Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Ging goed totdat de motor in ging houden :neutral:

    [​IMG]

    Als een haas terug naar het veld!

    [​IMG]

    Met een ongelukkige landing

    [​IMG]

    Aii, kopstandje

    [​IMG]

    Schade viel gelukkig mee :D
    Die 100 gram die ik dacht te besparen op de as bleek geen wijs besluit :rolleyes:
    Verder zijn de platte cabane draden ontzet, deze ga ik vervangen door kabel, ze trilden ook teveel door de vertraging, dat kan M2 echt niet lekker aan.

    Resumé:

    Het was voor mij een TOP dag!
    Ben blij met de ervaringen van vandaag en dat ik nu weet dat hij fijn vliegt en goed reageert op stuurbevelen.
    power is voldoende en geluid aangenaam.
    Puntje van aandacht is de ZG38, deze moet ik goed af zien te stellen in de kist zelf. Daar moet ik iets voor verzinnen.
    Maar Oh wat was ik blij met mijn snel afneembare motorkap en nokkendeksel!
    @Jeroen, dank, ik zal eens kijken bij de grasmaaierdealer.

    Oftewel nog een hoop informatie te verwerken aan de kist

    Minpunt van vandaag was de schade aan Martin's prachtige Pup door motoruitval en een landing met de wind op de staart :mad:
    Hopelijk is de Pup nog te fixen, sterkte man

    Groeten, Ralf
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ralf,

    Van harte , fantastisch dat hij vliegt en nog goed ook zo te zien.
    Jammer van de landing .
    Normaal worden de trillingen minder als de kist los is.

    Succes bij de volgende vlucht.

    Ton
     
  3. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.725
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtige foto's van je maiden. Nogmaals van harte!
     
  4. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    693
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Ralf

    proficiat met de maiden ik wens je nog jaaaren plezier met je mooie se-5

    TOP MAN!

    greetz pascal
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Toch een beetje paniek? T lijkt of je nog motor genoeg had om t circuit way ruimer te vliegen.......
    Maar ja ik had bijna zeker t zelfde gedaan.......
    Niks zo kloten als een onbetrouwbare motoeloop bij de maiden van een kist zo mooi en zo vol uren als de jouwe!

    Gelukkig valt de schade mee.
     
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Toppie Ralf,voor de noeste arbeid die je verricht hebt!
    Jammer dat er schade is maar dat is te herstellen!
    Ook jammer dat Martin schade heeft opgelopen maar dat moet ook te herstellen zijn!
    Al met al toch een geslaagde dag met weer de nodige leer ervaringen die we allemaal wel hebben.

    Ik hoop hem ook snel te mogen aanschouwen.

    Mvgr Hans
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank Hans!
    @Femmo, misschien was het paniek, je probeert je kist in ieder geval heelhuids aan de grond te krijgen en je weet niet of de motor er geheel mee kapt.

    Ik kreeg van Tilmann de volgende nuttige tips door:
    Op de grond liep de motor goed, in de lucht werd deze na een rondje vliegen al gesmoord.

    Het smoren van de motor komt waarschijnlijk doordat er warme lucht wordt aangezogen uit de romp. Hiertoe moet een apart balsa compartimentje gemaakt worden om de aanzuigkelk heen zodat deze een constante –koele- luchttoevoer heeft.

    Carb. Vervangen door de nieuwere versie met ingebouwde chokeklep. Ik zat nu te pielen met een kurk op een stokje om benzine aan te zuigen, ging wel goed maar is lastig op het veld omdat het slecht zichtbaar is waar de opening zit.

    Aanzuigtrechter/Kelk monteren, daardoor zal er meer benzine binnen gehouden worden en dat is belangrijk bij een onderliggende carb, zeker om benzine aangevoerd te krijgen bij de start. We moesten nu steeds wat benzine inspuiten via het bougie gat in de cilinder. Hij zuigt op zich goed aan maar krijgt het bij de start niet overgeheveld in de cilinder zelf.

    Slangetje monteren aan het pijpje op de carb en naast de kelk uit laten komen. Zo kan de juiste mengverhouding het beste bepaald worden. Dit heeft Michiel ook al aangegeven maar de oude carb heeft dit pijpje niet.

    Het choke klepje heeft een kleine opening, bij een onderliggende carb Kan deze beter dicht gesoldeerd worden.

    Door de inbouw van de motor op de manier die ik gekozen heb (lees: de enige manier om de motor binnen de kap te houden) kan ik niet bij de afstelnaalden. Hiervoor moet ik iets verzinnen.

    Verder ziet hij aan de foto’s van vlak voor de landing dat ik vol up gaf en dat de kist niet echt zweefde. Dit zou kunnen komen doordat het zwaartepunt te ver voorin zou liggen. Ik ga beginnen met 100 gram lood te verwijderen.
    Straks wat meer foto,s van de dag

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2015
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.350
    Locatie:
    NB NL
    .
    Gefeliciteerd Ralf, het is een prachtige kist geworden! Puik werk man, petje af! :thumbsup:
    En gefeliciteerd met de maiden! (en ik blijf die naturel-look echt prachtig vinden... niet overschilderen zou ik zeggen)...

    Inderdaad leek mij na het zien van de geplaatste foto`s, dat op bijna elke foto de S.E.5.A. met wat elevator up vliegt:

    [​IMG]

    Het lijkt er daardoor op dat er inderdaad wat lood uit de neus kan (de instelhoeken zullen goed zijn jouw kennende), en dat is natuurlijk altijd fijn voor het totaal gewicht.

    Die 100 gram kan je mijns inziens zonder problemen uit de neus halen en toevoegen aan de as.

    Succes met de minimale reparatie en je hebt er weer een prachtkist bij!
    Vele fijne vluchten toegewenst, ik hoop deze prachtige S.E.5.A. komend seizoen ergens te mogen bewonderen.

    Groeten, Ramses
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Nog een tip voor Ton:
    Hoogstwaarschijnlijk trilt jouw Valach minder dan de vertraagde ZG38 maar ik raad je toch niet aan de M2 Reeves forkends te gebruiken

    [​IMG]

    Het M2 draad uit de onderste draaiende forkend is er gewoon doorheen getrokken 8O, zoals je ziet is de las is nog intact.

    Verder was Max er met zijn eigen ontwerp Wiggo, leuke kist Max!

    [​IMG]

    Teus heeft zijn Pup uitgevoerd met smoke en bommen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Machtig gezicht met bommen en smoke gordijn :yes:

    [​IMG]

    Bomb drop: "from Betty with love"
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    De Pup van Tilmann is bijzonder te noemen
    Deze heeft zijn maiden in 1982 gehad en vliegt nog steeds super met een TC vertraagde Quadra uit 1976 (da's 39 jaar :p). Met de originele banana :banana:resopijp.

    Tilmann, thanks for your support :thumbsup:!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder nog een extra bedankje aan Martin welke mij heeft bijgestaan tijdens de vlucht

    [​IMG]

    Pictures by Tilmann, video by Teus, cheers lads!

    Groeten, Ralf
     
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ralf,

    Het is allemaal nog goed afgelopen.
    Op de film is de start alsof de kist over rails vliegt.
    Dus dat zit wel goed.
    De landing is niet goed te zien op de film.
    Maar de motor had nog vermogen en als je dan vol op hoogte moet trekken lijkt het inderdaad dat er lood uit kan. Dat is alleen maar gunstig.

    Wat de forkends betreft denk ik er sterk aan om de flying wires van Aero Scale Products te nemen.

    Ton
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Ramses dank!

    Daar lijken de meningen over verdeeld te zijn :rolleyes:
    Zelf vind ik hem prachtig zo :D

    Groeten, Ralf
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie plaat ontvangen van Teus :thumbsup:

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  15. DVI

    DVI

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Thuringia
    Hi Ralf,

    congratulation, a wonderful machine have you built. A really master piece.
    About the engine, I guess you're right. It seems that the carb get hot air. So if its possible to make a cone tube from a cold place to the carb the problem should be solved.

    I hope we will meet us in may ;)

    Kind regards

    Andreas
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Beetje laat voor het feestje maar gefeliciteerd man ! Een prestatie waar je trots op mag zijn.

    Mooie foto's , met plezier bekeken.

    Mvg,

    Bart
     
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    wat is er in mei te doen?

    Mvgr Hans
     
  18. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hans,

    Teus en ik gaan naar Bad Langensalza rond hemelvaart een paar dagen aldaar
    meedoen met een vlieg evenement. We zijn er al meerdere keren geweest
    op hun Oldtimer en Grossmodell treffen in september, dit jaar weer.
    Het is wel een heel stuk rijden.
    Andreas hoopt dat Ralf ook aanwezig is rond hemelvaart maar verdere info heb ik niet.
    Willkommen beim Flugsportverein "OttoLilienthal" e.V.Bad Langensalza

    Ronald
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Andreas Vielen Dank :thumbsup:! Yes, I will make the cone tube
    Bart dank! fijn dat de foto's gewaardeerd worden want zit wel wel wat werk in steeds :rolleyes:

    Bad Langensalza zit er niet in voor mij in Mei, ik zit dan in 48691 Vreden:

    Liebe „holzflieger-fans“!

    In zwei monaten treffen wir uns zum ersten freundschaftsfliegen der „IG-holzflieger“(neuer name), auf dem modellflugplatz der „grenzflieger vreden“ am 16. Und 17. Mai.

    Ook een aanrader voor liefhebbers van houtbouwkisten ;)
    In Duitsland vlak over de grens tussen Winterswijk en Haaksbergen

    Groeten, Ralf

     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Aha,dat is voor mij jammer genoeg onhaalbaar.

    Mvgr Hans
     

Deel Deze Pagina