Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Kon je wel eens gelijk in hebben Jeroen ;)
    Iedere modelbouwer heeft wel een meest favoriete model, bij jou is dit geloof ik de Spitfire.
    Bij mij is het deze SE5a, een aardig gecompliceerd bouwwerk :rolleyes:.
    Loop al jaren met het idee deze eens echt te gaan bouwen, alle details zitten na jaren in mijn kop.
    Vorige poging (1:3) strandde, evenals de kleine Flair (1:6) welke 90% ruwbouw verkocht is.

    Met deze ga ik daarom stug door :D

    [​IMG]

    Aangevangen met het landingsgestel, 10mm prachtig Essenhout (nogmaals dank Jacques! :thumbsup:)
    Hout is redelijk hard, een stuk harder dan het Red Ceder van de vorige poging.
    Schuurt ook een stuk moeilijker :-(
    Hier heb ik zeker vertrouwen in :yes:.

    Als wielen heb ik de 9" WW1 van Mick Reeves besteld, deze zijn ietsje groter dan schaal maar komen het best overeen.
    De 9.33" DuBro konden ook nog maar ik begreep dat deze 2x zo zwaar zijn als de Reeves wielen.

    Bij de volgende vorderingen horen jullie meer van me ;).

    Groeten, Ralf
     
  2. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    large se5a

    Ralf , las net je bericht wat betrefd je pogingen een schaal se5a te bouwen .
    Hopelijk bouw je deze helemaal af en kunnen wij komende DAWN PATROL van je creatie genieten .
    Er is waarschijnlijk in Nederland niemand {?} die zo,n grote voorraad boeken bezit als jij van deze kit dus .
    Ik zit op je hielen ,maar zal waarschijnlijk niet jouw precisie halen ,maar doe mijn best met mijn se5.
    Gr, john.
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Iedereen heefd zen muze
    een type toestel dat als een rode draad door de hobby gaat

    De spit is inderdaat heel lang mijn favoriete model geweest
    nu moet i het doen met een gedeelde eerste plaats

    De D21 is de andere grote liefde
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Vergat nog de Duncan Hutson Se5a 1:4,3 en de kleine electro Se5 welke bij ons op de kast in de woonkamer staat :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb inderdaad aardig wat verzameld ;)
    John de plannen zijn om deze kist geheel af te maken, en zeker gaat ie mee naar de Dawn Patrol.
    Er zal nog heel wat tijd ingestoken moeten worden maar dat is het leuke van deze hobby niet?
    Wat jij al met jou SE5 tot op heden hebt laten zien is bewonderenswaardig.
    Ik weet zeker dat ook dat helemaal goed gaat komen!

    Correct, zo is het maar net :D

    Groeten, Ralf
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels ook met het metaalwerk van het landingsgestel aangevangen:

    [​IMG]

    De losse stukjes staal, koker 10x10x1mm, plaatjes 2,5mm (gordijnrails ;)) en 5mm

    [​IMG]

    Maakt samen met een brander en zilversoldeer deze steun.

    [​IMG]

    In het bovenste stuk van het landingsgestel wordt een sleuf gezaagd waarin de lip straks gelijmd wordt.
    Het oogje (gebogen 2mm draad) is voor de kruisdraden van het landingsgestel

    [​IMG]

    De kamer in de romp waarin de steun wordt vastgeschroefd.
    Bevestiging met 2 bouten M4, de kamer waarin de koker komt wordt pas gemaakt.
    Waar het getapte M3 draad aan de kopse kanten zit vormt het aanhechtingspunt voor de vliegdraden straks.
    Reden om deze koker te nemen:
    Spanningsdoorvoer voor de voorste vliegdraden en een stevig ankerpunt voor het landingsgestel, ook als het los wordt genomen. Staat spanning op door de kruisdraden straks.

    En nu: sleuven zagen!

    Groeten, Ralf

    P.S. even uit nieuwsgierigheid: wordt er bij de TC Pup en de vertraagde ZG38 zijwaartsstelling geadviseerd?
    Ik heb besloten dit niet te doen, mijn andere kisten hebben dit ook niet, maar was even nieuwsgierig ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013
  6. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Geen zijwaartsstelling bij de Pup, de massa van de prop bepaald toch wel welke kant hij opgaat. Zeker in bij het in sturen van de bochten een aandachtspuntje.

    Je bent goed bezig, veel foto,s blijven maken is makelijk als het straks een Ralfkit word ;-)
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Alexander, was ook wat ik dacht maar niet meer zeker wist ;)

    Goed nieuws!!

    Door het berichtje van Mac omtrent de nieuwe 3-cilinder van Brown Bear motors ging er een balletje rollen.

    [​IMG]

    De eigenaar van het toestel waarop de 3-cilinder komt (hou het nog even geheim :rolleyes:) wilde deze aandrijving verkopen.
    Laat dat nu precies zijn wat ik nodig heb :D
    't is een ouwetje, maar loopt nog als een tierelier. :banana:
    Komt in de loop van volgende week mijn kant op, kunnen we de boel even gaan passen.

