door de te grote kier en de 'flexibele' ophanging van de demper :D)
    Demper is goed vastgezet nu en moet het weer goed doen.

    [​IMG]

    Verder met het uitrichten

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Word steeds mooier.
    Wanner ga je de zolder uitbreiden?

    Ton
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Tja, die grote bouwzolder is net 3 jaar geleden reeds gehalveerd... :rolleyes:
    Om daar nu op terug te komen thuis... :stout: :D
     
  9. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.712
    Locatie:
    Haarlem
    Goed bezig Ralf. :)
     
    strutter vindt dit leuk.
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je Peter, altijd fijn om reacties te ontvangen :beer: :thumbsup:

    De vliegdraden moesten nog aanhechtpunten in de romp krijgen

    [​IMG]

    Foto aan de binnenzijde van de romp.
    De voorste krijgt hem in vorm van een M3 inslagmoer.
    Het landingsgestel zit vast met de onderste bout, de bracket voor de kabels komt door de 2e.
    (recht boren is trouwens ook een kunst :rolleyes:)

    [​IMG]

    De achterste kabels krijgen een Toni Clark M3 insert ingelijmd met epoxy.
    Het bracket met de kabels komt hier hoger dan het landingsgestel vanwege de ondervleugel.
    Epoxy rand/ring wordt mee ingelijmd als harde aanslag

    [​IMG]

    En het inlijmen met epoxy

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2016
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Verder met het zagen en vijlen van de brackets uit 10x1 messing strip

    [​IMG]

    De vliegdraden zijn in paren van 2 uitgevoerd dus 2 lippen samen solderen

    [​IMG]

    4 paar

    [​IMG]

    Gelijk maar in de menie gezet

    [​IMG]

    Detail van het voorste bracket op zijn plaats, deze heeft het landingsgestel als hard punt.
    De vliegdraden kunnen nu zonder de kabels op lengte te hoeven verstellen in het veld met een M3 bout gemonteerd worden.

    [​IMG]

    En een detailfoto van het achterste bracket.
    Gat is voor de Multiplex stekker van de servokabel

    [​IMG]

    En het overzicht.
    Hoop werk, maar we zijn weer een stukje verder gekomen :yes:

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2016
    Bart83, Peter Houweling en Arnold 85 vinden dit leuk.
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.340
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mooi, mooi, mooi.
    Super mooie details.
    Grt John
     
    strutter vindt dit leuk.
  13. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.712
    Locatie:
    Haarlem
    En wat een tempo :thumbsup:
     
    strutter vindt dit leuk.
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Cheers guys :thumbsup:!
    Voor de aileron koppelstangen moest ook nog een bevestigingsmethode bedacht worden.
    Ik heb gekozen voor plaatjes Paxolin (tufnol) welke ik aan het eind verdikt heb (plaatje oplijmen ;)) om vlees te krijgen voor een M2 tapgat.

    [​IMG]

    Struteinden een stukje vlak geschuurd.
    Het stalen stripje wat er ligt is ook gebruikt als oog op het aileron.
    Plaatjes met 30 min. epoxy vast.

    [​IMG]

    en 2 M2 boutjes.
    In het onderste gat komt een M2 inbusbout welke in het veld gemonteerd wordt.

    [​IMG]

    Aan de andere zijde van de struts komen deze ook, maatvoering wordt afgesteld wanneer de vleugels goed uitgericht zijn met kabels.
    Op lengte verstellen is daarna niet meer mogelijk, in praktijk heb ik dat bij andere kisten ook nog nooit hoeven doen.

    Was lastig iets bruikbaars te bedenken, gelukkig bood het origineel een prima voorbeeld :)

    [​IMG]

    Maar wel ietsje subtieler dan :D

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2016
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels weer een beetje de bouwdraad opgepakt.
    Na een paar werkelijk prachtige vliegdagen in Bad Langensalza weer de nodige inspiratie opgedaan :yes:

    [​IMG]

    Het vleugelmiddenstuk (cabane) is ingedekt met 2mm balsa.
    Er moest voor het uitrichten van de vleugels nog wel wat uitgevuld worden aan een zijde

    [​IMG]

    De vleugels voorzien van tuidraden aan de bovenzijde.
    Uitrichten deed ik op de bouwplank, vleugel op gelijke houtblokken en met tijdschriften recht houden, daarna spandraden afstellen.

    [​IMG]

    De achterste tussenvleugel struts moesten nog op lengte worden afgesteld om de juiste instelhoek te verkrijgen.
    Daarna zijn de laatste fittingen ingelijmd.
    Alle kabels voor de vleugels zijn nu uitgericht en afgesteld :) :yes:.
    Verder gaan we met de staartsectie.

    Voor zover weer even,
    Groeten, Ralf
     
    willemvdm, Ariel, Fuel Monkey en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    Ralf, je werkplaats wordt te klein!! Prachtig wat je weer maakt.
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ralf,

    Ik zie dat je weer verder bent gegaan met de BE2e.
    Ik begon me al zorgen te maken.
    Er zitten wel heel wat spandraden op deze kist.

    Ton
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank jullie wel voor de reacties :thumbsup:
    Ton ik heb de draad weer opgepakt dus je hoeft je geen zorgen meer te maken :cool:

    [​IMG]

    De hevels voor de hoogteroeren zijn gezaagd uit 2mm Paxolin

    [​IMG]

    De boel goed verlijmd en bij de hevels voorzien van stukjes hout waar de folie op hecht
    De schuine stand van de hevels komt door de hoek waarin de closed loop kabels binnenkomen

    [​IMG]

    Scharnieren inlijmen en dan maar gelijk in de folie ook :D

    [​IMG]

    En ziedaar een bijna compleet hoogteroer!

    [​IMG]

    Gelijk maar op zijn plek zetten om te kijken hoe het staat :)

    Ben er weer happy mee.
    Kabels en rib stitching aanbrengen, daarna in de spanlak en ik kan verder met de romp :yes:

    Groeten, Ralf
     
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  19. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.712
    Locatie:
    Haarlem
    Wordt weer mooi zeg :thumbsup:
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Peter!
    De laatste brackets voor de staartsectie zijn gemaakt

    [​IMG]

    Een zijde voorzien van aangesoldeerde moer om gepiel op het veld met losse moertjes te voorkomen

    [​IMG]

    En op zijn plek. Reeds in de menie en zwart gespoten

    [​IMG]

    En aan de bovenzijde, boutje gaat door de staart. Totaal 2 boutjes en de tail zit op zijn plek.
    Forkends zijn van Mick Reeves met een M2 oogschroef en een moertje ter borging erop.

    [​IMG]

    Staartsectie uitrichten en de spankabels afstellen.

    [​IMG]

    En de staart is ook afgesteld :yes:
    Hoogteroeren zijn ook van behang voorzien (incl. ribstitching) en daarvan gaan hopelijk komend weekend de scharnieren gelijmd worden

    Voor zover weer even,
    Moet nog voortmaken ook want er komt concurrentie vanaf het Warbirdforum ;)
    Maar dan wel 2 heeele grote :eek::thumbsup:


    http://www.warbirdforum.de/forum/thread.php?threadid=41687&sid=59cf2df27d6217ab135b79f8335b99d4


    Groeten, Ralf
     
    E.hof en Ariel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina