Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks :D!
    Na deze mooie vorderingen minder leuk nieuws.
    Eindelijk de kist aan de weger gehangen en het zwaartepunt uitgewogen...

    [​IMG]

    Alu strip gebogen waaraan hij kan hangen, unster aan het plafond

    [​IMG]

    Er is 1200 gram lood nodig :(
    Dat wordt stouwen voorin...

    [​IMG]

    Kist weegt totaal 15,3 kg en er komen nog wat details op, ik reken 15,5 kg
    Mocht hij geschilderd gaan worden kom ik op de 16 kg :(

    Even laten bezinken hoor....
    Om nu een heel nieuw stabilo te maken om gewicht te besparen..

    Groeten, Ralf
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    De kist hangt wel al in de lucht.
    Jammer van het lood.

    Maar wat is je vleugeloppervlakte ?
    Je schrijft dat de kist nu 15,5 kg weegt. Is dat met het lood?

    Ton
     
  3. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    wat hangt ie mooi!!! Maar pffff, wel veel gewicht voorin. Ben benieuwd waar ik op uit ga komen. Grt Michiel
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.961
    Locatie:
    groningen
    Zit Ralf nou nog steeds aan het vleugeloppervlak te rekenen? :confused:

    De spanning begint ondertussen wel te stijgen! :yes:


    jan.
     
  5. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.725
    Locatie:
    Haarlem
    Tegenvaller Ralf, maar je vindt vast wel een oplossing!
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Poeh Jan, ben net terug uit mijn werk.
    2,6 m2 vleugeloppervlak bij een gewicht van 15,5 kg kom ik op een vleugelbelasting van 0,60 g/dm2, dat is op zich netjes voor een dubbeldekker.
    Ton, die 15,5 kg is inclusief lood ja

    Er zit vleugeloppervlak genoeg op de kist voor deze massa en de kist is sterk genoeg, daar ben ik niet bang voor.
    Ik ben er alleen ziek van dat er toch zo'n klont lood in de neus bij moet en dat ik er iets op moet verzinnen om die klont goed vast te zetten :???:.

    Denk je een WW1 kist gevonden te hebben met een lange neus, moet er alsnog lood bij :(.
    Pè heeft toch gelijk gehad...

    Door de hoogteroer servo's achterin te plaatsen heb ik wel een directe aansturing, kost wat lood voorin maar dan heb je ook wat zullen we maar denken ;)

    Groeten, Ralf
     
  7. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Maak je niet ongerust, van het gewicht ga je helemaal niet van merken. T's een WW1 kist hè geen race monster .
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    tja ww1 is of een schaal motor
    of lood

    ik werd eerst voor gek verklaard dat ik een 70 cc stermotor in de 1/4 d6 had geplaatst
    zou veel te zwaar worden
    maar de accu moest evengoed nog in de neus voor de balans
    dus hij is niks zwaarder als met een 35 cc t taktertje en een bonk lood
     
  9. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Schitterend Ralf. Wel balen dat er lood bij moet, maar tis nie anders. Zou me er niet druk om maken. Mijn Pup weegt 18 kg en vliegt met ZG38 en vertraging. Je weet hoe goed dat vliegt......
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Gelijk heb je Martin, het is niet anders..
    Aardig lopen dubben hoe ik nu in hemelsnaam die klomp zou moeten bevestigen en waaraan..

    [​IMG]

    Ik heb ervoor gekozen een rol lood om te zetten in een L-vorm

    [​IMG]

    Deze hang ik over de bak waarin de accu's zitten

    [​IMG]

    2 blokken 9 mm triplex ingelijmd met epoxy, hierop klem ik een alu strip om het lood op zijn plek te houden (30x3)
    Mooie oplossing zo lijkt me, veel verder naar voren toe lukt haast niet.
    (gat in het midden van het lood is trouwens om de onderste motorbout vat te kunnen zetten vanaf de voorkant ;))
    Nog wat matzwart gekwast, als dit droog is kan de motor terug op zijn plek

    Groeten, Ralf
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Zucht, soms zit het mee..

    [​IMG]

    Motor gemonteerd, check de bougiedop nog even, probeer kapje los te nemen, zit erg vast, trekken, en ja hoor, de 90 graden las van het metalen kapje breekt los...

    Ik heb het even gehad met dat dunne bougietje, ik ga er weer een normale terug op zetten, ditmaal met een langere kabel zodat ik niet teveel uit de dummy motor hoef te slopen.

    Wordt vervolgt...

    Groeten, Ralf
     
  12. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.725
    Locatie:
    Haarlem
    Large scale RAF

    Mooi opgelost zo, dat plaatsen van het lood! En... weer een stukkie verder :).
    Jammer van het bougie kapje. Beiden dus wat tegenslag gehad vandaag! Maar komt wel weer goed!
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Ik had destijds bij Toni Clark een bougiesetje besteld en deze kon ik nu goed gebruiken!
    Ik heb een langere kabel genomen dan normaal om de aansluiting op de bougie aan de achterzijde te krijgen.

    [​IMG]

    Uitgebreide handleiding met duidelijke foto's :D
    afschermgaas over de kabel en krimpkous eroverheen

    [​IMG]

    En hij zit erop :D
    Wat me opviel met het testen van de vonk was dat hij vele malen feller vonkt dan met de kleinere bougie, dit zal het starten ten goede komen.

    Blij dat het zo gelopen is en dat ik deze spare nog had liggen!
    Zo is het gelukkig snel opgelost en werd het niet weer zo'n drama waar ik bang voor was...

    Komende week eens kijken hoeveel er van de dummy motor uitgenomen moet worden voor de grotere bougiedop.
    Wellicht valt het nog mee :rolleyes:

    Groeten, Ralf
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    is ook niet zo gek dat I sterker fonkt
    er zit geen ontstoorder meer tussen
    en die zijn voornamelijk voor electroniche ontstekingen
    op een magneetontsteking werkt dat minder
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    achzo... op mijn fokker zit die kleine ook, en met de vertraging, heb ik soms wel wat moete om hem te doen draaien(het lukt wel iedere keer, maar soms met veel moeite) even onthouden dan
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    dat moeilijke starten is vrij normal bij de Zenoah 38

    de ene keer loopt I zo
    de andere keer ben je je arem kapot aan het slaan

    ombouwen naar vol electroniche ontsteking is daar de oplosing voor

    of kijken of je snaren niet slippen
    want dat geefd ook veel gezijk
    heb ik uit ervaring met de antonov
     
  17. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.725
    Locatie:
    Haarlem
    Zo valt het gelukkig toch allemaal wel wat mee :D.
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Gelukkig wel :D

    Now you see it..

    [​IMG]

    Now you don't...

    [​IMG]

    Gelukkig, er hoefde niet al teveel te worden weggeslepen en komt niets buiten de kap :D

    Groeten, Ralf
     
  19. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.725
    Locatie:
    Haarlem
    :thumbsup: Zo is alles toch nog goed gekomen! :)
     
  20. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Gelukkig voor je dat de motor nog altijd past met de grotere bougie.

    Wat het gewicht betreft , de kist zal met dit gewicht zeker goed vliegen.
    Wil je het lood kwijt zal je een nieuwe staart moeten bouwen.
    Ik neem aan dat je dit niet wilt.
    Of een zwaardere motor inbouwen. ( bv. valach 120 inline )
    Deze optie is kostbaar en ook veel werk en de kist word niet lichter. Je bent dan wel het lood kwijt.

    Dus tanken dei kist en vliegen.

    Ton
     

Deel Deze Pagina