    Groeten, Ralf
     
  8. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    Zo Ralf, je bent lekker opgeschoten afgelopen twee weken. Ik ben niet verder gekomen dan 1 messing stripje te vijlen! Maar wel iedereen heelhuids terug van een topmerk skiën in de Alpen. Deze week weer verder met Puppie.
     
  9. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.340
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Ralf
    Je bent echt goed bezig de diverse details zien er goed uit
    Ik volg je nu al een tijdje en kan niet wachten dit toestel te zien op ons veld in Abbenes

    Grt John
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo John!
    Leuk dat je het volgt :D

    Ik ook niet :p, maar dat zal vrees ik nog wel even op zich laten wachten...
    Alhoewel, een keertje testdraaien met de motor op de romp alleen... :rolleyes:

    Groeten, Ralf
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Zojuist kwam de postbode met een pakketje :D

    Even snel voor in de romp gehouden om jullie te laten zien hoe het gaat worden:

    [​IMG]

    Wat een brok motor!
    3,4 kg incl. prop, met uitlaat 3,8 kg 8O
    Kan me niet voorstellen dat er nog lood in de neus bijmoet :rolleyes:

    Afneembaar stabilo met servo's er achterin was een praktische (ruimtebesparend) en zwaartepunt technisch gezien een goede keuze :yes:.

    Deze week maar eens op mijn gemakje kijken hoe alles past met de gasaansturing en demper enzo.

    Groeten, Ralf
     
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.340
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Ralf

    Dit is in ieder geval een motor die makkelijk te dempen valt zonder vermogens verlies en je kan beter dit voorin hebben ipv lood

    Grt John
     
  13. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    It is à real beast! Te gek dit! Hoe ga je het stabilo straks vastzetten? Misschien voor mij ook wel een idee.
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Stabilo wordt 2 delig, aan iedere zijde wordt er 1 vleugelhelft (met servo) opgestoken.
    Voor de verbinding gebruik ik 2 doorgaande koolstof pennen.
    Er komen 4 draden per zijde (2 boven en 2 onder) en 1 servokabel om aan te sluiten.

    Boutgat gaat door in de stijl van de vin, zo kan ik 2 tegenoverliggende kabels met 1 bout vastzetten.
    Totaal 4 bouten en 2 servostekers dus bij de opbouw.
    De kabels houden de stabilohelften bij elkaar.

    De hele vin, rudder en skid blijven vast aan de romp zitten.

    Stabilo van de pup zit anders, deze ligt er als het ware 'bovenop', hier zou je de combi van stabilo en rudder afneembaar kunnen maken.


    [​IMG]

    Versus de Pup: alleen de 4 onderste draden losnemen en hele tailunit verwijderen.
    (okay, en nog de 6 kabels voor de roer aansturing)

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2013
  15. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    afneembaar stabilo

    Ga mijn afneembaar stabilo iets anders doen ,zover als ik het nu kan bezien stabilo met hoogteroer en fin met richtingroer in een geheel verwijderbaar [als het lukt ?] .
    skid blijf vast op de romp zitten . later de foto,s hoe.
    Gr, vogelman.
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Ook een optie, ben benieuwd naar je verslag later :D.

    Let er wel op dat je de skid/fin als vast punt aan de romp neemt en goed verankert (!), hierop komen zijwaartse krachten bij het taxieen!

    Mooiste is een stuk pijp waarin je je rudder kunt steken zodat dit samen een doorgaand stuk is. dan werken de vliegkabels optimaal zonder dat de boel gaat schranken.

    Groeten, Ralf
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Even een vraagje van mijn kant:

    Weet iemand of je ongestraft de bougiekabel van de ZG38 kan/mag verlengen?
    Dus doorknippen en een nieuw stuk eraan met evt. gelijk een nieuwe bougiekap?

    Zou wat extra lengte kunnen gebruiken om de boel binnen de kap te houden.

    Vraag 2: is de bougiekabel afscherming eigenlijk ook nog nodig bij 2.4 Ghz?
    (kan geen kwaad natuurlijk, maar is het ook nodig?)

    Groeten, Ralf
     
  18. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Vraag 1, zou ik niet weten

    Vraag 2, het schijnt niet te hoeven, ik heb heb voor de zekerheid wel gedaan.
     
  19. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    Vraag 1: zou dat zeker navragen bij Clark. daar het een magneetontsteking is zou een langere kabel nog meer weestand geven.
    Vraag 2: boegiekabel altijd afschermen. niet alleen voor de ontvanger, ook voor ander electronica zoals servo's. Ik gebruik zelfs ferrietkralen ondanks dat ik op 2,4 ghz vlieg.
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Cheers lads, :D

    Heb de vraag ook nog even onder brandstof vliegtuigen geplaatst.
    Daarna zal ik TC mailen.

    Dank, Ralf
     

Deel Deze Pagina